Mitä käytännössä tapahtuu iäkkäälle ihmiselle, jos kukaan läheinen ei auta?
Eli jos iäkkään, huonokuntoisen, ehkä vähän dementoituneenkin, mutta kotona vielä pärjänneen ihmisen asiat alkaa mennä solmuun ja kunto huonontua. Hänen ainoa lapsi asuu kaukana eikä viileiden välien vuoksi ole osallistunut vanhempansa elämään aikoihin eikä aio osallistua. Muita lähiomaisia ei ole.
Mitä käytännössä tapahtuu kun hän ei enää pärjää kotona? Hommaako kunta vanhainkotipaikan? Kuka hoitaa muuton? Mitä tapahtuu omistusasunnolle? Entä siellä oleville tavaroille? Kuka kaiken tuon päättää ja hoitaa, kun henkilö itse ei joko kykene tai on sen verran vanha että asiasta ei vain tule mitään.
Kommentit (187)
Älä ryhdy itse edunvalvojaksi, siinä on hirveä homma. Tee nyt alkuun vaikka huoli-ilmoitus, niin ammattilaiset selvittävät vanhempasi mahdollisen hoidontarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!
Se on heidän velvollisuus ilmoittaa!KYLLÄ näin on käytäntö.
Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?
Jokaisella on myös oikeus päättää kenelle tietoja luovutetaan, voi olla että henkilö ei halua, että kenellekään ilmoitetaan yhtään mitään.
Sossu ja edunvalvojat huolehtivat niistä kenellä syystä tai toisesta ei omaisia ole.
Ketään ei myöskään velvoiteta huolehtimaan sukulaisesta kenen kanssa ei halua olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Ensisijaisesti ilmoitetaan kuitenkin Hänen lähiomaiselle , mikä on merkitty hänen lähiomaisesksi , vaikka olisi miten väliti viilentyneet!
Eli saan joka tapauksessa tiedon tilanteen huonontumisesta. Vaaditaanko minua samalla tekemään jotain? Entä jos kerron, että viileiden välien vuoksi en voi osallistua mihinkään?
En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.
Velaton omistusasunto on ainoa varallisuus, siihen päälle sitten kuukausittainen eläke. Näin oletan, ihan varmaksi en tiedä. Eli jos eläke ei riitä hoitomaksuihin niin omistusasunto pakkomyydään?
Asunnosta oli ilmeisesti myös jotain kuluja. Useinkin se on vanhuksen edunmukaista että asunto myydään. Näin hänellä on esim. paremmin mahdollisuus saada asumistukea tehostetun palvelun asuntoon. Kaikissa tilanteissa se asunnon myynti ei tietenkään ole välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurit soittelee sitten huoltoyhtiölle, kun käytävään alkaa tulla hajua.
Kai näinkin voi käydä, mutta yleensä kyllä ihminen joko saa ennen sitä kotihoidon palveluita kotiinsa tai joutuu jonkun äkillisen jutun vuoksi sairaalaan ja terveydenhuolto joutuu siinä selvittämään jatkopaikkaa jos ilmeistä on että kotona ei pärjää. Kyllä kotihoito äkkiä huomaa sen ainakin.
Jos ihminen ei ole kotihoidon piirissä niin aika surkeeta on.
Varokaa niitä edunvalvojia. Naapurin papan upean huoneiston myi edunvalvojansa yli 90.000 euron alihintaan kaverilleen. Alihinta siis verrattuna siihen, mitä pappa oli itse maksanut siitä kaksi vuotta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä saa tietoa tilanteen huonontumisesta. Tiedon saat jos muuta läheistä ei ole ja sosiaalinen tilanne muuttuu, vanhus tarvitsee esim. jatkohoitopaikkaa palveluasumisessa. Jos et hoida, tavalla tai toisella se jatkopaikka hakemus tehdään. Jos vanhuksella on rahaa jolla maksaa laskut asuntoa ei todennäköisesti heti myydä, ellei ole niin asunto myydään.
Velaton omistusasunto on ainoa varallisuus, siihen päälle sitten kuukausittainen eläke. Näin oletan, ihan varmaksi en tiedä. Eli jos eläke ei riitä hoitomaksuihin niin omistusasunto pakkomyydään?
Asunnosta oli ilmeisesti myös jotain kuluja. Useinkin se on vanhuksen edunmukaista että asunto myydään. Näin hänellä on esim. paremmin mahdollisuus saada asumistukea tehostetun palvelun asuntoon. Kaikissa tilanteissa se asunnon myynti ei tietenkään ole välttämätöntä.
En ole ihan perillä tilanteesta, koska emme ole edes tavanneet 10 vuoteen. Mutta oletan asunnosta olevan normaalit kulut kuten yhtiövastike ja mahdollisesti jotain muuta, kerrostaloasunto on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitomaksut ovat tietty prosentti vanhuksen tuloista eli eläkkeestä ja jos on jotain korko- tai osinkotuloja. Pieni osa tuloista jää vanhuksen muihin menoihin. Jos yhtiövastike on kovin pieni, niin sitä pystyy ehkä maksamaan, isompaa ei. Kahdesta asunnosta maksaminen tulee kalliiksi eli asunnon myynti tulee ehkä ajankohtaiseksi.
huoli-ilmoituksen voi tehdä. ei tarvitse olla sukuakaan.
Hoitotyössä työskennelleenä täytyy sanoa että vanhuus pelottaa itseäni pirusti, koska olen läheltä nähnyt mitä se oikeasti on. Kun siis jos satut olemaan sairas vanhus, niin se on yhtä hel vettiä, olit sitten rikas tai köyhä, oli läheisiä ympärillä tai ei. Monet jotka ei ole alalla tuntuu kuvittelevan, että he saavat rahan avulla itselleen onnelliset eläkevuodet. Aina jos sattuu kohdalle sairas, mutta varakkaampi vanhus, niin omaiset ihmettelee miksemme tee enemmän, pitäisi hoitaa paremmin yms - mutta kun näissä asioissa raha ei ratkaise ihan oikeasti mitään. Eli aina kun puhutaan onnellisesta vanhuudesta niin sitä pääsee viettämään vain sellaiset jotka on oikeasti pysyneet terveinä, asui sitten kotona tai hoitokodissa, oli lapsia tai ei. Eli pitäkää terveydestä mahdollisimman hyvää huolta hyvät ihmiset. Itse olen tästä syystä esim painostani ja lihaskunnostani pirun tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitomaksut ovat tietty prosentti vanhuksen tuloista eli eläkkeestä ja jos on jotain korko- tai osinkotuloja. Pieni osa tuloista jää vanhuksen muihin menoihin. Jos yhtiövastike on kovin pieni, niin sitä pystyy ehkä maksamaan, isompaa ei. Kahdesta asunnosta maksaminen tulee kalliiksi eli asunnon myynti tulee ehkä ajankohtaiseksi.
Kiitoksia, tämä selvensi tilannetta.
Mietin siis sitä, että onko minun pakko alkaa hoitamaan myyntiä ja asunnon tyhjennystä. Kun en kerran henkilön kanssa missään tekemisissä ole ollut vuosikausiin, ja asun toisella puolella Suomea, autoton olen. Mutta ilmeisesti jos en suostu edunvalvojaksi niin ei ole pakko.
Perintöasiaakin olen miettinyt, en halua perintöä. Onko minun silti pakko hoitaa perunkirjoitus? Entä hautajaiset, joihin en halua osallistua?
Jos kieltäydyn perinnöstä se siirtyy alaikäiselle lapselleni ja joudun silloin kuitenkin hoitamaan sitä soppaa, näin olen käsittänyt.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Varokaa niitä edunvalvojia. Naapurin papan upean huoneiston myi edunvalvojansa yli 90.000 euron alihintaan kaverilleen. Alihinta siis verrattuna siihen, mitä pappa oli itse maksanut siitä kaksi vuotta aiemmin.
Onhan tuollainen "järjestely" toki mahdollinen. Meillä sukulaisista nimetty edunvalvontavaltuutettu oli pyytänyt kiinteistönvälittäjäkaveriaan rukkailemaan päämiehensä asuntojen arvoja perukirjaan, koska hänen puolisonsa on perillinen ja halusi näin hyötyä itse. Tosin myös taloussuhdanteiden vaihtelu vaikuttaa myyntihintaan. Samoin taloyhtiön talouskunto (saako remonttilainaa) ja naapurit ( ei-toivotut sukunimet, rikokset) vaikuttavat hinnoitteluun. Lisäksi on mahdollista, että asunto ei ole parin vuoden asumisen jälkeen ollut enää upeassa kunnossa, jos pappa ei ole siellä jaksanut siivota.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäälle hankitaan usein edunvalvoja, joka haitanee taloudelliset asiat. Kotihoito voi käydä jopa 4 kertaa päivässä, tuoda ruuan ja lääkkeet ym. Kyllä kotihoito tarkkailee tilannetta ja jos kunto huononee niin, että ei enää kotona pärjää, pääsee palveluasumiseen. Jos sukulaisia ei ole, jotka hoitaisivat vanhuksen kamat pois, tilataan siivousfirma, joka sen hoitaa. T. Iäkkäiden sossu
Tuo kaikki maksaa. Pelkkä lämmin ruoka on 200.
Vierailija kirjoitti:
Hoitotyössä työskennelleenä täytyy sanoa että vanhuus pelottaa itseäni pirusti, koska olen läheltä nähnyt mitä se oikeasti on. Kun siis jos satut olemaan sairas vanhus, niin se on yhtä hel vettiä, olit sitten rikas tai köyhä, oli läheisiä ympärillä tai ei. Monet jotka ei ole alalla tuntuu kuvittelevan, että he saavat rahan avulla itselleen onnelliset eläkevuodet. Aina jos sattuu kohdalle sairas, mutta varakkaampi vanhus, niin omaiset ihmettelee miksemme tee enemmän, pitäisi hoitaa paremmin yms - mutta kun näissä asioissa raha ei ratkaise ihan oikeasti mitään. Eli aina kun puhutaan onnellisesta vanhuudesta niin sitä pääsee viettämään vain sellaiset jotka on oikeasti pysyneet terveinä, asui sitten kotona tai hoitokodissa, oli lapsia tai ei. Eli pitäkää terveydestä mahdollisimman hyvää huolta hyvät ihmiset. Itse olen tästä syystä esim painostani ja lihaskunnostani pirun tarkka.
Just! En ole hoitaja mutta hoitelen 91-vuotiaan äitini asioita. Äitini on ikäisekseen teräsmummo-kunnossa: laittaa ruokaa, tekee ruutuvihkoon kuukausimenoista yhteenvedon, kävelee ilman keppiä, tekee ristisanoja. On ikänsä ollut sellainen n 60 kg painoinen ja hyvin kohtuullinen elintavoissaan. Nyt alkaa vähän sellaista sanojen hakemista olla eikä muista tuoreita juttuja ("mitä ruokaa ajateltiin tänään tehdä?")
Mutta jotenkin en usko että ihan samaan pääsen itse koskaan, äiti vaan on saanut geenilotossa tosi hyvät geenit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan perillä tilanteesta, koska emme ole edes tavanneet 10 vuoteen. Mutta oletan asunnosta olevan normaalit kulut kuten yhtiövastike ja mahdollisesti jotain muuta, kerrostaloasunto on.
Asunnoista nyt yleisesti on kuluja. On lämmityskuluja, vesimaksuja (kuukausi maksuja vaikka ei vettä käytettäisikään), sähkön perusmaksuja, vakuutusmaksuja, vuokraa tai yhtiövastiketta jne.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1 600 000
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Joo sehän on hoitajien tietynlainen sisäpiirivitsi, että osaa odottaa sitä kun edes vähän varakkaammalle hoidettavalle tai heidän omaisilleen tuleekin se järkyttävä totuus vastaan että rahalla ei voi ostaa terveyttä = onnea.
ilmoittakaa vaan huoli-ilmoituksella, tehdään ns haltuunotto ja myydään omaisuus, ei puhelinta eikä ruokarahaa joten etpä käy missään,ja sitten käydään katsomassa milloin kuollut.Uhkaillaan ja syötetään klo 17 aikoihin unilääke jotta nukut.
Vieläkö haluttaa elää 100 vuotta? Itse toivon nopea kuolemaaa ennen uutta vaippaikää. Ei ole järkeä kituuttaa pahimmillaan toistakymmentä vuotta huonokuntoisena ja huonoälyisenä.
Omassa hyvinvointikeskuksessa (aikaisemmin terveyskeskus) voit ilmoittaa yhteyshenkilön/läheisen tiedot. Niitä kysytään tai ainakin niitä pitäisi kysyä kun joudut asioimaan terveydenhuollon palveluissa.