Miksi kehopositiivisuus keskittyy aina vain lihavuuteen?
Miksi kehopositiivisuus mielletään aina vain lihavien oikeudeksi? Miksi muita kehoja ei tuoda samoin esille?
Miltä tuntuu olla lättäpeppuinen nainen vuonna 2023, kun kaikkialla ihannoidaan pyöreitä pakaroita?
Miltä tuntuu olla tubulaarisilla rinnoilla varustettu, kun kaikkialla ihannoidaan pyöreitä rintoja?
Miltä tuntuu olla ohuthiuksinen, kun kaikki ihailevat aina paksua kuontaloa?
Miltä tuntuu olla kasvoiltaan aknearpinen, kun kaikkien mielestä sileä iho on kaunis?
Miltä tuntuu kun on leveä vyötärö, vaikka olisi normaalipainoinen? Ei kukaan toivo leveämpää vyötäröä.
Tällaisia ihmisiä on ja kyllä hekin kärsivät ulkonäöstään, joten miksi heitä ei näy kehopositiivisuus-jutuissa?
Miksi?
Kommentit (160)
Kehopositiivisuus oli alunperin tarkoitettu vammautuneille yms, mutta sitten l ä s k i t omi sen itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Koska ylipainoiset naiset vetoaa aina kehopositiivisuuteen.
Näin just. "Olen 40 kiloa ylipainoinen, en jaksa tehdä asian eteen mitään vaikka vihaan kehoani, mutta esitän rakastavani sitä koska kehopositiivisuus. Iltaisin itken läskejäni sipaipussin äärellä". Tämä on se julma totuus. Yksikään hoikka taas ei saa olla kehopositiivinen koska saa läskien vihat niskaansa.
Kehopositiivisuuden ulkopuolelle rajataan järjestäen kauniit naiset, koska on joku kumma oletus siitä, ettei kauniilla voisi olla vääristynyt kuva omasta ulkonäöstä tai muuta ulkonäköönsä liittyvää ahdistusta.
Itse olin jo yläasteikäisenä hoikka, mutta muodokas ja myös kasvoiltani kaunis. Minun ulkonäköni oli kaikkien yhteistä omaisuutta ja sitä sai kommentoida vapaasti. Jopa opettajat. Tämän lisäksi kehoni oli myös fyysisesti yhteistä omaisuutta, eli koskemattomuuteni rajoja rikottiin jatkuvasti. Minut käytännössä seksualisoitiin siinä vaiheessa kun yritin vasta itse ymmärtää ja tutustua omaan muuttuneeseen kehooni.
Tämä kaikki on aiheuttanut sen, että suhtautumiseni omaan ulkonäkööni on ristiriitainen. Tätä ei helpota se, että edelleen saan ulkonäöstäni kommentteja. Ne voivat olla ihan hyvää tarkoittavia, mutta ne tulevat silti henkilökohtaiselle alueelleni ja minun on vaikea päästä sinuiksi itseni kanssa, kun koen olevani jatkuvan arvostelun kohde.
Kehorauha kuuluu kaikille, myös heille joiden ulkonäkö on länsimaisten kauneusihanteiden mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kehopositiivisuus käsittää kaiken "ei itse hankitun" rakenteellisen poikkeavuuden. Lihavuus ei ole yksi näistä. Lihavuus on aina ihan itse aiheutettua. Eli ei kuulu kehopositiivisuuden piiriin.
Lihavuus EI ole aina itse aiheutettua, kyllä sun se pitäisi tietää.
Kukaan ei tunge väkisin ruokaa kenenkään kurkusta alas. Eikä viinaa.
Sairaudet ja lääkitys aiheuttavat ylipainoa.
Vaikka olisi mikä sairaus ja lääkitys, jos syöt tarpeeksi vähän, laihdut sataprosenttisella varmuudella.
Kyse on vain mielenlujuudesta, joita "kehopositiivisilla" ei ole.
Sairautta ja lääkitystä ei niin vain poisteta vaikka söisi kuinka vähän.
Kai kehopositiivisuus tarkoittaa enemmän sitä, että ei ole yhtä oikeaa mallia minkälainen vartalon pitäisi olla. Jos on vaikkapa oikein todella hyvin suuret ja riippuvat rinnat, niin se on aikakin viehkeä feminiinisen kaunista naisella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ylipainoiset naiset vetoaa aina kehopositiivisuuteen.
Näin just. "Olen 40 kiloa ylipainoinen, en jaksa tehdä asian eteen mitään vaikka vihaan kehoani, mutta esitän rakastavani sitä koska kehopositiivisuus. Iltaisin itken läskejäni sipaipussin äärellä". Tämä on se julma totuus. Yksikään hoikka taas ei saa olla kehopositiivinen koska saa läskien vihat niskaansa.
Miksi uhriudut hoikkien puolesta? Etkö voi vain olla tyytyväinen, ettet ole lihava, mitä muiden kehopositiivisuus on sinulta pois? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuus oli alunperin tarkoitettu vammautuneille yms, mutta sitten l ä s k i t omi sen itselleen.
Mikähän tässä omimisessa oikein on ajatus? Cleopatran alkuperä omittiin, bodypositive on omittu mutta mikä tietyn ihmisryhmän ajaa omimaan jokin ajatus itselleen? Onko se ahneus ja itsekkyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kehopositiivisuus käsittää kaiken "ei itse hankitun" rakenteellisen poikkeavuuden. Lihavuus ei ole yksi näistä. Lihavuus on aina ihan itse aiheutettua. Eli ei kuulu kehopositiivisuuden piiriin.
Vaikka olisi mikä sairaus ja lääkitys, jos syöt tarpeeksi vähän, laihdut sataprosenttisella varmuudella.
Kehopositiivisuus on ihmisoikeusliike, jonka tavoitteena on tuoda kaikki kehot tasa-arvoiseen asemaan keskenään. Tavoite on, ettei kukaan ihminen tulisi syrjityksi sen perusteella, miltä hänen kehonsa näyttää ja miten se toimii. Joten sinäkin olet kehopositiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuus on ihmisoikeusliike, jonka tavoitteena on tuoda kaikki kehot tasa-arvoiseen asemaan keskenään. Tavoite on, ettei kukaan ihminen tulisi syrjityksi sen perusteella, miltä hänen kehonsa näyttää ja miten se toimii. Joten sinäkin olet kehopositiivinen.
Nimenomaan kaikkien keho, ihan jokaisen, ei vain lihavien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan kaikkien keho, ihan jokaisen, ei vain lihavien.
Juurikin näin.
Minulla on 90-luvun levispeppu, ja olen isoista pepuista samaa mieltä kuin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoikka ja kaunis nainen ei saa olla tyytyväinen ulkonäköönsä?
Facen sinkkuryhmässä lihava nainen postasi salikuvan ja naiset kilpaa kehu kehopositiiviseksi ja upeaksi, itsevarmaksi naiseksi.
Seuraavana päivänä hoikka, muodokas ja urheilullinen nainen postasi salikuvan samaan sinkkuryhmään. Naiset haukkuivat huomiohuoraksi, tyrkyksi ja pinnalliseksi blondiksi joka kerjää vain kehuja.
Miksi kehopositiivisuus kuuluu vain lihaville? Miksi ei ihan kaikille yhtäpuolisesti ja tasa-arvoisesti?
"Tämä herättää paljon keskustelua, mutta ei kuitenkaan ole mikään helpoin aihe. On paljon kehopositiivisuusaktivisteja, jotka vihaavat tätä ja kokevat, että se vie merkittävästi tilaa niiltä ihmisiltä, jotka tarvitsevat kehopositiivisuutta enemmän, Lehtinen sanoo Me Naisille."
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008040959.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja painavat luut.
Nykyäänhän kehopositiivisuutta käytetään lähinnä mielipahan välttämiseksi. Koitetaan tehdä huonoista elintavoista ja heikosta itsekurista jotenkin ihailtavaa.
Alunperinhän tämä oli tarkoitettu palovammapotilaille ja sen sellaisille, jotka ei oikeasti voineet kuin hyväksyä sen asian, mutta kuten wokenkin kanssa, niin somesuosio kun huomattiin, niin valkoiset naiset kaappasi ajatuksen tukemaan omia tarkoituksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kehopositiivisuusilmiö lienee syntynyt tukevien ja ihmisten tarpeesta hakea hyväksyntää sille ettei painon pudotus olisi välttämätöntä. Minun mielestäni positiivinen keho on terve keho ja harvoin ylipainoinen keho on terve, ulkonäkö on vain sivuseikka tässä asiassa.
Komppaan tätä. Kehopositiivisuudesta puhuminen tuntuu lehdissä, sosiaalisessa mediassa ym. kulkevan hyvin pitkälti laihdutusartikkeleiden rinnalla. Tai "tasapainottavana" tekijänä henkilökuviin fitnesskilpailijoista ja personal treinereistä. Aivan kuin haluttaisiin sanoa, että ylipainoino on silti ihan ok.
Joku mainitsi kehorauhan. Se onkin mielestäni paljon parempi asia/termi. Yhtäkään ylipainoista ihmistä ei tulisi pilkata, sellainen on typerää ja moukkamaista.
Ei saisi myöskään pilkata tai kommentoida hoikkia ihmisiä. Minua on haukuttu laihaksi enemmän kuin minä olen koskaan sanonut ketään lihavaksi. Ja juuri läskit ihmiset ottavat oikeuden kommentoida kilojani. Miksi lihavat ei ymmärrä, että laihoillakin pitää olla kehorauha?
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei näy niitä oikeasti tavallisia naisia. Siis niitä, joilla saattaa olla vähän vatsaröllykkää, lättänä peppu, eripari tissit, mutta kuitenkin ihan normaalipainon rajoissa...
Normaalipainoiset on savustettu ulos kehopositiivisuudesta. Jos jonnekin erehdyt laittamaan kuvan ja sanomaan, että koitat hyväksyä itsesi, niin tulee vain haukkuja. Ikäänkuin luullaan, että hoikat ja normaalit automaattisesti olisivat iloisia ja onnellisia kropassaan.
Mulla ärsyttää että aina eräs tietty itsekäs ryhmä kaappaa jonkin ajatuksen itselleen ja valjastaa sen omiin käyttötarpeisiin. Eiköhän palovammapotilailla ole suurempi tarve kehopositiivisuudelle kuin joku ylensyönyt pallero, joka voisi saada läskinsä pois laihduttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuuden ulkopuolelle rajataan järjestäen kauniit naiset, koska on joku kumma oletus siitä, ettei kauniilla voisi olla vääristynyt kuva omasta ulkonäöstä tai muuta ulkonäköönsä liittyvää ahdistusta.
Itse olin jo yläasteikäisenä hoikka, mutta muodokas ja myös kasvoiltani kaunis. Minun ulkonäköni oli kaikkien yhteistä omaisuutta ja sitä sai kommentoida vapaasti. Jopa opettajat. Tämän lisäksi kehoni oli myös fyysisesti yhteistä omaisuutta, eli koskemattomuuteni rajoja rikottiin jatkuvasti. Minut käytännössä seksualisoitiin siinä vaiheessa kun yritin vasta itse ymmärtää ja tutustua omaan muuttuneeseen kehooni.
Tämä kaikki on aiheuttanut sen, että suhtautumiseni omaan ulkonäkööni on ristiriitainen. Tätä ei helpota se, että edelleen saan ulkonäöstäni kommentteja. Ne voivat olla ihan hyvää tarkoittavia, mutta ne tulevat silti henkilökohtaiselle alueelleni ja minun on vaikea päästä sinuiksi itseni kanssa, kun koen olevani jatkuvan arvostelun kohde.
Kehorauha kuuluu kaikille, myös heille joiden ulkonäkö on länsimaisten kauneusihanteiden mukainen.
Sama homma. Sellaisina päivinä, kun en jaksa ottaa kommentointia vastaan, pukeudun lähinnä kaapuihin ja löysiin mekkoihin. Kehorauha myös normaalipainoisille, kiitos.
Kaikki jotka oikeesti sitä kehopositiivisuutta kannattaa tietää kyllä, että se koskee kaikkia. Eri asia on ne trollit, jotka länkyttää että kehopositiivisuus on vaan lihavia varten.
Lihavat ovat omineet tämän bodypositiven itselleen :/