Tohtorinhattu herättää raivoa?
Tuli huomattua tässä hiljattain työtutun karonkassa, että niin se vaan tohtorinhattukin herättää raivoa. Mentiin jatkoille baariin ja heti tuli yksi selittämään, että häntä ottaa päähän kun jotkut käyttää tohtorinhattua (oli ihan kädessä, sisällä kun oltiin). Kyseli kaikenlaista myös omasta erikoisalastani, tivaten vastauksia triviakysymykseen. Ylipäätään jos kysyy vaikka, miksi asiaa X käytetään ja vastaat järjestyksessä syyt A, B ja C niin olet hänen mielestään idiootti niin kauan, kunnes olet vastannut sen syyn C, jota hän haki takaa ja joka on todennäköisesti ainoa, jonka hän itse tietää. Hänen en myöskään osannut mitään, koska duunarina osaa tehdä tehdä asiaa X paremmin kuin minä. Siihen vastasin, että tottakai osaa, koska se ei kuulu minun toimenkuvaani. Häntä ärsytti meidän karonkkaporukka niin paljon, että sanoi, että vetäisi turpiin, jos olisi 20 v nuorempi. Tässä vaiheessa poistuin kohteliaasti toiseen kohtaan baaritiskiä.
Ajattelin, että no jopa oli taas purkaus ja jatkoin siinä iltaa. Ei mennyt kauaa, kun kaveri tulee uudestaan selittämään ja pitää lopulta pyytää baarimikkoa viemään pois. Sitten baarista lähtiessä ajattelin, että kävelenpä kotiin niin saa raitista ilmaa. No eikö matkallakin satunnaiset ihmiset huutele homoksi.
Sitä jäin vaan miettimään, että mikä ihme se on, että herättää niin paljon raivoa? Jos tuntuu, että se on niin tärkeä niin miksei hanki itse ja toisaalta jos ärsyttää muilla niin pakko sitä on katsoa. Tohtorinhatut ovat niin äärimmäisen harvinainen näky katukuvassa, että kai sitä yhden hetken kestää, jos jotkut ovat karonkasta tulossa.
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden tutun poliisit pysäytti kun se käveli miekan kanssa karonkasta.
se on typerä perinne Suomen tapaisessa maassa jossa tieteen tekeminen on ihan pelleilyä.
Väitöskirjan teko ei oikeastaan ole tutkimustyötä vaan opinnäyte tutkijakoulutuksesta.
Mitenkään työmäärää tai oppineisuutta halveksumatta.
Miten sen nyt ottaa. Yleensä nykyään tehdään nippuväitöskirja eli väitöskirja, joka koostuu muutamasta aiemmin julkaistusta tieteellisestä artikkelista sekä yhteenvedosta, jossa kerrotaan, mitä on tehty ja miten nuo julkaistut artikkelit liittyvät yhteen.
Vaikka artikkelien ja väitöskirjan yhteenvedon kirjoittaminen eivät varsinaisesti ole tutkimustyötä (sitä, jossa kerätään ja analysoidaan dataa), kyllä minä tulosten julkaisua pitäisin aika keskeisenä tutkimustyön osana.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vain insinööri ja melkein valmis maisteri, mutta aikoinaan 20 vuotta sitten kun olin vielä insinööriopiskelija ja pidin ensimmäistä kertaa yo lakkia sitten lakkiaisten. Oisko 2 vuotta lakkiaisten jälkeen. Se oli virallisesti eka ja vika kerta kun pidin yo lakkia. Ensinnäkin serkkuni vittuili koko ajan (vain amiksen hädintuskin läpipäässy) "miks sulla on toi hattu?" ja "ota toi hattu pois"
Sitten semmonen 50 v. nainen (tuntematon) tuli koko ajan mun luo "mäkin oon päässy ylioppilaaks". Jauho siinä koko ajan arvosanoistaan. Sitä siis vitutti suunnattomasti että pidin yo lakkia. Oli vappu ja oltiin tavallisessa kaljabaarissa. Ikää mulla oli reilu 20.
Että mikä vi *tu siinä yo lakissa vit 't' aa vappuna.
Yllättävän monia tuntuu ihmetyttävän ja ärsyttävän jopa ylioppilaslakin käyttö muulloin kuin vappuna. Esimerkiksi Floranpäivänä juhlistetaan mm. Maamme-laulun vuosipäivää ja mahdollisesti tulevaa promootiota. Silloin saattaa kuulla ohikulkiessa huutelua "Vappu meni jo!" tai saa vähintäänkin ihmetteleviä katseita. Teekkarit ovat sentään onnistuneet saamaan oman lakkinsa käytölle jonkinasteisen hyväksynnän muinakin päivinä.
Pakko olla samaa mieltä siitä, että Suomessa on merkittävä määrä ihmisiä, jotka halveksivat koulutusta ja oppineisuutta, vaikka kumpikaan ei ole heiltä itseltään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista tässä pohdin, että miksi ylipäänsä kuljeskella baarissa tohtorihatun kanssa?
Kuten aloituksessa sanottiin, niin meillä oli karonkan jatkot. Karonkkaan on tapana tuoda tohtorinhattu ja niin oli monella muullakin.
Karonkassa sitä tohtorinhattua ei kyllä yleensä ole tapana pitää päässä. Väittelijä itsehän ei ole edes oikeutettu hatun käyttöön, koska hän ei vielä karonkassa ole tohtori ja varsinaisesti hatunkäyttöoikeus myönnetään vasta tiedekunnan järjestämässä promootiossa, joita ei ole edes joka vuosi. Väitöstilaisuudessahan kustos ja vastaväittäjä (jos on suomalainen) kantavat hattua kädessään, eivätkä pidä sitä päässään.
Karonkkavieraista ne, joilla on hatunkäyttöoikeus, eivät myöskään yleensä käytä hattua. Hattu pistetään hattupöytään rekvisiitaksi. Hattupöydät ovat kai yleistyneet, jotta hatulle olisi edes jotain käyttöä muulloinkin kuin yliopiston tietyissä tilaisuuksissa. Se on kuitenkin aika kallis hattu, joten on kiva, että sitä voi edes joskus käyttää.
Ap sanoo, että on käynyt kymmenissä karonkoissa ja toiminut vastaväittäjänä ja täällä jotkut tohtorien äidit/sedät/tädit ripittää missä ja miten hattua tulisi käyttää? Mikä homma?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on karonkka?
Kielitoimiston sanakirja kertoo: "päättäjäiskekkerit (vars. tohtorinväitöksen jälkeen)"
Wikipedia taas sanoo: "Karonkka on akateeminen perinne. Se on väitöstilaisuuden jälkeen illalla järjestettävä juhlatilaisuus, jolla vastaväitellyt tohtori kiittää vastaväittäjäänsä (opponentti), kustosta ja muita väitöskirjan luomisprosessiin osallistuneita henkilöitä. Karonkkaan kutsutaan akateemisen piirin lisäksi yleensä ystäviä ja sukulaisia."
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee aina itseäni naurattavia ajatuksia.
Mun tuli tuosta frakki päällä juhlimisesta se professori Higgins joka sitten löysi sen rahvaan kukkaistytön aamuyön hiipuvassa humalassa.
Sama täällä. Jotenkin hauska mielikuva: miespuolinen tohtori tohkeissaan kertomassa äitiyislomalla ja hoitovapaalla oleville palstamammoille, miten häntä kiusattiin baarissa. Pojat olivat ilkeitä. Nih
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tohtorinhattu oikein sovi kun festareille ja vappuun. Epäkytännöllinen päähine noissakin olosuhteissa.
Et sitten lukenut aloitusta. Tohtorin hattu viedään karonkkaan jonka järjestää juuri tohtoriksi väitellyt.
Kollegat, aiemmin väitelleet tohtorit tuovat mukanaan hattunsa ja ne ovat karonkassa pöydällä, eivät päässä. Eikä hattua laiteta päähän, kuten yo lakki yleensä laitetaan tietyissä tilanteissa. Kun mennään jatkoille niin sielläkään hattua ei laiteta päähän vaan kuljetetaan mukana. Näin olen käsittänyt väitelleeltä tyttäreltäni.
Tohtorin hattu laitetaan päähän sitten kun promootio ja niitä järjestetään harvakseltaan, eli yliopistot järjestävät kun tohtoreita on kertynyt tarpeeksi, eli kymmeniä samasta yliopistosta.
Promootioita on noin neljän vuoden välein - yleensä.
Promootio on tapana järjestää 50 tai 100 vuoden kuluttua jostain aiemmasta promootiosta. Mutta nykyään opiskelijamäärät ovat niin isoja, että promovoitavia maistereista ja tohtoreita on enemmän kuin yhteen tilaisuuteen mahtuu, joten joudutaan järjestämään välipromootioita. Esimerkiksi Helsingin yliopiston filosofinen tiedekunta on järjestänyt promootiot vuosina 2010, 2014, 2017, 2019 ja 2021 (siirrettiin koronan takia vuoteen 2022). Tahtia tihennettiin, koska vuoden 2014 promootio oli ennätyssuuri (629 promovoitavaa + avecit ja muut vieraat) ja monissa tapahtumissa tila oli loppua kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tohtorin hattu päässä on myös frakki. Kait se kuitenkin jossain juottolassa on kuitenkin harvinainen näky (frakki) koska promootioita ei ole joka vuosi.
Tai jos kulkee tohtorin hattu päässä tsvallinen puku päällä on se jo tarkoituksellista diivailua.
Ja tuokin on diivailua jos vetää herneet nenään jos joku naljailee hatusta ja frakista. Kai nyt tohtori jo tietää ettei se ole tavallinen biletysasu.
Tämäpä juuri. Niissä karonkoissa joissa itse olen ollut on yleensä jatkettu loppuun asti vuoratiloissa. Ja jos on ollut tieto, että lähdetään jossain vaiheessa muualle "baanalle" on nuo kovimmat juhlijat ottaneet mukaan farkut jne. Duunaritkaan ei tule yöelämään kypärät ja haalarihousut mukanaan, miksi sinun tohtorina pitäisi niin tehdä? Itse tohtorina pidän frakkeja ja tohtorinhattuja yhtä epäsopivina pystybaareihin kuin raksakypärää, jos siitä joku huomauttelee niin aiheesta. Menkää Kämppiin tms jos frakeissa haluatte jatkaa juhlimista.
Tässä on selvästi kaupunkikohtaisia eroja :) Asun Turussa ja täällä muutamalle tiedekunnalle kuuluu asiaan, että karonkan jälkeen lähdetään vielä jatkoille (koska vuokratilat sulkeutuu yleensä viimeistään 02) eikä kukaan ota mitään varavaatteita mukaan. Ihan vaan käytännöllisyyden takia :D
Vähän valmiiksi hävityltä taistelulta tuntuu kyllä, jos aletaan jotakin farkkuja raahaamaan mukaan karonkkaan siksi, ettei pahoiteta jonkun känniääliön mieltä pukeutumisella. Kyllä se on se känniääliö, jonka pitää asennettaan muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on monelta kommentoijalta tainnut mennä sekaisin karonkka ja karonkan jatkot.
Karonkka on väitöspäivän iltana järjestettävä akateemisten rituaalien mukainen illallinen puheineen ynnä muineen. On normaalia, että ne, joilla on tohtorinhattu, käyttävät sitä karonkassa siten kuin rituaaleihin kuuluu. Karonkkaa varten on tapana varata ravintola etukäteen, ja samalla yleensä selviää, mihin hatut laitetaan siksi aikaa kun niitä ei pidetä päässä.
Vaikka on yleistä mennä karonkan jälkeen jatkoille, jatkot eivät kuulu varsinaisiin akateemisiin tilaisuuksiin. Etiketti puolestaan asettaa tohtorinhatun käytölle hyvin ahtaat rajat, etiketin mukaan hattua käytetään vain niissä tilaisuuksissa, joissa sitä kuuluu käyttää. Eikä varmaan ole kovin etiketinmukaista esiintyä selvästi alkoholin vaikutuksen alaisena tohtorinhatun kanssa.
Tässä on se mutta. Vaikka joku menettelisi jossain asiassa etiketin vastaisesti, sivullinen osoittaa vielä suurempaa moukkamaisuutta huomauttaessaan siitä äänekkäästi, usein oman päihtymyksensä heikentämän arvostelukyvyn vaikutuksesta.
Ei olisi välttämättä huono idea ottaa jatkot etukäteen huomioon ja kuljettaa hattua säilytyskotelossaan ja/tai selvittää karonkkaan kutsuttujen kanssa väitöstilaisuuden ja karonkan väliaikana, onko jollain asunto tai hotelli karonkkapaikan lähellä niin, että hatut voisi jättää sinne matkalla karonkasta jatkoille. Kosteilla jatkoilla on kuitenkin olemassa arvokkaan hatun katoamisen, vahingoittumisen tai likaantumisen vaara.
Ei ole tapana olla ympärikännissä enkä kyllä ala kuljettamaan mukanani laatikkoa hatulle, jonka voin kuljettaa ihan hyvin päässäni. Mieluummin sanon pokelle, että heivaa häiriköt pois kuin alan juoksemaan heidän pillin mukaan.
Ap
Tohtorinhatun käyttö on niin rajoitettua, että jäin miettimään, kuuluisiko sitä pitää päässä edes ulkona, kun on kyse "vain" karonkasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein naurettavin ihminen on eräs duunariäiti, joka ylpistelee lastensa saavutuksilla. Itsestään hänestä ei mihinkään ollut.
En sanoisi suoraan kenellekään, mutta ovathan ne vanhan maailman äidit, jotka käyttävät lyyraa (1/lapsi) koristeena juhlapuvussa osoitetuksena siitä, että lapsi on ylioppilas, vähän huvittavia. Jokin pointti tuossa tavassa oli vielä silloin, kun ylioppilaita oli vähän, mutta nykymaailmassa aika on ajanut tuon tavan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on monelta kommentoijalta tainnut mennä sekaisin karonkka ja karonkan jatkot.
Karonkka on väitöspäivän iltana järjestettävä akateemisten rituaalien mukainen illallinen puheineen ynnä muineen. On normaalia, että ne, joilla on tohtorinhattu, käyttävät sitä karonkassa siten kuin rituaaleihin kuuluu. Karonkkaa varten on tapana varata ravintola etukäteen, ja samalla yleensä selviää, mihin hatut laitetaan siksi aikaa kun niitä ei pidetä päässä.
Vaikka on yleistä mennä karonkan jälkeen jatkoille, jatkot eivät kuulu varsinaisiin akateemisiin tilaisuuksiin. Etiketti puolestaan asettaa tohtorinhatun käytölle hyvin ahtaat rajat, etiketin mukaan hattua käytetään vain niissä tilaisuuksissa, joissa sitä kuuluu käyttää. Eikä varmaan ole kovin etiketinmukaista esiintyä selvästi alkoholin vaikutuksen alaisena tohtorinhatun kanssa.
Tässä on se mutta. Vaikka joku menettelisi jossain asiassa etiketin vastaisesti, sivullinen osoittaa vielä suurempaa moukkamaisuutta huomauttaessaan siitä äänekkäästi, usein oman päihtymyksensä heikentämän arvostelukyvyn vaikutuksesta.
Ei olisi välttämättä huono idea ottaa jatkot etukäteen huomioon ja kuljettaa hattua säilytyskotelossaan ja/tai selvittää karonkkaan kutsuttujen kanssa väitöstilaisuuden ja karonkan väliaikana, onko jollain asunto tai hotelli karonkkapaikan lähellä niin, että hatut voisi jättää sinne matkalla karonkasta jatkoille. Kosteilla jatkoilla on kuitenkin olemassa arvokkaan hatun katoamisen, vahingoittumisen tai likaantumisen vaara.
Ei ole tapana olla ympärikännissä enkä kyllä ala kuljettamaan mukanani laatikkoa hatulle, jonka voin kuljettaa ihan hyvin päässäni. Mieluummin sanon pokelle, että heivaa häiriköt pois kuin alan juoksemaan heidän pillin mukaan.
Ap
Tohtorinhatun käyttö on niin rajoitettua, että jäin miettimään, kuuluisiko sitä pitää päässä edes ulkona, kun on kyse "vain" karonkasta.
Karonkkaan tohtorinhattu päässä saapuminen on ikivanha tapa. Löytyy kyllä etikettikirjoista. Rajoitteita tohtorinhatun käytölle keksivät etupäässä ne, joilla ei ole joko oikeutta sitä käyttää tai sitten eivät ole raaskineet ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tohtorinhattu ole aika kallis? Kun lähipiirini jäsen on ollut kustoksena, tai ylipäätään jossakin virallisessa tilaisuudessa, on (yliopiston) laitos lainannut hatun, sillä monikaan ei viitsi ostaa sellaista omakseen. Itse en ehkä lähtisi baariin sen kanssa. En oman enkä lainatun. Tai pitäisi olla aika varakkaasta suvusta tai lottovoittaja, jottei harmita, jos niin kallis vehje likaantuu.
Hattu tehdään yksittäisenä käsityönä. Tietääkseni on vain yksi yritys Suomessa jossa hattu tehdään.
Hinta n 700e.
Tohtorinhattuja tekee useampi yritys, joista E. R. Wahlman lienee tunnetuin ja perinteikkäin. Mutta Wikipedia kertoo, että tohtorinhattuja tekevät myös Hattuateljee Memmu Lankila, Ateljee Lyolène ja Melanders hattfabrik.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää, että ihminen on tohtori? Hän kertoo sen.
Ei muuten yleensä kerro. En ole törmännyt vielä yhteenkään tohtoriin, joka olisi katsonut tarpeelliseksi korostaa sitä, että on tohtori. Tosin omalla työpaikallani varmaan ainakin kolmannes työkavereista on tohtoreita, joten eipä se säväystä tekisi. Joku on joskus käyttänyt "ironisesti" T-paitaa, jonka teksti sanoo jotain sellaista, että "Minulla on tohtorintutkinto, joten ajan säästämiseksi olettakaamme, että olen aina oikeassa". Jossain toisessa ympäristö tuo teksti voisi ehkä ärsyttääkin jotakuta.
Promootiot ja karonkat on hienoja tilaisuuksia ja akateemisuuden eteen on varmasti henkilöt tehneet töitä, lukeneet ja sivistäneet itseään. Kunniatohtoreita en ymmärrä lainkaan, heidät tohtoroidaan perustein, jotka jäävät usein vaillinaisiksi ja jonka eteen he eivät joudu tekemään yhtään mitään. Kaikista hassuinta ja nurinkurista on, että akateemiseksi kunniatohtoriksi voi nimetä henkilön, joka on käynyt vaikkapa amiskan, se pitäisi jo akateemisuuden nimissä kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee taas hyvin av-meiningin :D sympatiseeraraan jotakin baarin känniääliötä, koska häirittävänä on tieteentekijä. Jos olisi kyseessä av-mamma niin oltaisiin jo julistamassa kaikkia miehiä sioiksi...
Ei, kylä aloitusta ihmettelee tieteentekijätkin, miksi ihmeessä lähteä pystybaariin kalliiden tohtorinhattujen kanssa? Minun kokemukseni mukaan aina nuo on säilötty johonkin heti väitöstilaisuuden jälkeen (helppo jättää yliopistolle esi kustoksen huoneeseen lukkojen taakse) - ja jos haluaa karonkkaan ottaa mukaan on aina mukana joku autollinen jolle hatun voi antaa huostaan jos haluaa lähteä ottamaan lärvit pystybaariin.
Ja sillä tohtorintutkinnolla kannattaa elvistellä enemmän työn- ja tutkimusrahoitushauissa kuin kaupungilla hatulla keekoillen. T hatuton dosentti jolla ylioppilaslakkikin hukassa.
Nykyään on ihan yleistä, että karonkassa on ns. hattupöytä, johon aiemmin väitelleet tuovat hattunsa. Jos karonkasta lähdetään jatkoille, mihin sen hatun voisi pistää, sillä aika harva lähtee siinä välissä käymään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tohtorin hattu päässä on myös frakki. Kait se kuitenkin jossain juottolassa on kuitenkin harvinainen näky (frakki) koska promootioita ei ole joka vuosi.
Tai jos kulkee tohtorin hattu päässä tsvallinen puku päällä on se jo tarkoituksellista diivailua.
Ja tuokin on diivailua jos vetää herneet nenään jos joku naljailee hatusta ja frakista. Kai nyt tohtori jo tietää ettei se ole tavallinen biletysasu.
Tämäpä juuri. Niissä karonkoissa joissa itse olen ollut on yleensä jatkettu loppuun asti vuoratiloissa. Ja jos on ollut tieto, että lähdetään jossain vaiheessa muualle "baanalle" on nuo kovimmat juhlijat ottaneet mukaan farkut jne. Duunaritkaan ei tule yöelämään kypärät ja haalarihousut mukanaan, miksi sinun tohtorina pitäisi niin tehdä? Itse tohtorina pidän frakkeja ja tohtorinhattuja yhtä epäsopivina pystybaareihin kuin raksakypärää, jos siitä joku huomauttelee niin aiheesta. Menkää Kämppiin tms jos frakeissa haluatte jatkaa juhlimista.
Tässä on selvästi kaupunkikohtaisia eroja :) Asun Turussa ja täällä muutamalle tiedekunnalle kuuluu asiaan, että karonkan jälkeen lähdetään vielä jatkoille (koska vuokratilat sulkeutuu yleensä viimeistään 02) eikä kukaan ota mitään varavaatteita mukaan. Ihan vaan käytännöllisyyden takia :D
Vähän valmiiksi hävityltä taistelulta tuntuu kyllä, jos aletaan jotakin farkkuja raahaamaan mukaan karonkkaan siksi, ettei pahoiteta jonkun känniääliön mieltä pukeutumisella. Kyllä se on se känniääliö, jonka pitää asennettaan muuttaa.
Farkkuja raahataan sen vuoksi, että nuo mukavammat jos bilettää kuin frakki tai pitkä mekko. Tai siis niin tehtiin nuoruudessani, ja oppiaineessa jossa ei muutenkaan vaatteilla koreilu ole kulttuurina.
Väitöksessä tärkeintä se tutkinnonsaaminen, juhlat sivuseikka, ja niissä jokainen menköön tavallaan. Kun itse väittelin ei noista muodollisuuksista paljon piitattu, nykyään nuoriso pitää taas perinteistä, juhlahameita käytetään jo sitseillä sun muissa ja maisterinseppeleitä käydään hakemassa promootioissa kun itse kävin farkut jalassa hakemassa tutkintotodistuksen kiukkuiselta tiedekunnan sihteeriltä. Vastaväittäjänä toimin vieläkin säännöllisesti, onneksi viime aikoina keikat voinut vetää etänä kotona villasukat jalassa. Väitöksiä sen verran paljon ettei kovinkaan monella ole hirveää hinkua pitkiin juhlimisiin, ne hatulliset (jotka eivät kuitenkaan hattujaan karonkkaan tuo) häviävät nopeasti juhlista, yleensä vain työnohjaaja ja lähiryhmä jaksaa jatkaa pidempään. Huvittava aloitus, lähinnä tarkoituksena elvistellä omalla tohtorintutkinnolla?
hieno trolli. tai sitten olet joku naistutkimuksen rohtori.
En ollenkaan arvosta näitä kadulla ja baareissa pyöriviä häiriköitä, mutta jokainen ymmärtää että tohtorin hatut, ylioppilashatut ym. on eriarvoistavaa hierarkiaa eikä tietenkään herätä positiivisia tunteita katutasolla, eikä paljoa muuallakaan. Jos opista on sinulle hyötyä, niin hyvä juttu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Promootiot ja karonkat on hienoja tilaisuuksia ja akateemisuuden eteen on varmasti henkilöt tehneet töitä, lukeneet ja sivistäneet itseään. Kunniatohtoreita en ymmärrä lainkaan, heidät tohtoroidaan perustein, jotka jäävät usein vaillinaisiksi ja jonka eteen he eivät joudu tekemään yhtään mitään. Kaikista hassuinta ja nurinkurista on, että akateemiseksi kunniatohtoriksi voi nimetä henkilön, joka on käynyt vaikkapa amiskan, se pitäisi jo akateemisuuden nimissä kieltää.
Itse asiassa kunniatohtoreista suurin osa on erittäin meritoituneita tieteenharjoittajia, usein ulkomaisia joiden kanssa yliopiston omilla tutkijoilla on pitkäaikaista yhteistyötä tms. Pieni osa on näitä yhteiskunnan kannalta tärkeitä, kuten liikuntatieteellinen JKLssä halusi tohtoroida jääkiekkovalmentajan. Paljon järkevämpää tuo on yliopiston promootioissa kuin valtava lauma maisteriseppeleisiä. Ihmeellisen paljon nykyään halutaan kuplautua ja hankkia kuplan ulkoiset tunnusmerkit: seppeleet, hatut ja miekat. Kun nuo ovat vain tutkintoja joita hyödynnetään työurilla niin tieteessä kuin sen ulkopuolella.
inhoan kaikkia hattuja mutta ei nyt niin voi sanoa että raivostuisin jos näen hattupäisen ihmisen. Lähinnä tunteeni on epäuskoinen ja huvittunut ja myönnettäköön että tunnen tiettyä ylemmyyttä näitä ihmisiä kohtaan. Ei ole hattu ihan tätä päivää mutta onhan niitä ihmisä jotka elävät vuosikymmeniä jäljessä ajastaan lol
Monissa istuskelupaikoissa ei ole vartioitua narikkaa. Kaikki eivät viihdy yökerhoissa vaan paikoissa joissa kuulee keskustelun.