Saako ihmisiä kuvata ilman asianomaisen lupaa?
Ystäväni kuvaa minua jatkuvasti, myös silloin kun en siitä tiedä. Toki vaatteet päällä ja näin, mutta olen sanonut hänelle, etten halua olla kuvattavana. Kieltänyt someen julkaisemisen.
Menee kuuroille korville. Ladannut myös kuvani johonkin Yandex-appiin, ja tulin tosi vihaiseksi.
Mitkä on minun oikeudet, mitä laki sanoo? Mitä teen että tämä saadaan loppumaan?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Laitonta on kuvata ilman lupaa. Eri asia, kannattaako asiasta nostaa hirveä meteli, jos vaikka puolisosta kyse.
Puolisoltakin ja lapsiltakin pitää kysyä lupa tunnistettavien kuvien julkaisemiseen. Pikkulasten kuvia ei pitäisi julkaista ollenkaan ja ihmettelen miksi niitä kuvata julkaistaviksi kun on kuvattu nettiin ihan kaikkien nähtäviksi.
En minä voi julkaista puolison kuvaa eikä minustakaan voi puolisoni julkaista tunnistettavaa kuvaa ilman lupaa. Ei se oma perhekkään ole mikään lainsuojaton kohde jota voi kuvailla jakaen minne tahansa ilman lupaa.
Omaan käyttöön saa kuvata kunhan ei jaa niitä mihinkään.
Täältä löytyy tiedot kuvaamisesta: https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kuvaaminen
Eli kuka tahansa saa kuvat ketä tahansa julkisella paikalla. Kotirauhan piirissä olevalla alueella ei saa kuvata ketään ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitonta on kuvata ilman lupaa. Eri asia, kannattaako asiasta nostaa hirveä meteli, jos vaikka puolisosta kyse.
Puolisoltakin ja lapsiltakin pitää kysyä lupa tunnistettavien kuvien julkaisemiseen. Pikkulasten kuvia ei pitäisi julkaista ollenkaan ja ihmettelen miksi niitä kuvata julkaistaviksi kun on kuvattu nettiin ihan kaikkien nähtäviksi.
En minä voi julkaista puolison kuvaa eikä minustakaan voi puolisoni julkaista tunnistettavaa kuvaa ilman lupaa. Ei se oma perhekkään ole mikään lainsuojaton kohde jota voi kuvailla jakaen minne tahansa ilman lupaa.
En puhunut julkaisemisesta yhtään mitään. Puhuin kuvaamisesta. En itse julkaisisi ensimmäistäkään kuvaa sosiaalisessa mediassa. Kenestäkään.
Puolisoltakin ja lapsiltakin pitää kysyä lupa tunnistettavien kuvien julkaisemiseen.
Voisivatko nämä mutuilijat joko tutustua faktoihin tai ainakin lopettaa luulojensa jakelun "tietona".
Molemmat luulot menivät päin helvəttiä.
1) Puolisoa ja lapsia saa kuka tahansa - sinä itsekin - kuvata julkisella paikalla ja jopa julkaista kuvat ilman mitään lupia.
2) salakuvauksen määritelmä täyttyy jo sillä hetkellä kun otat kuvia tai edes tarkastelet yksityisalueella olevia henkilöitä kiikarilla tai muulla optisella apuvälineellä. Jos lisäksi julkaiset tällaisia kuvia syyllistyt muihinkin rikosnimikkeisiin
Netistä löytyy tietoa ja lukekaa.
https://mainostoimistoluma.fi/blogi/missa-saa-kuvata-ja-keta/
Julkisella paikalla saat siis kuvata ketä tahansa ilman hänen erillistä lupaansa, jos kuvassa ei ole mitään häntä kohtaan loukkaavaa, eikä kuvan ottaminen aiheuta hänelle vahinkoa. Toki kuvausluvan kysyminen kohteelta on hyvien tapojen mukaista, eikä ketään ole syytä kuvata hänen tahtomattaan. Silti kukaan ei voi lain mukaan vaatia sinua esimerkiksi poistamaan ottamaasi kuvaa, jos sille ei ole riittävää syytä.
Rajan vetäminen riittävään syyhyn voi olla vaikeaa tilanteesta riippuen. Vaikka et olisikaan syyllistynyt rikokseen, on kohteen toiveen kuuleminen aina kohteliaampaa kuin lakipykäliin vetoaminen.
Kuvaamisen ja nettijulkaisun yleistyessä myös keskustelu kuvattavien kohteiden yksityisyydestä on monimutkaistunut. Oikeuteen asti on päätynyt muun muassa tapaus, missä riistakamera on kuvannut myös naapurin maita. Facebookin puskaradioon pyörävarkaasta todistusaineistoksi kuvan julkaissut saattaakin syyllistyä itse rikokseen! Ketä siis saa kuvata ja missä? Ja melkeinpä tärkeämpi: mitä saa julkaista ja missä?
Mikäli valokuvassa on tunnistettavissa henkilöitä, on kaikilta tunnistettavilta henkilöiltä kysyttävä lupa kuvan käyttöön. Huomaa KAIKILTA!
https://kopiraittila.fi/teosten-kaytto/kuvien-kaytto/
Minua ja ystävääni kuvattiin ja julkaistiin niin että meidät tunnistettiin kuvista. Ystävältäni kysyttiin lupa mutta ei minulta ja puuttuessani asiaan hän joutui poistamaan kuvan. Jos ei ole lupaa kysynyt niin pitää kuvankäsittely ohjelmalla sumentaa se henkilö tunnistamattomaksi tai poistaa se koko kuva.