Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ihmisiä kuvata ilman asianomaisen lupaa?

Vierailija
23.05.2023 |

Ystäväni kuvaa minua jatkuvasti, myös silloin kun en siitä tiedä. Toki vaatteet päällä ja näin, mutta olen sanonut hänelle, etten halua olla kuvattavana. Kieltänyt someen julkaisemisen.
Menee kuuroille korville. Ladannut myös kuvani johonkin Yandex-appiin, ja tulin tosi vihaiseksi.
Mitkä on minun oikeudet, mitä laki sanoo? Mitä teen että tämä saadaan loppumaan?

Kommentit (225)

Vierailija
61/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valokuvaaja sanomalehdessä. Ei me keneltäkään kysellä lupia julkisilla paikoilla. Kuvat julkaistaan lehdessä ja netissä. Olisi aika mahdoton tehtävä jos joutuisimme kysellä lupia kaikilta kuvassa olevilta. Luonnollisestikkaan emme tunkeudu kenenkään yksityisyyden suojan piiriin. Jos et halua tulla kuvatuksi julkisella paikalla, kannattaa naamioitua tai jäädä kotiin.

Hyvä yritys. Mutta ei siellä sanomalehdissäkään julkaista random ihmisten lärvikuvia lupia kysymättä.

Vierailija
62/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella paikalla voit kuvata ketä tahansa ja mitä tahansa ilman lupaa.

Se on oikeasti aika kauheata, että näin on.

Millä tavalla se on kauheeta?

Ei minua haittaa vaikka minua kadulla kuvattaisiin. Tai kaupassa, tai urheilukentällä. Ihan missä vaan, kunhan ei aktissa tulla kuvaamaan.

Sinusta se ehkä on sitten ihanaa, että sinua kuvataan vaikka kaupassa, mutta minun oikeustajuni mukaan se olen kyllä minä itse jonka pitäisi voida päättää siitä, haluanko olla kuvattavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä kaverin kamera katuun/jokeen/mereen ja katso sitten oppiiko olemaan, jos kerran sana ei tehoa.

Olen tehnyt noin, ja jouduin kuulusteluun. Nyt odotan oikeudenkäyntiä. Saan tuomion.

Provo. En ole kameraa mihinkään heittänyt. Enkä aio.

Vierailija
64/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu on myös hyvä muistuttaa lapsille. Silloin tällöin ammatissani asiakkaat saattavat ryhtyä kuvaamaan tilannetta (toimitilat sisätiloissa) kysymättä minulta lupaa vaikka saatan kuvassa osin näkyä. Minäkin olen yksityishenkilö vaikka tuotan julkisia palveluita.

Vierailija
65/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua haittaa vaikka minua kadulla kuvattaisiin. Tai kaupassa, tai urheilukentällä. Ihan missä vaan, kunhan ei aktissa tulla kuvaamaan.

Sinusta se ehkä on sitten ihanaa, että sinua kuvataan vaikka kaupassa, mutta minun oikeustajuni mukaan se olen kyllä minä itse jonka pitäisi voida päättää siitä, haluanko olla kuvattavana.

Kyllä jokin yksityisyys pitäisi ihmisillä olla olemassa edes lain kirjaimessa. 

Vierailija
66/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kuvaaminen on sallittua mutta kuvien julkaiseminen ilman lupaa ei ole sallittua.

Tiedän kaksi miestä jotka salaa kuvaa naisia ja naisten peppuja/tissejä ja sit ne jakaa niitä kuvia muille.

M30

Vierailija
67/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen paikka = saa kuvata ja julkaista.

Vierailija
68/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni kuvaaminen on sallittua mutta kuvien julkaiseminen ilman lupaa ei ole sallittua.

Tiedän kaksi miestä jotka salaa kuvaa naisia ja naisten peppuja/tissejä ja sit ne jakaa niitä kuvia muille.

M30

Kuvien julkaisukin on sallittua, mutta ei häpäisytarkoituksessa.

Vierailija
69/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valokuvaaja sanomalehdessä. Ei me keneltäkään kysellä lupia julkisilla paikoilla. Kuvat julkaistaan lehdessä ja netissä. Olisi aika mahdoton tehtävä jos joutuisimme kysellä lupia kaikilta kuvassa olevilta. Luonnollisestikkaan emme tunkeudu kenenkään yksityisyyden suojan piiriin. Jos et halua tulla kuvatuksi julkisella paikalla, kannattaa naamioitua tai jäädä kotiin.

Hyvä yritys. Mutta ei siellä sanomalehdissäkään julkaista random ihmisten lärvikuvia lupia kysymättä.

Lupaa ei tarvita ellei kyseessä ole mainontatarkoituksessa julkaistu kuva.

"Julkisella paikalla kuvaaminen on yleensä sallittua. Vaikka valokuvaajalla onkin kiistatta tekijänoikeus/lähioikeus julkisella paikalla otettuihin valokuviinsa, kuvan kohteilla voi olla yksityisyyden suojaa koskevan lainsäädännön nojalla oikeus rajoittaa kuvien julkaisemista.

Henkilöä esittävää valokuvaa ei saa julkaista henkilön kunniaa tai yksityisyyttä loukkaavalla tavalla. Julkisellakin paikalla otettujen kuvien julkaisemisessa on otettava huomioon kuvatun henkilön yksityisyyden suoja."

https://journalistiliitto.fi/fi/pelisaannot/tekijanoikeudet/journalisti…

Vierailija
70/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun oikeustajusi ei täsmää todellisuutta.

Ikävää.

Vierailija
71/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teoriassahan joku voisi kuvata ihmisiä vaikka uimahallin suohkutiloissa ja laittaa kuvat levitykseen. Vaikea uskoa että olisi laillista, mutta tämän palstan mukaan olisi ihan ok, koska tilahan on julkinen.

Vierailija
72/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Julkisella paikalla kuvaaminen on yleensä sallittua. Vaikka valokuvaajalla onkin kiistatta tekijänoikeus/lähioikeus julkisella paikalla otettuihin valokuviinsa, kuvan kohteilla voi olla yksityisyyden suojaa koskevan lainsäädännön nojalla oikeus rajoittaa kuvien julkaisemista.

Henkilöä esittävää valokuvaa ei saa julkaista henkilön kunniaa tai yksityisyyttä loukkaavalla tavalla. Julkisellakin paikalla otettujen kuvien julkaisemisessa on otettava huomioon kuvatun henkilön yksityisyyden suoja."

Jep. street photography on esimerkkinä siitä, että ketä tahansa saa kuvata julkisella paikalla, mutta julkaista ei saa häpäisytarkoituksessa.

ap ja muut mammat voi lähteä oikeuteen kertomaan mikä kuvassa häpäisee.

Vierailija
73/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että joskus vuosikausia sitten Japanissa tuli puhelimen kameraan pakolliset sulkijaäänet kuvatessa, tämän julkisella paikalla kuvaamisongelman takia. Sitä en tiedä onko vieläkin pakollista vai onko keksitty jotain muuta. Jäi vaan jotenkin mieleen tuo.

Teknologiassa on hyvääkin mutta myös mahdollistaa kaikenlaisten limanuljaskojen limaisen käytöksen, valitettavasti. Täällä sitten käsi housuissa ulvotaan että on laillista nännännää!! Juu-uh, mutta onko hyvän tavan mukaista, se ei ikinä kiinnosta ketään...

Vierailija
74/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30

Mikähän instanssi sen sitten määrittelee mikä on häpäisyä ja loukkaavaa, ja mikä ei? Jokaisellahan on oma käsitys siitä, missä se raja menee.

Vierailija
75/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teoriassahan joku voisi kuvata ihmisiä vaikka uimahallin suohkutiloissa ja laittaa kuvat levitykseen. Vaikea uskoa että olisi laillista, mutta tämän palstan mukaan olisi ihan ok, koska tilahan on julkinen.

Uimahalli on julkinen paikka eli siellä saa kuvata. Pukuhuoneet, saunat ja vessat ovat kuitenkin suljettuja tiloja joten niissä ei saa kuvata ilman lupaa.

Mä tiedän että tää on teille vänkääjille kovin haastavaa, mutta minkäs teet.

Vierailija
76/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M30

Mikähän instanssi sen sitten määrittelee mikä on häpäisyä ja loukkaavaa, ja mikä ei? Jokaisellahan on oma käsitys siitä, missä se raja menee.

Niin, mikähän nuo yleensä määrittelee... olisiko suomen oikeuslaitos?

Vierailija
77/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. street photography on esimerkkinä siitä, että ketä tahansa saa kuvata julkisella paikalla, mutta julkaista ei saa häpäisytarkoituksessa.

ap ja muut mammat voi lähteä oikeuteen kertomaan mikä kuvassa häpäisee.

Juttu kannattaa nostaa ainakin siksi jotta saisi tietää salakuvien ottajan henkilöllisyyden...

Vierailija
78/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M30

Tää on uli laudalla suosittua.

Vierailija
79/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä pääset Youtubeen kuule tänään, kusipää. Nosta vaikka minkälainen oikeus, mutta mulla on oikeus kuule omien lasteni terveyttä vaalia. Sä et jätkä polta mun lasteni kanssa autos tupakkaa.

Vierailija
80/225 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että joskus vuosikausia sitten Japanissa tuli puhelimen kameraan pakolliset sulkijaäänet kuvatessa, tämän julkisella paikalla kuvaamisongelman takia. Sitä en tiedä onko vieläkin pakollista vai onko keksitty jotain muuta. Jäi vaan jotenkin mieleen tuo.

Teknologiassa on hyvääkin mutta myös mahdollistaa kaikenlaisten limanuljaskojen limaisen käytöksen, valitettavasti. Täällä sitten käsi housuissa ulvotaan että on laillista nännännää!! Juu-uh, mutta onko hyvän tavan mukaista, se ei ikinä kiinnosta ketään...

Verratkaa vaikka siihen naisten sankariin, joka julkaisee toisten tinder-profiileja haukuttavaksi. 

Laillista? Ilmeisesti. Hyvän tavan mukaista? Palstamammojen mukaan kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän