Mitä käytännössä tapahtuu iäkkäälle ihmiselle, jos kukaan läheinen ei auta?
Eli jos iäkkään, huonokuntoisen, ehkä vähän dementoituneenkin, mutta kotona vielä pärjänneen ihmisen asiat alkaa mennä solmuun ja kunto huonontua. Hänen ainoa lapsi asuu kaukana eikä viileiden välien vuoksi ole osallistunut vanhempansa elämään aikoihin eikä aio osallistua. Muita lähiomaisia ei ole.
Mitä käytännössä tapahtuu kun hän ei enää pärjää kotona? Hommaako kunta vanhainkotipaikan? Kuka hoitaa muuton? Mitä tapahtuu omistusasunnolle? Entä siellä oleville tavaroille? Kuka kaiken tuon päättää ja hoitaa, kun henkilö itse ei joko kykene tai on sen verran vanha että asiasta ei vain tule mitään.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja taustoittaa sen verran, että olen se kaukana asuva ainoa lapsi. Vanhemman pitkään kestäneen törkeän käytöksen ja alkoholismin vuoksi jouduin laittamaan häneen välit poikki. Mietin tässä vain, että yritetäänkö minua saada hoitamaan noita asioita ja entä jos en vain pysty.
Sinä voi ihan nimettämänä tehdä sen huoli-ilmoituksen. Sinne kun soittaa niin saa antaa nimensä tai ei. Selosta vain minkälaisessa jamassa ihminen on ja sanot ,ettei sillä ole ketään huolehtimassa ja perillinen asuu kaukana. Jos sinuun ottaa sos ihmiset yhteyttä sanot vaan selkeästi, että saavat menetellä ihan parhaalla katsomallaan tavalla. Asut kaukana ,etä voi tehdä mitään.
Hänelle tulee yleinen edunvalvoja, ja hänen tililtä menee kaikki maksut , niin kauan kun rahaa on. Sitten koti tyhjennetään maksusta , tavarat kaatikselle tms. Ja niillä rahoilla maksaa lopun elämän. Ei sinun ole pakko sekaantua siihen lainkaan, kun ilmaiset, ette aio tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja taustoittaa sen verran, että olen se kaukana asuva ainoa lapsi. Vanhemman pitkään kestäneen törkeän käytöksen ja alkoholismin vuoksi jouduin laittamaan häneen välit poikki. Mietin tässä vain, että yritetäänkö minua saada hoitamaan noita asioita ja entä jos en vain pysty.
Sitten hankitaan se virkaedunvalvoja. Mutta joo yrittävät todennäköisesti ensin tavoittaa sinua. Edunvalvonta asiakirjoihin voidaan jopa pyytää sinun suostumus/allekirjoitus.
Noinhan se on helppoa. Annat vain suostumuksen/allekirjoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seuraillut tässä kaupungin omassa vuokrakorttelissa, papoilla käy siivooja joka viikko. Ilmeisesti eivät ota sitä riskiä että asunto menee tuhoutumiskuntoon kun vuokralainen ei yksinkertaisesti ymmärrä siivoamisesta mitään. Eli ajattelisin että asunto myyntiin, vuokralle kaupungille niin sitten ainakin onnistuu saada palveluja? Se siivooja ainakin välittää tiedon eteenpäin jos siellä ollaan huonossa kunnossa... sitten ehkä henkilökohtainen avustajapalvelukin alkaisi pyöriä.
Tiedän yhden papan (lähes vuoteenoma mutta käy itse vessassa ja keittiössä) jolla käy avustaja vain laittamassa päiväruoan valmiiksi, lääkkeet, vähän siivoaa, käy kaupassa ja apteekissa, hakee postin, maksaa laskut pankissa... tähän on myönnetty 3 tuntia/pv 7 päivää viikossa.
Hän siis saa palvelut yksityiseltä kotihoito-yritykseltä. Kunnan kotihoito ei käy kaupassa, ei siivoa, ei laita ruokaa.
Ehkä kunnan sh hoitaa lääkeasiat, jos ei ole omaisia. Nehän on lukittavassa pakissa hoidettavan luona jos ne kotihoito antaa ja valvoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen seuraillut tässä kaupungin omassa vuokrakorttelissa, papoilla käy siivooja joka viikko. Ilmeisesti eivät ota sitä riskiä että asunto menee tuhoutumiskuntoon kun vuokralainen ei yksinkertaisesti ymmärrä siivoamisesta mitään. Eli ajattelisin että asunto myyntiin, vuokralle kaupungille niin sitten ainakin onnistuu saada palveluja? Se siivooja ainakin välittää tiedon eteenpäin jos siellä ollaan huonossa kunnossa... sitten ehkä henkilökohtainen avustajapalvelukin alkaisi pyöriä.
Tiedän yhden papan (lähes vuoteenoma mutta käy itse vessassa ja keittiössä) jolla käy avustaja vain laittamassa päiväruoan valmiiksi, lääkkeet, vähän siivoaa, käy kaupassa ja apteekissa, hakee postin, maksaa laskut pankissa... tähän on myönnetty 3 tuntia/pv 7 päivää viikossa.
Kodin siivous maksaa. Moni kunta ja kaupunki lopetti tänä vuonna palvelusetelin myöntämisen eläkeläisen kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.
Eläkeläisten sosiaaliturvamenot maksaa 32,7 miljardia ja lisäksi maksetaan työeläkkeitä 30 miljardia.
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, ei riitä enää rahat palveluseteleihin kaikkien kodin siivouksen ostoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä meillä on Suomessa varmasti tuhansia vanhuksia, jotka elävät kotona sellaista elämää, että makaavat vaipoissa sängyssään. Joku käy aamulla antamassa lääkkeet, vaihtaa vaipan. Päivällä käydään syöttämässä ja illalla taas lääkkeet ja vaippa. Ja se ilta voi olla klo 16.00. Nämä ihmiset ei pysty enää liikkumaan, mutta pää saattaa silti toimia ja makaavat koko päivän sängyssään yksin.
Ja tämä on se mitä meille poliitikot kaupustelee lauseella - jokaisella on oikeus asua kotona. Kun oikeasti ei vain haluta järjestää hoitokotipaikkoja. Ei kenenkään tulisi olla tuollaisessa tilanteessa yksin kaikki päivät kotonaan.
Ei tuo kauhea visio kuitenkaan poikkea kovin paljoa laitoshoidosta. Muuten samaa, mutta ruuan saat useammin kuin kerran päivässä.
Laitoshoidossa voit kuitenkin pyytää apua. Joku voi auttaa sinut vaikka päivähuoneeseen juttelemaan muiden kanssa tai katsomaan tv:tä, tai vaihtamaan asentoa sängyssä, tai tuomaan juotavaa, auttaa soittamisessa jollekkin. Aika paljon kivempaa voi olla kun on henkilökunta sentään jatkuvasti läsnä, vaikka heillä olisikin kiire. Lisäksi palvelutaloissa käy vapaaehtoisia jotka mm. ulkoiluttaa tai lukee vaikka lehteä tai soittaa musiikkia. Nuo kotona asuvat ei pääse ikinä ulos.
Istut monta tuntia päivähuoneessa sidottuna johonkin geriatriseen tuoliin ja kuuntelet, kun vieressä joku dementti samalla tavalla köytettynä huutaa kovaan ääneen äitiä. Pyydät hoitajaa viemään sut takaisin omaan huoneeseesi, mutta heillä on ehkä kahden tunnin päästä aikaa tulla tekemään se. Sen ajan kuuntelet äitiään huutavaa tai muuten mölisevää dementikkoa. Olen ollut töissä vanhusten hoivalaitoksissa ja kamalinta on, jos sellaiseen joutuu jo silloin, kun pää vielä toimii. Sitten ei enää haittaa, kun on itsekin dementti ja yhtyy kuoroon huutamaan äitiä tai muuten vaan mölisemään.
Vierailija kirjoitti:
Naapurit soittelee sitten huoltoyhtiölle, kun käytävään alkaa tulla hajua.
.. Ja hyvinvointi johtajisto istuu, istuu, istuu... Ja kuittailee kokouspalkkioitaan, matkojaan.. Mihin joutui se yleinen huolipuhelin nr johon voi ilmoittaa jos..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin siivous maksaa. Moni kunta ja kaupunki lopetti tänä vuonna palvelusetelin myöntämisen eläkeläisen kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.
Eläkeläisten sosiaaliturvamenot maksaa 32,7 miljardia ja lisäksi maksetaan työeläkkeitä 30 miljardia.
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, ei riitä enää rahat palveluseteleihin kaikkien kodin siivouksen ostoon.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei saa myöskään verovähennystä siivouksen ostosta. Eläkeläinen saa alv-alennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten hankitaan se virkaedunvalvoja. Mutta joo yrittävät todennäköisesti ensin tavoittaa sinua. Edunvalvonta asiakirjoihin voidaan jopa pyytää sinun suostumus/allekirjoitus.
Miten virkaedunvalvojat mahtaa toimia omistusasuntojen kanssa? Myy ne ja rahat käytetään vanhainkotimaksuihin? Entä jos suostun edunvalvojaksi enkä myy asuntoa, miten käy vanhainkotimaksujen? En ole perinnön perässä, kunhan miehin eri skenaarioiden seuraamuksia vain.
Jos suostut edunvalvojaksi huolehdit siitä että maksut tulee jotenkin hoidettua samoin asunnosta aiheutuvat kulut.
Ymmärrän. Entä jos en kuitenkaan huolehdi? Joudunko henkilökohtaisesti ulosottoon hoitamattomien maksujen takia, saan jonkin rikossyytteen vai vaihtaako joku vain minut parempaan edunvalvojaan?
Älä suostu edunvalvojaksi ja sillä siisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä meillä on Suomessa varmasti tuhansia vanhuksia, jotka elävät kotona sellaista elämää, että makaavat vaipoissa sängyssään. Joku käy aamulla antamassa lääkkeet, vaihtaa vaipan. Päivällä käydään syöttämässä ja illalla taas lääkkeet ja vaippa. Ja se ilta voi olla klo 16.00. Nämä ihmiset ei pysty enää liikkumaan, mutta pää saattaa silti toimia ja makaavat koko päivän sängyssään yksin.
Ja tämä on se mitä meille poliitikot kaupustelee lauseella - jokaisella on oikeus asua kotona. Kun oikeasti ei vain haluta järjestää hoitokotipaikkoja. Ei kenenkään tulisi olla tuollaisessa tilanteessa yksin kaikki päivät kotonaan.
Ei tuo kauhea visio kuitenkaan poikkea kovin paljoa laitoshoidosta. Muuten samaa, mutta ruuan saat useammin kuin kerran päivässä.
Laitoshoidossa voit kuitenkin pyytää apua. Joku voi auttaa sinut vaikka päivähuoneeseen juttelemaan muiden kanssa tai katsomaan tv:tä, tai vaihtamaan asentoa sängyssä, tai tuomaan juotavaa, auttaa soittamisessa jollekkin. Aika paljon kivempaa voi olla kun on henkilökunta sentään jatkuvasti läsnä, vaikka heillä olisikin kiire. Lisäksi palvelutaloissa käy vapaaehtoisia jotka mm. ulkoiluttaa tai lukee vaikka lehteä tai soittaa musiikkia. Nuo kotona asuvat ei pääse ikinä ulos.
Kaikki mainitsemasi asiat edellyttävät, että sielllä on riittävästi hoitajia. Joita tällä hetkellä ei ole. Eikä kukaan vapaaehtoinen käy ulkoiluttamassa vuodepotilaita.
- eri
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta tai muiden palveluiden ostosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten virkaedunvalvojat mahtaa toimia omistusasuntojen kanssa? Myy ne ja rahat käytetään vanhainkotimaksuihin? Entä jos suostun edunvalvojaksi enkä myy asuntoa, miten käy vanhainkotimaksujen? En ole perinnön perässä, kunhan miehin eri skenaarioiden seuraamuksia vain.
Jos suostut edunvalvojaksi huolehdit siitä että maksut tulee jotenkin hoidettua samoin asunnosta aiheutuvat kulut.
Ymmärrän. Entä jos en kuitenkaan huolehdi? Joudunko henkilökohtaisesti ulosottoon hoitamattomien maksujen takia, saan jonkin rikossyytteen vai vaihtaako joku vain minut parempaan edunvalvojaan?
Ehkä saat syytteen heitteillejätöstä ja se tottatosiaan on sinulle ihan oikein.
Miksi se olisi minulle ihan oikein?
Höpö höpö, sinua ei kukaan voi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa joten ei voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta tai muiden palveluiden ostosta.
Eläkeläinen voi saada kodin siivouksen ostosta alv alennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen voi saada kodin siivouksen ostosta alv alennuksen.
Kannattaa asua kaksiossa jonka siivous ei maksa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuutta ei ainakaan vielä käytetä vanhainkotimaksuihin, jos ei niin itse halua eli mene itse maksavana yksityiseen.
Oma kokemukseni. Erakko sukulainen, asuu isossa kaupungissa kerrostalossa. Oma osake.
Aivan sattuman takia minun piti saada häneen yhteyttä. Puhelinumero ei toiminut, kirjeisiin ei vastattu, sähköpostit ei menneet läpi..lähdin käymään ovella. Pääsin rappuun, kun joku sattui alaovella tulemaan ulos.
Pimpotin ovikelloa ja oven avasi luurangonlaiha, likainen vanhus. Pääsin sisälle, asunto oli siinä kunnossa, ettei voi sanoin kuvailla. Ei ruokaa, puhelin mykkä.
Tein heti huoli-ilmoituksen ja alin hoitamaan hänen asioitaan.
Hänellä oli pitkälle edennyt dementia. Hän ei osannut maksaa laskuja eikä edes pankkiautomaatilla enää käydä.
Ulosotto oli jo käynnissä, perinnät, sossun kautta meni yhtiövastike ja sähkö.
Sain taistella saadakseni hänelle kotihoidon edes kerran päivään, antavat lääkkeet.
Aloin edunvalvojaksi, sain hänen raha-asiat kuntoon ja järjestin hänelle siivoukset säännöllisesti.
Ruuan tilaan hänelle kotiin ja käyn kerran viikossa pesemässä pyykit jne..
Käytän hänet lääkärillä yms.
Eli jos en olisi tuolloin mennyt ovelle, hän olisi hiljaa nääntynyt kotiinsa tai muuten kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ilmaista ollut tutullakaan. Hän setelillä maksoi 18 e kerta siivouksesta. Nyt hinta 40 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ilmaista ollut tutullakaan. Hän setelillä maksoi 18 e kerta siivouksesta. Nyt hinta 40 euroa.
Tarkoitat varmaan 40 euroa tunti
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Varokaa niitä edunvalvojia. Naapurin papan upean huoneiston myi edunvalvojansa yli 90.000 euron alihintaan kaverilleen. Alihinta siis verrattuna siihen, mitä pappa oli itse maksanut siitä kaksi vuotta aiemmin.
Miten tuo voi olla mahdollista?
Kyllä luulisi Dvv:n ärähtävän. Asuinhuoneiston myynti on luvanvaraista (dvv) ja on vaikea kuvitella että on alihintaan voitu tuolla tavalla myydä. Perästä varmaan kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!
Se on heidän velvollisuus ilmoittaa!KYLLÄ näin on käytäntö.
Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?
En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.
Velaton omistusasunto on ainoa varallisuus, siihen päälle sitten kuukausittainen eläke. Näin oletan, ihan varmaksi en tiedä. Eli jos eläke ei riitä hoitomaksuihin niin omistusasunto pakkomyydään?
Asunnosta oli ilmeisesti myös jotain kuluja. Useinkin se on vanhuksen edunmukaista että asunto myydään. Näin hänellä on esim. paremmin mahdollisuus saada asumistukea tehostetun palvelun asuntoon. Kaikissa tilanteissa se asunnon myynti ei tietenkään ole välttämätöntä.
En ole ihan perillä tilanteesta, koska emme ole edes tavanneet 10 vuoteen. Mutta oletan asunnosta olevan normaalit kulut kuten yhtiövastike ja mahdollisesti jotain muuta, kerrostaloasunto on.
Kun tiedät hänen osoitteen, sinun on helppo katsoa esim Etuovesta ( netissä) siinä kaupungissa ja sillä alueella myytävät/ myytyjen kämppien pyyntihinnat niin tiedät asunnon arvon. Muita kuluja yhtiövastkkeen lisäksi vesi ja sähkömaksut ja onko tullut yhtiövelkaa putkirempasta ja muista taloyhtiön remonteista. Netistä selviää aika paljon ,kun osaa sukeltaa siellä. Jos sinua siis kiinnostaa.