Kaksi psykoosia kokenut Noora Saarinen joutui työkyvyttömyyseläkkeelle 36-vuotiaana. Tällä hetkellä hän voisi tehdä vähän töitä jos työntek...
Kaksi psykoosia kokenut Noora Saarinen joutui työkyvyttömyyseläkkeelle 36-vuotiaana. Tällä hetkellä hän voisi tehdä vähän töitä jos työnteko kannattaisi. Tämän jutun jälkeen työttömyyseläke perutaan, hölmö.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009541479.html
Jos työ kyky on palannut, ei perustetta työkyvyttömyyseläkkeelle enää ole.
Kommentit (136)
Hänellä diagnoosi on skitsoaffektiivinen masennus tms ja ammatti päiväkodin työntekijä. Ei varmaan kauhean helposti palautella töihin, seuraukset voi olla kauheat myös niille lapsille jos täti siellä koittaa hoitaa työt psykoosimömmöjen avittamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne detectivet vainonneet juuri näitä työkyvyttömiä koska vakuutusyhtiöt epäili heidän huijaavan. Tässä sitten yksi läväyttää lööppeihin rehellisesti että töitä vois tehdä muttei vaan viitsi.
Kai ymmärrät, ettei se jutussa mainittu työnteko vaikuttaisi eläkkeeseen lainkaan.
No minkä ihmeen takia toisia sitten vainotaan jos työkyvytön voi kuitenkin tehdä töitä? Heidän kun ilmeisesti oletetaan makaavan halvaantuneena vain kotona.
Ketä toisia vainotaan?
Tuota juttua lukiessa tuli vahvasti se olo, että jos menisi töihin sen 15 h/vko, olo romahtaisi taas hyvin pian. Ei sekään ole kenenkään etu.
Tästähän oli ohjelma kun työkyvyttömiä vakuutusyhtiöiden lakeijat vainosi. Ettekö ole perillä asioista?
Psykoosisairaus on sen verran kova juttu, ja usein altis uusiutumaan stressaavissa elämäntilanteissa, että ei ihme jos ei töihinpaluu tunnu houkuttelevalta. Kyllä täällä pärjätään, vaikka psykoosisairaat saavat olla eläkkeellä.
Joskus ottaa päähän nämä "tienaajat", ilmaista rahaa kun yhteiskunta maksaa. itse olen tehnyt työtä 45 vuotta ja eläke on br 1623- josta vero 14,5%, samaan näkyy pääsevän nekin jotka ei tee mitään
ennen eläkeikää. Minä en saa mitään etuja esim. as.tukea. Ei ihme että Orpo alkaa miettiä vaihtoehtoja, ja
eihän sitä tiedä vaikka jos eläkeläisiltä pudotetaan eläkettä, kaikki on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne detectivet vainonneet juuri näitä työkyvyttömiä koska vakuutusyhtiöt epäili heidän huijaavan. Tässä sitten yksi läväyttää lööppeihin rehellisesti että töitä vois tehdä muttei vaan viitsi.
Kai ymmärrät, ettei se jutussa mainittu työnteko vaikuttaisi eläkkeeseen lainkaan.
No minkä ihmeen takia toisia sitten vainotaan jos työkyvytön voi kuitenkin tehdä töitä? Heidän kun ilmeisesti oletetaan makaavan halvaantuneena vain kotona.
1/3 työkyvystä mennyt on osatyökyvytön ja 2/3 on työkyvytön 100% työkyvyttömyyttä ei tarvita, kannattaa ensin ottaa selvää miten tuo menee
Minulle on sieltä tullut aina takaisin päätös, että työkyky on alentunut, mutta ei niin paljon, ettei pystyisi tekemään työtään. Tämä siis vaikka lääkäri ei todellakaan suosittele oman alan töitä, on sairaslomaa laitettu aina vaan ja monen asiantuntijan lausunnot liitetty toimintakyvyn puutteesta. Ota itse selvää. Se, että asiat paperilla on tietyllä lailla muotoiltu ei tarkoita sitä, että ne oikeasti sen mukaan toteutetaan.
Ihmetyttää kirjoitti:
Tämä yhteiskunta on valjastettu noiden laiskojen palvelemiseen. Niitä sanotaan yhteiskunnan heikompiosaisiksi.
Terveisin kahta työtä tekevä 63-v
Älä ole tuommoinen idiootti! Sitten kun olet käynyt läpi pari psykoosia ja vuosikausia kestävän masennuksen, jutellaan uudelleen. Jos luit jutun ajatuksella, hän ei ole laiska, ja on yrittänyt eläkkeelläkin tehdä töitä. Tuon jutun otsikko on tarkoituksella liioiteltu, että kokkarit ja persut pääsee täällä taas mollaamaan köyhiä ja sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ottaa päähän nämä "tienaajat", ilmaista rahaa kun yhteiskunta maksaa. itse olen tehnyt työtä 45 vuotta ja eläke on br 1623- josta vero 14,5%, samaan näkyy pääsevän nekin jotka ei tee mitään
ennen eläkeikää. Minä en saa mitään etuja esim. as.tukea. Ei ihme että Orpo alkaa miettiä vaihtoehtoja, ja
eihän sitä tiedä vaikka jos eläkeläisiltä pudotetaan eläkettä, kaikki on mahdollista.
Kyllä mä valitsisin mielummin 45 työvuotta kuin kaksi psykoosia ja ikuiset mielenterveysongelmat. Mutta me kaikki ei tietysti valittaisi samoin.
Olen ollut 30 vuotta työelämässä ja nyt työkyky poissa. Todella mielummin jatkaisin työkykyisenä ilman tätä episodia.
Ette taida olla ihan perillä siitä mitä tämä nainen sairastaa? :D
Ei kukaan palkkaa psykoosisairasta, jonka vointi voi vaihtua joskus hyvinkin pienestä määrästä stressiä. Mistäkö tiedän? No siitä kun itselläni on skitsofrenia. Ei meitä kukaan halua työpaikalleen. Saati sitten naapuriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/3 työkyvystä mennyt on osatyökyvytön ja 2/3 on työkyvytön 100% työkyvyttömyyttä ei tarvita, kannattaa ensin ottaa selvää miten tuo menee
Minulle on sieltä tullut aina takaisin päätös, että työkyky on alentunut, mutta ei niin paljon, ettei pystyisi tekemään työtään. Tämä siis vaikka lääkäri ei todellakaan suosittele oman alan töitä, on sairaslomaa laitettu aina vaan ja monen asiantuntijan lausunnot liitetty toimintakyvyn puutteesta. Ota itse selvää. Se, että asiat paperilla on tietyllä lailla muotoiltu ei tarkoita sitä, että ne oikeasti sen mukaan toteutetaan.
Itse pääsin/jouduin täydelle eläkkeelle joten ei minun tarvitse ottaa enää selvää. :D
Vierailija kirjoitti:
Sinä et saa mitään etuja Onhan sulla kuitenkin se terveys. Sitä ei sillä työkyvyttömällä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen minkä takia sitten tutkijat seuraa työkyvyttömiä kameroineen ja heti napsuu jos työkyvytön sattuu vaikka kylillä vähän pirteämmin kävelemään.
Siinä jutussa oli kyse työssä aiheutuneen vamman korvauksista jotka vakuutusyhtiö joutui maksamaan ei sairauseläkkeestä.
Itse olen määräkaikaisella sairauseläkkeellä. Käyn osan vuodesta, n 6 kk töissä opettajana 4 h viikossa. Saan tienata 800 euroa kuussa eläkkeen lisäksi. Teen tavallaan myös vapaaehtoistyötä. Opiskelen netistä uusia asioita silloin kun en pääse sängystä ylös.
Olisin mielelläni terve, kaipaan niitä aikoja.
Toisaalta hauluaisin pysyvän sairaseläkkeen niin saisi etuja esim. uimahallista jossa saisin hoitoa vaivoihini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et saa mitään etuja Onhan sulla kuitenkin se terveys. Sitä ei sillä työkyvyttömällä enää ole.
Yksi nainen sanoi töissä syöpään sairastuneelle joka kävi vuoden hoidoissa että "pitäisi varmaan minunkin sairastua syöpään niin saisi lomailla".
Paljonko sairaseläke on kuukaudessa?
Itse olen täysin työkykyinen ja normaalisti töissä vaikka olen sairastanut kolme psykoosia...
Vierailija kirjoitti:
Harva sairaslomalainenkaan on 100 % työkyvytön. Jos pystyt hoitamaan duunistasi 30 % niin mitäpä luulet työnantajan tykkäävän?
Tuo nyt ajattelee voivansa tehdä 15 h viikossa, mutta jaksaisiko oikeasti eikä sillä elä, joten eläke edelleen tarpeen. Itse kyllä kuvitteliisin tekeväni sen 15 h ja ottavani ne pari sataa, onhan sekin rahaa ja pääsisi testaamaan työkykyään. Tosin itse en saisi asumistukea, joten hyöty olisi suurempi.
Juuh elikkäs
Vierailija kirjoitti:
Itse olen täysin työkykyinen ja normaalisti töissä vaikka olen sairastanut kolme psykoosia...
Hyvä sinä! Mutta tuskin kertoilet tätä työpaikkahaastatteluissa tai työpaikalla? Ihmiset ihan tosissaan luulevat, ettei kaltaisiasi ihmisiä ole, varmaan juuri siksi, ettei sitä liiemmin mainosteta.
Varmasti mieluummin olet töissä kuin mt-eläkeläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinä! Mutta tuskin kertoilet tätä työpaikkahaastatteluissa tai työpaikalla? Ihmiset ihan tosissaan luulevat, ettei kaltaisiasi ihmisiä ole, varmaan juuri siksi, ettei sitä liiemmin mainosteta.
Varmasti mieluummin olet töissä kuin mt-eläkeläisenä.
Kyllä! Mielummin olen töissä kuin mt-eläkeläisenä. Sairastan myös psykoottista masennusta ja minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Ja hoitoalalla olen ja hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa näytä psykoosi tai psykoosiriski olevan tällä hetkellä ongelma, vaan aika jatkuvasti uusiva vakava masennustila, joka vuorottelee aika normaalin olon kanssa. Kaksisuuntainen silti kun pohjalla on psykoositaipumustakin.
Toisaalta ihmistä on aika hankala palkata töihin jos ei tiedetä pystyykö hän ensi viikolla töihin, vaikka nyt olisi tilanne ok. Vaikka Nooran henkistä hyvinvointia työ voisi hyvin auttaakin.
Toki osalla ihmisistä kaksisuuntaiset mielialahäiriöt myös vähän rauhoittuvat iän mukana. Minulla itselläkin oli nuorempana aikamoista vuoristorataa, nykyään elämä sujuu tasaisemmin, vaikkei noin vaikeista oireista kuin Nooralla ole koskaan ollut kysymys.
Ap, se on TYÖKYVYTTÖMYYSeläke, ei työttömyyseläke.
Voi olla osatyökykyinen. Ei ole uusi juttu muille kuin sulle. Jos menisit lääkäriin, voisit itsekin joko saada hoitoa päähäsi tai eläkelausunnon.
Edelleen minkä takia sitten tutkijat seuraa työkyvyttömiä kameroineen ja heti napsuu jos työkyvytön sattuu vaikka kylillä vähän pirteämmin kävelemään.