Miksi 50-vuotiaiden ja sitä vanhempien ei tarvitse omaksua eikä opetella mitään atk-taitoja mutta silti saavat saman palkan kuin muutkin?
Olen nyt muutamassa työpaikassa törmännyt tähän ilmiöön. Sanotaan vaikka Sirkka-Liisa ei suostu tekemään varastosiirtoja eikä tavaran vastaanottoja. Syynä koska hän ei osaa käyttää tietokonetta. Hän vain ja ainoastaan palvelee asiakkaita.
Miten on mahdollista, että Sirkka-Liisa saa luistaa monista työtehtävistä jotka sitten ovat nuorempien harteilla? Ja kuitenkin palkka on molemmille sama.
Sitten nämä samat ihmiset valittavat että ikäsyrjitään ja ei saa edes työhaastatteluun kutsua kun on niin vanha? Miten se ikä estää opettelemasta yksinkertaisia asioita kuten windowsin ja excelin käyttöä?
Kommentit (449)
Täällä +53v fossiili, mutta olen ihan perillä kaikista atk-humputuksista ja olen niitä jopa opiskellut muinoin 90-luvulla. Ostettiin jo vuonna 94 kotiinkin ensimmäinen "386 kannettava" tietokone.
Työtehtävissäni käytän tasan samoja ohjelmia kuin nuoremmat kollegani. Ei mitään ongelmaa oppia tai omaksua uusia juttuja.
t. Sirkkis
Jouduin pelkästään viime vuonna opettelemaan 14 uutta ohjelmistoa, liittyen hyvin vointi alueisiin.
Voisko ap vinkata mistä saa ikään perustuvan "vapaudut ohjelmistojen opettelusta" kortin.
N56
Ihmettelen näitä aloituksia, joiden mukaan yli viisikymppiset tekevät tai jättävät tekemättä sitä sun tätä. Motiivi? Kuka näitä tehtailee.
Jos joku vielä 2023 puhuu ATK:sta (Automaattinen Tietojenkäsittely) on jo itse pudonnut niin pahasti kelkasta, ettei ole mikään toisia arvostelemaan.
Vaskulaarinen degeneraatio. Verisuonirappeuma aivoissa. Ehkä alkava dementia?
Mää 56-v nainen, opin syksyllä uuden ohjelman tunnin koulutuksella. Vastaavaa en ollut käyttänyt koskaan aikaisemmin.
Kyse ei ole Sirkka-Liisan iästä vaan sukupuolesta.
Me toimme ATK-taidot työpaikoille, olimme pioneerereja. Osasimme komentokieletkin, kun nykyisin hallitaan vain tiktokit ja emojit, ja selfiet. Niistä "hienoista" taidoista ei paljon työelämälle ole hyötyä.
Sirkka-Liisa -nimiset lienevät jo eläkkeellä, ja 50 ei ole mikään ikä, paitsi jos ap itse on 20-something ja perspektiivi on eri.
Mutta itse kysymykseen, niin en tiedä miksi joissakin paikoissa mahdollisesti toisten ei tarvitsisi opetella noita perustaitoja, elleivät sitten oikeasti ole niin lähellä eläkeikää (60+), että katsotaan järkevämmäksi käyttää heidän aikaansa ja kokemustaan sekä osaamistaan muilla tavoin, mutta tämä riippuu varmasti työpaikasta. Ja toisaalta ap sanoo vanhempien silti tienaavan saman verran. Yleensä kai vanhemmat tienaavat enemmän eikä ainoastaan saman verran, kun vuosien mittaan palkka nousee.
Kuuskybäset ne on taitavimpia eri ohjelmia käyttämään. Nuoriso vain pelaa lapsellisia pelejä ja viestittelee.
Vierailija wrote:
Onpas palstalla taas mummot vahdissa itkemässä miten paljon fiksumpia he ovat kuin kaikki muut. Hajaantukaa, työelämässä ei voi olla tyyppejä, joiden osaaminen on vanhentunut.
Mitkä mummot??? 50v on työelämässä vielä lähes 20 vuotta.
Onko mitään vastenmielisempää kuin ikärasismi.
Kaikki yli 40 vee pois työelämästä, rumat mummot ei tajuu mistään mitään ja ei edes näytä hyvältä aspassa
Vierailija wrote:
Jos joku vielä 2023 puhuu ATK:sta (Automaattinen Tietojenkäsittely) on jo itse pudonnut niin pahasti kelkasta, ettei ole mikään toisia arvostelemaan.
Hah hah. Haluamme vain muistuttaa jessejä siitä että kasarilla käytettiin lyhennettä ATK. Iiteet tuli myöhemmin.
Kelkasta on pudonnut jos ei sitä lyhennettä osaa käyttää.
En olekaan kuullut puhuttavan ATK-taidoista enää vuosikymmeniin. Onko ap:n työpaikalla myös ATK-lähitukihenkilöt?
T Sirkka-Liisa
Eihän tuo ole reilua jos noin menee. Mutta kyllä yleensä tuonikäiset ihan hyvin osaa noita laitteita käyttää. Sen sijaan nuoremilla on vaikeuksia mm. noudattaa sovittuja työaikoja, päässälaskut tms perusasiat. Vaikka ovat kuinka digejä niin se osaaminen rajoittuu tosiaan siihen puhelimeen tai tiktokkiin (ainakin ne jotka eivät ole kouluttautuneet)....Excel ja SAP on ihan vieraita. (toki sitten IT puolella nuoremmat on ihan taas osaamisessa omissa sfääreissään uuden teknologian kannsa...)
Onpa huono trolli. Parikymppiset aiheuttavat omalla työpaikalla kaikki suurimmat ongelmat. Kirjoitustaito, keskittymiskyky, asiakaspalvelutaidot ja impulssikontrolli ovat joka toisella aivan kadoksissa. ADT on epidemia.
T. Esihenkilö tietohallintopalveluissa
20-vuotiaat osaa näprätä puhelinta, ei tietokonetta. Lähdetään nyt siitä. Tiktokit ja instat on hallussa mutta eivät osaa käyttää hiirtä.
Minä ikämiehenä teen ne devopsit, pilvipalvelut, integroinnit ja äpit joita ap ja muut junnut käyttävät.
- Pertti 67v
Osaako nämä nuoret muita "atk taitoja" kuin seistä ihmisten tiellä räpläämässä kännykkää?
En ole yhtäkään uutta tietoteknistä asiaa töissä jättänyt opettelematta. Eikä meillä ikää katsottu, kun tuli joku uusi järjestelmä tai ohjelma käyttöön. Kaikki opettelivat, jos se työtehtäviin liittyi. Miten niitä töitä olisi muuten pystynyt tekemään, vaikka minkälaisia ohjelmia oli pakko osata. Töissä olin 65 vuotiaaksi, taisin neuvoa ja opettaa monia nuorempiakin. Nyt jo yli 70 ja pääpiirteittäin kaikki uudet kotkotukset hallussa. Älkää viitsikö yleistää, jos joku tuntemanne viiskymppinen ei jotain osaa,