Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käytännössä tapahtuu iäkkäälle ihmiselle, jos kukaan läheinen ei auta?

Vierailija
19.05.2023 |

Eli jos iäkkään, huonokuntoisen, ehkä vähän dementoituneenkin, mutta kotona vielä pärjänneen ihmisen asiat alkaa mennä solmuun ja kunto huonontua. Hänen ainoa lapsi asuu kaukana eikä viileiden välien vuoksi ole osallistunut vanhempansa elämään aikoihin eikä aio osallistua. Muita lähiomaisia ei ole.

Mitä käytännössä tapahtuu kun hän ei enää pärjää kotona? Hommaako kunta vanhainkotipaikan? Kuka hoitaa muuton? Mitä tapahtuu omistusasunnolle? Entä siellä oleville tavaroille? Kuka kaiken tuon päättää ja hoitaa, kun henkilö itse ei joko kykene tai on sen verran vanha että asiasta ei vain tule mitään.

Kommentit (187)

Vierailija
101/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tai miten se huomataan että hän ei pärjää enää kotona?

Sellaista viranomaista ei ole joka kävisi vanhojen ihmisten luona selvittämässä pärjääkö vai ei. Jonkun tahon on tehtävä se ilmoitus et tämä vanhus ei mahdollisesti enää pärjää.

Mun mielestä tietyn iän ylittäneille tehdäänihan vakiona palvelutarpeen arviointi, jossa selvitetään, tarviiko jotain apuja.

Ei todellakaaan tehdä ainakaan meidän kaupungissa.

Vierailija
102/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei nyt saa asunnoista sellaista hintaa mitä ennen ja viime vuonna meni 12 miljoonaa euroa perintöveroja ulosottoon

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009503023.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista viranomaista ei ole joka kävisi vanhojen ihmisten luona selvittämässä pärjääkö vai ei. Jonkun tahon on tehtävä se ilmoitus et tämä vanhus ei mahdollisesti enää pärjää.

Tätini oli juuri tuollainen perheetön ihminen, jonka ystävät olivat jo kuolleet tai dementoituneet.

Minä pidin kyllä hänen yhteyttä, mutta välimatka oli noin 500 km joten en käynyt siellä usein.

Soittelin kyllä ja aloin huomaamaan, että puhuu usein samoista asioista, mutta silti ihan järkeviä

Hänen luonaan alkoi käymään kotisairaanhoitaja , kun joku oli tehnyt huoli- ilmoituksen. En tiedä kuka sen oli tehnyt, naapuri? Laskuja oli jäänyt maksamatta, niin saattaa olla tietenkin, että sitä kauttakin oli lopulta tämä asia edennyt.

Ksh hänet lopulta hoiti hoivakotiin .

Hänelle oli määrätty edunvalvoja, joka hoiti omistusasunnon yms laskut ja asiat kuolemaan saakka.

Minä sitten tyhjensin asunnon tämän jälkeen ja hoidin kaikki hautajaiset , perunkirjoitukset yms.

Vierailija
104/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan hän itsekin ilmoittaa. Tai ehkä hänellä käy kotihoito joka huomaa että ei enää pärjää.

Kiinnosti lähinnä kuitenkin nuo omistusasunto, muutto ym asiat. Jääkö se vanha koti vain tyhjilleen? Kuka huolehtii, että vastike tulee maksettua?

Edunvalvoja siinä vaiheessa kun ei itse enää pysty.

Vierailija
105/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!

Se on heidän velvollisuus ilmoittaa!

KYLLÄ näin on käytäntö.

Jos välit on olleet pitkään viileät ei kovin tavallista ole että läheiseksi olisi tuo ihminen merkitty. Joskus siellä saattaa olla ystävä, toisinaan ehkä naapuri, niitäkin on jolle läheistä tai läheisiä ei ole merkitty ollenkaan. Jos ei ole sosiaaliviranomainen yrittää läheisiä ensin etsiä.

Minne ne läheiset siis merkitään? Minne voin käydä merkitsemässä omat läheiseni? Tämä on ohis mutta kiinnostaa.

Jos käyt esim terveyskeskuksessa , niin meiltä ainakin kysytään ja varmistetaan lähiomainen, samoin sairaalassa, näin Turussa.

Vierailija
106/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai suomalaiset välittää vanhasta naapuristaan? Sallikaa mun nauraa.

Kyllä välittää, jos on tullut edes hiukan tutuksi vuosien mittaan. Ainakin sen verran, että tehdään huoli- ilmoitus.

Vierailija
107/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka hoitaa perunkirjoituksen, jos se ainoa omainen ei siitä huolehdi?

Vierailija
108/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!

KYLLÄ näin on käytäntö.

Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?

En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.

Velaton omistusasunto on ainoa varallisuus, siihen päälle sitten kuukausittainen eläke. Näin oletan, ihan varmaksi en tiedä. Eli jos eläke ei riitä hoitomaksuihin niin omistusasunto pakkomyydään?

Hoitomaksut ovat tietty prosentti vanhuksen tuloista eli eläkkeestä ja jos on jotain korko- tai osinkotuloja. Pieni osa tuloista jää vanhuksen muihin menoihin. Jos yhtiövastike on kovin pieni, niin sitä pystyy ehkä maksamaan, isompaa ei. Kahdesta asunnosta maksaminen tulee kalliiksi eli asunnon myynti tulee ehkä ajankohtaiseksi.

Kiitoksia, tämä selvensi tilannetta.

Mietin siis sitä, että onko minun pakko alkaa hoitamaan myyntiä ja asunnon tyhjennystä. Kun en kerran henkilön kanssa missään tekemisissä ole ollut vuosikausiin, ja asun toisella puolella Suomea, autoton olen. Mutta ilmeisesti jos en suostu edunvalvojaksi niin ei ole pakko.

Perintöasiaakin olen miettinyt, en halua perintöä. Onko minun silti pakko hoitaa perunkirjoitus? Entä hautajaiset, joihin en halua osallistua?

Jos kieltäydyn perinnöstä se siirtyy alaikäiselle lapselleni ja joudun silloin kuitenkin hoitamaan sitä soppaa, näin olen käsittänyt.

Juurikin niin, jos lapsesi ottaa perinnön, niin sinä teet perunkirjoituksen, ellei sillä vainajalla ole muita lapsia. Tietysti perunkirjoituksen tekemiseen voit palkata jonkun muun, tekeekö ne hautaustoimistossa , mut ainakin lakimies, mutta ne maksaa. Ei ole järin monimutkaista, jos on yksi perillinen eikä monenlaista omaisuutta , velkoj jne. Sehän on ilmoitus verottajalle.

Vierailija
109/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 65-vuotias köyhä eläkeläinen ja läheisiä ei ole muita kuin lähes 60-vuotias sisko, jolla on oma perhe. Ei hänkään varakas.

Pelottaa kyllä tulevaisuus ja yksinäinen vanhuus mahdollisine sairauksineen. Nyt kyllä jo diabetes diagnodoitu ja mitä seuraavaksi. Reilun tonnin eläkkeellä ei kyllä hurrata, eikä osteta terveyspalveluja.

Näyttää, että huonommaksi menee. Kai yhä yleisemmin yksinäiset vanhukset mädäntyvät kotiinsa kun aika jättää. Hajuhaitoista sitten huomataan ja kuopataan kai.

Jotakin tässä systeemissä on niin pielessä. Maksetaan veroja melkein maailmanennätys tahtiin ja silti ei edes terveyden-ja vanhustenhoitoa ym. saada hoidettua.

Nämä hallitusneuvottelutkin lähinnä pistää vihoiksi. Ei köyhää ja yksinäistä kukaan muista.

Vierailija
110/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tietyn iän ylittäneille tehdäänihan vakiona palvelutarpeen arviointi, jossa selvitetään, tarviiko jotain apuja.

Ei todellakaaan tehdä ainakaan meidän kaupungissa.

Täytin 75 joku vuosi sitten. Odotin yhteydenottoa tuota kartoitusta varten. Ei oo kuulunut.

Nyt on kunto mennyt alaspäin liikuntakyvyn heikennyttyä. Miettinyt teenkö huoli-ilmoituksen itsestäni vaiko yritän soittaa jonnekin vanhuspalvelupuolelle ja kysyä mahdollisuuksiani saada ees siivousta ilman alv. Muuta apua en vielä tarvitse. 78.

Vierailija
111/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KYLLÄ näin on käytäntö.

Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?

En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.

Velaton omistusasunto on ainoa varallisuus, siihen päälle sitten kuukausittainen eläke. Näin oletan, ihan varmaksi en tiedä. Eli jos eläke ei riitä hoitomaksuihin niin omistusasunto pakkomyydään?

Hoitomaksut ovat tietty prosentti vanhuksen tuloista eli eläkkeestä ja jos on jotain korko- tai osinkotuloja. Pieni osa tuloista jää vanhuksen muihin menoihin. Jos yhtiövastike on kovin pieni, niin sitä pystyy ehkä maksamaan, isompaa ei. Kahdesta asunnosta maksaminen tulee kalliiksi eli asunnon myynti tulee ehkä ajankohtaiseksi.

Kiitoksia, tämä selvensi tilannetta.

Mietin siis sitä, että onko minun pakko alkaa hoitamaan myyntiä ja asunnon tyhjennystä. Kun en kerran henkilön kanssa missään tekemisissä ole ollut vuosikausiin, ja asun toisella puolella Suomea, autoton olen. Mutta ilmeisesti jos en suostu edunvalvojaksi niin ei ole pakko.

Perintöasiaakin olen miettinyt, en halua perintöä. Onko minun silti pakko hoitaa perunkirjoitus? Entä hautajaiset, joihin en halua osallistua?

Jos kieltäydyn perinnöstä se siirtyy alaikäiselle lapselleni ja joudun silloin kuitenkin hoitamaan sitä soppaa, näin olen käsittänyt.

Juurikin niin, jos lapsesi ottaa perinnön, niin sinä teet perunkirjoituksen, ellei sillä vainajalla ole muita lapsia. Tietysti perunkirjoituksen tekemiseen voit palkata jonkun muun, tekeekö ne hautaustoimistossa , mut ainakin lakimies, mutta ne maksaa. Ei ole järin monimutkaista, jos on yksi perillinen eikä monenlaista omaisuutta , velkoj jne. Sehän on ilmoitus verottajalle.

Monissa hautaustoimistossa tehdään perunkirjoitus eikä ole kovin kallis. Kalleus on tietysti suhteellista, mutta jos nyt yhtään on vainajalla rahaa tilillä ja jotain perimistä, niin kyllä se siellä kannattaa teettää. Eikä itse tarvitse tehdä mitään.

Vetottajallekin ilmoitus menee perunkirjoittajan kautta.

Vierailija
112/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurit soittelee sitten huoltoyhtiölle, kun käytävään alkaa tulla hajua.

Kai näinkin voi käydä, mutta yleensä kyllä ihminen joko saa ennen sitä kotihoidon palveluita kotiinsa tai joutuu jonkun äkillisen jutun vuoksi sairaalaan ja terveydenhuolto joutuu siinä selvittämään jatkopaikkaa jos ilmeistä on että kotona ei pärjää. Kyllä kotihoito äkkiä huomaa sen ainakin.

Joo no, kyllä sekin vaatii sen, että joku ilmoittaa jonnekin tilanteesta. Jos ei itse osaa sinne sairaalaan edes hakeutua, niin ei sieltä tiedetä tulla hakemaan, jos kukaan ei asiaa hoida.

Vierailija
113/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumioituu

Vierailija
114/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietää, vaikka ukko olisi jo lipittänyt itsensä Alkon tuotteiden avulla toiseen hiippakuntaan?

Jos viranomais-edunvalvoja määrättäisiin ja hän myisi asunnon, eikö se olisi tyttärelle ihan hyvä ratkaisu eikä hän joutuisi tekemään mitään? Siivota ja tyhjentään kämppä pitäisi, mutta edunvalvoja teettäisi senkin.

Se huoli-ilmoitus voisi olla paikallaan.

Tietääkseni viranomais-edunvalvojan vastuu päättyy, kun asiakas menehtyy.

Vierailija
115/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei herätä ympäristössään huomiota tai huolta, löytyy jossain vaiheessa maatuneena kotoaan tai jostain polun varresta. Maallisella omaisuudella ei siinä ole mitään merkitystä, jos ei ole omaisia, se menee kaatopaikalle/valtiolle. Ei siitä sen kummempaa härdelliä tai draamaa synny ja kyllä näitä tässä maailmassa tapahtuu.

Totta, omaisuus menee valtiolle, paitsi jos on eläessään tehnyt testamentin. Ja jos on tehnyt niin edellytyksellä, että testamentti löydetään.

Vierailija
116/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tietää, vaikka ukko olisi jo lipittänyt itsensä Alkon tuotteiden avulla toiseen hiippakuntaan?

Jos viranomais-edunvalvoja määrättäisiin ja hän myisi asunnon, eikö se olisi tyttärelle ihan hyvä ratkaisu eikä hän joutuisi tekemään mitään? Siivota ja tyhjentään kämppä pitäisi, mutta edunvalvoja teettäisi senkin.

Se huoli-ilmoitus voisi olla paikallaan.

Tietääkseni viranomais-edunvalvojan vastuu päättyy, kun asiakas menehtyy.

Niin on. Edunvalvoja tekee päätöstilityksen. Kuolinpesän asiat hoitaa pesänhoitaja. Sitä en tiedä miten se määrätään jos ei ole perijöitä eli sukua. Uudet valtakirjat tai ddv määräys.

Olin edunvalvoja sukulaiselle, se päättyi hänen kuolemaansa. Loppuselvitys maistraatille. . Suku kuitenkin valtuutti jatkamaan pesänhoitajana.

Vierailija
117/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä yhteiskunta välitä. Vanhuksesta on nyhdetty työelämässä kaikki hyöty irti ja yhteiskunta toivoo vain tämän kuluerä kuolevan mahdollisimman nopeasti pois.

Tämä kohtelu tulee olemaan meillä kaikilla edessä.

Vierailija
118/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KYLLÄ näin on käytäntö.

Jos välit on olleet pitkään viileät ei kovin tavallista ole että läheiseksi olisi tuo ihminen merkitty. Joskus siellä saattaa olla ystävä, toisinaan ehkä naapuri, niitäkin on jolle läheistä tai läheisiä ei ole merkitty ollenkaan. Jos ei ole sosiaaliviranomainen yrittää läheisiä ensin etsiä.

Jos olet joutunut esim syövän vuoksi leikkaukseen tms, niihin papereihin tulee LÄHIomaisen nimi.  Ei siinä vaiheessa kysytä haluatko myös edeunvalvojaksi!  Eli kyse on kai kahdesta eri asiasta?

Ei niihin papereihin tule välttämättä tule lähiomaisen nimeä. Jos menet leikkaukseen ja ilmoitat ettei lähiomaista ole, papereissa ko. kohta jätetään tyhjäksi.

Vierailija
119/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei herätä ympäristössään huomiota tai huolta, löytyy jossain vaiheessa maatuneena kotoaan tai jostain polun varresta. Maallisella omaisuudella ei siinä ole mitään merkitystä, jos ei ole omaisia, se menee kaatopaikalle/valtiolle. Ei siitä sen kummempaa härdelliä tai draamaa synny ja kyllä näitä tässä maailmassa tapahtuu.

Totta, omaisuus menee valtiolle, paitsi jos on eläessään tehnyt testamentin. Ja jos on tehnyt niin edellytyksellä, että testamentti löydetään.

Jos edesmenneellä ei ole lapsia, lapsenlapsia, isovanhempia eikä setiä tai tätejä, vasta sen jälkeen omaisuus menee valtiolle.

Vierailija
120/187 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taustoittaa sen verran, että olen se kaukana asuva ainoa lapsi. Vanhemman pitkään kestäneen törkeän käytöksen ja alkoholismin vuoksi jouduin laittamaan häneen välit poikki. Mietin tässä vain, että yritetäänkö minua saada hoitamaan noita asioita ja entä jos en vain pysty.

Sitten hankitaan se virkaedunvalvoja. Mutta joo yrittävät todennäköisesti ensin tavoittaa sinua. Edunvalvonta asiakirjoihin voidaan jopa pyytää sinun suostumus/allekirjoitus.

Miten virkaedunvalvojat mahtaa toimia omistusasuntojen kanssa? Myy ne ja rahat käytetään vanhainkotimaksuihin? Entä jos suostun edunvalvojaksi enkä myy asuntoa, miten käy vanhainkotimaksujen? En ole perinnön perässä, kunhan miehin eri skenaarioiden seuraamuksia vain.

Jos suostut edunvalvojaksi huolehdit siitä että maksut tulee jotenkin hoidettua samoin asunnosta aiheutuvat kulut.

Ymmärrän. Entä jos en kuitenkaan huolehdi? Joudunko henkilökohtaisesti ulosottoon hoitamattomien maksujen takia, saan jonkin rikossyytteen vai vaihtaako joku vain minut parempaan edunvalvojaan?

Sosiaaliviranomaiset todennäköisesti ottavat sinuun uudelleen yhteyttä ja sen jälkee se virkaedunvalvoja on varmasti ainoa vaihtoehto.

Laskut menee ulosottoon ja ulosottomies myy asunnon (alihintaan). Läheisesi häädetään maksamattomien maksujen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan