Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi psykoosia kokenut Noora Saarinen joutui työkyvyttömyyseläkkeelle 36-vuotiaana. Tällä hetkellä hän voisi tehdä vähän töitä jos työntek...

Vierailija
19.05.2023 |

Kaksi psykoosia kokenut Noora Saarinen joutui työkyvyttömyyseläkkeelle 36-vuotiaana. Tällä hetkellä hän voisi tehdä vähän töitä jos työnteko kannattaisi. Tämän jutun jälkeen työttömyyseläke perutaan, hölmö.

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009541479.html

Jos työ kyky on palannut, ei perustetta työkyvyttömyyseläkkeelle enää ole.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen täysin työkykyinen ja normaalisti töissä vaikka olen sairastanut kolme psykoosia...

Hyvä sinä! Mutta tuskin kertoilet tätä työpaikkahaastatteluissa tai työpaikalla? Ihmiset ihan tosissaan luulevat, ettei kaltaisiasi ihmisiä ole, varmaan juuri siksi, ettei sitä liiemmin mainosteta.

Varmasti mieluummin olet töissä kuin mt-eläkeläisenä.

Kyllä! Mielummin olen töissä kuin mt-eläkeläisenä. Sairastan myös psykoottista masennusta ja minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Ja hoitoalalla olen ja hyvin menee.

Ei uskota 😂

Vierailija
42/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva sairaslomalainenkaan on 100 % työkyvytön. Jos pystyt hoitamaan duunistasi 30 % niin mitäpä luulet työnantajan tykkäävän?

Tuo nyt ajattelee voivansa tehdä 15 h viikossa, mutta jaksaisiko oikeasti eikä sillä elä, joten eläke edelleen tarpeen. Itse kyllä kuvitteliisin tekeväni sen 15 h ja ottavani ne pari sataa, onhan sekin rahaa ja pääsisi testaamaan työkykyään. Tosin itse en saisi asumistukea, joten hyöty olisi suurempi.

Mietin ihan samaa, että itse kyllä tekisin töitä jos siitä tuon muutaman satasenkin lisää saisi. Onhan siitä työnteosta muitakin etuja kuin palkka (työterveys, rutiini, kokee olevansa hyödyksi, työkaverit jne). Mutta riippuuhan se monesta seikasta miten mielekästä työnteko on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva sairaslomalainenkaan on 100 % työkyvytön. Jos pystyt hoitamaan duunistasi 30 % niin mitäpä luulet työnantajan tykkäävän?

Tuo nyt ajattelee voivansa tehdä 15 h viikossa, mutta jaksaisiko oikeasti eikä sillä elä, joten eläke edelleen tarpeen. Itse kyllä kuvitteliisin tekeväni sen 15 h ja ottavani ne pari sataa, onhan sekin rahaa ja pääsisi testaamaan työkykyään. Tosin itse en saisi asumistukea, joten hyöty olisi suurempi.

Mietin ihan samaa, että itse kyllä tekisin töitä jos siitä tuon muutaman satasenkin lisää saisi. Onhan siitä työnteosta muitakin etuja kuin palkka (työterveys, rutiini, kokee olevansa hyödyksi, työkaverit jne). Mutta riippuuhan se monesta seikasta miten mielekästä työnteko on.

Minusta tuosta haastattelusta kyllä tulee vähän myös käsitys, ettei ainoana syynä töihin menemättömyyteen ole raha, vaan myös henkilökohtainen epävarmuus siitä pystyykö olemaan töissä riittävän luotettava työntekijä vai uusiiko masennusjakso taas ja tulee poissaoloja. 

Vierailija
44/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuntoutustuella mt syistä, ollut jo vuosikymmenen. Minulla on vain minimieläke, eli n. 900€ juuri nyt. Saan tienata sen saman 900€ eläkkeen rinnalle. Työkykyni vaihtelee 0-40% välillä, eli minulla on täysi invaliditeetti.

Olen kuitenkin koittanut parempina aikoina tehdä töitä. Se on taloudellisesti aina kannattanut, VAIKKA sekä asumistuki on poistunut ja lisäksi on veroprosentti noussut myös eläkkeeseen.

Täysipäiväisen työskentelyn aikana kuntoutustuki laitettiin lepäämään, eli en saanut sitä. Onnistuin neuvottelemaan itselleni osa-aikaisen 40,% työn, josta palkka noin 800€/kk. Käytännössä siitä tuli plussaa noin 500€, mikä on tosi iso raha.

Työllistyisin helposti, jos olisin työkykyinen. Tulorajat eivät ole mikään este. Olisin tosi motivoitunut ja halukas tekemään töitä. Se on ollut haaveena koko aikuisuuden. Mutta terveys on romahtanut näiden järkkäilemieni työpätkien jälkeen pahasti. Terveyteni on se, mikä rajoittaa, ei tukijärjestelmä.

Nyt on pinnalla ollut paljon mt-kuntoutujien maalaamista. Lisäksi kuntoutustuelle muutamaksikin kk jäävät ilmoitetaan lehdissä "näin moni jää joka kuukausi eläkkeelle". Voisitteko samaan hengenvetoon kertoa, kuinka moni palaa kuntoutustuelta töihin ja opintoihin joka kuukausi? Nimittäin suurin osa.

Tämä nainen lisäsi ennakkoluuloja. Ehkä häntä ei se pari sataa motivoi, monia muita kylläkin. Sen lisäksi, ettei joudu kykkimään kotona, vaan pääsee osaksi ihmisten kanssa tekemistä.

Vierailija
45/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen täysin työkykyinen ja normaalisti töissä vaikka olen sairastanut kolme psykoosia...

Hyvä sinä! Mutta tuskin kertoilet tätä työpaikkahaastatteluissa tai työpaikalla? Ihmiset ihan tosissaan luulevat, ettei kaltaisiasi ihmisiä ole, varmaan juuri siksi, ettei sitä liiemmin mainosteta.

Varmasti mieluummin olet töissä kuin mt-eläkeläisenä.

Kyllä! Mielummin olen töissä kuin mt-eläkeläisenä. Sairastan myös psykoottista masennusta ja minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Ja hoitoalalla olen ja hyvin menee.

Ei uskota 😂

Ai miksi ei? :D Mistä sitä tietää kaikkien hoitoalalla olevien mielenterveydestä, vai näkyykö se ihan heti jo vaatteiden päältä? Olet ihan hukassa jos kuvittelet ettei tältä alalta löydy myös niitä joiden mielenterveys pidetään kunnossa lääkkeillä ja sairaslomilla :D

Vierailija
46/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntoutustuella mt syistä, ollut jo vuosikymmenen. Minulla on vain minimieläke, eli n. 900€ juuri nyt. Saan tienata sen saman 900€ eläkkeen rinnalle. Työkykyni vaihtelee 0-40% välillä, eli minulla on täysi invaliditeetti.

Olen kuitenkin koittanut parempina aikoina tehdä töitä. Se on taloudellisesti aina kannattanut, VAIKKA sekä asumistuki on poistunut ja lisäksi on veroprosentti noussut myös eläkkeeseen.

Täysipäiväisen työskentelyn aikana kuntoutustuki laitettiin lepäämään, eli en saanut sitä. Onnistuin neuvottelemaan itselleni osa-aikaisen 40,% työn, josta palkka noin 800€/kk. Käytännössä siitä tuli plussaa noin 500€, mikä on tosi iso raha.

Työllistyisin helposti, jos olisin työkykyinen. Tulorajat eivät ole mikään este. Olisin tosi motivoitunut ja halukas tekemään töitä. Se on ollut haaveena koko aikuisuuden. Mutta terveys on romahtanut näiden järkkäilemieni työpätkien jälkeen pahasti. Terveyteni on se, mikä rajoittaa, ei tukijärjestelmä.

Nyt on pinnalla ollut paljon mt-kuntoutujien maalaamista. Lisäksi kuntoutustuelle muutamaksikin kk jäävät ilmoitetaan lehdissä "näin moni jää joka kuukausi eläkkeelle". Voisitteko samaan hengenvetoon kertoa, kuinka moni palaa kuntoutustuelta töihin ja opintoihin joka kuukausi? Nimittäin suurin osa.

Tämä nainen lisäsi ennakkoluuloja. Ehkä häntä ei se pari sataa motivoi, monia muita kylläkin. Sen lisäksi, ettei joudu kykkimään kotona, vaan pääsee osaksi ihmisten kanssa tekemistä.

Jatkan vielä. Miksi aina nostetaan esiin joku tyytymätön valittaja? Tälläkin naisella on asiat hiton hyvin. Miksi pitää valittaa raha-asioista, jos pärjää kohtuullisesti? Yhteiskunta on tehnyt paljon hänen tukemisekseen. Lähtien osasto-hoidosta, joka on kallista, ja tottakai ollut tarpeen.

Minua välillä on harmittanut tulorajat sun muut, mutta se on pientä sen kiitollisuuden rinnalla, mitä koen erityisesti saamastani hoidosta ja koulutuksesta. Plus siitä, että vaikka tulot on hiton pienet, pärjään niillä. Ja voin niitä myös lisätä, jos pystyn.

Menee hermot tähän mustamaalaamiseen, jossa nostetaan esiin joku hyvä-osainen valittaja. Moni nuorena sairastunut ei ole saanut työeläkettä juurikaan kerrytettyä, minimillä mennään mahdollisesti koko loppuelämä. Ärsyttää.

Vierailija
47/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on työpaikkakiusaamisen kärkimaa. Todellakaan ei kannata lähteä töihin jos on joku hyväksyttävä syy jäädä pois.

Puhumattakaan palstakiusaamisesta. Luulen että tän palstan kirjoittajat ovat työpaikkakiusaajien kärkeä. 

Vierailija
48/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saisin tehdä eläkkeen lisäksi 2350e /kk mutta verotuksen takia se ei ole järkevää.

Juuri näin. Verottaja pitää huolen ettei työkykyisen eläkeläisen kannata tehdä töitä. 

Vierailija
49/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosiherkkyys yhdistyy matalaan älyyn. Ei kaikki silti tyhmiä ole.

Vierailija
50/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on paljon mielenterveysongelmaisia töissä.

Vierailija
51/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa taloudessa ei pari kolme sataa vaikuttaisi parantavasti.

Ja asumistuessa on palkkavähennys. 300€ isommilla palkkatuloilla saa asumistukea saman kuin 300€ pienemmällä eläkkeellä. Hän siis saada tienata 300€ / kk ennen kuin se vaikuttaa asumistukeen.

Se mitä puuttuu, on työpaikat, joissa on joustoa. Itselläni on sellainen. Viikon osapäivä "urakka". Teen sellaisista osissa ja päivinä kuin jaksan. Jaksaminen tarkoittaa fyysistä ei henkistä.

Vierailija
52/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmea juttu. Tämmöisiä laiskoja elätetään. Uskomaton juttu. Töihin kehotan henkilöä välittömästi. Masentuneita ollaan kaikki, silti työssä.

Höpö höpö. Toisia keljuttaa ja väsyttää elämä. Osa on oikeasti sairaita masennuksesta. Ja nuo ekat kuvittelee olevansa tokia ja että ylös ulos ja lenkille auttaa.

Vierailija
53/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä juttu on pitänyt tehdä, kun ei tuota Nooraa kuitenkaan kukaan palkkaisi, jos kertoisi rehellisesti työhaastattelussa että kaksi psykoosia on takana.

Monet varmasti olisivat töissä jos suhtautuminen ei olisi niin ennakkoluuloista.

Vierailija
54/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saisin tehdä eläkkeen lisäksi 2350e /kk mutta verotuksen takia se ei ole järkevää.

Väitä aika vahvasti, että eläkkeesi sopiva suuruus eikä verotus, on se miksi et viitsi tehdä työtä. Maailmassa on paljon vapaaehtoistyötä ja moni eläkeläinen tekee töitä perhefirmassa ilman palkkaa.

Vierailija
55/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on myös sairastanut kaksi psykoosia, ollut osastolla hoidossa. Nykyään on töissä, mies ja perhe. Kyllä heille hyvät lääkkeet on keksitty. Loiselta tämä eukko vaikuttaa.

Mun ystävä sairastanut myös, mutta hänestä näkee kilometrin päähän, ettei kaikki ole kunnossa ja päällä zombiuttava lääkitys.

Vierailija
56/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Verottaja pitää huolen ettei työkykyisen eläkeläisen kannata tehdä töitä. 

Verosuunnittelua : )

Vierailija
57/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä. Miksi aina nostetaan esiin joku tyytymätön valittaja? Tälläkin naisella on asiat hiton hyvin. Miksi pitää valittaa raha-asioista, jos pärjää kohtuullisesti? Yhteiskunta on tehnyt paljon hänen tukemisekseen. Lähtien osasto-hoidosta, joka on kallista, ja tottakai ollut tarpeen.

Minua välillä on harmittanut tulorajat sun muut, mutta se on pientä sen kiitollisuuden rinnalla, mitä koen erityisesti saamastani hoidosta ja koulutuksesta. Plus siitä, että vaikka tulot on hiton pienet, pärjään niillä. Ja voin niitä myös lisätä, jos pystyn.

Menee hermot tähän mustamaalaamiseen, jossa nostetaan esiin joku hyvä-osainen valittaja. Moni nuorena sairastunut ei ole saanut työeläkettä juurikaan kerrytettyä, minimillä mennään mahdollisesti koko loppuelämä. Ärsyttää.

Naisesta tulee mieleen VANHUS

Olen itse kaunis ja hoikka yli 50 vuotias.

eikö voi laihduttaa?

Mikä sen estää..meneekö psykoosiin?

Vierailija
58/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisesta tulee mieleen VANHUS

Olen itse kaunis ja hoikka yli 50 vuotias.

eikö voi laihduttaa?

Mikä sen estää..meneekö psykoosiin?

Siis syö ikäväänsä?

mössötö mössöti..ulinaa..leipoo pullaa..ulisee

Vierailija
59/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tYTÄRKIN ON JO YLIPAINOINEN???

Vierailija
60/136 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en toisten nepsy lapsia hoida!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan