Mitä käytännössä tapahtuu iäkkäälle ihmiselle, jos kukaan läheinen ei auta?
Eli jos iäkkään, huonokuntoisen, ehkä vähän dementoituneenkin, mutta kotona vielä pärjänneen ihmisen asiat alkaa mennä solmuun ja kunto huonontua. Hänen ainoa lapsi asuu kaukana eikä viileiden välien vuoksi ole osallistunut vanhempansa elämään aikoihin eikä aio osallistua. Muita lähiomaisia ei ole.
Mitä käytännössä tapahtuu kun hän ei enää pärjää kotona? Hommaako kunta vanhainkotipaikan? Kuka hoitaa muuton? Mitä tapahtuu omistusasunnolle? Entä siellä oleville tavaroille? Kuka kaiken tuon päättää ja hoitaa, kun henkilö itse ei joko kykene tai on sen verran vanha että asiasta ei vain tule mitään.
Kommentit (187)
Hautaustoimisto tekee pyynnöstä ja maksusta perunkirjoituksen.
Ei se kauhean kallista ole ja säästää omia hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei herätä ympäristössään huomiota tai huolta, löytyy jossain vaiheessa maatuneena kotoaan tai jostain polun varresta. Maallisella omaisuudella ei siinä ole mitään merkitystä, jos ei ole omaisia, se menee kaatopaikalle/valtiolle. Ei siitä sen kummempaa härdelliä tai draamaa synny ja kyllä näitä tässä maailmassa tapahtuu.
Totta, omaisuus menee valtiolle, paitsi jos on eläessään tehnyt testamentin. Ja jos on tehnyt niin edellytyksellä, että testamentti löydetään.
Jos edesmenneellä ei ole lapsia, lapsenlapsia, isovanhempia eikä setiä tai tätejä, vasta sen jälkeen omaisuus menee valtiolle.
Kyllä, rintaperilliset tulevat ensin. Serkut eivät peri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!
Se on heidän velvollisuus ilmoittaa!KYLLÄ näin on käytäntö.
Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?
En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.
Velaton omistusasunto on ainoa varallisuus, siihen päälle sitten kuukausittainen eläke. Näin oletan, ihan varmaksi en tiedä. Eli jos eläke ei riitä hoitomaksuihin niin omistusasunto pakkomyydään?
Hoitomaksut ovat tietty prosentti vanhuksen tuloista eli eläkkeestä ja jos on jotain korko- tai osinkotuloja. Pieni osa tuloista jää vanhuksen muihin menoihin. Jos yhtiövastike on kovin pieni, niin sitä pystyy ehkä maksamaan, isompaa ei. Kahdesta asunnosta maksaminen tulee kalliiksi eli asunnon myynti tulee ehkä ajankohtaiseksi.
Kiitoksia, tämä selvensi tilannetta.
Mietin siis sitä, että onko minun pakko alkaa hoitamaan myyntiä ja asunnon tyhjennystä. Kun en kerran henkilön kanssa missään tekemisissä ole ollut vuosikausiin, ja asun toisella puolella Suomea, autoton olen. Mutta ilmeisesti jos en suostu edunvalvojaksi niin ei ole pakko.
Perintöasiaakin olen miettinyt, en halua perintöä. Onko minun silti pakko hoitaa perunkirjoitus? Entä hautajaiset, joihin en halua osallistua?
Jos kieltäydyn perinnöstä se siirtyy alaikäiselle lapselleni ja joudun silloin kuitenkin hoitamaan sitä soppaa, näin olen käsittänyt.Juurikin niin, jos lapsesi ottaa perinnön, niin sinä teet perunkirjoituksen, ellei sillä vainajalla ole muita lapsia. Tietysti perunkirjoituksen tekemiseen voit palkata jonkun muun, tekeekö ne hautaustoimistossa , mut ainakin lakimies, mutta ne maksaa. Ei ole järin monimutkaista, jos on yksi perillinen eikä monenlaista omaisuutta , velkoj jne. Sehän on ilmoitus verottajalle.
Monissa hautaustoimistossa tehdään perunkirjoitus eikä ole kovin kallis. Kalleus on tietysti suhteellista, mutta jos nyt yhtään on vainajalla rahaa tilillä ja jotain perimistä, niin kyllä se siellä kannattaa teettää. Eikä itse tarvitse tehdä mitään.
Vetottajallekin ilmoitus menee perunkirjoittajan kautta.Jos et tee perunkirjoitusta ajoissa eli 3kk:n sisään kuolemasta ja jos vainajalla on velkoja, joudut maksamaan vainajan velat.
Näin on. Mutta verottajalta voi hakea jatkoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tai miten se huomataan että hän ei pärjää enää kotona?
Sellaista viranomaista ei ole joka kävisi vanhojen ihmisten luona selvittämässä pärjääkö vai ei. Jonkun tahon on tehtävä se ilmoitus et tämä vanhus ei mahdollisesti enää pärjää.Mun mielestä tietyn iän ylittäneille tehdäänihan vakiona palvelutarpeen arviointi, jossa selvitetään, tarviiko jotain apuja.
Ei todellakaaan tehdä ainakaan meidän kaupungissa.
Täytin 75 joku vuosi sitten. Odotin yhteydenottoa tuota kartoitusta varten. Ei oo kuulunut.
Nyt on kunto mennyt alaspäin liikuntakyvyn heikennyttyä. Miettinyt teenkö huoli-ilmoituksen itsestäni vaiko yritän soittaa jonnekin vanhuspalvelupuolelle ja kysyä mahdollisuuksiani saada ees siivousta ilman alv. Muuta apua en vielä tarvitse. 78.
Yksityiset kotihoitoyritykset tekee siivouksia, verotuksessa voi hakea kotitalousvähennystä. Jos kerran kuussa käyvät niin ei kauheasti maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä meillä on Suomessa varmasti tuhansia vanhuksia, jotka elävät kotona sellaista elämää, että makaavat vaipoissa sängyssään. Joku käy aamulla antamassa lääkkeet, vaihtaa vaipan. Päivällä käydään syöttämässä ja illalla taas lääkkeet ja vaippa. Ja se ilta voi olla klo 16.00. Nämä ihmiset ei pysty enää liikkumaan, mutta pää saattaa silti toimia ja makaavat koko päivän sängyssään yksin.
Ja tämä on se mitä meille poliitikot kaupustelee lauseella - jokaisella on oikeus asua kotona. Kun oikeasti ei vain haluta järjestää hoitokotipaikkoja. Ei kenenkään tulisi olla tuollaisessa tilanteessa yksin kaikki päivät kotonaan.
Ei tuo kauhea visio kuitenkaan poikkea kovin paljoa laitoshoidosta. Muuten samaa, mutta ruuan saat useammin kuin kerran päivässä.
Laitoshoidossa voit kuitenkin pyytää apua. Joku voi auttaa sinut vaikka päivähuoneeseen juttelemaan muiden kanssa tai katsomaan tv:tä, tai vaihtamaan asentoa sängyssä, tai tuomaan juotavaa, auttaa soittamisessa jollekkin. Aika paljon kivempaa voi olla kun on henkilökunta sentään jatkuvasti läsnä, vaikka heillä olisikin kiire. Lisäksi palvelutaloissa käy vapaaehtoisia jotka mm. ulkoiluttaa tai lukee vaikka lehteä tai soittaa musiikkia. Nuo kotona asuvat ei pääse ikinä ulos.
Ja jälleen yksi jolla on päässänsä suunnitelma, että jos vaan teen näin ja näin niin vanhuus on kivaa hotellielämää. En tiedä miten monesti elämässäni olen joutunut tämän keskustelun käymään. Ymmärrettävää jos ei alalla ole mutta sanon vaan edelleen, että jos olet sairas vanhus, niin sillä ei ole mitään väliä onko rahaa vai ei, asutko kotona vai hoitokodissa, se on kamalaa elämää silti. Vaikka olisi rahaa, hoitopaikkoja ei vain ole kaikille saatavilla, niihin oikeasti pääsee vain kun on pakko tilanne. Tai jos olet oikeasti kipeä niin ne rahat myös menevät siihen sairastamiseen, lääkkeisiin yms. Tai jos satutkin saamaan hoitopaikan, ei siellä pystytä hoivaamaan ketään kuin kukkaa kämmenellä koska hoitajilla on tulipalokiire ihan kokoajan. Hoitokoti on "kiva kokemus" vain niille, jotka pystyy itse toimimaan edes kohtuullisesti, mutta tämä sama pätee myös niihin jotka elää vaikka yksin kotonansa. Eli toistan, oma terveys ja sen myötä itsenäinen toimiminen on vanhuudessa ainoa todellinen valttikortti mikä auttaa elämän mielekkyyteen.
Olen kateellinen teille kun ette tajua sitä sairaan vanhuksen todellista elämää. Siinä ei vaan yksinkertaisesti pelasta enää mikään. Jos ei pysty elämään vanhuusvuosiaan terveenä niin oikeasti olen sitä mieltä että on parempi poistua täältä ennenkuin iskee vaikka dementia. Kuulostaa varmaan makaaberilta mutta se on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni. Erakko sukulainen, asuu isossa kaupungissa kerrostalossa. Oma osake.
Aivan sattuman takia minun piti saada häneen yhteyttä. Puhelinumero ei toiminut, kirjeisiin ei vastattu, sähköpostit ei menneet läpi..lähdin käymään ovella. Pääsin rappuun, kun joku sattui alaovella tulemaan ulos.
Pimpotin ovikelloa ja oven avasi luurangonlaiha, likainen vanhus. Pääsin sisälle, asunto oli siinä kunnossa, ettei voi sanoin kuvailla. Ei ruokaa, puhelin mykkä.
Tein heti huoli-ilmoituksen ja alin hoitamaan hänen asioitaan.
Hänellä oli pitkälle edennyt dementia. Hän ei osannut maksaa laskuja eikä edes pankkiautomaatilla enää käydä.
Ulosotto oli jo käynnissä, perinnät, sossun kautta meni yhtiövastike ja sähkö.Sain taistella saadakseni hänelle kotihoidon edes kerran päivään, antavat lääkkeet.
Aloin edunvalvojaksi, sain hänen raha-asiat kuntoon ja järjestin hänelle siivoukset säännöllisesti.
Ruuan tilaan hänelle kotiin ja käyn kerran viikossa pesemässä pyykit jne..
Käytän hänet lääkärillä yms.Eli jos en olisi tuolloin mennyt ovelle, hän olisi hiljaa nääntynyt kotiinsa tai muuten kuollut.
Sinä olet hyvä ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä meillä on Suomessa varmasti tuhansia vanhuksia, jotka elävät kotona sellaista elämää, että makaavat vaipoissa sängyssään. Joku käy aamulla antamassa lääkkeet, vaihtaa vaipan. Päivällä käydään syöttämässä ja illalla taas lääkkeet ja vaippa. Ja se ilta voi olla klo 16.00. Nämä ihmiset ei pysty enää liikkumaan, mutta pää saattaa silti toimia ja makaavat koko päivän sängyssään yksin.
Ja tämä on se mitä meille poliitikot kaupustelee lauseella - jokaisella on oikeus asua kotona. Kun oikeasti ei vain haluta järjestää hoitokotipaikkoja. Ei kenenkään tulisi olla tuollaisessa tilanteessa yksin kaikki päivät kotonaan.
Ei tuo kauhea visio kuitenkaan poikkea kovin paljoa laitoshoidosta. Muuten samaa, mutta ruuan saat useammin kuin kerran päivässä.
Laitoshoidossa voit kuitenkin pyytää apua. Joku voi auttaa sinut vaikka päivähuoneeseen juttelemaan muiden kanssa tai katsomaan tv:tä, tai vaihtamaan asentoa sängyssä, tai tuomaan juotavaa, auttaa soittamisessa jollekkin. Aika paljon kivempaa voi olla kun on henkilökunta sentään jatkuvasti läsnä, vaikka heillä olisikin kiire. Lisäksi palvelutaloissa käy vapaaehtoisia jotka mm. ulkoiluttaa tai lukee vaikka lehteä tai soittaa musiikkia. Nuo kotona asuvat ei pääse ikinä ulos.
Ja jälleen yksi jolla on päässänsä suunnitelma, että jos vaan teen näin ja näin niin vanhuus on kivaa hotellielämää. En tiedä miten monesti elämässäni olen joutunut tämän keskustelun käymään. Ymmärrettävää jos ei alalla ole mutta sanon vaan edelleen, että jos olet sairas vanhus, niin sillä ei ole mitään väliä onko rahaa vai ei, asutko kotona vai hoitokodissa, se on kamalaa elämää silti. Vaikka olisi rahaa, hoitopaikkoja ei vain ole kaikille saatavilla, niihin oikeasti pääsee vain kun on pakko tilanne. Tai jos olet oikeasti kipeä niin ne rahat myös menevät siihen sairastamiseen, lääkkeisiin yms. Tai jos satutkin saamaan hoitopaikan, ei siellä pystytä hoivaamaan ketään kuin kukkaa kämmenellä koska hoitajilla on tulipalokiire ihan kokoajan. Hoitokoti on "kiva kokemus" vain niille, jotka pystyy itse toimimaan edes kohtuullisesti, mutta tämä sama pätee myös niihin jotka elää vaikka yksin kotonansa. Eli toistan, oma terveys ja sen myötä itsenäinen toimiminen on vanhuudessa ainoa todellinen valttikortti mikä auttaa elämän mielekkyyteen.
Olen kateellinen teille kun ette tajua sitä sairaan vanhuksen todellista elämää. Siinä ei vaan yksinkertaisesti pelasta enää mikään. Jos ei pysty elämään vanhuusvuosiaan terveenä niin oikeasti olen sitä mieltä että on parempi poistua täältä ennenkuin iskee vaikka dementia. Kuulostaa varmaan makaaberilta mutta se on totuus.
Varmaan joudut joo käymään tuon keskustelun vähän väliä jos käyt sen niidenkin kanssa jotka ovat jo puhuneet samasta asiasta kuin sinä. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seuraillut tässä kaupungin omassa vuokrakorttelissa, papoilla käy siivooja joka viikko. Ilmeisesti eivät ota sitä riskiä että asunto menee tuhoutumiskuntoon kun vuokralainen ei yksinkertaisesti ymmärrä siivoamisesta mitään. Eli ajattelisin että asunto myyntiin, vuokralle kaupungille niin sitten ainakin onnistuu saada palveluja? Se siivooja ainakin välittää tiedon eteenpäin jos siellä ollaan huonossa kunnossa... sitten ehkä henkilökohtainen avustajapalvelukin alkaisi pyöriä.
Tiedän yhden papan (lähes vuoteenoma mutta käy itse vessassa ja keittiössä) jolla käy avustaja vain laittamassa päiväruoan valmiiksi, lääkkeet, vähän siivoaa, käy kaupassa ja apteekissa, hakee postin, maksaa laskut pankissa... tähän on myönnetty 3 tuntia/pv 7 päivää viikossa.
Hän siis saa palvelut yksityiseltä kotihoito-yritykseltä. Kunnan kotihoito ei käy kaupassa, ei siivoa, ei laita ruokaa.
Ehkä kunnan sh hoitaa lääkeasiat, jos ei ole omaisia. Nehän on lukittavassa pakissa hoidettavan luona jos ne kotihoito antaa ja valvoo.
Ei saa kotihoito yritykseltä, vaan henkilökohtaiselta avustajalta kuten kirjoitin, etkö osaa lukea?
Nämä toiset papat ei myöskään maksa itse siivoojaa, vaan ovat sossun/kelan asiakkaita. Luulen että kun kämpät ovat kaupungin vuokrakämppiä, kyseinen vuokra-asuntoja tarjoava taho maksaa siivoukset koska se tulee halvemmaksi kuin täydellinen kämpän remontointi tällaisen siisteydestä mitään ymmärtämättömän asukin jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tai miten se huomataan että hän ei pärjää enää kotona?
Sellaista viranomaista ei ole joka kävisi vanhojen ihmisten luona selvittämässä pärjääkö vai ei. Jonkun tahon on tehtävä se ilmoitus et tämä vanhus ei mahdollisesti enää pärjää.Mun mielestä tietyn iän ylittäneille tehdäänihan vakiona palvelutarpeen arviointi, jossa selvitetään, tarviiko jotain apuja.
Ei todellakaaan tehdä ainakaan meidän kaupungissa.
Täytin 75 joku vuosi sitten. Odotin yhteydenottoa tuota kartoitusta varten. Ei oo kuulunut.
Nyt on kunto mennyt alaspäin liikuntakyvyn heikennyttyä. Miettinyt teenkö huoli-ilmoituksen itsestäni vaiko yritän soittaa jonnekin vanhuspalvelupuolelle ja kysyä mahdollisuuksiani saada ees siivousta ilman alv. Muuta apua en vielä tarvitse. 78.
Soita suoraan siivousyrityksiin ja kysy mahdollisuutta alvittomaan siivoukseen. Sosiaalipalveluilla ei ole roolia siinä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurit soittelee sitten huoltoyhtiölle, kun käytävään alkaa tulla hajua.
Kai näinkin voi käydä, mutta yleensä kyllä ihminen joko saa ennen sitä kotihoidon palveluita kotiinsa tai joutuu jonkun äkillisen jutun vuoksi sairaalaan ja terveydenhuolto joutuu siinä selvittämään jatkopaikkaa jos ilmeistä on että kotona ei pärjää. Kyllä kotihoito äkkiä huomaa sen ainakin.
Entäs jos ei ole kotihoidon piirissä?
Kunta järjestää kotihoitoa mutta ei siitä paljon apua ole jos 3-4 kertaa päivässä käyvät ja 15min viipyvät.
Pääsääntöisesti jos ei pärjää itsenäisesti niin ollaan elämän loppupuolella. Kotiapujen kanssa jotkut pärjäävät ja joillekin järjestyy vanhainkotipaikka. Jos tulee vakavampi sairastuminen niin se vie kuntoa alas entisestään eikä koskaan päästä aiemmalle tasolle.
Vuodepotilaaksi kun jää niin ei siinä kauaa menee ennen kuin keuhkokuume iskee ja henki menee. Nykymallilla ei ympärivuorokautista hoitoa voida järjestää kaikille vanhuksille joten jos omaiset eivät auta niin muutaman päivittäisen kotikäynnin varassa joutuu kotona makoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja taustoittaa sen verran, että olen se kaukana asuva ainoa lapsi. Vanhemman pitkään kestäneen törkeän käytöksen ja alkoholismin vuoksi jouduin laittamaan häneen välit poikki. Mietin tässä vain, että yritetäänkö minua saada hoitamaan noita asioita ja entä jos en vain pysty.
Sitten hankitaan se virkaedunvalvoja. Mutta joo yrittävät todennäköisesti ensin tavoittaa sinua. Edunvalvonta asiakirjoihin voidaan jopa pyytää sinun suostumus/allekirjoitus.
Miten virkaedunvalvojat mahtaa toimia omistusasuntojen kanssa? Myy ne ja rahat käytetään vanhainkotimaksuihin? Entä jos suostun edunvalvojaksi enkä myy asuntoa, miten käy vanhainkotimaksujen? En ole perinnön perässä, kunhan miehin eri skenaarioiden seuraamuksia vain.
Jos suostut edunvalvojaksi huolehdit siitä että maksut tulee jotenkin hoidettua samoin asunnosta aiheutuvat kulut.
Jos olet suostunut edunvalvojaksi, niin joudut vastuuseen, jos jätät tehtävät hoitamatta. Mutta edunvalvojaksi ei ole pakko ryhtyä enkä suosittele sitä, jos kyseessä on esimerkiksi hyvin hankala tyyppi. Asiat menevät paremmin, jos täysin ulkopuolinen hoitaa ne. En missään tapauksessa suostuisi esimerkiksi anoppini edunvalvojaksi.
Ymmärrän. Entä jos en kuitenkaan huolehdi? Joudunko henkilökohtaisesti ulosottoon hoitamattomien maksujen takia, saan jonkin rikossyytteen vai vaihtaako joku vain minut parempaan edunvalvojaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurit soittelee sitten huoltoyhtiölle, kun käytävään alkaa tulla hajua.
Kai näinkin voi käydä, mutta yleensä kyllä ihminen joko saa ennen sitä kotihoidon palveluita kotiinsa tai joutuu jonkun äkillisen jutun vuoksi sairaalaan ja terveydenhuolto joutuu siinä selvittämään jatkopaikkaa jos ilmeistä on että kotona ei pärjää. Kyllä kotihoito äkkiä huomaa sen ainakin.
Entäs jos ei ole kotihoidon piirissä?
Sitten pitää pärjätä itse tai puolison auttamana. Joitakin auttavat naapurit, ystävät ja omaiset. Toisen kotiin ei kuitenkaan voi mennä tuosta vain kutsumatta joten viranomaiset löytävät joskus huoneiston aivan karmeassa kunnossa kun ei ole viety roskia ulos tai siivottu aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ai suomalaiset välittää vanhasta naapuristaan? Sallikaa mun nauraa.
Minä tein huoli-ilmoituksen naapurista, joka ei osannut hoitaa kotiaan (hirveä siivo, ruoka mitä sattuu), ei osannut käyttää senioripuhelinta, ei pysty soittamaan terveyskeskukseenkaan, koska ei osaa käyttää valikkoa, joka siihen tulee.... Mitään ei tapahtunut enkä itsekään enää naapurina asu. Miten lienevät hänen asiansa tänä päivänä.
Tässä ketjussa tulee esiin omaisten syyllistämistä vanhojen heitteillejätöstä. Aina ei ole näin yksinkertaista. Ne vanhat osaa olla häijyjä ja kun on vuosikymmeniä ollut henkilöiden kanssa tekemisissä, niin se häijyys ei häviä aina voimien huvetessakaan. Huutoa, sättimistä, mollaamista, vanhojen vikojen kaivelua, lastenlasten haukkumista, rahanahneeksi syyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tulee esiin omaisten syyllistämistä vanhojen heitteillejätöstä. Aina ei ole näin yksinkertaista. Ne vanhat osaa olla häijyjä ja kun on vuosikymmeniä ollut henkilöiden kanssa tekemisissä, niin se häijyys ei häviä aina voimien huvetessakaan. Huutoa, sättimistä, mollaamista, vanhojen vikojen kaivelua, lastenlasten haukkumista, rahanahneeksi syyttelyä.
Hankalia ihmisiä on, eivätkä he siitä muutu noin vain, kun heistä tulee vanhoja. Silloin on viisainta turvautua viranomaisten edunvalvontaan. Yhteyttä voi silti pitää, mutta välttyy pahemmilta riidoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seuraillut tässä kaupungin omassa vuokrakorttelissa, papoilla käy siivooja joka viikko. Ilmeisesti eivät ota sitä riskiä että asunto menee tuhoutumiskuntoon kun vuokralainen ei yksinkertaisesti ymmärrä siivoamisesta mitään. Eli ajattelisin että asunto myyntiin, vuokralle kaupungille niin sitten ainakin onnistuu saada palveluja? Se siivooja ainakin välittää tiedon eteenpäin jos siellä ollaan huonossa kunnossa... sitten ehkä henkilökohtainen avustajapalvelukin alkaisi pyöriä.
Tiedän yhden papan (lähes vuoteenoma mutta käy itse vessassa ja keittiössä) jolla käy avustaja vain laittamassa päiväruoan valmiiksi, lääkkeet, vähän siivoaa, käy kaupassa ja apteekissa, hakee postin, maksaa laskut pankissa... tähän on myönnetty 3 tuntia/pv 7 päivää viikossa.
Hän siis saa palvelut yksityiseltä kotihoito-yritykseltä. Kunnan kotihoito ei käy kaupassa, ei siivoa, ei laita ruokaa.
Ehkä kunnan sh hoitaa lääkeasiat, jos ei ole omaisia. Nehän on lukittavassa pakissa hoidettavan luona jos ne kotihoito antaa ja valvoo.Ei saa kotihoito yritykseltä, vaan henkilökohtaiselta avustajalta kuten kirjoitin, etkö osaa lukea?
Nämä toiset papat ei myöskään maksa itse siivoojaa, vaan ovat sossun/kelan asiakkaita. Luulen että kun kämpät ovat kaupungin vuokrakämppiä, kyseinen vuokra-asuntoja tarjoava taho maksaa siivoukset koska se tulee halvemmaksi kuin täydellinen kämpän remontointi tällaisen siisteydestä mitään ymmärtämättömän asukin jäljiltä.
Eläkeläinen ei saa avustajaa paitsi jos on ollut vammainen jo nuorempana. Eläkeläisille on kotihoito ja laitoshoito.
Yksityiseltä saa toki ostettua avustajan palveluita itse.
Jos et tee perunkirjoitusta ajoissa eli 3kk:n sisään kuolemasta ja jos vainajalla on velkoja, joudut maksamaan vainajan velat.