Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä käytännössä tapahtuu iäkkäälle ihmiselle, jos kukaan läheinen ei auta?

Vierailija
19.05.2023 |

Eli jos iäkkään, huonokuntoisen, ehkä vähän dementoituneenkin, mutta kotona vielä pärjänneen ihmisen asiat alkaa mennä solmuun ja kunto huonontua. Hänen ainoa lapsi asuu kaukana eikä viileiden välien vuoksi ole osallistunut vanhempansa elämään aikoihin eikä aio osallistua. Muita lähiomaisia ei ole.

Mitä käytännössä tapahtuu kun hän ei enää pärjää kotona? Hommaako kunta vanhainkotipaikan? Kuka hoitaa muuton? Mitä tapahtuu omistusasunnolle? Entä siellä oleville tavaroille? Kuka kaiken tuon päättää ja hoitaa, kun henkilö itse ei joko kykene tai on sen verran vanha että asiasta ei vain tule mitään.

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju oli tosi järkyttävää luettavaa.

On olemassa kulttuureita, joissa vanhuksia kohdellaan kunnioittavasti. Se on ykkössääntö. Itseasiassa pieni joukko tällaisen kulttuurin kansalaisia on muuttanut Suomeen. He hämmästelevät tätä meikäläisten vanhusten hylkimistä.

Ei tällaista kuulkaa ole edes Ruotsissa!

Ei voi paeta trauman taakse ja sanoa että trauma siirtyy sukupolvelta toiselle. Niin siirtyy jos kukaan ei halua lähteä mukavuusalueeltaan ja katkaista sen kulkua.

Jokainen vastaa omasta käytöksestään. Lastaan vähättelevä vanhempi voi muuttaa omaa käytöstään eikä odottaa, että lapsi muuttuu sellaiseksi kuin hän haluaa. Alkajaisiksi voi vaikka pyytää lapselta aidosti anteeksi.

Vierailija
182/187 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iäkäs äiti. Ja kyllä se vaan kaatu mulle hoitaa ne kaikki asiat. ei siitä mihinkään pakoon pääse. No omia lapsia ei ole, että mulla se menee helpommin. mä vaan lopeta syömisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa auttaisi raha, jolla voi ostaa palveluita tai apua sen verran kuin tarvitsee. Ja elämänlaatua. Ja sitten jos on terveysongelmia paljon, niin ihmisten apua joskus, mutta iäkäs haluaa myös yksityisyyttä. Muistisairas ei halua ryhmätoimintaa automaattisesti tai liikaa harrastelua "kuntoutukseksi". Iäkäs voi haluta rauhallisen elämän tai mihin tottunut. Ihmiset erilaisia. Suomen sää on aika hankala ja tiet liukkaita.

Vierailija
184/187 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän samanlainen tilanne itselläni isäni kanssa. Katkaisi välit minuun syystä x yli 15 vuotta sitten. Kuulen kyllä sukulaisilta jos on terveyspulmia ja niitä on kyllä riittänyt. Joskus olen tarjonnut jotain käytännön apua, viimeksi ehkä viisi vuotta sitten mutta torjui aina.

No pärjäilee siellä miten pärjäilee, mutta varsinainen ongelma tulee sitten, kun menehtyy. Velkaa ja verovelkaa on tietääkseni paljon ja kaikki asiat retuperällä. On ollut kymmeniä vuosia armoton romunkerääjä, joten tulen perimään parin hehtaarin verran erilaista

isoa ja pientä ruostuvaa ja mätänevää kulkuneuvoa, rompetta ja kampetta. Jos kieltäydyn perinnöstä, se siirtyy vain lasteni riesaksi. Vanha talo ja tontti eivät ole minkään arvoiset siellä syrjäseudulla.

Eli aikamoinen selvittely ja työmaa odottaa tulevaisuudessa, se isällinen lämpö ja huolenpito vain on puuttunut vuosikymmenten ajan. Olen ainoa lapsi joten ei ole edes sisaruksia kenen kanssa sitten sitä sotkua selvitellä.

Isällä on kuitenkin kavereita, joita tapaa viikottain, eli jos jotain aluuttia on voinnissa, niin auttavat sitten hoidon piiriin. Mutta ei nämä asiat aina niin helppoja ole vanhojen mörrimöykkyjen kanssa.

Otan osaa. Olen parhaillaan siivoamassa tuollasta romun ja roskan valtaamaa taloa. Hirveä urakka! Mukana myös haju ja rotat.

Kiitos! Ja tsemppiä myös sinne. Kaiken vuosikymmenten aikana kertyneen romun lajittelu ja hävittäminen vie kyllä aikaa ja voimavaroja.

Vierailija
185/187 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette oikeasti tyhmiä, jos ihminen on pärjännyt itse niin ei siellä mikään kotihoito ole käynyt, mutta mätänevän ruumiin hajun kyllä tunnistaa. Eritoten kesällä

Vierailija
186/187 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!

Se on heidän velvollisuus ilmoittaa!

KYLLÄ näin on käytäntö.

Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?

En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.

Velaton omistusasunto on ainoa varallisuus, siihen päälle sitten kuukausittainen eläke. Näin oletan, ihan varmaksi en tiedä. Eli jos eläke ei riitä hoitomaksuihin niin omistusasunto pakkomyydään?

Jos kyseessä on hometalo ja ostaja haastaa oikeuteen niin kunta maksaa oikeudenkäyntikulut ja muut asianajomaksut mielellään.

Vierailija
187/187 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa esim, jos eksyy ulos pakkasella pyjamassa tai kaatuu ulkona, joku saattaa soittaa poliisille, joka laittaa sitten soteviranomaisille viestiä. Parempi kaatua ulkona kuin yksin kotona. Muutoin olen ihmetellyt samaa. Luulen että moni on aivan heitteillä yksinään. Vasta kun jotenkin joutuu viranomaisten kanssa tekemisiin, pääsee jonkinlaisen valvonnan kohteeksi.

Niin, jos oikein hyvin käy. Usein hyvinkin sekava vaikkakin liikuntakykyinen vanhus palautetaan kotiinsa väittäen, että hän tulee vielä toimeen itsekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän