Miksi kehopositiivisuus keskittyy aina vain lihavuuteen?
Miksi kehopositiivisuus mielletään aina vain lihavien oikeudeksi? Miksi muita kehoja ei tuoda samoin esille?
Miltä tuntuu olla lättäpeppuinen nainen vuonna 2023, kun kaikkialla ihannoidaan pyöreitä pakaroita?
Miltä tuntuu olla tubulaarisilla rinnoilla varustettu, kun kaikkialla ihannoidaan pyöreitä rintoja?
Miltä tuntuu olla ohuthiuksinen, kun kaikki ihailevat aina paksua kuontaloa?
Miltä tuntuu olla kasvoiltaan aknearpinen, kun kaikkien mielestä sileä iho on kaunis?
Miltä tuntuu kun on leveä vyötärö, vaikka olisi normaalipainoinen? Ei kukaan toivo leveämpää vyötäröä.
Tällaisia ihmisiä on ja kyllä hekin kärsivät ulkonäöstään, joten miksi heitä ei näy kehopositiivisuus-jutuissa?
Miksi?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kehopositiivisuus käsittää kaiken "ei itse hankitun" rakenteellisen poikkeavuuden. Lihavuus ei ole yksi näistä. Lihavuus on aina ihan itse aiheutettua. Eli ei kuulu kehopositiivisuuden piiriin.
Lihavuus EI ole aina itse aiheutettua, kyllä sun se pitäisi tietää.
Siihen voi itse vaikuttaa vähentämällä syömistä. Natsileireillä ei ollut yhtään pallomahaa kun historiadokkareita katsoo.
Kuinka pitkään itse olet ollut ntsidieetillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kehopositiivisuus käsittää kaiken "ei itse hankitun" rakenteellisen poikkeavuuden. Lihavuus ei ole yksi näistä. Lihavuus on aina ihan itse aiheutettua. Eli ei kuulu kehopositiivisuuden piiriin.
Kukaan ei tunge väkisin ruokaa kenenkään kurkusta alas. Eikä viinaa.
Voi olla, että ihminen tekee sen itse itselleen. Eikä tietenkään ilman syytä. Joku saa ihmisen toimimaan niin, sieltä taustalta voi löytyä vaikka mitä syitä, jotka aiheuttaa ihmiselle suunnatonta vetoa esim ahmimiseen. Jos ihmisillä ei olis mitään psyykkisiä haasteita, niin fyysiset haasteet vähenis huomattavasti! Kokonaisuuksia kun ollaan, psyykkistä ja fyysistä sekaisin. Siksi monen laihduttaminenkin on ylitsepääsemättömän haasteellista, jos yritetään puuttua vaan fyysiseen, eikä huomioida psyykkistä, sitä mikä on alunperin ohjannut ihmisen epäterveen toiminnan pariin.
Posarin kuuluu olla ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaudet ja lääkitys aiheuttavat ylipainoa.
Vaikka olisi mikä sairaus ja lääkitys, jos syöt tarpeeksi vähän, laihdut sataprosenttisella varmuudella.
Kyse on vain mielenlujuudesta, joita "kehopositiivisilla" ei ole.
Niinhän minä laihdunkin! Minulla on hyvä mielenlujuus, pystyn laihduttamaan 4 lihottavasta sairaudesta ja 2 lihottavasta lääkityksestä huolimatta. Olen kehopositiivinen.
Koska se on yleensä se rumentava kompastuskivi. Harvemmin joku voivottelee laihuuttaan pelkästään, vaikka eihän silloinkaan ole välttämättä hyvä vartalo. Silloin on yleensä jotkut muut yksittäiset asiat kompastuskivenä. Lähes kaikki hoikempana kauniimpia kun pulleana, siis normaalihoikkana, ei luurankona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi mikä sairaus ja lääkitys, jos syöt tarpeeksi vähän, laihdut sataprosenttisella varmuudella.
Mitäs muuta sun CV:ssä lukee kuin "normaali paino"?
Sormijumppa av-palstalla solvaaminen.
Kas, huono kunto, ei jaksa muuta kuin sormia liikuttaa ja laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän minä laihdunkin! Minulla on hyvä mielenlujuus, pystyn laihduttamaan 4 lihottavasta sairaudesta ja 2 lihottavasta lääkityksestä huolimatta. Olen kehopositiivinen.
Mitä on lihottavat lääkityksesi? Ihan mielenkiinnosta kysäisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta on. Toisaalta lihavuus on myös mielenterveydenhäiriö, addiktio. Samalla tavalla kuin alkoholistit juovat itsensä hengiltä, lihavat syövät itsensä hengiltä. Heille tulee nivelvaivoja, eivät pysty seisomaan tai kävelemään tai sydän pettää. Kyse on mielenterveyden häiriöstä josta kärsivät eivät voi pakkomielteelleen mitään. He eivät voi lopettaa syömistä.
Niinkuin alkoholistit, he kertovat kuinka ovat syöneet tänään 1500 kaloria, kerro se vähintään kuudella. Lihavat väittävät urheilevansa 5-6 kertaa viikossa useita tunteja, se ei pidä paikkaansa. Lihavat myös kertovat juoksevansa 10 km lenkkejä joka päivä, sekään ei pidä paikkaansa. Addiktion suusta tulevaa ei voi uskoa. Se on mielenhäiriö joka siellä puhuu. Sama puhe tuosta kuinka lihavuus ei ole itse aiheutettua, se on tyypillistä pakkomielteisen puhetta.
Minäkin söin alle 1500 kaloria päivässä. Nyt olen lisännyt sen 1900-2200. Lisäksi tyroksiinia hiukan lisättiin. Paino on alkanut putoamaan ihan silmissä.
Harrastan liikuntaa monipuolisesti 5-6 kertaa viikossa, monta tuntia, esim. työmatkojen pyöräily 2-3 h, lisäksi jumppa, kuntosali, astanga jne. talvella hiihto. Olen liikunta-addikti ja saan siitä usein huomautuksia, siksi en koskaan tunnusta oikeita määriä muualla kuin täällä anonyyminä :D
Oikeastaan alle 1 h liikuntaa ei ole liikuntaa vaan ihan normaalia arkiaktiivisuutta mielestäni. Ihmisen pitäisi olla liikkeessä useampi tunti päivässä. Istumatyö on hullua, kokeilin kerran yhden päivän ja se on yksi kamalimmista kokemuksistani.[/quote
Taas yksi punkero tuli kertomaan kuinka juoksee 10 km päivässä, käy salilla ja tanssii sambaa. Seuraavassa ketjussa hän flirttaa syömishäiriön kanssa. Kolmannessa ketjussa hän on jo opetellut kävelemään uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei näy niitä oikeasti tavallisia naisia. Siis niitä, joilla saattaa olla vähän vatsaröllykkää, lättänä peppu, eripari tissit, mutta kuitenkin ihan normaalipainon rajoissa...
Minulla on eriparitissit sillä toisesta on leikattu syöpä. Lihoin syöpälääkkeesta. Olen kehopositiivinen enkä häpeä arpiani.
Keijo-Petteri kirjoitti:
Kai kehopositiivisuus tarkoittaa enemmän sitä, että ei ole yhtä oikeaa mallia minkälainen vartalon pitäisi olla. Jos on vaikkapa oikein todella hyvin suuret ja riippuvat rinnat, niin se on aikakin viehkeä feminiinisen kaunista naisella!
Toivottavasti jokaiselle naiselle löytyy oman elämänsä Keijo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei näy niitä oikeasti tavallisia naisia. Siis niitä, joilla saattaa olla vähän vatsaröllykkää, lättänä peppu, eripari tissit, mutta kuitenkin ihan normaalipainon rajoissa...
Normaalipainoiset on savustettu ulos kehopositiivisuudesta. Jos jonnekin erehdyt laittamaan kuvan ja sanomaan, että koitat hyväksyä itsesi, niin tulee vain haukkuja. Ikäänkuin luullaan, että hoikat ja normaalit automaattisesti olisivat iloisia ja onnellisia kropassaan.
Totta, paitsi voi olla joskus kyse humble brag ilmiöstä eli sanotaan jotain tahalleen jonkun kuullen, kuten IIK määrä en jaksa syödä ikinä koko pizzaa tms. ja silmäillään sitä ylipainoista, joka syö pizzaa rasvat tirskuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kehopositiivisuusilmiö lienee syntynyt tukevien ja ihmisten tarpeesta hakea hyväksyntää sille ettei painon pudotus olisi välttämätöntä. Minun mielestäni positiivinen keho on terve keho ja harvoin ylipainoinen keho on terve, ulkonäkö on vain sivuseikka tässä asiassa.
Komppaan tätä. Kehopositiivisuudesta puhuminen tuntuu lehdissä, sosiaalisessa mediassa ym. kulkevan hyvin pitkälti laihdutusartikkeleiden rinnalla. Tai "tasapainottavana" tekijänä henkilökuviin fitnesskilpailijoista ja personal treinereistä. Aivan kuin haluttaisiin sanoa, että ylipainoino on silti ihan ok.
Joku mainitsi kehorauhan. Se onkin mielestäni paljon parempi asia/termi. Yhtäkään ylipainoista ihmistä ei tulisi pilkata, sellainen on typerää ja moukkamaista.
Ei saisi myöskään pilkata tai kommentoida hoikkia ihmisiä. Minua on haukuttu laihaksi enemmän kuin minä olen koskaan sanonut ketään lihavaksi. Ja juuri läskit ihmiset ottavat oikeuden kommentoida kilojani. Miksi lihavat ei ymmärrä, että laihoillakin pitää olla kehorauha?
Kyllä. Myös laihuuden taustalla voi olla sairaudet. Kerran yksi jumppaope laihtui todella paljon ja hävettää tunnustaa mutta ajattelin että on syönyt liian vähän tai liikkunut liikaa. Myöhemmin paljastui että se olikin syöpä :(
Voitaisiinko unohtaa ihmisten arvostelu ulkonäön perusteella ja ennakkoluulot. Itse ainakin pyrin siihen että en edes ajatuksissani arvostele toisten ulkonäköä ja kehoa.
Lääkitykset voivat myös turvottaa ja siksi tehdä liikkumisesta vaikeampaa. Itse huomasin tämän, en ollut koskaan kerännyt nestettä kehoon.
Viime yönä nukuin vähän paremmin ja söin eilen paljon vesimelonia, tänä aamuna alushousut nousi kainaloihin melkein ja rintaliivitkin meni kiinni sisimmästä hakasesta, joinakin päivinä pitää pitää jatkopalaa. Kevyt olo, helppo liikkua tänään, ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka oikeesti sitä kehopositiivisuutta kannattaa tietää kyllä, että se koskee kaikkia. Eri asia on ne trollit, jotka länkyttää että kehopositiivisuus on vaan lihavia varten.
Niin ja mediat, jotka puskee vain niitä pulleita silmille kun puhutaan kehopositiivisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin totta. Sairaudet ja lääkitykset aiheuttavat ylipainoa.
Mutta tuskin suurikaan osa nykylihavista on sairauden takia lihoneet.
Ongelma on maailmanlaajuinen eikä enää yksilötasolla ja jotain pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä liity. Kyllä kehopositiivisuuteen kuuluu myös kaikkien muiden kehojen hyväksyntä, esim. kaljujen, lyhyiden miesten, ihosairauksista kärsivien, amputaatiopotilaiden, kaikenlaisten.
Oikeasti kehopositiivisuus on kiertoilmaisu naisen lihavuudelle.
Oikeasti kehopositiivisuus on kiertoilmaisu naisen lihavuudelle sinun päässäsi.
Haukkumalla lihavia naisia kehopositiiviksiksi, haukut samalla jokaista ihmistä jonka ulkonäössä on jotain erilaista tai ns vääränlaista.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ovat omineet tämän bodypositiven itselleen :/
Eivät ole omineet, vaikka tuntuvat kovasti olevan äänessä.
Toivoisin että muunnäköisetkin pitäisivät puoliaan, mutta ehkä heillä ei vielä ole tarpeeksi luottamusta. Siinä mielessä on hyvä että ylipainoiset pitävät tätä keskustelua yllä.
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuus oli alunperin tarkoitettu vammautuneille yms, mutta sitten l ä s k i t omi sen itselleen.
Ei ole ollut missään vaiheessa tarkoitettu vain vammautuneille eikä lihavat ole tätä omineet. Sinä vaan triggeröidyt lihavista (naisista) jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ylipainoiset naiset vetoaa aina kehopositiivisuuteen.
Näin just. "Olen 40 kiloa ylipainoinen, en jaksa tehdä asian eteen mitään vaikka vihaan kehoani, mutta esitän rakastavani sitä koska kehopositiivisuus. Iltaisin itken läskejäni sipaipussin äärellä". Tämä on se julma totuus. Yksikään hoikka taas ei saa olla kehopositiivinen koska saa läskien vihat niskaansa.
Hoikat ja heidän ulkomuotonsa on hyväksyttyjä jo.
Kehopositiivisuuden nimissä yritetään saada muunlaisetkin kehot ja ihmiset hyväksytyiksi ja ettei niitä haukuttaisi ja kiusattaisi. Tosin et sinä, kiusaamassa olet.
Minäkin söin alle 1500 kaloria päivässä. Nyt olen lisännyt sen 1900-2200. Lisäksi tyroksiinia hiukan lisättiin. Paino on alkanut putoamaan ihan silmissä.
Harrastan liikuntaa monipuolisesti 5-6 kertaa viikossa, monta tuntia, esim. työmatkojen pyöräily 2-3 h, lisäksi jumppa, kuntosali, astanga jne. talvella hiihto. Olen liikunta-addikti ja saan siitä usein huomautuksia, siksi en koskaan tunnusta oikeita määriä muualla kuin täällä anonyyminä :D
Oikeastaan alle 1 h liikuntaa ei ole liikuntaa vaan ihan normaalia arkiaktiivisuutta mielestäni. Ihmisen pitäisi olla liikkeessä useampi tunti päivässä. Istumatyö on hullua, kokeilin kerran yhden päivän ja se on yksi kamalimmista kokemuksistani.