Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?
Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.
Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.
Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?
Kommentit (449)
Haha, minut palkattiin erääseen työpaikkaan tekemään vastaavaa työtä tietyn, tuolle työpaikalle uuden ohjelman kautta ja itsellänikin oli siinä opettelemista. Olen kuitenkin avoin uudelle ja opin tuon nopeasti.
Syy palkkaamiseeni oli kuitenkin se, että tämän paikan esimies oli avoimesti ja kovaäänisesti tuota ohjelmaa vastaan ja "paperilla ne kaikki ennenkin on tehty". Ei mm. oltu perillä mitä varastoissa tarkalleen on ym. ja ylempää tuli käsky olla koko ajan perillä noista
Oli mahdotonta työskennellä virheettä, kun tämä yksi ja hänen alaisensa eivät suostuneet yhteistyöhön, oli turhaa hommaa (vaikkakin pakko tehdä). Hän itse halusi minut avuksi ja sitten opetti koko työpaikan valittamaan, miten turhaa työtä teen 😅
Itse asiassa 50-60 v. saattaa yleisemmin olla paremmat valmiudet esim. koodaukseen kuin nuorilla keskimäärin. Kun oppi käyttämään tietokoneita aikana jolloin koneille piti kertoa kaikki käskyin ja piti osata tehdä pieniä koodin pätkiä Basicilla, Pascalilla ja Fortranilla oppi koneen kanssa keskustelemisen logiikan - aika ennen klikkauksia, vetämisiä, Sirejä tai ChatGPTä...
Ehkä on jo sanottukin, mutta Sirkka-Liisat on jo yli seitsemänkymppisiä ja olleet pois työelämästä jo vuosia. Viiskymppiset on Niinoja, Minnoja, Satuja, Petrejä, Mikoja ja Markuksia. (Miksiköhän muuten aina nainen otetaan negatiiviseksi esimerkiksi henkilöstä, joka ei osaa "atk"-taitoja? Nykyään se on kylläkin it-osaamista, ehkä aloittaja on itse jo dinosaurus puhuessaan atk:sta.)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiinni iästä. Olen yli 60 ja osaan kyllä käyttää tietokonetta erittäin hyvin, koska se on kuulunut työhöni vuosikymmeniä.[/quot
Elikkä olet kassalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä pointti ohi näillä jotka tulivat ylistämään omia taitojaan ja takerruttiin nyt nimeen ja ikään.
Olen 26-vuotias ja jatkuvasti joudun neuvomaan työssäni yksinkertaisia koneen käyttöön liittyviä asioita 60-vuotiaille kollegoilleni. Olen itse tullut taloon 6 kk sitten ja nämä vanhemmat olleet talossa 25 vuotta. Kyllä se tuntuu hieman absurdilta, että joutuu kädestä pitäen näyttämään miten sähköposti lähetetään edelleen tai mikä on excel-kaava. Ja näitä on oikeasti tosi paljon!
Tuskin on sitten firman kannalta kovin tärkeä työtehtävä kyseessä, jos on voinut odottaa 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan tosissasi ettei -73 osaa käyttää tietokonetta? Johan me käytettiin niitä yläasteella 🤦
Olen -72 ja ei ainakaan meillä ollu ylä-asteella yhtäkään tietokonetta.
Itse aiheeseen sen verran, että järjestelmäasiantuntijana näkisin että tiedän tietokoneista hippasen enemmän kuin aloittaja.
Mistä tiedät että saa samaa palkkaa? Jos sinä olet junnu, hänen kuuluu saada isompaa palkkaa kuin sinä ikälisien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan tosissasi ettei -73 osaa käyttää tietokonetta? Johan me käytettiin niitä yläasteella 🤦
Itse aiheeseen sen verran, että järjestelmäasiantuntijana näkisin että tiedän tietokoneista hippasen enemmän kuin aloittaja.
Täällä yksi -72 ja meidän koulussa oli yksi atk-luokka, mutta oli iso koulu. Varmaan riippunut paikkakunnastakin? Minulla itsellä ei ollut tietotekniikkaa mutta joillain oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi -72 ja meidän koulussa oli yksi atk-luokka, mutta oli iso koulu. Varmaan riippunut paikkakunnastakin? Minulla itsellä ei ollut tietotekniikkaa mutta joillain oli.
Mitä koneita teillä oikein oli?
Sehän oli Commodore-64 aikaa.
ne jotka on viisikymppisiä ovat syntyneet 70 luvun alkupuolella. taisi olla 80 luvun alkua kun pieni ibm niminen yhtiö toi markkinoille ensimmäiset pc koneet. toki on sitä aikaisemminkin ollut erilaisia koneita olemassa. 70 luvulla syntyneet ovat mahdollisesti aloittaneet työnteon 90 luvulla jos on lukion jälkeen käyneet yliopiston. vaikka suomi on syrjäinen maa, niin eiköhän tuossa vaiheessa ollut ainakin erilaisissa toimistoissa tietokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodasin assemblerilla kasarilla. Veikkaan että aloittaja on koodannut konekielellä tasan nolla riviä.
t. 52v
No niin varmaan on. Mutta yritätkö nyt oikeasti väittää, että sun asembler- taidot ovat siirtyneet niille tyypeille, jotka hiihti aspa hommiin suoraan koulusta joskus 90- luvun alussa, jolloin pc:t alkoivat vasta tulla toimistoihin?
Ei sillon oo hiihdelty aspa-hommiin, koko aspa-sana on alle 10 v käytössä ollut. Kuulostaa hienolta sanoa olevansa töissä aspassa, kun totuus on myyjä tai puhelinkeskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.
Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet.
Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen.
Minulla, 55-vuotiaalla, oli kasarilla lukiossa atk-niminen oppiaine. Samoin kun lähdin lukion jälkeen opiskelemaan keskiasteen oppilaitokseen, opintoihin sisältyi atk:ta. Työelämässä omakohtaisen kokemuksen mukaan tietokone tuli mukaan ysärin lopussa. Siitä on siis sellaiset 25 vuotta ja koko ajan minä ja monet, monet muut minun ikäiset ja minua vanhemmat ovat tietokonetta ja mitä erilaisimpia ohjelmia työssään käyttäneet. Useimmat meistä ovat myös työuran ohessa opiskelleet ja samoin kuin nuoremmat opiskelukaverimme, opinnoissa olemme tietokonetta käyttäneet. Olemme omaksuneet samat opit kuin meitä nuoremmat, itse olen omaksunut tietoa tohtorin tutkintoon saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa :D Meillä tuttu 73v muori osaa paremmin verkossa toimia kuin minä, 18-vuotias. Hän tekee puolestani tilinpäätökset ja muut digidigiä vaativat hommat järjestötyössä. Meilläkään ei muuta opetettu kuin officea sen verran että pari kusista powerpointtia tehtiin, matikkaluokalla tehtiin exceliä mutta ei kyllä nykyään edes panosteta it-taitojen opettamiseen muuten. Väitän että nykyään luotetaan liikaa nuorten "diginatiiviuteen" eikä nuoria enää sen takia opeteta ja kappas, osaaminen kuihtuu. Ei instan ja ylilaudan selailu tarkoita it-taitoja.
Uskon että juuri nämä Timot ja Katjat ovat huomattavasti parempia koneiden kanssa kuin me Islat ja Veetit.Hmm, mihin 18-vuotias tarvitsee tilinpäätöstä?
Duh, esim töihin tai kuten tämä kirjoittaja sanoi niin järjestötyöhön.
Itsekin olin 18-vuotiaana tilitoimistossa töissä 🙄
N23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa :D Meillä tuttu 73v muori osaa paremmin verkossa toimia kuin minä, 18-vuotias. Hän tekee puolestani tilinpäätökset ja muut digidigiä vaativat hommat järjestötyössä. Meilläkään ei muuta opetettu kuin officea sen verran että pari kusista powerpointtia tehtiin, matikkaluokalla tehtiin exceliä mutta ei kyllä nykyään edes panosteta it-taitojen opettamiseen muuten. Väitän että nykyään luotetaan liikaa nuorten "diginatiiviuteen" eikä nuoria enää sen takia opeteta ja kappas, osaaminen kuihtuu. Ei instan ja ylilaudan selailu tarkoita it-taitoja.
Uskon että juuri nämä Timot ja Katjat ovat huomattavasti parempia koneiden kanssa kuin me Islat ja Veetit.Hmm, mihin 18-vuotias tarvitsee tilinpäätöstä?
Duh, esim töihin tai kuten tämä kirjoittaja sanoi niin järjestötyöhön.
Itsekin olin 18-vuotiaana tilitoimistossa töissä 🙄
N23
Harvoin vastavalmistunut merkonomi 18 v kuitenkaan tekee tilinpäätöstä. Ehkä ihan miniyrityksen tai yhdistyksen.
Itse olin kirjanpitäjä keskisuuressa yrityksessä, tein tilinpäätöksen mutta aina sen viimeisteli yrityksen johdon ostama KTM, yrityslaskennan ja verosuunnittelun asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko tosissasi väität, että 50-vuotiaat ovat yleensä jotenkin surkeita tietokoneiden kanssa? Mitä vattua? Ehkä sinun piireissäsi.
Ap:n esimerkikssä näkyy selvästi, että puhutaan työstä, jossa on matalkoulutus. Olen itse korkeastikouluteutettu 44- vuotias ja aloin käyttää tietokoneita vasta opiskeluaikanani eli 50- vuotiaat ovat pääseet työelämään vielä ilman, että kouluissa ole koneet ja jos niihin ei ole sittemmin ollut intoa tutustua, niin eipä ne taidotkaan ole kehittyneet.
Luonnollisesti suurin osa ihmisistä nyt haluaa pysyä kehityksen vauhdissa ja tietotyötä tekeville perus-IT - taidot nyt on itsestään selvyys, mutta uskon kyllä, että ap:n kuvailema tilanne on mahdollinen.
Minulla, 55-vuotiaalla, oli kasarilla lukiossa atk-niminen oppiaine. Samoin kun lähdin lukion jälkeen opiskelemaan keskiasteen oppilaitokseen, opintoihin sisältyi atk:ta. Työelämässä omakohtaisen kokemuksen mukaan tietokone tuli mukaan ysärin lopussa. Siitä on siis sellaiset 25 vuotta ja koko ajan minä ja monet, monet muut minun ikäiset ja minua vanhemmat ovat tietokonetta ja mitä erilaisimpia ohjelmia työssään käyttäneet. Useimmat meistä ovat myös työuran ohessa opiskelleet ja samoin kuin nuoremmat opiskelukaverimme, opinnoissa olemme tietokonetta käyttäneet. Olemme omaksuneet samat opit kuin meitä nuoremmat, itse olen omaksunut tietoa tohtorin tutkintoon saakka.
Ensimmäinen kosketukseni verkkotyöskentelyyn oli -90 - 91 silloisen työpaikan laskutuksessa. Modeemilla mentiin verkkoon, käsittääkseni se oli työpaikan sisäinen verkko jonka eri kaupunkien tallentamat tiedot menivät pääkonttorin käsittelyyn.
Siitä on jo kauan, en osaa tarkemmin kertoa, olin silloin alle 50 v.
Nuoriso kokee olevansa varsinaisia teknovelhoja kun videon laittaminen TikTokkiin sujuu kuin vettä vaan. Siinä joukossa on ihan yhtä monta vaikkapa LAN-liikennettä pakettitasolla ymmärtävää kuin niitä oli 90-luvulla...
Meillä taas kaikki naiset joutuvat opettelemaan kaikki mahdolliset uudet asiat ja järjestelmät ikään katsomatta. Kaikki ovat pärjänneet.vanhemmat miehet taas koittaa välttää kaikkea uutta viimeiseen saakka.
Viisikymppiset ovat kasvaneet kehittyvän tietotekniikan kanssa ja omaksuneet sen käyttöönsä. En tunne yhtään viisikymppistä, joka ei selviäisi office-ohjelmien tai työpaikan omien sovellusten kanssa tai ei osaisi käyttää esim. somea tai pikaviestimiä, puhumattakaan sähköpostista ja netistä. Lisäksi viisikymppiset eivät ole sirkkaliisoja, vaan minnoja, niinoja ja tiinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa minun yläasteen todistuksissa 80-luvun lopulta 90-luvun kevääseen lukee "Tietotekniikka" eikä ATK. Toki lukujärjestyksissä ne saattoi olla atk tuntien nimellä.
Ihana, 90-luvun kevät <3 Sellaista yhtä kevättä se minullekin oli koko 90-luku :)
Siis vuoden 1990 kevääseen, jolloin sai ysiluokan päättötodistuksen. Minusta 90-luku oli pikemminkin synkkää ja pimeää syksyä lamoineen ja kaikkine muine paskoineen :/
Aika huono duuni kun ei kouluteta työntekijöitä ajan tasalle. Ehdottomasti työpaikan vastuulla tsekata, että kaikki osaavat tehdä ne uudemmatkin asiat mitkä kuuluu toimenkuvaan. Miten on mahdollista ettei tule ilmi kehityskeskusteluissa ym?