Saako ihmisiä kuvata ilman asianomaisen lupaa?
Ystäväni kuvaa minua jatkuvasti, myös silloin kun en siitä tiedä. Toki vaatteet päällä ja näin, mutta olen sanonut hänelle, etten halua olla kuvattavana. Kieltänyt someen julkaisemisen.
Menee kuuroille korville. Ladannut myös kuvani johonkin Yandex-appiin, ja tulin tosi vihaiseksi.
Mitkä on minun oikeudet, mitä laki sanoo? Mitä teen että tämä saadaan loppumaan?
Kommentit (225)
Olen sanonutkin hänelle tästä, mutta viesti ei mene jakeluun. Miten saan loppumaan, ilman että pistän välit poikki?
Ei saa kuvata ilman lupaa.
Eikä varsinkaan jakaa mihinkään sosiaalista mediaa vastaavalle alustalle.
Älä kaveraa tuommoisen kanssa ja ole yhteydessä vaikka poliisiin.
Julkisella paikalla saa aina kuvata ilman lupaa
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonutkin hänelle tästä, mutta viesti ei mene jakeluun. Miten saan loppumaan, ilman että pistän välit poikki?
Josko selibaatti tai käännyt työterveyslääkärin puoleen?
Yksityisessä tilassa toista ei saa kuvata ilman lupaa, tai sitten henkilö pitää muokata niin, ettei häntä voida tunnistaa (jos siis kuvia tai videoita julkaisee). Julkisella paikalla ihmisiä taas saa kuvata ilman lupaa ja heidän naamansa saa olla tunnistettavissa julkaistuissakin kuvissa ja videoissa, mutta kuvattavaa ihmistä EI saa esittää negatiivisessa valossa (ilman hänen lupaansa). Eli siis hyvin monet kuvat ja videot internetissä ovat ainakin suomen lakien vastaisia.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisessä tilassa toista ei saa kuvata ilman lupaa, tai sitten henkilö pitää muokata niin, ettei häntä voida tunnistaa (jos siis kuvia tai videoita julkaisee). Julkisella paikalla ihmisiä taas saa kuvata ilman lupaa ja heidän naamansa saa olla tunnistettavissa julkaistuissakin kuvissa ja videoissa, mutta kuvattavaa ihmistä EI saa esittää negatiivisessa valossa (ilman hänen lupaansa). Eli siis hyvin monet kuvat ja videot internetissä ovat ainakin suomen lakien vastaisia.
Mutta siis ei sekään ole sentään laillista, että julkisessa paikassa vain yhtäkkiä ottaa jostain random-ihmisestä naamakuvan ja laittaa sen someen, vaikka kuvassa ei olisikaan mitään hävettävää tai muuta negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella paikalla saa aina kuvata ilman lupaa
Ja julkisia paikkoja ovat muutkin kuin kadut. Itse asiassa vain yksityistiloissa vaaditaan kuvauslupa, muuten saat kuvata muita käytännössä lähes kaikkialla...
Miksi ihmeessä haluat edelleen olla ystäviä tuollaisen ihmisen kanssa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis ei sekään ole sentään laillista, että julkisessa paikassa vain yhtäkkiä ottaa jostain random-ihmisestä naamakuvan ja laittaa sen someen, vaikka kuvassa ei olisikaan mitään hävettävää tai muuta negatiivista.
Itseasiassa on.
Julkisella paikalla voit kuvata ketä tahansa ja mitä tahansa ilman lupaa.
Hyvä kysymys, ollaan tunnettu kauan, ja nyt tämä kuvaaminen mennyt ihan överiksi. Pitää
kai sanoa hänelle, etyä mikäli kuvaaminen ei lopu, loppuu ystävyys.
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeasti aika kauheata, että näin on.
Jos asiaa oikeasti on tarve lähteä selvittämään oikeusteitse puhumisen sijaan, niin kyllä minä miettisin onko ystävyyssuhdetta enää järkevää ylläpitää.
Itse laittaisin välit poikki. Ei kuulosta tervepäiseltä tuo kaverisi.
Julkisissa tiloissa saa jos keskitytään muuhun kuin sivullisten kuvaamiseen.
Muistelen, että joskus vuosikausia sitten Japanissa tuli puhelimen kameraan pakolliset sulkijaäänet kuvatessa, tämän julkisella paikalla kuvaamisongelman takia. Sitä en tiedä onko vieläkin pakollista vai onko keksitty jotain muuta. Jäi vaan jotenkin mieleen tuo.
Soita poliisi, jos ei lopeta kuvaamista. On sen jälkeen entinen ystävä.
Tuleeko muuten kenellekään muulle valvontakameramainosta, kun lukee tätä? Aika karmivaa tuokin...
Vierailija kirjoitti:
no et muuten varmana voi kuvata esim jonkun hameen alle
Ei saa kuvata ilman lupaa.