Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ihmisiä kuvata ilman asianomaisen lupaa?

Vierailija
23.05.2023 |

Ystäväni kuvaa minua jatkuvasti, myös silloin kun en siitä tiedä. Toki vaatteet päällä ja näin, mutta olen sanonut hänelle, etten halua olla kuvattavana. Kieltänyt someen julkaisemisen.
Menee kuuroille korville. Ladannut myös kuvani johonkin Yandex-appiin, ja tulin tosi vihaiseksi.
Mitkä on minun oikeudet, mitä laki sanoo? Mitä teen että tämä saadaan loppumaan?

Kommentit (225)

Vierailija
101/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähtökohtana on sananvapaus ja julkaisemisen vapaus..."

Julkaisemisen vapaus? Onko Suomessa sellainenkin?

Joo, sä voit tehdä manifestin ilman lupia ja julkaista sen. Aina se ei ole ollut mahdollista.

Sähän tajuat että tämä nettikirjoittelukin on julkaisua?

Vierailija
102/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella paikalla voit kuvata ketä tahansa ja mitä tahansa ilman lupaa.

Se on oikeasti aika kauheata, että näin on.

Millä tavalla se on kauheeta?

Ei minua haittaa vaikka minua kadulla kuvattaisiin. Tai kaupassa, tai urheilukentällä. Ihan missä vaan, kunhan ei aktissa tulla kuvaamaan.

Sinusta se ehkä on sitten ihanaa, että sinua kuvataan vaikka kaupassa, mutta minun oikeustajuni mukaan se olen kyllä minä itse jonka pitäisi voida päättää siitä, haluanko olla kuvattavana.

Sinun oikeustajusi ei täsmää todellisuutta.

Ikävää.

Höpö höpö. Sinun hölinöilläsi ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis teoriassahan joku voisi kuvata ihmisiä vaikka uimahallin suohkutiloissa ja laittaa kuvat levitykseen. Vaikea uskoa että olisi laillista, mutta tämän palstan mukaan olisi ihan ok, koska tilahan on julkinen.

Uimahalli on julkinen paikka eli siellä saa kuvata. Pukuhuoneet, saunat ja vessat ovat kuitenkin suljettuja tiloja joten niissä ei saa kuvata ilman lupaa.

Mä tiedän että tää on teille vänkääjille kovin haastavaa, mutta minkäs teet.

Miten niin ovat suljettuja tiloja? Jos maksaa uimahallin pääsymaksun, niin kaikkihan sinne saavat mennä ihan samoin kuin sinne uimaankin. Miksi se olisi sitten eri asia? Wc tila on yksityinen. Sinne mennään yksi kerrallaan. Mutta uimahallin peseytymistilat ovat kaikille yhteiset. Että väännetään nyt sitten kunnolla, kun kerran väännetään!

Tilat eivät ole kaikille yhteiset, ne on eritelty sukupuolen mukaan.

Ok. Kiitos. Se on siis ainoa määrittävä asia. Eli uimarannalla voi vapaasti kuvata ihmisiä, ottaa vaikka lähikuvia mistä vinkkelistä huvittaa, ja julkaista missä haluaa? Onko tämä oikeasti totta? Tuskin kukaan näin tekisi ihan julkisen paheksunnan takia, mutta teoriassa olisi siis ihan ok?

Julkisella uimarannalla kuvaamisen oikeutus askarruttaa ihmisiä. Helsingin yliopiston viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari  kertoo, että uimaranta on julkinen paikka, joten siellä saa kuvata vapaasti - myös ihmisiä.

- Lähtökohtaisesti julkisella paikalla olevasta ihmisestä voi ottaa vaikka lähikuviakin.

Vierailija
104/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä kaverin kamera katuun/jokeen/mereen ja katso sitten oppiiko olemaan, jos kerran sana ei tehoa.

Olen tehnyt noin, ja jouduin kuulusteluun. Nyt odotan oikeudenkäyntiä. Saan tuomion.

Provo. En ole kameraa mihinkään heittänyt. Enkä aio.

EI ollut provo.

Olen särkenyt kuvaajan kännykän. Jouduin kuulusteluun, ja tuomio on tulossa.

Vierailija
105/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teoriassahan joku voisi kuvata ihmisiä vaikka uimahallin suohkutiloissa ja laittaa kuvat levitykseen. Vaikea uskoa että olisi laillista, mutta tämän palstan mukaan olisi ihan ok, koska tilahan on julkinen.

Juuri näinhän joku homo olikin toiminut.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5127741/mies-salakuvasi-uimahallissa-ja…

Vierailija
106/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harmaalla alueella nämä asiat, jokainen kuvaamistapaus tutkitaan ja tulkitaan erikseen. Vainoaminen, kunnianloukkaus, yksityisyyden loukkaaminen voivat täyttyä.

Vierailija
107/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella paikalla voit kuvata ketä tahansa ja mitä tahansa ilman lupaa.

Se on oikeasti aika kauheata, että näin on.

Millä tavalla se on kauheeta?

Ei minua haittaa vaikka minua kadulla kuvattaisiin. Tai kaupassa, tai urheilukentällä. Ihan missä vaan, kunhan ei aktissa tulla kuvaamaan.

Sinusta se ehkä on sitten ihanaa, että sinua kuvataan vaikka kaupassa, mutta minun oikeustajuni mukaan se olen kyllä minä itse jonka pitäisi voida päättää siitä, haluanko olla kuvattavana.

Sinun oikeustajusi ei täsmää todellisuutta.

Ikävää.

Höpö höpö. Sinun hölinöilläsi ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Minun oikeustajuuni kuuluu että sut sais tappaa, mutta valitettavasti lainsäädäntö on toista mieltä.

Vierailija
108/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin erittäin typerää ja moukkamaista on kuvata jotain ihmistä ilman lupaa ja julkaisee sitten sen kuvan vaikka netissä ilman lupaa. Se on eriasia jos ottaa jonkun maisemakuvan ja siinä joku ihminen näkyy ilman lupaa.

Vierailija
109/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain menee kyllä salakatselun raja. Ei ole montaakaan kesää siitä, kun uutisoitiin jonkun saaneen tuomion vieraiden lasten kuvaamisesta uimarannalla. Onhan sekin ihan julkinen paikka.

Viittaatkohan tähän uutisointiin:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/67599562-43d2-492f-b3a8-d39ac6d70a96

Tuomiosta en löytänyt mitään tietoa.

En muista mistä luin, mutta ei varmaan ollut tämä tapaus, koska kyllä siinä mielestäni jonkinlainen tuomio tuli. Mutta tässäkin tapauksessa poliisi kuitenkin tuli paikalle, joten miksi, jos kerran mistään laittomasta ei ollut kyse?

"Poliisi kertoo Iltalehdelle, että poliisi on käynyt paikan päällä, syynä ihmisiä ja ympäristöä kuvaava henkilö. Poliisi kirjasi asiasta S-ilmoituksen eli sekalaisilmoituksen."

Eli mitään laitonta ei ole tapahtunut.

Eli miksi siis poliisi vaivautui menemään paikalle? Vaikka olisivat omin silmin nähneet kuvaamisen, niin eivät olisi kuitenkaan voineet siihen mitenkään puuttua.

TÄMÄ! Miksi?

Tarkistamaan, että onko mitään rikosta tapahtunut ja mahdollisesti myös rauhoittamaan tilannetta.

Eli lähtökohtaisesti heillä on oletus, että jotain rikollista saattaisi tapahtua. Hyi hitto miten vastenmielinen ajatus, että joku limanuljaska voisi vapaasti zoomailla vaikka mitä lähikuvia omista teini-ikäisistä tyttäristäni rannalla, eikä kukaan voi asialle yhtään mitään, kunhan ei tyyppi sinne pukukoppiin mene. Vastenmielistä!

Vierailija
110/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahalli on julkinen paikka eli siellä saa kuvata. Pukuhuoneet, saunat ja vessat ovat kuitenkin suljettuja tiloja joten niissä ei saa kuvata ilman lupaa.

Miten niin ovat suljettuja tiloja? Jos maksaa uimahallin pääsymaksun, niin kaikkihan sinne saavat mennä ihan samoin kuin sinne uimaankin. Miksi se olisi sitten eri asia? Wc tila on yksityinen. Sinne mennään yksi kerrallaan. Mutta uimahallin peseytymistilat ovat kaikille yhteiset. Että väännetään nyt sitten kunnolla, kun kerran väännetään!

Ok. Kiitos. Se on siis ainoa määrittävä asia. Eli uimarannalla voi vapaasti kuvata ihmisiä, ottaa vaikka lähikuvia mistä vinkkelistä huvittaa, ja julkaista missä haluaa? Onko tämä oikeasti totta? Tuskin kukaan näin tekisi ihan julkisen paheksunnan takia, mutta teoriassa olisi siis ihan ok?

Julkisella uimarannalla kuvaamisen oikeutus askarruttaa ihmisiä. Helsingin yliopiston viestintäoikeuden professori Päivi Korpisaari  kertoo, että uimaranta on julkinen paikka, joten siellä saa kuvata vapaasti - myös ihmisiä.

- Lähtökohtaisesti julkisella paikalla olevasta ihmisestä voi ottaa vaikka lähikuviakin.

Mutta voiko tuollaisia kuvia sittenkään julkaista? Yksityiskohtia jonkun ruumiinosista somessa jne?

Vierailija
111/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näinhän joku homo olikin toiminut.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5127741/mies-salakuvasi-uimahallissa-ja…

Ja kuten jonnelle jo kerrottiin, suihkut eivät ole julkisia tiloja.

Vierailija
112/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että joskus vuosikausia sitten Japanissa tuli puhelimen kameraan pakolliset sulkijaäänet kuvatessa, tämän julkisella paikalla kuvaamisongelman takia. Sitä en tiedä onko vieläkin pakollista vai onko keksitty jotain muuta. Jäi vaan jotenkin mieleen tuo.

Teknologiassa on hyvääkin mutta myös mahdollistaa kaikenlaisten limanuljaskojen limaisen käytöksen, valitettavasti. Täällä sitten käsi housuissa ulvotaan että on laillista nännännää!! Juu-uh, mutta onko hyvän tavan mukaista, se ei ikinä kiinnosta ketään...

Juu täällä limanuljaskat  sitten tyytyväisenä ulvovat, että ihan laillista on. Kaikki pervoilu on vain lisääntynyt teknologian kehittyessä, kun nämä vinksahtaneet toteuttavat itseään oikein antaumuksella välittämättä siitä miltä se tuntuu muista

Vierailija
113/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä kaverin kamera katuun/jokeen/mereen ja katso sitten oppiiko olemaan, jos kerran sana ei tehoa.

Olen tehnyt noin, ja jouduin kuulusteluun. Nyt odotan oikeudenkäyntiä. Saan tuomion.

Provo. En ole kameraa mihinkään heittänyt. Enkä aio.

EI ollut provo.

Olen särkenyt kuvaajan kännykän. Jouduin kuulusteluun, ja tuomio on tulossa.

Ihan oikein teit.

Vierailija
114/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin erittäin typerää ja moukkamaista on kuvata jotain ihmistä ilman lupaa ja julkaisee sitten sen kuvan vaikka netissä ilman lupaa. Se on eriasia jos ottaa jonkun maisemakuvan ja siinä joku ihminen näkyy ilman lupaa.

Munkin mieltä on ihan eri juttu kuvata jotain yleiskuvaa maisemista/ kaupungilta, ja siihen sitten sattuu mukaan random tyyppejä. Verrattuna siihen, että erityisesti ottaa jonkun henkilön kuvan kohteeksi, ja kuvaa juuri häntä ilman tämän henkilön suostumusta. Ehkä ei ole laitonta, mutta pitäisi kyllä olla!

Vierailija
115/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voiko tuollaisia kuvia sittenkään julkaista? Yksityiskohtia jonkun ruumiinosista somessa jne?

Tietysti voi. Jokainen saa päättää itse omasta pukeutumisestaan.

Tilanne muuttuu jos teet sen häpäisytarkoituksessa, ja kuvaaja levittää yksityselämää loukkaavaa tietoa. Tosin, jos et halua esitellä makkaroitasi niin älä esittele. Silloin ne ei päädy kuviin.

Vierailija
116/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kuvata ulkona missä vaan. toimittajat kuvaa ihmisiä ja paparazzit kuvaa ihmisiä ilman lupaa joten saa kuvata.

Vierailija
117/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä keskustelut päättyy aina siihen, että joku kilahtaa ja alkaa syyttää muita keskustelijoita pervoiksi tiirailijoiksi vaikka olisi kerrottu pelkkiä faktoja ja lakipykäliä. Ja kiukuspäissään tietysti poistattaa koko roskan. Minuakin on syytetty ties mistä vaikka en ikinä kuvaa yhtään mitään missään ja harvoin edes poistun kotoa.

Vierailija
118/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että joskus vuosikausia sitten Japanissa tuli puhelimen kameraan pakolliset sulkijaäänet kuvatessa, tämän julkisella paikalla kuvaamisongelman takia. Sitä en tiedä onko vieläkin pakollista vai onko keksitty jotain muuta. Jäi vaan jotenkin mieleen tuo.

Teknologiassa on hyvääkin mutta myös mahdollistaa kaikenlaisten limanuljaskojen limaisen käytöksen, valitettavasti. Täällä sitten käsi housuissa ulvotaan että on laillista nännännää!! Juu-uh, mutta onko hyvän tavan mukaista, se ei ikinä kiinnosta ketään...

Juu täällä limanuljaskat  sitten tyytyväisenä ulvovat, että ihan laillista on. Kaikki pervoilu on vain lisääntynyt teknologian kehittyessä, kun nämä vinksahtaneet toteuttavat itseään oikein antaumuksella välittämättä siitä miltä se tuntuu muista

Viikonloppuna eräs äippä otti uima-altaalla videokuvaa lapsestaan joka oli kellukkeineen mahdollisesti ensimmäistä kertaa ammeessa. Kuvaan päättyi myös sivullisia.

Ovatko ko. naiset limanulkaskoja?

Vierailija
119/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä keskustelut päättyy aina siihen, että joku kilahtaa ja alkaa syyttää muita keskustelijoita pervoiksi tiirailijoiksi vaikka olisi kerrottu pelkkiä faktoja ja lakipykäliä. Ja kiukuspäissään tietysti poistattaa koko roskan. Minuakin on syytetty ties mistä vaikka en ikinä kuvaa yhtään mitään missään ja harvoin edes poistun kotoa.

Asiassa ei ole edes mitään keskusteltavaa. Kaikki tietää että se on laillista.

Nuo vain trollaa ja kiukuttelee  kun heille vastaillaan asiallisesti, eikä lähdetä mukaan haukkumiseen.

Vierailija
120/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään syyttely alkoikin jo :D Se, että kerron jonkun olevan laillista, ei tarkoita sitä, että se olisi minusta mitenkään hyvä asia. Yritän vaan oikoa ihmisten väärinkäsityksiä. Mun puolesta kuvaaminen voitaisiin kieltää kaikkialla (varsinkin baarissa!) ja kaikista sosiaalisista medioista vetää töpselin seinästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän