Ketään joka saanut ruokavaliosta apua endometrioosiin?
Olen kuullut, että jotkut saaneet ruokavaliosta helpotusta endometrioosin oireisiin. Jos täällä sellaisia, niin kertokaa mikä auttanut? Mitä olet lisännyt ja mitä vähentänyt tai karsinut kokonaan? Kauanko ottaa että tuloksia alkaa tulla?
Kommentit (2)
Kiitos vastauksesta! Käytän aika vähän maitoa, lähinnä kahviin, joskus satunnaisen jäätelön tms, mutta hyvä tietää että se olisi välteltävien listalla. Onko hapanmaitotuotteissa kaseiinia yhtälailla? Minipillerit vie itseltäni lähes kaikki kivut pois, mutta haluaisin koettaa jättää ne pois. Joskus koetin ilman ruokavalioremonttia ja liki puoli vuotta meni hyvin kunnes kivut taas yltyi. Minulla ei siis heti tule kipuja mutta ajan kanssa.
Kokeilin kerran aiemmin maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota, mutta se oli minulle kasvissyöjänä liian rankkaa ja rajoittavaa, enkä jaksanut sitä kuin ehkä neljä viikkoa. En silloin huomannut tuloksia. Sittemmin aloitin minipillerit, mikä helpotti kipua jonkin verran ja harvensi kuukautisia. Kokeilin uudestaan lehmänmaidotonta ruokavaliota, tai tarkalleen ottaen ruokavaliota ilman A1-kaseiinia. Nyt jaksoin kokeilla sitä pidempään, 2-3 kk, ja mielestäni se auttaa. Lopetin äskettäin minipillerit raskauden yrityksen vuoksi, mutta kuukautiskivut eivät ole ihan yhtä pahoja kuin ennen :)
Ruokavalio-ohjeet olen saanut Lara Bridenin englanninkielisestä kirjasta. Maidottomuudessa siis vältellään nimenomaan tietty lehmänmaidon ainesosaa, A1-kaseiinia. Sallittuja ovat vuohen- ja lampaanmaito. On myös tiettyjä lehmänmaitotuotteita, joissa on vain hyvin vähän A1-kaseiinia, ja siksi ovat sallittuja: kerma, voi ja ricotta.
Suosittelen tutustumaan Lara Bridenin tuotantoon jos ruokavaliohoidot kiinnostavat ja englanti sujuu. Hän myöntää myös, että matalan annoksen keltarauhashormonia sisältävät hoidot (minipillerit, Mirena) ovat ihan hyvä vaihtoehto endometrioosin hoitoon. Mutta hän suosittelee siis mieluummin matalan annoksen progestiinia kuin yhdistelmäehkäisypillereitä. Tämä ei tietenkään korvaa oman lääkärin ohjeita, enkä itse välttämättä jättäisi hoitoa pelkän ruokavalion varaan.