Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tohtorinhattu herättää raivoa?

Vierailija
21.05.2023 |

Tuli huomattua tässä hiljattain työtutun karonkassa, että niin se vaan tohtorinhattukin herättää raivoa. Mentiin jatkoille baariin ja heti tuli yksi selittämään, että häntä ottaa päähän kun jotkut käyttää tohtorinhattua (oli ihan kädessä, sisällä kun oltiin). Kyseli kaikenlaista myös omasta erikoisalastani, tivaten vastauksia triviakysymykseen. Ylipäätään jos kysyy vaikka, miksi asiaa X käytetään ja vastaat järjestyksessä syyt A, B ja C niin olet hänen mielestään idiootti niin kauan, kunnes olet vastannut sen syyn C, jota hän haki takaa ja joka on todennäköisesti ainoa, jonka hän itse tietää. Hänen en myöskään osannut mitään, koska duunarina osaa tehdä tehdä asiaa X paremmin kuin minä. Siihen vastasin, että tottakai osaa, koska se ei kuulu minun toimenkuvaani. Häntä ärsytti meidän karonkkaporukka niin paljon, että sanoi, että vetäisi turpiin, jos olisi 20 v nuorempi. Tässä vaiheessa poistuin kohteliaasti toiseen kohtaan baaritiskiä.

Ajattelin, että no jopa oli taas purkaus ja jatkoin siinä iltaa. Ei mennyt kauaa, kun kaveri tulee uudestaan selittämään ja pitää lopulta pyytää baarimikkoa viemään pois. Sitten baarista lähtiessä ajattelin, että kävelenpä kotiin niin saa raitista ilmaa. No eikö matkallakin satunnaiset ihmiset huutele homoksi.

Sitä jäin vaan miettimään, että mikä ihme se on, että herättää niin paljon raivoa? Jos tuntuu, että se on niin tärkeä niin miksei hanki itse ja toisaalta jos ärsyttää muilla niin pakko sitä on katsoa. Tohtorinhatut ovat niin äärimmäisen harvinainen näky katukuvassa, että kai sitä yhden hetken kestää, jos jotkut ovat karonkasta tulossa.

Kommentit (363)

Vierailija
141/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ihmisillä menee asiat tunteisiin, vaikka ei vaikuttaisi pätkääkään omaan elämään. Kansallinen, ellei jopa geneettinen erityispiirre.

Vierailija
142/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tohtorin hattu päässä on myös frakki. Kait se kuitenkin jossain juottolassa on kuitenkin harvinainen näky (frakki) koska promootioita ei ole joka vuosi.

Tai jos kulkee tohtorin hattu päässä tsvallinen puku päällä on se jo tarkoituksellista diivailua.

Ja tuokin on diivailua jos vetää herneet nenään jos joku naljailee hatusta ja frakista. Kai nyt tohtori jo tietää ettei se ole tavallinen biletysasu.

Tämäpä juuri. Niissä karonkoissa joissa itse olen ollut on yleensä jatkettu loppuun asti vuoratiloissa. Ja jos on ollut tieto, että lähdetään jossain vaiheessa muualle "baanalle" on nuo kovimmat juhlijat ottaneet mukaan farkut jne. Duunaritkaan ei tule yöelämään kypärät ja haalarihousut mukanaan, miksi sinun tohtorina pitäisi niin tehdä? Itse tohtorina pidän frakkeja ja tohtorinhattuja yhtä epäsopivina pystybaareihin kuin raksakypärää, jos siitä joku huomauttelee niin aiheesta. Menkää Kämppiin tms jos frakeissa haluatte jatkaa juhlimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan aloittaja edes tohtori kun puhuu pelkästä hatusta? Kait hänellä oli jo sinänsä huomiota herättävä frakki päällä myös? Tai jos on muut vaatteet vaihtanut miksi hattu kuitenkin mukana.

Viina antaa rohkeutta, halpa-arvoinenkin uskaltaa tohtoria häiritä joka kuitenkin tarvitsee alemmin koulutetun ( baarimikko, vahtimestarit) apua saadakseen omaa humalaansa vahvistaa rauhassa.

Vierailija
144/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee aina itseäni naurattavia ajatuksia.

Mun tuli tuosta frakki päällä juhlimisesta se professori Higgins joka sitten löysi sen rahvaan kukkaistytön aamuyön hiipuvassa humalassa.

Vierailija
145/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tohtorin hattu päässä on myös frakki. Kait se kuitenkin jossain juottolassa on kuitenkin harvinainen näky (frakki) koska promootioita ei ole joka vuosi.

Tai jos kulkee tohtorin hattu päässä tsvallinen puku päällä on se jo tarkoituksellista diivailua.

Ja tuokin on diivailua jos vetää herneet nenään jos joku naljailee hatusta ja frakista. Kai nyt tohtori jo tietää ettei se ole tavallinen biletysasu.

Naljailu ja turpiinvetämisellä uhkailu on ehkä vähän eri asia. Varsinkin on niin, että se tohtori/dosentti/professori ei saa ikinä vittuilla takaisin tai muuten sympatiat menevät häirikköjuopon puolelle. Tottakai tommoiselta tekisi mieli kysyä, että jos olet itse niin pätevä äijä niin miksi tuijotat täällä tuoppiin.

Vierailija
146/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin sellaiseen rauhalliseen nurkkaan

Oliko holvikaaren alla?

Vierailija
147/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan aloittaja edes tohtori kun puhuu pelkästä hatusta? Kait hänellä oli jo sinänsä huomiota herättävä frakki päällä myös? Tai jos on muut vaatteet vaihtanut miksi hattu kuitenkin mukana.

Viina antaa rohkeutta, halpa-arvoinenkin uskaltaa tohtoria häiritä joka kuitenkin tarvitsee alemmin koulutetun ( baarimikko, vahtimestarit) apua saadakseen omaa humalaansa vahvistaa rauhassa.

Ei tarvitse vaan voi. Miksi ihmeessä joku proffa hikoilisi jonkun häirikön tähden, jos poke voi tehdä hänen puolestaan? Käytännössä yhteiskunta pyörii niin, että poliisi ja oikeusjärjestelmä suojelee ihmisten koskemattomuutta ja käytännössä myös antaa yhteiskunnan toiminnan kannalta keskeisille ihmisille joko tavallista paremman oikeusturvan tai paremmat taloudelliset resurssit. Tästä tulee myös se, että jos joku känniääliö käy baarissa naiseen käsiksi, hän voi olla varma, että lentää ulos baarista ja/tai saa turpiin.

Vierailija
148/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee taas hyvin av-meiningin :D sympatiseeraraan jotakin baarin känniääliötä, koska häirittävänä on tieteentekijä. Jos olisi kyseessä av-mamma niin oltaisiin jo julistamassa kaikkia miehiä sioiksi...

Vierailija
149/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista tässä pohdin, että miksi ylipäänsä kuljeskella baarissa tohtorihatun kanssa?

Kuten aloituksessa sanottiin, niin meillä oli karonkan jatkot. Karonkkaan on tapana tuoda tohtorinhattu ja niin oli monella muullakin.

Karonkassa sitä tohtorinhattua ei kyllä yleensä ole tapana pitää päässä. Väittelijä itsehän ei ole edes oikeutettu hatun käyttöön, koska hän ei vielä karonkassa ole tohtori ja varsinaisesti hatunkäyttöoikeus myönnetään vasta tiedekunnan järjestämässä promootiossa, joita ei ole edes joka vuosi. Väitöstilaisuudessahan kustos ja vastaväittäjä (jos on suomalainen) kantavat hattua kädessään, eivätkä pidä sitä päässään.

Karonkkavieraista ne, joilla on hatunkäyttöoikeus, eivät myöskään yleensä käytä hattua. Hattu pistetään hattupöytään rekvisiitaksi. Hattupöydät ovat kai yleistyneet, jotta hatulle olisi edes jotain käyttöä muulloinkin kuin yliopiston tietyissä tilaisuuksissa. Se on kuitenkin aika kallis hattu, joten on kiva, että sitä voi edes joskus käyttää.

Vierailija
150/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista tässä pohdin, että miksi ylipäänsä kuljeskella baarissa tohtorihatun kanssa?

Sittenhän ei kukaan tietäisi että kyseessä on tohtori.

Harva tohtori haluaa tehdä asiasta numeroa. Niissä muutamissa akateemisissa tapahtumissa, joissa hattua voi käyttää, sitä on hyvä käyttää.

Vierailija
151/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee taas hyvin av-meiningin :D sympatiseeraraan jotakin baarin känniääliötä, koska häirittävänä on tieteentekijä. Jos olisi kyseessä av-mamma niin oltaisiin jo julistamassa kaikkia miehiä sioiksi...

Ei, kylä aloitusta ihmettelee tieteentekijätkin, miksi ihmeessä lähteä pystybaariin kalliiden tohtorinhattujen kanssa? Minun kokemukseni mukaan aina nuo on säilötty johonkin heti väitöstilaisuuden jälkeen (helppo jättää yliopistolle esi kustoksen huoneeseen lukkojen taakse)  - ja jos haluaa karonkkaan ottaa  mukaan on aina mukana joku autollinen jolle hatun voi antaa huostaan jos haluaa lähteä ottamaan lärvit pystybaariin.

Ja sillä tohtorintutkinnolla kannattaa elvistellä enemmän työn- ja tutkimusrahoitushauissa kuin kaupungilla hatulla keekoillen. T hatuton dosentti jolla ylioppilaslakkikin hukassa. 

Vierailija
152/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ystävän karonkassa kukaan ei pitänyt tohtorinhattua päässä!

Ei sitä hattua kuulukaan pitää päässä karonkassa, vaikka se olisi mukana. Hassu tapa, mutta niin se vain taitaa olla. 

Vierailija
153/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ystävän karonkassa kukaan ei pitänyt tohtorinhattua päässä!

Ei sitä ole edes tarkoitus pitää päässä, vaan kannetaan vain kädessä. Ja jos vastaväittäjä tai joku muu ydinhenkilöistä ei omista hattua tai halua käyttää sitä, muutkin jättävät sen pois.

Vastaväittäjällä yleensä on hattu tai hänelle voidaan sellainen lainata väitöstilaisuuteen (ja karonkkaan). Jos vastaväittäjä on ulkomailta, hänellä on oman yliopistonsa arvomerkit.

Vierailija
154/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

No, kai jotakuta esimerkiksi marksilaisemmin tai kriittisen teorian mukaisemmin yhteiskuntaan suhtautuvia voi ärsyttää tuollaiset sosiaalisen statuksen symbolit, joita vain tietyssä sosiaalisessa asemassa olevien on hyväksyttävää käyttää (esim. juuri ylioppilaslakit ja tohtorinhatut, teekkarihaalarit, pappien liperit ja vastaavat, aatelissukujen tunnukset, tittelien kuten tohtori tai tasavallan presidentti käyttö jne.). Nämä ehkä eroavat jossain mielessä sellaisista sosiaalisen statuksen symboleista, joissa on kyse vain rahasta ja kulutuksesta (urheiluautot yms.), vaikka tietenkin molempia voidaan vastustaa.

Eli ehkä heidän mielestään tällaisia ihmisten statuseroja ei pitäisi tällä tavalla korostaa, ja tällaiset statuserot voidaan nähdä ongelmana yhteiskunnassa. Ehkä tämä sitten ilmenee käytännössä baareissa riidanhakuisuutena.

Eihän ne symboloi kuin sitä statusta, että on nähnyt sen vaivan, että on opiskellut tohtoriksi. Jos asia on itselle tärkeä, miksi ei sitten opiskelisi itsekin? Suomessa on opiskelu ilmaista. Eikö tuo ole jo jonkinlaista eskapismia, että haluaa karsia ympäriltään sen tosiasian, että ihmiset käyttävät aikaansa eri asioihin.

Tästä asiasta ärsyyntyvät eivät ehkä ole samaa mieltä siitä, että kaikilla olisi samat mahdollisuudet opiskella tohtoriksi, tai että kaikki ylipäätänsä voisivat tulla tohtoreiksi. En tiedä, paljonko esimerkiksi tohtorikoulutuspaikkoja ylipäätään Suomessa on, mutta todennäköisesti niitä ei varmaankaan ole kaikille, koska yhteiskuntakin odottaa, että vain harvat kouluttautuvat tohtoriksi asti.

Kyseessä ei ole myöskään välttämättä ole eskapismi tai todellisuuden kieltäminen, vaan yhteiskunnallisen käyttäytymisen muokkaaminen siten, ettei statuseroja ihmisten välillä korostettaisi. Voi esimerkiksi olla tunnustettu tosiasia, että jonkun esi-isä on saanut aatelisarvon joltain kunkulta, mutta käyttäymisen sääntelykysymys, että miten tämä fakta on sopivaa tuoda esille arjessa, ilman että historiallista tapahtumaa sinänsä kyseenalaistetaan.

Tohtorinarvo ei periydy, joten sitä ei oikein voi verrata aatelisarvoihin.

Tohtorikoulutukseen pääsee käytännössä jokainen, joka haluaa, jos täyttää tarvittavat ehdot eli on jokin soveltuva alempi tutkinto ja koulutuksen edellyttämät kyvyt.

Vierailija
155/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menittekö baariin asenteella "meillä on juhlat,teillä ei"

Ja heti tiskille vaatimaan johtajaa kaataan siiderit lasiin.

Kuules, karonkassa ei juoda siideriä. 

Vierailija
156/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jättäisin hatun narikkaan. En kuitenkaan menisi sanomaan mitään kenenkään hatusta, vaan ajattelisin että ehkä tuolle hattuaan esittelevälle on tärkeää saada nyt nauttia saavutuksestaan ja siinä samassa vähän vilautella sitä muille.

Karonkassa hattua ei ole sillä juuri väitelleellä. Ainoastaan aiemmin väitelleet ja promovoidut voivat käyttää hattua karonkassa. Tosin muistelen, että koska väitöstilaisuudessa hattua ei pistetä päähän, kustos ja vastaväittäjä voivat kantaa tohtorinhattua mukanaan (väitöksen aikanahan hattu tai hatut ovat heidän edessään pöydällä), vaikka heitä ei olisi vielä promovoitu.

Vierailija
157/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden tutun poliisit pysäytti kun se käveli miekan kanssa karonkasta.

Syystäkin. Karonkassa ei tarvita miekkaa, eikä sitä oteta mukaan. Miekkaa käytetään vain promootiossa ja sielläkin vain juuri promovoidut tohtorit kantavat miekkaa. On ehkä jotain muitakin yliopiston tilaisuuksia, joissa miekka on käytössä, mutta en itse tiedä sellaisia.

Vierailija
158/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Niissä karonkoissa joissa itse olen ollut on yleensä jatkettu loppuun asti vuoratiloissa. Ja jos on ollut tieto, että lähdetään jossain vaiheessa muualle "baanalle" on nuo kovimmat juhlijat ottaneet mukaan farkut jne. Duunaritkaan ei tule yöelämään kypärät ja haalarihousut mukanaan, miksi sinun tohtorina pitäisi niin tehdä? Itse tohtorina pidän frakkeja ja tohtorinhattuja yhtä epäsopivina pystybaareihin kuin raksakypärää, jos siitä joku huomauttelee niin aiheesta. Menkää Kämppiin tms jos frakeissa haluatte jatkaa juhlimista.

Tässä on selvästi kaupunkikohtaisia eroja :) Asun Turussa ja täällä muutamalle tiedekunnalle kuuluu asiaan, että karonkan jälkeen lähdetään vielä jatkoille (koska vuokratilat sulkeutuu yleensä viimeistään 02) eikä kukaan ota mitään varavaatteita mukaan. Ihan vaan käytännöllisyyden takia :D 

Vierailija
159/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa aina vanhat suomalaiset elokuvat, joissa sankari kävelee ylioppilaslakki päässä kylillä ja häntä puhutellaan ylioppilaaksi.

Italialaiset ja saksalaiset taitavat olla paljon tittelinkipeämpiä kuin me, ainakin puhuttelussa käyttävät aina titteleitä.

Vierailija
160/363 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat varmaan kateellisia.

Niin, baaritiskillä elämäm koulun penkiltä ponnistava, jolla Juicen sanoin "meni koulut ja intit poskelleen, mua aina viilattiin" purkaa kateuttaan ja katkeruuttaan täysin tuntemattomalle ihmiselle.

Kyllähän se toki vituttaa, kun itsellä ei ollut lahjoja, motivaatiota eikä lapsuudenkodin tukea lukea edes ylioppilaaksi. Ja jollain toisella oli. Kelpo syy mennä aukomaan päätään ja uhkailemaan.