Säästökohde: leskeneläke
En ymmärrä, miten nykyaikana voi vielä saada rahaa kuukausittain kuolleesta puolisosta tai vanhemmasta? Ehkä joo 100v sitten, kun avioliitot olivat ikuisia ja leskelle yksin jäi tilanpito ja lapsikatras. Mutta että nykyäänkin? Miten kuollut puoliso eroaa eronneesta puolisosta, tai yh:sta? Ei eronnutkaan saa elatusrahaa ex-puolisoltaan. On pakko muuttaa pienempään tai halvempaan asuntoon. Eikä voi jäädä kotivanhemmaksi, vaikka olisi ollut aiemmin. Lapseneläkettä en yhtälailla ymmärrä, koska eloon jäänyt vanhempihan sen lapsen elättää (tai toimeentulotuki). Tai pari, yleisimmin, nykyään. Millä perustellaan tarve tai oikeutus leskeneläkkeeseen aikana, jolloin joka toinen avioliitto päättyy eroon, varmasti vähintään yhtä moni avoliitto? Voisiko tuen lopettaa kokonaan.
Kommentit (345)
Leskeneläkkeeseen on jo kajottu, mutta miksi lesken asumisoikeutta ei ole lyhennetty kymmeneen vuoteen? Se pitäisi tehdä välittömästi.
Ei leskeneläkkeessä paljon ole kadehdittavaa. Toki joku vuorineuvoksen leski on saattanut nauttia isoakin leskeneläkettä, mutta tällaiset tapaukset ovat vähissä. Tavallisin tarina on pitkään kotiäitinä ja mahdollisesti miehensä omaishoitajan toiminut nainen.
Leskeneläke saattaa pienentää muita eläkkeitä. Esim. kelan maksama lisäosa saattaa jäädä pois.
Mitä noi eläkettä saavat lesket tai joku heistä on tehnyt aplle? Puhumattakaan lapsista, jotka saa perhe-eläkettä?
Tulee mieleen, että ap ei ole koskaan ollut vakavassa parisuhteessa! Ei osaa siksi kuvitellakaan niitä asioita. Ja historiaanhan leskeneläke jää pikkuhiljaa. Enää ei juuri leskeneläkkeitä loppuikää makseta ja summat pienenevät koko ajan ja avoliitot yleistyvät.
Kuka niitä lapsia tekee, jos pitää siipan kuoltua kerjätä kelalta toimeentulo ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vain ihmetellä pullamössöjen kiimaa huonontaa omia eläke-etujaan.
Miksi olet noin katkera?
En minä ole millään tavalla katkera.
Vähän huvittunut ja ihmeissäni, ilmeisesti kateus vie vähäisenkin järjen, eivätkä nämä huomaa tekevänsä eniten vahinkoa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kuulun siihen ikäluokkaan, joka tulee leskeneläkettä saamaan, jos leskeksi jää.
Minusta olisi väärin viedä etu niiltä, jotka ovat avioliiton solmineet edun ollessa voimassa.
Itse olen kohta ollut naimisissa 20 vuotta ja minulta leikattiin tuo leskeneläke. Tosin puoliso on pienituloinen joten asumistukea tulee varmaan saman verran.
Mutta miksi kaikki leikkaukset kohdistuvat aina työikäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Juurihan sitä leikattiin tekemällä määräaikainen ja säätämällä rajoja.
Eiköhän se poistu aikanaan kokonaan, nyt edetään vaan tälläviisii vähän kerrallaan.
Joo, se muuttui vuonna 1975 jälkeen syntyneillä määräaikaiseksi. Vanhat boomerisukupolvet saavat sitäkin eläke-etua kuolemaansa asti.
Mä kerron teille oman leskeneläkkeen summan ja lasteni eläkkeen määrän, että voitte olla loppupaivän aivan raivona kateudesta.
Mieheni kuoli 5 vuotta sitten. Lapset olivat iältään 2- ja 4-vuotiaat. Tänä vuonna lapset saavat lapsen eläkettä noin 930 €/kk molemmat. Ja mulle maksetaan bruttona noin 1300€/kk. Miettikää. Mulle maksetaan tota summaa vähintään siihen asti kun nuorin lapsista täyttää 18. En oikein muista tuliko siihen jokin tarkastus siinä kohtaa. Mutta kun nuorin lapsista täyttää 21, niin mun leskeneläke nousee! Mä olen oikeutettu leskeneläkkeeseen lopun ikääni, koska jäin leskeksi ennen tuota muutoksen voimaantuloa.
Miettikää, mä saan enemmän tuota leskeneläkettä kuin joku matalapalkkainen saa palkkaa, varsinkin jos ei saa täytä tunteja. Ilmaista vastikkeetonta rahaa, mitään ei tarvitse tehdä. Ilmoitin vaan tilinumeron ja rahaa alkoi tulvimaan tilille.
Oikeasti kateuden sijaan kaikkien veronmaksajien pitäisi olla tyytyväinen, että saamme tuon rahan. Meille ei makseta asumistukea eikä toimeentulotukea. Maksoin täyttä päivähoidon asiakasmaksua vuosia ja veroprossa nousee niin kuin olis saanut 1300 euron palkankorotuksen. Ja sitä eläkkeestä maksetaan tietenkin vero sillä samalla prosentilla. Kyllä se raha kynitään, ainakin nuorelta leskeltä takasin jollain konstilla. Sillon kun lapset olivat päivähoidossa, niin laskin kuin paljon siitä mun eläkkeestä jää käteen oikeasti, niin se oli verojen ja päivähoitomaksujen jne. jälkeen 157€. Eli jos mä olisin eläkkeen sijaan saanut Kelasta elatustukea, niin olisin saanut enemmän rahaa. Nyt toki kun päivähoidosta ei tarvitse maksaa, niin olen jo voitolla.
Mä suosittelen kaikille, että huolehtikaa omista ajatuksistanne. Niin että ne tukisivat teidän omaa hyvinvointia ja että loisitte niillä omilla ajatuksilla itsellenne hyvää. Katkeruudessa, kateudessa ja pahoissa ajatuksissa kylpeminen ei tuo teille itsellenne mitään hyvää. Päin vastoin, kaikkien elämä kurjistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kuulun siihen ikäluokkaan, joka tulee leskeneläkettä saamaan, jos leskeksi jää.
Minusta olisi väärin viedä etu niiltä, jotka ovat avioliiton solmineet edun ollessa voimassa.Itse olen kohta ollut naimisissa 20 vuotta ja minulta leikattiin tuo leskeneläke. Tosin puoliso on pienituloinen joten asumistukea tulee varmaan saman verran.
Näinpä. Naimisissa vuodesta 1999 ja syntynyt 1975 eli minulta leikataan myös, jos puoliso kuolee ennen minua.
Mun ystävällä on 3 erityislapsea. On yh.
Meni vahingossa sanomaan tukensa, n 80 euroa per lapsi. Tuli siitäkin narinaa.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Mun vanhemmat ovat maakta ja sukupuolijakauma oli selvä, poikia koulutettiin, tyttljä ei. Isäni eläke on 4 x enemmän.
Kaikkea sitä ihmisetkin kehtaa kirjoittaa. Tietämöttömyyttä ja tyhmyyttä
Minun äiti on sitä ikäluokkaa että nainen saattoi jäädä kotiäidiksi lapsiensaannin jälkeen eli ei ole töistä kertynyt eläkettä. Itseasiassa isäni kielsi äitiäni menemästä töihin enää.
Äidilläni ei olisi varaa vuokra-asuntoon jos ei perhe-eläkettä olisi.
Toki ajat ovat erit nykyään, mutta naisten eläkettä tulisi turvata kyllä jotenkin jos hoitavat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle ne kuolleen kertyneet eläkkeet pitäisi maksaa? Valtiolle?
No TÄMÄ!!! Mun aviomies, poikieni isä kuoli, kun olivat 5 ja 6- vuotiaat. Lapseneläke on ollut todella tarpeen, ovat saaneet hankittua sen turvin paljon sellaista, mihin minulla yksinään ei olisi ollut varaa. Joskus ajatus on ollut liikuttavakin, että heidän isänsä on " elättänyt" heitä kuoltuaankin. Nyt he ovat 17 ja 19 v. Mut joo, moni ei ehkä tajua sitä edes ajatella, että kertynyt eläke maksetaan johonkin. Ja totta hitossa EI valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi väärin viedä etu niiltä, jotka ovat avioliiton solmineet edun ollessa voimassa.Itse olen kohta ollut naimisissa 20 vuotta ja minulta leikattiin tuo leskeneläke. Tosin puoliso on pienituloinen joten asumistukea tulee varmaan saman verran.
Mutta miksi kaikki leikkaukset kohdistuvat aina työikäisiin?Näinpä. Naimisissa vuodesta 1999 ja syntynyt 1975 eli minulta leikataan myös, jos puoliso kuolee ennen minua.
Me ollaan alettu seurustelemaan 1995, mutta naimisiin mentiin 2005.
Ja siis tuo leskeneläke leikataan meiltä. Hoidin lapsia kotihoidontuella, en ole koskaan saanut vakituista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska boomerit kuori kermat päältä ja me jälkipolvi toimitaan vain heidän ökyelämän maksajina ja mahdollistajina. Mehän emme luonnollisesti tällaisia etuja tarvitse pätkä- ja nollasoppareiden sekä matalien palkkojen aikana. Työikäisten duunareiden köyhyys tulee olemaan valtavaa ja tukia nostellaan älyttömät määrät 20-30 vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi kaikki leikkaukset kohdistuvat aina työikäisiin?Näinpä. Naimisissa vuodesta 1999 ja syntynyt 1975 eli minulta leikataan myös, jos puoliso kuolee ennen minua.
Me ollaan alettu seurustelemaan 1995, mutta naimisiin mentiin 2005.
Ja siis tuo leskeneläke leikataan meiltä. Hoidin lapsia kotihoidontuella, en ole koskaan saanut vakituista työpaikkaa.
Ja joku pariskunta, joka on syntynyt 1974 ja ollu 2 vuotta naimisissa saa tuon leskeneläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle ne kuolleen kertyneet eläkkeet pitäisi maksaa? Valtiolle?
Ihmisten eläkemaksut riittävät muutamille ensimmäisille eläkevuosille. muut maksaa loput
Millä perusteella tuo vuosi on 1975, kun moni nuorempi oli 40 ja heiltä tuo leikattiin, 30 vuotta oltu yhdessä.
Miksi olet noin katkera?