Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käytännössä tapahtuu iäkkäälle ihmiselle, jos kukaan läheinen ei auta?

Vierailija
19.05.2023 |

Eli jos iäkkään, huonokuntoisen, ehkä vähän dementoituneenkin, mutta kotona vielä pärjänneen ihmisen asiat alkaa mennä solmuun ja kunto huonontua. Hänen ainoa lapsi asuu kaukana eikä viileiden välien vuoksi ole osallistunut vanhempansa elämään aikoihin eikä aio osallistua. Muita lähiomaisia ei ole.

Mitä käytännössä tapahtuu kun hän ei enää pärjää kotona? Hommaako kunta vanhainkotipaikan? Kuka hoitaa muuton? Mitä tapahtuu omistusasunnolle? Entä siellä oleville tavaroille? Kuka kaiken tuon päättää ja hoitaa, kun henkilö itse ei joko kykene tai on sen verran vanha että asiasta ei vain tule mitään.

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurit soittelee sitten huoltoyhtiölle, kun käytävään alkaa tulla hajua.

Vierailija
2/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai näinkin voi käydä, mutta yleensä kyllä ihminen joko saa ennen sitä kotihoidon palveluita kotiinsa tai joutuu jonkun äkillisen jutun vuoksi sairaalaan ja terveydenhuolto joutuu siinä selvittämään jatkopaikkaa jos ilmeistä on että kotona ei pärjää. Kyllä kotihoito äkkiä huomaa sen ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tai miten se huomataan että hän ei pärjää enää kotona?

Sellaista viranomaista ei ole joka kävisi vanhojen ihmisten luona selvittämässä pärjääkö vai ei. Jonkun tahon on tehtävä se ilmoitus et tämä vanhus ei mahdollisesti enää pärjää.

Vierailija
4/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hänestä huoli-ilmoitus, onnistuu nimettömänä.

Vierailija
5/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäälle hankitaan usein edunvalvoja, joka haitanee taloudelliset asiat. Kotihoito voi käydä jopa 4 kertaa päivässä, tuoda ruuan ja lääkkeet ym. Kyllä kotihoito tarkkailee tilannetta ja jos kunto huononee niin, että ei enää kotona pärjää, pääsee palveluasumiseen. Jos sukulaisia ei ole, jotka hoitaisivat vanhuksen kamat pois, tilataan siivousfirma, joka sen hoitaa. T. Iäkkäiden sossu

Vierailija
6/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista viranomaista ei ole joka kävisi vanhojen ihmisten luona selvittämässä pärjääkö vai ei. Jonkun tahon on tehtävä se ilmoitus et tämä vanhus ei mahdollisesti enää pärjää.

Voihan hän itsekin ilmoittaa. Tai ehkä hänellä käy kotihoito joka huomaa että ei enää pärjää.

Kiinnosti lähinnä kuitenkin nuo omistusasunto, muutto ym asiat. Jääkö se vanha koti vain tyhjilleen? Kuka huolehtii, että vastike tulee maksettua?

Vierailija
7/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai näinkin voi käydä, mutta yleensä kyllä ihminen joko saa ennen sitä kotihoidon palveluita kotiinsa tai joutuu jonkun äkillisen jutun vuoksi sairaalaan ja terveydenhuolto joutuu siinä selvittämään jatkopaikkaa jos ilmeistä on että kotona ei pärjää. Kyllä kotihoito äkkiä huomaa sen ainakin.

Jos dementoituneille vanhuksella ei ole ketään läheisiä hän välttämättä ymmärrä itse soittaa sitä ambulanssia joka hänet toimittaisi sairaalaan.

Vierailija
8/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa esim, jos eksyy ulos pakkasella pyjamassa tai kaatuu ulkona, joku saattaa soittaa poliisille, joka laittaa sitten soteviranomaisille viestiä. Parempi kaatua ulkona kuin yksin kotona. Muutoin olen ihmetellyt samaa. Luulen että moni on aivan heitteillä yksinään. Vasta kun jotenkin joutuu viranomaisten kanssa tekemisiin, pääsee jonkinlaisen valvonnan kohteeksi.

Vierailija
9/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin. Usein joku tekee huoli-ilmoituksen kun vanhus on harhailemassa jossain ilman lämpimiä vaatteita ja yrittää esim bussiin ilman rahaa

Vierailija
10/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seniori-infon kautta voit tehdä huoli ilmoituksen, sitä kautta pääsee palvelujen piiriinjos ei ole vielä kotihoidon asiakas. Ja jos oikein huono vointiseksi äityy niin soitat hätänumeroon.

Vierailija
11/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan hän itsekin ilmoittaa. Tai ehkä hänellä käy kotihoito joka huomaa että ei enää pärjää.

Kiinnosti lähinnä kuitenkin nuo omistusasunto, muutto ym asiat. Jääkö se vanha koti vain tyhjilleen? Kuka huolehtii, että vastike tulee maksettua?

Jos vanhus on niin dementoitunut että ei pysty itse hoitamaan asioitaan. Sosiaaliviranomainen maistraatin kautta etsii läheiset ja jos heitä ei ole niin virkaedunvalvojan.

Vierailija
12/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai suomalaiset välittää vanhasta naapuristaan? Sallikaa mun nauraa.

Vierailija
13/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko

a) joku tekee huoli-ilmoituksen tai

b) löytyy kuolleena hajuhavainnon perusteella.

Vierailija
14/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taustoittaa sen verran, että olen se kaukana asuva ainoa lapsi. Vanhemman pitkään kestäneen törkeän käytöksen ja alkoholismin vuoksi jouduin laittamaan häneen välit poikki. Mietin tässä vain, että yritetäänkö minua saada hoitamaan noita asioita ja entä jos en vain pysty.

Vierailija
15/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa esim, jos eksyy ulos pakkasella pyjamassa tai kaatuu ulkona, joku saattaa soittaa poliisille, joka laittaa sitten soteviranomaisille viestiä. Parempi kaatua ulkona kuin yksin kotona. Muutoin olen ihmetellyt samaa. Luulen että moni on aivan heitteillä yksinään. Vasta kun jotenkin joutuu viranomaisten kanssa tekemisiin, pääsee jonkinlaisen valvonnan kohteeksi.

Harhailevia vanhuksia on yllättävän vähän. Kotona pärjäämättömyys useimmiten ilmenee siten että vanhus ei pääse liikkeelle ns. jalat ei kanna. Voi johtua tulehduksesta tai jostain muusta. Yleensä siinä vaiheessa joku läheinen soittaa hätäkeskukseen.

Vierailija
16/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taustoittaa sen verran, että olen se kaukana asuva ainoa lapsi. Vanhemman pitkään kestäneen törkeän käytöksen ja alkoholismin vuoksi jouduin laittamaan häneen välit poikki. Mietin tässä vain, että yritetäänkö minua saada hoitamaan noita asioita ja entä jos en vain pysty.

Sitten hankitaan se virkaedunvalvoja. Mutta joo yrittävät todennäköisesti ensin tavoittaa sinua. Edunvalvonta asiakirjoihin voidaan jopa pyytää sinun suostumus/allekirjoitus.

Vierailija
17/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten hankitaan se virkaedunvalvoja. Mutta joo yrittävät todennäköisesti ensin tavoittaa sinua. Edunvalvonta asiakirjoihin voidaan jopa pyytää sinun suostumus/allekirjoitus.

Miten virkaedunvalvojat mahtaa toimia omistusasuntojen kanssa? Myy ne ja rahat käytetään vanhainkotimaksuihin? Entä jos suostun edunvalvojaksi enkä myy asuntoa, miten käy vanhainkotimaksujen? En ole perinnön perässä, kunhan miehin eri skenaarioiden seuraamuksia vain.

Vierailija
18/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten virkaedunvalvojat mahtaa toimia omistusasuntojen kanssa? Myy ne ja rahat käytetään vanhainkotimaksuihin? Entä jos suostun edunvalvojaksi enkä myy asuntoa, miten käy vanhainkotimaksujen? En ole perinnön perässä, kunhan miehin eri skenaarioiden seuraamuksia vain.

Jos suostut edunvalvojaksi huolehdit siitä että maksut tulee jotenkin hoidettua samoin asunnosta aiheutuvat kulut.

Vierailija
19/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni mursi selkänsä osteoporoosin takia. Hänellä oli dementia ja tuon jälkeen hyvin huono kävelykyky, käveli rollaattorin kanssa. Tuon selän murtumisen jälkeen hän oli sairaalassa ja sen jälkeen pari viikkoa hoitokodissa. Tämän jälkeen hänet olisi palautettu kotiinsa. Talonsa oli sellainen että öljylämmitin ei pysynyt päällä ja öljypoltin oli kellarissa. Hän ei olisi päässyt mitenkään käynnistämään lämmitystä uudelleen. Jouduin itse etsimään hänelle rivitaloasunnon, koska hänet olisi vain palautettu tuonne kylmään taloon. Näin käy niille joilla ei ole omaisia. Kukaan ei välitä pätkääkään. Hoitokotipaikkoja ei ole.

Vierailija
20/187 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suostut edunvalvojaksi huolehdit siitä että maksut tulee jotenkin hoidettua samoin asunnosta aiheutuvat kulut.

Ymmärrän. Entä jos en kuitenkaan huolehdi? Joudunko henkilökohtaisesti ulosottoon hoitamattomien maksujen takia, saan jonkin rikossyytteen vai vaihtaako joku vain minut parempaan edunvalvojaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi