Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi psykoosia kokenut Noora Saarinen joutui työkyvyttömyyseläkkeelle 36-vuotiaana. Tällä hetkellä hän voisi tehdä vähän töitä jos työntek...

Vierailija
19.05.2023 |

Kaksi psykoosia kokenut Noora Saarinen joutui työkyvyttömyyseläkkeelle 36-vuotiaana. Tällä hetkellä hän voisi tehdä vähän töitä jos työnteko kannattaisi. Tämän jutun jälkeen työttömyyseläke perutaan, hölmö.

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009541479.html

Jos työ kyky on palannut, ei perustetta työkyvyttömyyseläkkeelle enää ole.

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkyvyttömyyseläkeläinen saa tienata yli 900 euroa kuukaudessa menettämättä lainkaan eläketuloaan. Työntekoa eläkkeellä voi kuitenkin haitata se, että yhteiskunnan muut tuet luovat kannustinloukkuja. Näin on myös Nooran elämässä.

Osa-aikatyötä tekemällä hän ei menettäisi helposti eläkettä – mutta tyttären kanssa kaksin asuvana asumistuen kylläkin.

– Jos tekisin viikossa vaikka 15 tuntia töitä, minulle jäisi käteen pari–kolmesataa enemmän kuin asumistuesta. Tällainen systeemi ei motivoi tekemään yhtään mitään, Noora kertoo."

ei mittään

ei perustetta työkyvyttömyyseläkkeelle enää ole

Vierailija
2/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, että työkyky palautunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei peruta. Työkyvyttömyyseläkeen saa kun työkyky on alentunut, ei tarvitse olla lähellekään 100% alentunut ja töissä käyntiin kannustetaan eläkkeen aikana.

Vierailija
4/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläkettä oteta tuon takia pois. Hölmöt. Olen itsekin työkyvyttömyyseläkkeellä ja saisin tehdä vaikka täyttä päivää töitä, eläke vain pienenisi. Saa tienata jopa 500€/kk ilman että vaikuttaa mihinkään.

Vierailija
5/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä erikoista, että työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voi tienata 900 e/kk ilman että se vaikuttaa mihinkään. Työtön taas saa tienata työttömyyskorvauksen päälle vain alle 300 e/kk. Eläke kuitenkin voi olla paljon enemmän kuuaudessa työhistorian takia ja sitten siihen päälle saat vielä tienata melkein tonnin, niin melko epätasa-arvoistava systeemi. Sitten vielä päälle se byrokratia, Kelan selvitysten odottelu ja maksupäivän siirtyminen, niin ei ihme ettei työttömän kannata mitään osa-aikasopimuksia tehdä.

Vierailija
6/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no eiköhän kela perusta päätöksensä esimerkiksi lääkärintodistuksiin eikä iltapaskan haastiksiin. Tuokin ihminen voi olla osin työkykyinen tänään mutta ei enää ensi viikolla.

Vierailija
7/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa, että työkyky palautunut

Voi olla parantunut mutta selviäisikö ruumiillisesta työstä ja ennen kaikkea, palkkaisiko joku?

Vierailija
8/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva sairaslomalainenkaan on 100 % työkyvytön. Jos pystyt hoitamaan duunistasi 30 % niin mitäpä luulet työnantajan tykkäävän?

Tuo nyt ajattelee voivansa tehdä 15 h viikossa, mutta jaksaisiko oikeasti eikä sillä elä, joten eläke edelleen tarpeen. Itse kyllä kuvitteliisin tekeväni sen 15 h ja ottavani ne pari sataa, onhan sekin rahaa ja pääsisi testaamaan työkykyään. Tosin itse en saisi asumistukea, joten hyöty olisi suurempi.

Vierailija
9/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on työpaikkakiusaamisen kärkimaa. Todellakaan ei kannata lähteä töihin jos on joku hyväksyttävä syy jäädä pois.

Vierailija
10/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on 36-vuotias niin minä oon paavi. More like 56-vuotias.

??? Jutussa kerrotaan kyllä oikea ikä. Mitäs jos opettelisit lukemaan?

Vierailija
11/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne detectivet vainonneet juuri näitä työkyvyttömiä koska vakuutusyhtiöt epäili heidän huijaavan. Tässä sitten yksi läväyttää lööppeihin rehellisesti että töitä vois tehdä muttei vaan viitsi.

Vierailija
12/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne detectivet vainonneet juuri näitä työkyvyttömiä koska vakuutusyhtiöt epäili heidän huijaavan. Tässä sitten yksi läväyttää lööppeihin rehellisesti että töitä vois tehdä muttei vaan viitsi.

Kai ymmärrät, ettei se jutussa mainittu työnteko vaikuttaisi eläkkeeseen lainkaan.

Vierailija
13/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei eläkettä oteta tuon takia pois. Hölmöt. Olen itsekin työkyvyttömyyseläkkeellä ja saisin tehdä vaikka täyttä päivää töitä, eläke vain pienenisi. Saa tienata jopa 500€/kk ilman että vaikuttaa mihinkään.

922e on se määrä mitä voi tienata vähimmillään. Mistä ihmeen tuulesta tuon 500e olen temmannut?

Vierailija
14/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näyttelin hullua muutaman vuoden (olen koulutukseltani näyttelijä) ja pääsin lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle. Mutta eläkkeelle päästyäni tulin täysin terveeksi. 

Tajusin jo aikoja sitten, että antaa hullujen rehkiä stressaavassa työelämässä, minä viisaana nautin täydellisestä vapaudesta ja lauleskelen aina aamuisin parvekkeella "Mä joka päivä töitä teen ...". 

Tämä ärsyttää naapuriani suunnattomasti, koska hän on vain väsynyt työkyri, joka joutuu menemään orjatöihin joka aamu. 

Miten ihanaa onkaan olla eläkeellä, jonka on ansainnut. 

Täyttä valetta, näyttelijäksi pääseminen on niin suuri juttu ja vaikeata, että ei kukaan huvikseen leiki hullua, jotta pääsee siitä unelmasta pois. Olet joko valehdellut ammattisi tässä tai olet oikeasti hullu tai koko kirjoitus on provo.

Vierailija
15/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä erikoista, että työkyvyttömyyseläkkeellä oleva voi tienata 900 e/kk ilman että se vaikuttaa mihinkään. Työtön taas saa tienata työttömyyskorvauksen päälle vain alle 300 e/kk. Eläke kuitenkin voi olla paljon enemmän kuuaudessa työhistorian takia ja sitten siihen päälle saat vielä tienata melkein tonnin, niin melko epätasa-arvoistava systeemi. Sitten vielä päälle se byrokratia, Kelan selvitysten odottelu ja maksupäivän siirtyminen, niin ei ihme ettei työttömän kannata mitään osa-aikasopimuksia tehdä.

Kyllä minä työttömänä ollessani olen tehnyt osa-aikasopimuksia, ja se on kannattanut. Byrokratia on nykyään vähäistä, kun palkkatiedotkin menevät automaattisesti. Ne myös vaikuttavat nykyään palkanmaksu- eikä työntekoajankohdan mukaan. 

Vierailija
16/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saisin tehdä eläkkeen lisäksi 2350e /kk mutta verotuksen takia se ei ole järkevää.

Vierailija
17/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, ettei se jutussa mainittu työnteko vaikuttaisi eläkkeeseen lainkaan.

No minkä ihmeen takia toisia sitten vainotaan jos työkyvytön voi kuitenkin tehdä töitä? Heidän kun ilmeisesti oletetaan makaavan halvaantuneena vain kotona.

Vierailija
18/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei peruta. Työkyvyttömyyseläkeen saa kun työkyky on alentunut, ei tarvitse olla lähellekään 100% alentunut ja töissä käyntiin kannustetaan eläkkeen aikana.

Ei kyllä saa tuosta noin vaikka lääkärit olisi todenneet työkyvyn alentuneen, ei todellakaan.

Vierailija
19/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minkä ihmeen takia toisia sitten vainotaan jos työkyvytön voi kuitenkin tehdä töitä? Heidän kun ilmeisesti oletetaan makaavan halvaantuneena vain kotona.

1/3 työkyvystä mennyt on osatyökyvytön ja 2/3 on työkyvytön 100% työkyvyttömyyttä ei tarvita, kannattaa ensin ottaa selvää miten tuo menee

Vierailija
20/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä toisia vainotaan?

Tuota juttua lukiessa tuli vahvasti se olo, että jos menisi töihin sen 15 h/vko, olo romahtaisi taas hyvin pian. Ei sekään ole kenenkään etu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän