Voisiko joku auttaa? Miten yhteisen asunnon (=asuntolainan) käy erotessa?
Voisiko joku ystävällinen kertoa, miten tämä suunnilleen menee.
Miehen kanssa erotaan. Meillä on asuntolaina, jaettu puoliksi 50/50 omistuksella.
Ostettiin asunto pari vuotta sitten, sen arvo oli silloin 95 000e. Käsirahan jälkeen meille kummallekin jäi maksettavaa puolet 90 000 eurosta, eli 45 000e.
Nyt meillä on asuntolainaa jäljellä vielä 82 000e, eli 41 000e per naama.
Mies sanoo, että asunto myydään ja jos jää jotain voitolle, ne jaetaan tasan. Mutta minä haluaisin lapsen kanssa jäädä tähän asuntoon ja ostaa hänen osuutensa. Hän ei siihen suostu. Onko asunto pakko myydä, jos toinen osapuoli sitä vaatii ja toinen ei haluaisi myydä?
Lisäksi mies sanoo, että, jos ostan hänen osuutensa asunnosta, niin minun pitäisi maksaa hänelle sen verran, mitä asunnon arvo olisi tällä hetkellä. Minun mielestä minun kuuluu maksaa hänelle osuutta verraten alkuperäiseen ostohintaan. Kummin se menee?
Tietysti asiaa voisi varmaan googlettaa, mutta tuntuu, etten tämänhetkisessä henkisessä tilassa jaksa selvittää mitään. Jäädäänkö me nyt lapsen kanssa kodittomaksikin vielä?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Asunnon arvo määräytyy nykyhetken mukaan, on se sitten noussut tai laskenut.
Pyöristelen nyt vähän lukuja. Eli sanotaan, että asunnon arvo on nyt 100 000 euroa. Sinä ostat miehen ulos eli annat hänelle 50 000 euroa. Mues kuittaa oman osuutensa nykyisestä lainasta, joka on siis 41 000 euroa, ja hänelle jää 9000 euroa käteen.
Sinä tarvitset lainan jossa on se 50 000 euroa jonka mies saa + sinun jäljellä oleva osuus lainasta eli 41 000 euroa. Yhteensä 91 000 euron lainan.
Eli lopputulema on että sinä asut siinä 100 000 euron arvoisessa kämpässä ja omistat siitä 100%. Sinulla on 91 000 euroa velkaa asunnosta. Mies omistaa 0% ja hänellä on 9000 euroa käteistä.
Ihana rautalankamalli!
Vierailija kirjoitti:
Ap et sitten ole mikään penaalin terävin kynä.
Tämä on keslustelupalsta. Saa siis kysyä. Ei nuo asiat ole mitään itsestäänselviä.
Täällä on paljon huonompiakin keskusteluja ja keskustelun aiheita.
T. Ei ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aina etuosto-oikeus siihen toiseen puoliskoon. Sanoi miehesi mitä tahansa.
Ei ole etuosto-oikeutta.
Kyllä on. Ap omistaa asunnosta puolet.
Ei itseasiassa ole, etuosto-oikeus on kiinteistöissä kunnalla ja valtiolla tietyissä tilanteissa ja asunto-osakeyhtiöissä lunastuslausekkeen mukaisesti. Aviovarallisuussuhteissa sitä ei ole.
Käytännössä kuitenkin toisella osapuolella ei ole oikein vaihtoehtoja, jos toinen voi ja haluaa osuuden ostaa markkinahintaan.
Niin, eli etuosto-oikeus käytännössä. Tätä mahdollisuutta tulee ensin tarjota ennenkuin asunto laitetaan myyntiin.
No voithan sinä vääntää sen noinkin, mutta mitään velvollisuutta tarjota mahdollisuutta ostaa ensin ei myöskään ole. Periaatteessa avioeron jälkeen oman osuutensa voi myydä ihan kenelle tahansa. Ei sitä kukaan tosin osta.
Velvollisuutta ei ole niin, mutta puolikasta taloa ei voi laittaa myyntiin vaikka haluaisikin. Talo on myös osituksen alaista omaisuutta, mikä kannattaa muistaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aina etuosto-oikeus siihen toiseen puoliskoon. Sanoi miehesi mitä tahansa.
Entä jos minulla ei ole varaa ostaa sitä osuutta? Jos pitäisi vaikka maksaa miehelle 15 000e? Ei minulla ole tällaista summaa ja jos pankki ei myönnä lainaa enempää, kun työni ei ole vakituinen.
Luonnollisesti mies haluaa päästä eroon velasta, joka hänellä on asuntoon, jossa hän ei enää asu. Joko asunto myydään ja maksetaan lainat pois ja mikäli jotain jää yli, jaetaan puoliksi. Ihan kuten mies ehdotti. Sinä haluaisit ostaa miehen ulos asunnosta ja vaikka mies suostuisikin myymään alkuperäisellä hinnalla eli 95 000 € jaettuna kahdella eli maksaisit hänelle 47 500, sä tarvitset sen verran pankista lisää lainaa. Jos et saa tuota summaa pankista, sitten et voi edes harkita muuta vaihtoehtoa kuin asunnon myymistä.
Tuskin se raha miehelle maksetaan , vaan soita sinne pankkiin ja kysy voisiko asunnon arvioittaa ja siirtää miehen lainasumman talosta sinun lainaosuutesi jatkoksi koska eroatte ja haluaisit lunastaa miehesi osuuden .
Ja se mies kostui tästä miten?
Ei olisi enää kymmenien tuhansien lainaa lyhennettävänä, ehkä?
Mutta maksoi lainaa asunnosta, josta jää käteen tuulen huuhtoma perse.
Maksoi lainaa neljä tonnia. Mitä sillä pitäisi saada, puolikas omakotitalo, vai?
Plus sen loppulainan. Kyllä hänelle kuuluu puolet talon arvosta.
minä myin erotessa osuuteni yhteisestä asunnosta ex-miehelle, kauppahinta sovittiin yhdessä (kysyttiin tarjous parilta välittäjältä, ja niiden keskihinta vähennettynä välittäjän palkkio oli myyntihinta). Tehtiin osittainen ositussopimus asunnosta (koska haluttiin hoitaa se heti eikä itse asiassa muuta ositusta tehty, kun ei ollut muuta omaisuutta) sekä asunnon kauppahinta. Kauppa hoidetiin pankissa ihan kuten normaali asuntokauppa.
Pahalta minustakin tuntui myydä oma osuuteni ex-miehelle, tuntui jotenkin väärältä, että vaikka hän oli se, joka halusi erota, niin sai kuitenkin jäädä vanhaan, ihanaan kotiin. Mutta minulla ei ollut varaa yksin sitä ostaa, ja lasten vuoksi suostuin myymään exälle, ettei lasten tarvitsisi eron lisäksi vielä joutua muuttamaan pois kotoaan. Itse ostin pienemmän asunnon lähistöltä, ja lapset saivat kulkea kotien välilä miten halusivat (olivat jo isoja koululaisia). Ja meni se katkeruus aikanaan ohi, onneksi en vaatinut vanhan kodin myymistä katkeruudessani, olisin sitä jälkeenpäin katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos minulla ei ole varaa ostaa sitä osuutta? Jos pitäisi vaikka maksaa miehelle 15 000e? Ei minulla ole tällaista summaa ja jos pankki ei myönnä lainaa enempää, kun työni ei ole vakituinen.
Jos et voi saada enempää lainaa, asunto pitää myydä ulkopuoliselle henkilölle ja sinä etsit lapsen kanssa vuokra-asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole etuosto-oikeutta.
Kyllä on. Ap omistaa asunnosta puolet.
Ei itseasiassa ole, etuosto-oikeus on kiinteistöissä kunnalla ja valtiolla tietyissä tilanteissa ja asunto-osakeyhtiöissä lunastuslausekkeen mukaisesti. Aviovarallisuussuhteissa sitä ei ole.
Käytännössä kuitenkin toisella osapuolella ei ole oikein vaihtoehtoja, jos toinen voi ja haluaa osuuden ostaa markkinahintaan.
Niin, eli etuosto-oikeus käytännössä. Tätä mahdollisuutta tulee ensin tarjota ennenkuin asunto laitetaan myyntiin.
No voithan sinä vääntää sen noinkin, mutta mitään velvollisuutta tarjota mahdollisuutta ostaa ensin ei myöskään ole. Periaatteessa avioeron jälkeen oman osuutensa voi myydä ihan kenelle tahansa. Ei sitä kukaan tosin osta.
Velvollisuutta ei ole niin, mutta puolikasta taloa ei voi laittaa myyntiin vaikka haluaisikin. Talo on myös osituksen alaista omaisuutta, mikä kannattaa muistaa myös.
Puolikkaan talonkin voi laittaa myyntiin.
Rautalangasta: ei ole etuosto-oikeutta, ei ole velvollisuutta tarjota ensin ostettavaksi, ja kyllä voit laittaa myyntiin ja myydäkin puolikkaan talon. Käytännössä vain on typerää edes taistella sitä ostamaan halukasta osapuolta vastaan, koska se on yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu molemmille.
Sinänsähän tämä ei ole ongelma tässä tapauksessa, ellei jompikumpi osapuoli halua tehdä vain kiusaa, enkä minä nyt alunperinkään tuota kommenttia laittanut, että ei ole mitään etuosto-oikeutta kunhan nyt vain selvensin, ettei jää vääriä käsityksiä, kun väitit, että 50% omistussuhteella olisi etuosto-oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti mies haluaa päästä eroon velasta, joka hänellä on asuntoon, jossa hän ei enää asu. Joko asunto myydään ja maksetaan lainat pois ja mikäli jotain jää yli, jaetaan puoliksi. Ihan kuten mies ehdotti. Sinä haluaisit ostaa miehen ulos asunnosta ja vaikka mies suostuisikin myymään alkuperäisellä hinnalla eli 95 000 € jaettuna kahdella eli maksaisit hänelle 47 500, sä tarvitset sen verran pankista lisää lainaa. Jos et saa tuota summaa pankista, sitten et voi edes harkita muuta vaihtoehtoa kuin asunnon myymistä.
Tuskin se raha miehelle maksetaan , vaan soita sinne pankkiin ja kysy voisiko asunnon arvioittaa ja siirtää miehen lainasumman talosta sinun lainaosuutesi jatkoksi koska eroatte ja haluaisit lunastaa miehesi osuuden .
Maksoi lainaa neljä tonnia. Mitä sillä pitäisi saada, puolikas omakotitalo, vai?
Plus sen loppulainan. Kyllä hänelle kuuluu puolet talon arvosta.
...jolloin hänellä olisi 40 000 rahaa ja 40 000 lainaa. Summa summarum.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä sen voit ostaa, mutta tosiaan markkina-arvo ratkaisee, ei se, mitä asunto joskus maksoi. Jos lainaa on lyhennetty noin vähän, oletan, ettei ostamisesta ole kauan ja se on suunnilleen sama, ellei ole rempattu ja silloin se on tosiaan todennäköisesti enemmän.
Hinnasta sopuun pääseminen voi olla vaikeaa, mutta useamman ammattilaisen arvio vain kehiin ja niillä mennään.
Sinun ei ole pakko myydä omaa osuuttasi ja jos haluat sen ostaa, miehellä ei ole muita vaihtoehtoja kuin myydä sinulle jos haluaa omasta osuudestaan eroon.
Kauheasti ei asiasta kannata alkaa tappelee tai lopputulos on se, että asunto myytiin ja samat velat edelleen, kun kaikki rahat meni asianajajien tappeluun..
Pyytäkää ilmainen hinta-arvio, kun niitä tarjotaan koko ajan.. Tai maksullinen, ei se montaa kymppiä satasta maksa Kumpikin voi pyytää oman edustajan katsomaan asunto, sitten lyötte luvut pöytään - tiputatte siitä tinkimisvaran, joka niihin aina laitetaan ja teette itse ratkaisun, jolla se ehkä menisi kaupaksi. sen jälkeen toinen päättää, lunastaako vai myydäänkö muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin huomion samaan. Laina lyhentynyt vain neljä tonnia kahdessa vuodessa? Eikä ollut juuri korkomenojakaan? Asunto vissiin jossain syrjäkylässä...
Aikoinaan sovimme eksän kanssa asunnolle hinnan, tuosta vähennettiin lainan osuus ja loppu kahtia. Tämän suomman maksoin eksälle. Pankin kanssa sopiminen ja vanha laina maksettiin pois, uusi minun nimiin, mistä meni osa eksälle.
Vierailija kirjoitti:
Naiset + taloudenpito = katastrofi
Jos sulla ei ole varaa ostaa miestä ulos, niin joko teette jonkun muun järjestelyn (esim. maksat miehelle vuokraa kämpästä) tai muutat lapsen kanssa vuokralle muualle ja nykyinen koti myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pari vuotta sitten otettu laina ja sitä maksettu 8000 e? Vain 4000 e/v eli 333 e/kk? Et voi olla tosissasi. Teitä on kaksi?
Vajaan sadan tonnin asunto. Mikä tässä nyt on yleisellä tasolla ihmeellistä? Jos lyhentää tasaisesti 4000€ vuodessa niin siitä tulee vajaa 25 vuoden laina. Ja annuiteettilainassa lyhennyksen määrä suurenee loppua kohti joten voi olla 20 vuodenkin. Lisäksi on voinut olla lyhennysvapaita vaikka hoitovapaan tai remontin takia.
Ei riitä 4000 euron lyehnnyt korkoja tulee valtava määrä näin pitkässä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menet kauppaan ostamaan perunoita eikä sinulla ole senttiäkään rahaa eikä maksukortteja tai -sovelluksia, niin voitko ostaa perunoita?
Miten nämä ihmiset pärjäävät elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laina on kahden ihmisen nimissä ja maksukyky laskettu sen mukaan, ei ole ollenkaan sanottua että pankki suostuisi lainan siirtoon.
Viimeisen kommentin johdosta: monet eivät tajua, että kun kahdella ihmisellä on yhteinen laina, pankki voi halutessaan periä sen kummalta hyvänsä. Tätä asiaa pitäisi enemmän opettaa 15 vuotta täyttäneille nuorille koulussa ja valistaa myös aikuisia ihmisiä median kautta. Tämä tuli minulle yllätyksenä, kun oli yhteinen asuntolaina avomiehen kanssa. Meille tuli välirikko alkoholismin takia. Kun kävin selvittelemässä asioita pankissa, sain kauhukseni kuulla, että pankki voisi pahimmassa tapauksessa periä rahat siltä velalliselta, jolta pystyy saamaan rahaa. Toinen osapuoli saattaa vaikkapa sanoa itsensä irti työpaikasta ja häneltä ei sen jälkeen pystytä perimään saatavia. Avioparilla voi olla vähän enemmän suojaa tuossa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti maksat nykyisestä arvosta puolet eikä siitä arvosta mitä joskus maksoitte. Mieshän jäisi tappiolle verrattuna siihen, että asunnon myisi ulkopuolisille.
Ei välttämättä, jos arvo on tippunut ostohetkestä.
Mutta aloitus on provo. Asunnon arvo 95 000€ ja käsiraha 5 000€ maksettu vain ilman lainaa. Ei mikään pankki myönnä tuollaista lainaa, jossa lainaa olisi lähes 95%:a asunnon arvosta.
Asuntolainaan ei tarvitse omaa käteisrahaa senttiäkään, ei omaa henkilökohtaista takausta tai sukulaisen.
Itselläni 300 000 euron asuntolaina ja yhtään en omaa rahaa laittanut takaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sä ajattelit ostaa sen asunnon puolikkaan jos sulla ei ole siihen rahoja? Millä sä ajattelit kustantaa elämisesi siinä asunnossa jos sä et saa edes tuollaiseen summaan lisälainaa? Ajattelitko vetää itsesi täysin kuseen taloudellisesti?
Aina ei haluamiset riitä, välillä on myös vastuita niistä haluamisista.
Asumiskulut on hyvin pienet ja saan kyllä aina töitä, kun minulla on hyvin työllistävä ammatti. Mutta tällä hetkellä ei ole tilillä sellaista rahasummaa, että voisin ostaa hänen osuutensa pois noin vain.
No sitten sinä et voi ostaa sitä asuntoa. Ei se ole entisen puolisosi tehtävä kustantaa sinun asumistasi. Hän tarvitsee ne rahat varmasti omaa asuntoa varten. Ehkä tuo on se syy, miksi eksäsi ei halua myydä sinulle omaa puolikastaan. Ei sen takia, että haluaisi tehdä kiusaa, vaan koska sinulla ei ole siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset + taloudenpito = katastrofi
Myös miehet osaavat sotkea taloutensa. Eksäni oli kuollessaan pahoissa veloissa menetettyään sitä ennen lähes kaiken, mitä omisti. Hänellä oli aikaisemmin ollut hyvä perheasunto lähiössä ja maaseudulla tontti ja osuus ok kunnossa olleesta omakotitalosta. Kuollessa ei niin mitään ja isot maksamattomat laskut eri tahoille.