Voisiko joku auttaa? Miten yhteisen asunnon (=asuntolainan) käy erotessa?
Voisiko joku ystävällinen kertoa, miten tämä suunnilleen menee.
Miehen kanssa erotaan. Meillä on asuntolaina, jaettu puoliksi 50/50 omistuksella.
Ostettiin asunto pari vuotta sitten, sen arvo oli silloin 95 000e. Käsirahan jälkeen meille kummallekin jäi maksettavaa puolet 90 000 eurosta, eli 45 000e.
Nyt meillä on asuntolainaa jäljellä vielä 82 000e, eli 41 000e per naama.
Mies sanoo, että asunto myydään ja jos jää jotain voitolle, ne jaetaan tasan. Mutta minä haluaisin lapsen kanssa jäädä tähän asuntoon ja ostaa hänen osuutensa. Hän ei siihen suostu. Onko asunto pakko myydä, jos toinen osapuoli sitä vaatii ja toinen ei haluaisi myydä?
Lisäksi mies sanoo, että, jos ostan hänen osuutensa asunnosta, niin minun pitäisi maksaa hänelle sen verran, mitä asunnon arvo olisi tällä hetkellä. Minun mielestä minun kuuluu maksaa hänelle osuutta verraten alkuperäiseen ostohintaan. Kummin se menee?
Tietysti asiaa voisi varmaan googlettaa, mutta tuntuu, etten tämänhetkisessä henkisessä tilassa jaksa selvittää mitään. Jäädäänkö me nyt lapsen kanssa kodittomaksikin vielä?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te hölisette puolikkaan asunnon myynnistä? Jos toinen ei halua myydä, voidaan pesänjakajan avulla asunto laittaa kuitenkin lopulta myyntiin. Silloin on toisenkin pakko myydä osuutensa. Muuten voisi tehdä kiusaa toiselle kieltäytymällä myymästä vaikka vuosikausia.
Anteeksi, kyseessä ei ole pesänjakaja, mutta joka tapauksessa asunto laitetaan myyntiin KOKONAAN, ei puolikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto arvostetaan tämän päivän käypään hintaan, se voi olla joko enemmän tai vähemmän kuin mitä siitä on alunperin maksettu. Osituksessa tasataan avio-oikeuden alainen omaisuus. Se ei siis välttämättä tarkoita että jokainen varallisuuslaji menee puoliksi. Jos teidän oma varallisuus on suurinpiirtein sama, niin tasinkoa ei tule.
Lainaa voi saada ilman vakituista työpaikkaa.
Kiitos. Tiedän, kuulostan varmaan ihan idiootilta, mutta voisitko vielä jotenkin rautalangasta vääntäen selittää, mitä tuo käytännössä tarkoittaa, että "ei välttämättä tarkoita, että jokainen varallisuuslaji menee puoliksi, jos teidän oma varallisuus on suurinpiirtein sama."?
Olen eri, mutta selitän: A omistaa yksin asunnon, jonka arvo 60 000. B:llä on puolestaan (yksin omissa nimissään) osakkeita, joiden arvo on 70 000. Kummallakaan ei ole muuta omaisuutta eikä velkaa. Ei ole avioehtoa. Osituksessa asuntoa ei laiteta puoliksi eikä myöskään osakkeita, vaan A pitää asunnon ja B osakkeet muuten, mutta antaa A:lle tasinkona osakkeita 5000 arvosta (tai myy tuon verran osakkeita ja antaa 5000 rahana).
Mitä te hölisette puolikkaan asunnon myynnistä? Jos toinen ei halua myydä, voidaan pesänjakajan avulla asunto laittaa kuitenkin lopulta myyntiin. Silloin on toisenkin pakko myydä osuutensa. Muuten voisi tehdä kiusaa toiselle kieltäytymällä myymästä vaikka vuosikausia.