Säästökohde: leskeneläke
En ymmärrä, miten nykyaikana voi vielä saada rahaa kuukausittain kuolleesta puolisosta tai vanhemmasta? Ehkä joo 100v sitten, kun avioliitot olivat ikuisia ja leskelle yksin jäi tilanpito ja lapsikatras. Mutta että nykyäänkin? Miten kuollut puoliso eroaa eronneesta puolisosta, tai yh:sta? Ei eronnutkaan saa elatusrahaa ex-puolisoltaan. On pakko muuttaa pienempään tai halvempaan asuntoon. Eikä voi jäädä kotivanhemmaksi, vaikka olisi ollut aiemmin. Lapseneläkettä en yhtälailla ymmärrä, koska eloon jäänyt vanhempihan sen lapsen elättää (tai toimeentulotuki). Tai pari, yleisimmin, nykyään. Millä perustellaan tarve tai oikeutus leskeneläkkeeseen aikana, jolloin joka toinen avioliitto päättyy eroon, varmasti vähintään yhtä moni avoliitto? Voisiko tuen lopettaa kokonaan.
Kommentit (345)
En minäkään ymmärrä tuota leskeneläkettä. Nykyaikana molemmat työikäiset puolisot yleensä käyvät
työssä ja pystyvät elättämään itsensä. Samoin molemmat eläkeläiset saavat eläkettä.
Itse olen aikoinaan eronnut ja piti vain itsensä pystyä elättämään, kun siihen asti olin elättänyt meidät
molemmat. Olen eron jälkeen elänyt melkein 40 vuotta yksin ja omillani toimeen tullut.
Pitkä avioliitto on pitkä avioliitto. Yleensä nainen on se, joka elänyt pidempään ja kituuttaa pienellä eläkkeellä. Hoitanut lapset ja kodin. Kyllä yhteiskunnan tulee hoitaa hänelle asiat mahdollisimman hyvin. Säälittävää leikata leskiltä ja orvoilta.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä tuota leskeneläkettä. Nykyaikana molemmat työikäiset puolisot yleensä käyvät
työssä ja pystyvät elättämään itsensä. Samoin molemmat eläkeläiset saavat eläkettä.
Itse olen aikoinaan eronnut ja piti vain itsensä pystyä elättämään, kun siihen asti olin elättänyt meidät
molemmat. Olen eron jälkeen elänyt melkein 40 vuotta yksin ja omillani toimeen tullut.
Perintöveroja ulosottoon
Leskeneläkkeessä kyse on käsittääkseni siitä että totutusta elintasosta ei tarvitsisi tinkiä niin paljoa?
Vierailija kirjoitti:
Merkillinen kateuden kohde ei voi muuta sanoa.
Kyse ei ole kateudesta, vaan siitä että työssäkäyvät joutuvat näitä eläkeläisten etuja maksamaan ja niitä ja eläkeläisiä on liikaa.
Jostain on karsittava tai sitten ajetaan kaasu pohjassa seinään ja annetaan koko eläkejärjestelmän kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöveroja ulosottoon
12 miljoonaa euroa perintöveroja ulosottoon.
Monella ei ole vakituista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja perheiltä, missä toinen työtön ja lapsia leikataan ansiosidonnainen ja suunnitellaan vielä lapsikorotusten poistamista ja saamaan aikaan vanhuuseläkkeellä uudelleen naimisiin menneet vetävät leskeneläkettä.
Kehoitatte minua, ruoan hinnasta valittavaa keskituloista, etsimään paremmin palkatun työn.
Voisin sanoa samoin sinulle: Etsikää työ ja ottakaa se vastaan. Ei se kuulemma niin vaikeaa ole, kuten minulle kerrotte palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole kateudesta, vaan siitä että työssäkäyvät joutuvat näitä eläkeläisten etuja maksamaan ja niitä ja eläkeläisiä on liikaa.
Jostain on karsittava tai sitten ajetaan kaasu pohjassa seinään ja annetaan koko eläkejärjestelmän kaatua.
Nyt eläkkeellä on 1 600 000 eikä heiltä mitään leikata, aina vaan nuoremmilta.
Mädäntykööt paskavaippoihinsa, ei hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perheiltä, missä toinen työtön ja lapsia leikataan ansiosidonnainen ja suunnitellaan vielä lapsikorotusten poistamista ja saamaan aikaan vanhuuseläkkeellä uudelleen naimisiin menneet vetävät leskeneläkettä.
Kehoitatte minua, ruoan hinnasta valittavaa keskituloista, etsimään paremmin palkatun työn.
Voisin sanoa samoin sinulle: Etsikää työ ja ottakaa se vastaan. Ei se kuulemma niin vaikeaa ole, kuten minulle kerrotte palstalla.
Työttömiä on 90 000 aktivoitu esim. hyllyttävät tavaroita AMK tutkinnolla kaupoissa 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä, tulee karenssi jos ei mene.
Oletko sä tyhmä ja luulet, että kaikki saa tes-palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron teille oman leskeneläkkeen summan ja lasteni eläkkeen määrän, että voitte olla loppupaivän aivan raivona kateudesta.
Mieheni kuoli 5 vuotta sitten. Lapset olivat iältään 2- ja 4-vuotiaat. Tänä vuonna lapset saavat lapsen eläkettä noin 930 €/kk molemmat. Ja mulle maksetaan bruttona noin 1300€/kk. Miettikää. Mulle maksetaan tota summaa vähintään siihen asti kun nuorin lapsista täyttää 18. En oikein muista tuliko siihen jokin tarkastus siinä kohtaa. Mutta kun nuorin lapsista täyttää 21, niin mun leskeneläke nousee! Mä olen oikeutettu leskeneläkkeeseen lopun ikääni, koska jäin leskeksi ennen tuota muutoksen voimaantuloa.
Miettikää, mä saan enemmän tuota leskeneläkettä kuin joku matalapalkkainen saa palkkaa, varsinkin jos ei saa täytä tunteja. Ilmaista vastikkeetonta rahaa, mitään ei tarvitse tehdä. Ilmoitin vaan tilinumeron ja rahaa alkoi tulvimaan tilille.Oikeasti kateuden sijaan kaikkien veronmaksajien pitäisi olla tyytyväinen, että saamme tuon rahan. Meille ei makseta asumistukea eikä toimeentulotukea. Maksoin täyttä päivähoidon asiakasmaksua vuosia ja veroprossa nousee niin kuin olis saanut 1300 euron palkankorotuksen. Ja sitä eläkkeestä maksetaan tietenkin vero sillä samalla prosentilla. Kyllä se raha kynitään, ainakin nuorelta leskeltä takasin jollain konstilla. Sillon kun lapset olivat päivähoidossa, niin laskin kuin paljon siitä mun eläkkeestä jää käteen oikeasti, niin se oli verojen ja päivähoitomaksujen jne. jälkeen 157€. Eli jos mä olisin eläkkeen sijaan saanut Kelasta elatustukea, niin olisin saanut enemmän rahaa. Nyt toki kun päivähoidosta ei tarvitse maksaa, niin olen jo voitolla.
Mä suosittelen kaikille, että huolehtikaa omista ajatuksistanne. Niin että ne tukisivat teidän omaa hyvinvointia ja että loisitte niillä omilla ajatuksilla itsellenne hyvää. Katkeruudessa, kateudessa ja pahoissa ajatuksissa kylpeminen ei tuo teille itsellenne mitään hyvää. Päin vastoin, kaikkien elämä kurjistuu.
Ymmärrän leskeneläkkeeseen kohdistuvan kritiikin sikäli, että esim. jos se mainitsemasi matalapalkkainen olisi myös kahden lapsen yh, hän ei saisi vastaavaa tukea, vaan joutuisi toimittamaan tiliotteitaan Kelaan saadakseen toimeentulotuen. Jos hän ei jostain syystä olisi oikeutettu toimeentulotukeen, ei hän saisi muutakaan apua. Jos sinun tulosi romahtaisivat, sinun ei tarvitse huolehtia siitä, oletko oikeutettu toimeentulotukeen, kun leskeneläke on turvana. Tämähän on hyvä juttu sinulle, mutta onhan se vähän epäreilua, että osa väestöstä saa tuen paremmilla ehdoilla vain siksi, että oli ollut naimisissa. Tämä on se varsinainen epäkohta - se, että avioliitto takaa paremman sosiaaliturvan. Köyhien tukeminen ei ikinä ole epäkohta. Itse mieluummin muuttaisinkin leskeneläkkeen toisenlaiseksi etuudeksi/tueksi niin, että se nostaisi kaikkien pienituloisten perheiden tulotasoa, ja pienimpiä vanhuuseläkkeitä voisi niin ikään nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeessä kyse on käsittääkseni siitä että totutusta elintasosta ei tarvitsisi tinkiä niin paljoa?
Näin juuri. Samaan aikaan joku tahtomattaan sinkuksi jäänyt joutuu sinnittelemään köyhänä, koska yhteiskunnan mielestä pitää mieluummin tukea hyväosaisia leskiä eikä huono-osaisia ihmisiä siviilisäädystä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöveroja ulosottoon
12 miljoonaa euroa perintöveroja ulosottoon.
Monella ei ole vakituista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on 90 000 aktivoitu esim. hyllyttävät tavaroita AMK tutkinnolla kaupoissa 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä, tulee karenssi jos ei mene.
Oletko sä tyhmä ja luulet, että kaikki saa tes-palkkaa?
Kumma juttu, minun pitäisi helposti löytää hyvä työpaikka, mutta itseltäsi sitä et vaadi.
Palsta on täynnä itsekkäitä vain omaa etua ajavia. Muita haukutaan ja neuvotaan, mutta itse uhriudutaan ja vaaditaan enemmän tukia ilman työvelvotteita. Sairas on maailma
Vierailija kirjoitti:
Pitkä avioliitto on pitkä avioliitto. Yleensä nainen on se, joka elänyt pidempään ja kituuttaa pienellä eläkkeellä. Hoitanut lapset ja kodin. Kyllä yhteiskunnan tulee hoitaa hänelle asiat mahdollisimman hyvin. Säälittävää leikata leskiltä ja orvoilta.
Entä ne vanhukset, jotka kituuttavat pienellä eläkkeellä ilman leskeneläkettä? En todellakaan vastusta leskien ja orpojen tukemista, mutta minusta tuki pitäisi ulottaa kaikkiin pienituloisiin ihan riippumatta siitä, oliko oltu naimisissa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vain ihmetellä pullamössöjen kiimaa huonontaa omia eläke-etujaan.
Ap on naimaton nainen joka ei usko että kukaan häntä vihille veisi. Kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eläkkeellä on 1 600 000 eikä heiltä mitään leikata, aina vaan nuoremmilta.
Mädäntykööt paskavaippoihinsa, ei hoideta.
On jo ollut kirjoituksia siitä, että valtion palvelut ei tule riittämään kaikille eläkeläisille.
Esim. palveluseteli siivous lopetettiin tänä vuonna esim. Tampereella. Me omaiset ei siivota.
Onneksi ei ole ilmaista siivouspalvelua edes 90-vuotiaalle syöpäsairaalle. Nuoremmilta aina leikataan, joten eläkeläiset saa pärjätä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vain ihmetellä pullamössöjen kiimaa huonontaa omia eläke-etujaan.
Ap on naimaton nainen joka ei usko että kukaan häntä vihille veisi. Kateus.
Moni ei naimisissa oleva nostaa asumistukea, elareita jne. ja lapsi on välillä isällä. Naimisissa oleva saa pelkän työmarkkinatuen.
Ja ihmetellään, kun naiset ei enää halua naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Samaan aikaan joku tahtomattaan sinkuksi jäänyt joutuu sinnittelemään köyhänä, koska yhteiskunnan mielestä pitää mieluummin tukea hyväosaisia leskiä eikä huono-osaisia ihmisiä siviilisäädystä riippumatta.
Kuule, samalla sossun luukulla me jonotetaan leskinä myöhemmin. Terv. 30 vuotta yhdessä, joista 22 aviossa, synt. 1975. Oletko nyt tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ne vanhukset, jotka kituuttavat pienellä eläkkeellä ilman leskeneläkettä? En todellakaan vastusta leskien ja orpojen tukemista, mutta minusta tuki pitäisi ulottaa kaikkiin pienituloisiin ihan riippumatta siitä, oliko oltu naimisissa vai ei.
Oma valinta meneekö naimisiin vai ei parisuhteessa ollessaan. Naimisiin menon yksi syy on nimenomaan taloudellinen turva. Jos on lapsia ja parisuhteessa, muttei naimisisissa niin se on oma valinta kieltäytyä tästä turvasta. Jos lapsia ei ole niin silloin on ollut aikaa tienata töissä kunnon eläke.
Onko tämäkin taas vakioallun jorinoita, työttömän päivänkulua?