Miksi kehopositiivisuus keskittyy aina vain lihavuuteen?
Miksi kehopositiivisuus mielletään aina vain lihavien oikeudeksi? Miksi muita kehoja ei tuoda samoin esille?
Miltä tuntuu olla lättäpeppuinen nainen vuonna 2023, kun kaikkialla ihannoidaan pyöreitä pakaroita?
Miltä tuntuu olla tubulaarisilla rinnoilla varustettu, kun kaikkialla ihannoidaan pyöreitä rintoja?
Miltä tuntuu olla ohuthiuksinen, kun kaikki ihailevat aina paksua kuontaloa?
Miltä tuntuu olla kasvoiltaan aknearpinen, kun kaikkien mielestä sileä iho on kaunis?
Miltä tuntuu kun on leveä vyötärö, vaikka olisi normaalipainoinen? Ei kukaan toivo leveämpää vyötäröä.
Tällaisia ihmisiä on ja kyllä hekin kärsivät ulkonäöstään, joten miksi heitä ei näy kehopositiivisuus-jutuissa?
Miksi?
Kommentit (160)
L ä z k i t ovat omineet sanan "kehopositiivisuus". Samanlaista ylimielisyyttä kuin tiettyjen kansanosien omiminen sanasta "suvaitsevaisuus" ja "tasa-arvo". Niinpä kyseisillä sanoilla onkin jo negatiivinen kaiku, vaikkei itse asialla sinänsä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko kehopositiivisuusilmiö lienee syntynyt tukevien ja ihmisten tarpeesta hakea hyväksyntää sille ettei painon pudotus olisi välttämätöntä. Minun mielestäni positiivinen keho on terve keho ja harvoin ylipainoinen keho on terve, ulkonäkö on vain sivuseikka tässä asiassa.
Komppaan tätä. Kehopositiivisuudesta puhuminen tuntuu lehdissä, sosiaalisessa mediassa ym. kulkevan hyvin pitkälti laihdutusartikkeleiden rinnalla. Tai "tasapainottavana" tekijänä henkilökuviin fitnesskilpailijoista ja personal treinereistä. Aivan kuin haluttaisiin sanoa, että ylipainoino on silti ihan ok.
Joku mainitsi kehorauhan. Se onkin mielestäni paljon parempi asia/termi. Yhtäkään ylipainoista ihmistä ei tulisi pilkata, sellainen on typerää ja moukkamaista.
Ei saisi myöskään pilkata tai kommentoida hoikkia ihmisiä. Minua on haukuttu laihaksi enemmän kuin minä olen koskaan sanonut ketään lihavaksi. Ja juuri läskit ihmiset ottavat oikeuden kommentoida kilojani. Miksi lihavat ei ymmärrä, että laihoillakin pitää olla kehorauha?
Olet kohdannut sitten kusipäitä. Koita ymmärtää ettei kaikki ole sellasia.
Itse oon ylipainoinen enkä ole haukkunut laihoja enkä lihavia, sen sijaan mua on haukuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei näy niitä oikeasti tavallisia naisia. Siis niitä, joilla saattaa olla vähän vatsaröllykkää, lättänä peppu, eripari tissit, mutta kuitenkin ihan normaalipainon rajoissa...
Minulla on eriparitissit sillä toisesta on leikattu syöpä. Lihoin syöpälääkkeesta. Olen kehopositiivinen enkä häpeä arpiani.
Hyvä sinä! Oikea asenne!
Itse osaan olla kehopositiivinen kun kyse on toisista, mutta itsessäni näen vaan viat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä liity. Kyllä kehopositiivisuuteen kuuluu myös kaikkien muiden kehojen hyväksyntä, esim. kaljujen, lyhyiden miesten, ihosairauksista kärsivien, amputaatiopotilaiden, kaikenlaisten.
Oikeasti kehopositiivisuus on kiertoilmaisu naisen lihavuudelle.
Oikeasti kehopositiivisuus on kiertoilmaisu naisen lihavuudelle sinun päässäsi.
Haukkumalla lihavia naisia kehopositiiviksiksi, haukut samalla jokaista ihmistä jonka ulkonäössä on jotain erilaista tai ns vääränlaista.
Kysy keneltä tahansa mitä mieleen tulee bodypositiivisuudesta ja vastaavat että ylipainoinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoikka ja kaunis nainen ei saa olla tyytyväinen ulkonäköönsä?
Facen sinkkuryhmässä lihava nainen postasi salikuvan ja naiset kilpaa kehu kehopositiiviseksi ja upeaksi, itsevarmaksi naiseksi.
Seuraavana päivänä hoikka, muodokas ja urheilullinen nainen postasi salikuvan samaan sinkkuryhmään. Naiset haukkuivat huomiohuoraksi, tyrkyksi ja pinnalliseksi blondiksi joka kerjää vain kehuja.
Miksi kehopositiivisuus kuuluu vain lihaville? Miksi ei ihan kaikille yhtäpuolisesti ja tasa-arvoisesti?
Tätä olen miettinyt niin paljon. Olen ulkonäöltäni ja mitoiltani varmaan lähellä yleistä käsitystä siitä mikä on ihan perusnättiä. Silti olen kärsinyt huonosta itsetunnosta (nepsy, trauma, narsismitaustaa jne jne) mutta olen yrittänyt opetella pitämään itsestäni ja olemaan lempeämpi itselleni. Tiedän jo valmiiksi, että jos postausin itserakkaus-kehopositiivisuuskuvan itsestäni johonkin ryhmään voimaannuttavilla sanoilla, saisin just tuollaista kuraa. Olen myös ihan lapsesta asti kuullut kommentteja kehostani, miten olen laiha ja jne. Jossain vaiheessa kommentointikulttuuri muuttui niin, ettei lihavia saanut enää kommentoida, mutta hoikat oli kyllä edelleen vapaata riistaa sanoa mitä vaan. Ja se tuntui jotenkin oudolta, ettei kehorauha koskenut hoikkia.
Olen itse lihava, ja kyllästynyt siihen, että ihmiset loukkaantuvat meidän olemassaolosta. Joo anteeksi hei kamalasti että siinä 99% alipainoisia vilisevässä kuvastossa onkin yksi aukeama jossa on pari tuhdimpaa naista, kyllä oli varmaan kamala kokemus nähdä se!
Minun olemassaoloni ei johdu siitä, että olisin kehopositiivinen. Minä olen lihava, koska syön ajoittain liikaa. Syön liikaa, koska olen sairastanut syömishäiriötä lapsesta saakka. Syömishäiriöön sairastuin, kun jäin toistuvasti ilman ruokaa jo vauvasta asti, ja kehitin epäterveen suhteen ruokaan. Lapsena olen syönyt nälkääni mm. talouspaperia sekä ruohoa pihalta. Hekoheko, hauska juttu vai mitä? Läski selittelee jne.
Minusta kaikilla on oikeus olla olemassa, ilman mitään erityistä termiä sille. En pukeudu tietyllä tavalla julistaakseni olemassaoloani tai ottaakseni kantaa, koitan vaan elää elämääni. Siinä missä inhoan muiden huutelua sekä livenä että netissä, inhoan sitä myös silloin, kun se koskettaa alipainoisia tai mitä tahansa muuta ihmisryhmää. Ei voi olla niin ..tun vaikeaa elää ja antaa muiden ihmisten olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kehopositiivisuus käsittää kaiken "ei itse hankitun" rakenteellisen poikkeavuuden. Lihavuus ei ole yksi näistä. Lihavuus on aina ihan itse aiheutettua. Eli ei kuulu kehopositiivisuuden piiriin.
Lihavuus EI ole aina itse aiheutettua, kyllä sun se pitäisi tietää.
Kukaan ei tunge väkisin ruokaa kenenkään kurkusta alas. Eikä viinaa.
Totta on. Toisaalta lihavuus on myös mielenterveydenhäiriö, addiktio. Samalla tavalla kuin alkoholistit juovat itsensä hengiltä, lihavat syövät itsensä hengiltä. Heille tulee nivelvaivoja, eivät pysty seisomaan tai kävelemään tai sydän pettää. Kyse on mielenterveyden häiriöstä josta kärsivät eivät voi pakkomielteelleen mitään. He eivät voi lopettaa syömistä.
Niinkuin alkoholistit, he kertovat kuinka ovat syöneet tänään 1500 kaloria, kerro se vähintään kuudella. Lihavat väittävät urheilevansa 5-6 kertaa viikossa useita tunteja, se ei pidä paikkaansa. Lihavat myös kertovat juoksevansa 10 km lenkkejä joka päivä, sekään ei pidä paikkaansa. Addiktion suusta tulevaa ei voi uskoa. Se on mielenhäiriö joka siellä puhuu. Sama puhe tuosta kuinka lihavuus ei ole itse aiheutettua, se on tyypillistä pakkomielteisen puhetta.
Osalla varmasti näin. Ei totta todellakaan jokaisen ylipainoisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ärsyttää että aina eräs tietty itsekäs ryhmä kaappaa jonkin ajatuksen itselleen ja valjastaa sen omiin käyttötarpeisiin. Eiköhän palovammapotilailla ole suurempi tarve kehopositiivisuudelle kuin joku ylensyönyt pallero, joka voisi saada läskinsä pois laihduttamalla.
Varmasti näin, mutta miksi silti pitää piikitellä samalla ylipainoisia? Olipas positiivista, eikö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kehopositiivisuus käsittää kaiken "ei itse hankitun" rakenteellisen poikkeavuuden. Lihavuus ei ole yksi näistä. Lihavuus on aina ihan itse aiheutettua. Eli ei kuulu kehopositiivisuuden piiriin.
Voi olla, että ihminen tekee sen itse itselleen. Eikä tietenkään ilman syytä. Joku saa ihmisen toimimaan niin, sieltä taustalta voi löytyä vaikka mitä syitä, jotka aiheuttaa ihmiselle suunnatonta vetoa esim ahmimiseen. Jos ihmisillä ei olis mitään psyykkisiä haasteita, niin fyysiset haasteet vähenis huomattavasti! Kokonaisuuksia kun ollaan, psyykkistä ja fyysistä sekaisin. Siksi monen laihduttaminenkin on ylitsepääsemättömän haasteellista, jos yritetään puuttua vaan fyysiseen, eikä huomioida psyykkistä, sitä mikä on alunperin ohjannut ihmisen epäterveen toiminnan pariin.
Täälläkin on esitetty tuota myyttiä, että normaali paino olisi jostakin mielenlujuudesta, tai itsekurista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
L ä z k i t ovat omineet sanan "kehopositiivisuus". Samanlaista ylimielisyyttä kuin tiettyjen kansanosien omiminen sanasta "suvaitsevaisuus" ja "tasa-arvo". Niinpä kyseisillä sanoilla onkin jo negatiivinen kaiku, vaikkei itse asialla sinänsä olisikaan.
Niin no, ainakin tällä palstalla kun on puhetta lihavasta ihmisestä missä tahansa asiayhteydessä alkaa tämä posari nimittely. Eivät siis ole tulleet ulos kutsumalla itseään sellaiseksi, vaan tämä palsta tekee sen. Että kuka on ominut ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ylipainoiset naiset vetoaa aina kehopositiivisuuteen.
Näin just. "Olen 40 kiloa ylipainoinen, en jaksa tehdä asian eteen mitään vaikka vihaan kehoani, mutta esitän rakastavani sitä koska kehopositiivisuus. Iltaisin itken läskejäni sipaipussin äärellä". Tämä on se julma totuus. Yksikään hoikka taas ei saa olla kehopositiivinen koska saa läskien vihat niskaansa.
Hoikat ja heidän ulkomuotonsa on hyväksyttyjä jo.
Kehopositiivisuuden nimissä yritetään saada muunlaisetkin kehot ja ihmiset hyväksytyiksi ja ettei niitä haukuttaisi ja kiusattaisi. Tosin et sinä, kiusaamassa olet.
Jos hoikat on hyväksyttyjä, niin miksi minulle on kettuiltu ainakin puolet elämästäni hoikkuudestani?
Kuulkaas nyt. Ihminen saa olla mitä haluaa. Vaikka kehopositiivinen tai kehonegatiivinen jos haluaa. Myskin kyseenalaistan kovasti näkemyksen, missä kaikkien pitäisi olla yhdestä muotista suhtautumisessa ulkonäköön tai erilaisuuteen. Jotkut ovat enemmän pikkutarkkoja kun toiset. Ei ketään voi mennä muokkaamaan ajatuksiltaan toisenlaiseksi väkisin, vaikka tarkoitus olisi hyvä tai parempaan päin muokkaus. Se on jo sadistista väkivaltaa, varsinkin heh jos siihen liittyy jotain muutakin kun puhetta ja manipulaatiota.
Ei lihavuus ole ainoa asia. On monia muitakin erilaisuuksien mihin ihmiset suhtautuvat eritavalla. Sallittakoon vapaa mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että ihminen tekee sen itse itselleen. Eikä tietenkään ilman syytä. Joku saa ihmisen toimimaan niin, sieltä taustalta voi löytyä vaikka mitä syitä, jotka aiheuttaa ihmiselle suunnatonta vetoa esim ahmimiseen. Jos ihmisillä ei olis mitään psyykkisiä haasteita, niin fyysiset haasteet vähenis huomattavasti! Kokonaisuuksia kun ollaan, psyykkistä ja fyysistä sekaisin. Siksi monen laihduttaminenkin on ylitsepääsemättömän haasteellista, jos yritetään puuttua vaan fyysiseen, eikä huomioida psyykkistä, sitä mikä on alunperin ohjannut ihmisen epäterveen toiminnan pariin.
Täälläkin on esitetty tuota myyttiä, että normaali paino olisi jostakin mielenlujuudesta, tai itsekurista kiinni.
Ihmisen normaalipaino oli ehkä ennen eri kuin nyt. Se bmi skaala on muutenkin muodostettu pelkästään länsimaisten miesten painojen ja pituuksien mukaan, eli kertoi heidän painonsa jakautumisesta, sinä aikana.
Nykyään jos tutkisi ihmisten painoja, tultaisiin toiseen tulokseen.
Eri asia sitten oisiko nykynen ns keskipaino mitenkään yhteydessä terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, ainakin tällä palstalla kun on puhetta lihavasta ihmisestä missä tahansa asiayhteydessä alkaa tämä posari nimittely. Eivät siis ole tulleet ulos kutsumalla itseään sellaiseksi, vaan tämä palsta tekee sen. Että kuka on ominut ja mitä?
Niinpä. Ja etenkin naisia nimitellään tuolla.
Itse oon normaalipainoinen nainen ja oon kehopositiivinen. En hauku toisten kehoja ja yritän kunnioittaa ja pitää huolta omastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin just. "Olen 40 kiloa ylipainoinen, en jaksa tehdä asian eteen mitään vaikka vihaan kehoani, mutta esitän rakastavani sitä koska kehopositiivisuus. Iltaisin itken läskejäni sipaipussin äärellä". Tämä on se julma totuus. Yksikään hoikka taas ei saa olla kehopositiivinen koska saa läskien vihat niskaansa.
Kehopositiivisuuden nimissä yritetään saada muunlaisetkin kehot ja ihmiset hyväksytyiksi ja ettei niitä haukuttaisi ja kiusattaisi. Tosin et sinä, kiusaamassa olet.
Paitsi että tänäpäivänä kun suurin osa ihmisistä on ylipainoisia ja mediassa kerrotaan jatkuvasti, kuinka "muodokas" (eli lihava) nainen on upea, tyrkytetään just näitä kehopositiivisuus-juttuja joissa järjestäen on kyseessä aidosti sairaalloisen ylipainoinen nainen ja muotikuvastoissa/mainoksissa et näe normaalipainoista naista, vain joko laihoja tai lihavia, ovat hoikat vähemmistössä ja silmätikkuina. Ilmeisesti vain ylipainoiset hyväksytään ja hoikkia saa haukkua pulkannaruiksi jne. "Miehet tykkää kun on jotain mistä ottaa kiinni", "Söisit jotain niin et lähde tuulen mukaan" jne. Tilanne on kääntynyt päälaelleen.
Niin, ja muuten; miksei noissa jutuissa koskaan näy ylipainoisia miehiä, aina vaan naisia?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoikat on hyväksyttyjä, niin miksi minulle on kettuiltu ainakin puolet elämästäni hoikkuudestani?
Varmaan kostoksi.
Lihavat ovat kuulleet itse koko elämänsä haukkuja toisilta painonsa takia, luultavasti niiltä joilla ei painn kanssa ongelmia ole eli hoikilta ja normaalipainoisilta naisilta sekä tietenkin miehiltä. Sitten kaatavat pahaa oloaan toisten päälle.
Tämä ei ole hyvä asia. Siksi kehorauha onkin niin tärkeä ettei tuota haukkumieskierrettä jatketa.
Silti, hoikkien keho on yleisesti hyväksytty, kuten normaalipainoisten. Ja varmasti aiheuttavat myös kateutta ja muita negatiivisia tunteita, joita voi olla vaikea hallita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoikka ja kaunis nainen ei saa olla tyytyväinen ulkonäköönsä?
Facen sinkkuryhmässä lihava nainen postasi salikuvan ja naiset kilpaa kehu kehopositiiviseksi ja upeaksi, itsevarmaksi naiseksi.
Seuraavana päivänä hoikka, muodokas ja urheilullinen nainen postasi salikuvan samaan sinkkuryhmään. Naiset haukkuivat huomiohuoraksi, tyrkyksi ja pinnalliseksi blondiksi joka kerjää vain kehuja.
Miksi kehopositiivisuus kuuluu vain lihaville? Miksi ei ihan kaikille yhtäpuolisesti ja tasa-arvoisesti?
Tätä olen miettinyt niin paljon. Olen ulkonäöltäni ja mitoiltani varmaan lähellä yleistä käsitystä siitä mikä on ihan perusnättiä. Silti olen kärsinyt huonosta itsetunnosta (nepsy, trauma, narsismitaustaa jne jne) mutta olen yrittänyt opetella pitämään itsestäni ja olemaan lempeämpi itselleni. Tiedän jo valmiiksi, että jos postausin itserakkaus-kehopositiivisuuskuvan itsestäni johonkin ryhmään voimaannuttavilla sanoilla, saisin just tuollaista kuraa. Olen myös ihan lapsesta asti kuullut kommentteja kehostani, miten olen laiha ja jne. Jossain vaiheessa kommentointikulttuuri muuttui niin, ettei lihavia saanut enää kommentoida, mutta hoikat oli kyllä edelleen vapaata riistaa sanoa mitä vaan. Ja se tuntui jotenkin oudolta, ettei kehorauha koskenut hoikkia.
Johtuisiko siitä, että omista epävarmuuksista huolimatta laihuus on kuitenkin normi. Minäkin olen laiha ja siitä on joitakin kertoja minulle sanottukin, mutta silti en koe, että olisin sen takia huono, koska yleinen ihanne on tältä osin puolellani. Kyllä minua ärsyttää, jos joku täysin ihanteisiin mahtuva henkilö hehkuttaa, kuinka on tyytyväinen itseensä. Miksi ei olisi? Todennököisesti hän on saanut hyväksyntää ja positiivista palautetta ulkonäöstään, mutta vika on vain ollut omassa päässä. Normiin mahtumattomalle, ja lihavuus on varmasti yleisin syy tähän, on varmasti eri asia sanoa, että "joo, näytän tältä ja voin elää itseni kanssa", jos on kuullut asiasta toistuvasti haukkuja ja huomauttelua tai kokenut syrjintää.
Olen ihmetellyt samaa. Jonkun verran muistakin kirjoitellan, mutta niitä ei pidetä samanarvoisina liikalihavuuteen liittyvän positiivisuusvaatimuksen kanssa. Tämä pohjautuu siihen, että ihmiskunnalla sairaalloisen lihavuuden "hyväksyminen" ei tule nikottelematta, sillä kukaan ei voi vältty ajatukselta, että se on haitallista tälle yksilölle ja painon alentaminen olisi väistämättä suunta kohti parempaa. Tabu.
Nimenomaan.
Vaikka kuinka palstainkut koittaisivat käyttää tuota sanaa naisten halventamiseen.
He itse vihoineen eivät ole kehopositiivisia, eivätkä edes ihmispositiivisia.