Miten kotihoidon asiakkaan pyykit pestään?
Peseekö kotihoito? Kaikilla ei ole omaisia, tai ovat kaukana tai eivät muuten auta.
Entä annetaanko huonekasvien kuolla, lemmikit otetaan pois, jne. jos vanhus ei itse pysty näistä huolehtimaan?
Kommentit (24)
En usko että kotihoito tekee ainakaan jos ei ole niin pitkää vuoroa sovittuna että ne hommat ehtii tehdä. Kotihoito on vaan sen verran kauanko on sovittu. Ehkä parempi olisi palkata henkilökohtainen avustaja.
Minä henk.koht avustaja olen joskus ylitöissä omalla ajallani hyvää hyvyyttäni jotta sovitut hommat saan tehtyä. Ei anna luonne periksi jättää hommia kesken. Olen isossa firmassa töissä ja meillä ei saa tehdä ylitöitä koska jos olen vaikka tunnin ylitöissä ja firma maksaa siitä palkan niin se tunti on pois sitten asiakkaan loppu kuukauden tunneista.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat pesee. Asiakkaan omalla koneella, pesutuvassa tai kotihoidon toimistotiloissa jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Kukat myös kastellaan ja kissaakin ruokitaan. Näin yksityinen kotihoito, kunnallisella on tiukemmat säännöt.
Toki rahalla saa mitä vaan. Mutta entäs se kunnallinen?
Maanantaisin aamuhoitaja laittaa pesukoneen käyntiin ja päivähoitaja tyhjentää sen ja ripustaa pyykit pyykkitelineeseen. On siellä käsinkudotuille villatakeille käynyt köpelösti, kun on laitettu lakanapyykin kanssa yhteen.
Kukkia ja viherkasveja joko kastellaan tai sitten ei, joskus ovat päässeet kuivumaan.
Lemmikeistä en osaa sanoa, ei varmaankaan kunnallinen, siis nykyään hyvinvointialueellinen, hoida, ei ainakaan ulkoiluta kun ei ulkoiluta ihmistäkään.
Voidaan ehkä ruokkia lemmikkiä, mutta ei muuta. Lemmikki vaatii kuitenkin paljon, rokotuksia ja terveydenhoitoa, ruuan ja tarvikkeiden hankkimista, ja niistä pitää jonkun pystyä huolehtimaan. Jos omainen huolehtii, niin kyllä täällä ihan kunnallinenkin kotihoito vettä ja ruokaa huolehtii kuppiin kisulle. Koiran ulkoilutuksesta ei varmaan enää moni kotihoidon yksin asuva asiakas selviä, niitä ei olekaan mutta kissoja kyllä on ihmisillä. Kukkiakin kastellaan. Mutta sama niissä, ei mitään multia vaihdella tms.
Pyykkihuolto kuuluu ihmisen hygieniasta huolehtimiseen, kotihoito pesee yleensä kerran viikossa suihkun yhteydessä käyttövaatteet ja mahdollisesti lakanat. Tai jos on kastelua/ muuta sotkua niin ain tarpeen mukaan. Myös siivooja hoitaa joillain pyykkejö siivouksen yhteydessä, voi esim olla lakanapyykki siivoojan vastuulla.
Eläimet eläinsuojelulle jos ei kykene huolehtimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat pesee. Asiakkaan omalla koneella, pesutuvassa tai kotihoidon toimistotiloissa jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Kukat myös kastellaan ja kissaakin ruokitaan. Näin yksityinen kotihoito, kunnallisella on tiukemmat säännöt.
Toki rahalla saa mitä vaan. Mutta entäs se kunnallinen?
Pyykkien kanssa voidaan sopia noin, eli päivä, kun pyykit laitetaan koneeseen ja toinen käynti ripustmista varten. Kukkia ei kastella eikä eläimiä hoideta.
No jos vaikka joku kukka on vähän hankalassa paikassa ja asiakas pyytää kastelemaan, niin totta kai kastellaan. Julkisellakin puolella. Mutta ei mitään erityistä vastuuta tietenkään asiakkaan kasveista kanneta, eikä eläimistäkään.
Aiakas itse, omaiset itse tai vievät pesulaan, mahdollinen saattaa siivooja hoitaa, kotihoito pesee asiakkaan omalla koneella tai taloyhtiön pyykkituvassa. Sen mukaan miten kunkin asiakkaan kohdalla on asia hopasussa sovittu. Lemmikeistä ei oteta vastuuta, toki koitetaan sen verran varmistaa että asiakas on ruokkinut lemmikkinsä.
Entä jos ne pilaa jonkun kalliin villapaidan?
Riippuu miten usein asiakkaalla käydään. Pelkkä pyykinpesu ei taida olla syynä käyntiin. Joillain alueilla ei saa edes jättää konetta käyntiin paloturvallisuuden vuoksi, eli asiakkaan täytyy pystyä reagoimaan mahdolliseen tulipaloon/häiriöön.
Pilaantunut villapaita: No omainen voi sitten varmaan vaatia korvauksia jos pitää asiaa tärkeänä. Ehkä paras etukäteen huolehtia ettei niin kävisi, ja laittaa hoitajille lappu, että älä pese villavaatteita, ja itse huolehtia niiden pesusta. Tällaiseen hienosäätöön ei ole mahdollisuutta julkisen puolen kotihoidossa, mutta tosiaan rahalla varmasti saa ja hevosella pääsee, kannattaa käyttää yksityistä palvelua jos asuu kaukana. Siivooja varmasti pesee ne vaikka käsin ja laskuttaa työstään.
Tosiaan, jos tarvitsee vain apua pyykinpesuun, niin sen voi ostaa yksityiseltä palveluntuottajalta. Kotihoito pesee asiakkailtaan, joilla on muutakin palvelua. Siihen on tietyt kriteerit että ylipäänsä kotihoidon palvelut saa.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, jos tarvitsee vain apua pyykinpesuun, niin sen voi ostaa yksityiseltä palveluntuottajalta. Kotihoito pesee asiakkailtaan, joilla on muutakin palvelua. Siihen on tietyt kriteerit että ylipäänsä kotihoidon palvelut saa.
Palveluita voi olla monenlaisiakin, mutta jos hopasussa ei lue pyykinpesua, sitä ei myöskään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
En usko että kotihoito tekee ainakaan jos ei ole niin pitkää vuoroa sovittuna että ne hommat ehtii tehdä. Kotihoito on vaan sen verran kauanko on sovittu. Ehkä parempi olisi palkata henkilökohtainen avustaja.
Minä henk.koht avustaja olen joskus ylitöissä omalla ajallani hyvää hyvyyttäni jotta sovitut hommat saan tehtyä. Ei anna luonne periksi jättää hommia kesken. Olen isossa firmassa töissä ja meillä ei saa tehdä ylitöitä koska jos olen vaikka tunnin ylitöissä ja firma maksaa siitä palkan niin se tunti on pois sitten asiakkaan loppu kuukauden tunneista.
Minä teen samoin, koska en tee tätä työtä rahasta. Tykkään auttaa ja touhuta. En kerro ylitöistä työnantajalle.
Kotipalvelu laittaa hoitaa pyykit maksua vastaan.
Vanhukset pesettävät pyykkejään myös pesulassa mikä hakee ja tuo pyykit.
Kotipalvelu hoitaa pyykit maksua vastaan.
Vierailija kirjoitti: Entä jos ne pilaa jonkun kalliin villapaidan?
Ei varmaan kannata heittää kalliita villapaitoja pyykkikoriin. Johonkin kaappiin sellaiset ja ei anneta kotihodon vastuulle niiden pesemistä ollenkaan, omainen vaikka vie kotiinsa pesuun kaikki herkät vaatteet.