Ylen aamu klo. 8.12 Ihmiset jonottavat päivystyksessä
Kannattaa katsoa kuinka hyvässä jamassa meidän terveydenhoidon tilamme on.
Kommentit (172)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen terveydenhoidon pitää olla todella hyvä ja laadukas kun sinne on niin pitkät jonot.
En tiedä kun käyn itse yksityisellä.
Kommentoija nro 13 kertoi kaksi suurinta syytä, miksi päivystyksissä on jonoa. Kumpikaan niistä eio le sellainen, joka voitaisiin siirtää yksityiselle. Mikään Mehiläinen, Terveystalo tms ei ala vahtimaan jotain muistisairasta, jonka ainoa syy olla päivystyksessä on se, ettei pärjää kotona. Eikä niillä päihdeongelmaisillakaan ole rahaa käydä yksityisellä.
Tämä. Se jo tekisi paljon, että päihdeongelmaisille ja muistisairaille/huonokuntoisille vanhuksille saataisiin joku oma vuodeosastonsa. Ei tietenkään ole mahdollista nykytilanteessa, mutta kummasti ruuhkat helpottaisivat päivystyksessä tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut vaikean sairauden takia käymään päivystyksessä vuoden sisällä useamman kerran, pääasiassa päivystyksen vuodeosastolla. Isoin ongelma minusta on se, että päivystyksessä on hurjasti kahdenlaisia potilaita:
1. Kotoa tuodut vanhukset, jotka eivät pärjää enää yksin. Monilla vaikeaa muistisairautta ja nämä potilaat yrittävät karata sitoen yhden hoitajan lähes koko ajaksi vahtimaan. Mitään jatkopaikkaa vanhuksille ei kuitenkaan ole, kuormittavat päivystystä, joka on mielestäni heille väärä paikka.
2. Päihdeongelmaiset. Osa vie päivystyksessä vuodepaikan todella kauan, kun odotellaan humalatilan laskemista, jotta hoito voidaan aloittaa. Joku muu voitaisiin hoitaa sillä aikaa, mutta vuodepaikkoja ei vapaana ole. On myös riemukasta olla psykoottisen, kirkuvan ja väkivaltaisen potilaan kanssa vierekkäisillä sänkypaikoilla.
3. turha ryhmä ovat nämä saikkutodistusta pakotetusti hakevat. Eikös se voisi jo hoitua työterveydessä ja ne paikat jotka eivät sellaista halua työntekijöilleen järjestää, miettivät uuden systeemin alle 3 päivän poissaoloille.
Vierailija kirjoitti:
Minä istuin päivystyksessä 5,5 tuntia. Lääkäriltä meni 2,5 minuuttia reseptin kirjoittamiseen.
Eikö kukaan saa ohjelmoitua tekoälykästä lääkärichattia, joka hoitaisi etänä helpot lyhyet sairaslomat, reseptien uusinnat, erektiolääkkeet ja ehkäisypillerit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä istuin päivystyksessä 5,5 tuntia. Lääkäriltä meni 2,5 minuuttia reseptin kirjoittamiseen.
Eikö kukaan saa ohjelmoitua tekoälykästä lääkärichattia, joka hoitaisi etänä helpot lyhyet sairaslomat, reseptien uusinnat, erektiolääkkeet ja ehkäisypillerit?
Käyttämälläni Terveystalolla on etävastaanotto ja chatpalvelut. Myös Mehiläisellä on digiklinikka. Ei tarvitse lähteä kotoa hakemaan sairauslomaa.
Julkinen on valovuoden jäljessä digipalveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kannattaa palata takaisin klo 15 ja katsoa kuinka moni aamuisista istuu siellä edelleen....
terv 2x 4h jonottanut ja luovuttanut ennen lääkäriin pääsyä
En halua loukata, enkä vähättele kenenkään vaivoja, mutta kiinnostaa.
Itse en menisi päivystykseen kuin hätätapauksessa, sen verran niistä jonoista on kuultu tässä vuosien varrella.
Jos sieltä voi lähteä pois, kun ei jaksa enää odottaa, ja menee kotiinsa, niin onko sitten oikeasti kipeä? Luulisi, että jos on hätä, niin sitä olisi vaan jonotettava vaikka se kuinka kamalaa olisi.
Nimenomaan olin niin kipeä etten jaksanut istua kuin tuon 4h senkin puolitajuissani.
Soitin kiirepäivystykseen mistä sanottiin ettei yli kuukauteen ole vapaita lääkäriaikoja, mene päivystykseen. Koska olin lähdössä matkoille menin päivystykseen jonottamaan tuon 4h. Sitten kotiin, 2 pv sinnittelin ja takaisin päivystykseen. Taas jaksoin 4h ja palasin kotiin. Olen yrittänyt selvitä kuukauden ilman lääkäriä mutta tänään jätin taas viestin kiirepäivystykseen, haluan lääkäriajan vaikka se menisi elokuulle. En vaan pysty istumaan tuntitolkulla päivystyksessä (tosin nyt olisin viisaampi ja ottaisin myös eväät mukaan mutta se ei jaksamiseen auta). Eläkeläisenä mulla ei ole varaa yksityiseen ja toisaalta mulla on lain tuoma oikeus julkiseen hoitoon Suomessa
Matkustella jaksat, mutta et jaksa odottaa päivystyksessä saadaksesi apua. Avun tarpeen laatu pistää miettimään, että onko se edes päivystys asiaa, kun olet jo kuukauden asian kanssa elänyt. Mitäs jos varaisi ihan tavallisen lääkäriajan ja unohtaisi päivystykset ja kiirepäivystykset.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen terveydenhoidon pitää olla todella hyvä ja laadukas kun sinne on niin pitkät jonot.
En tiedä kun käyn itse yksityisellä.
Kommentoija nro 13 kertoi kaksi suurinta syytä, miksi päivystyksissä on jonoa. Kumpikaan niistä eio le sellainen, joka voitaisiin siirtää yksityiselle. Mikään Mehiläinen, Terveystalo tms ei ala vahtimaan jotain muistisairasta, jonka ainoa syy olla päivystyksessä on se, ettei pärjää kotona. Eikä niillä päihdeongelmaisillakaan ole rahaa käydä yksityisellä.
Tämä. Se jo tekisi paljon, että päihdeongelmaisille ja muistisairaille/huonokuntoisille vanhuksille saataisiin joku oma vuodeosastonsa. Ei tietenkään ole mahdollista nykytilanteessa, mutta kummasti ruuhkat helpottaisivat päivystyksessä tuolla tavalla.
Päihdeongelmaisilla on yleensä jokin hoitoa vaativa syy olla päivystyksessä. Esim just haimatulehdus, luunmurtuma tms. Muistisairaallakin voi olla oikea syy (esim lonkkamurtuma), mutta valitettavan usein muistisairas on päivystyksessä vain siksi, että tarvitsee jonkun vahtimaan. Jos muistisairaalla on kotona joku "täyspäinen", hän pärjää kotonakin. Sen "täyspäisen" ei tarvitse edes olla sote-alan ihminen. Ensi syksynä tilanne tulee todennäköisesti vielä pahenemaan, kun uusi hoitajamitoitus (joka piti tulla voimaan jo, mutta jonka aikataulua siirrettiin) tulee voimaan. Hoitajamitoitus on sinänsä ihan hyvä asia, mutta aiheuttaa sen, että kotona asuu yhä enemmän vanhuksia, jotka eivät kotonaan enää pärjää.
Moni menee päivystykseen aiheuttamaan lisää ruuhkaa vaivan kanssa jolle pitäisi tai olisi jo aikaa sitten pitänyt varata aika kiirreettömään vastaanottoon.
Vierailija kirjoitti:
Moni menee päivystykseen aiheuttamaan lisää ruuhkaa vaivan kanssa jolle pitäisi tai olisi jo aikaa sitten pitänyt varata aika kiirreettömään vastaanottoon.
Tämä on totta. Ongelma vaan monissa paikoissa on, että kun soitat tänään ajanvaraukseen ja yrität varata kiireetöntä aikaa 2 kk päähän, sulle vastataan, että emme anna aikoja 2 kk päähän. Kehotetaan soittamaan kuukauden päästä uudestaan. Kun soitat kuukauden päästä, vapaita aikoja ei enää ole. Etkä edelleenkään saa aikaa. Et edes siitä hetkestä 2 kk päähän, koska 2 kk päähän ei anneta aikoja. Pitäisi olla jokin systeemi, missä tänään soittanut jäisi eräänlaiseen "jonoon" ja kun hän ohjeen mukaan soittaa kuukauden päästä, hän saisi myös varattua ajan. Kun kiireetöntä aikaa ei saa - ja jos ei ole varaa mennä yksityisellekään - sairaus pahenee niin, että lopulta on mentävä päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kannattaa palata takaisin klo 15 ja katsoa kuinka moni aamuisista istuu siellä edelleen....
Itse en menisi päivystykseen kuin hätätapauksessa, sen verran niistä jonoista on kuultu tässä vuosien varrella.
Jos sieltä voi lähteä pois, kun ei jaksa enää odottaa, ja menee kotiinsa, niin onko sitten oikeasti kipeä? Luulisi, että jos on hätä, niin sitä olisi vaan jonotettava vaikka se kuinka kamalaa olisi.
Kun ja jos aiemmat kokemukset ovat sellaisia, että ei tutkita kunnolla, ja lähetetään kotiin ohjeella "lepää, ota buranaa/ pecorionia", ei jaksa mennä enää ennen kuin on siinä kunnossa, että voi tilata ambulanssin.
Olen alkanut viivyttämään päivystystilanteissa yht.ottoa seuraavaan aamuun, koska silloin olen jo niin sairas, että saan ns. perusterv.huollosta päivystysajan, eikä tarvitse jonottaa. Onneksi paikkakunnallani on toimiva takaisinsoittopalvelu, eli kun heti klo 8 soittaa, pääsee nopeasti läpi, tai soittavat aamun aikana takaisin. Olen näin saanut aamulle/ aamupäivälle päivystysajan. Jos olisin illalla mennyt jonottamaan, olisin istunut sairaalassa koko yön.
Soitin kiirevastaanottoon aamulla 8.01, vielä ei ole soitettu takaisin. Vasta 6h mennyt.
Mies odotti juuri kiireetöntä soittoaikaa 16 päivää! Onneksi sai db hoitajalle (ei sentään lääkärille, turha toivo!) ajan heinäkuun alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan olin niin kipeä etten jaksanut istua kuin tuon 4h senkin puolitajuissani.
Soitin kiirepäivystykseen mistä sanottiin ettei yli kuukauteen ole vapaita lääkäriaikoja, mene päivystykseen. Koska olin lähdössä matkoille menin päivystykseen jonottamaan tuon 4h. Sitten kotiin, 2 pv sinnittelin ja takaisin päivystykseen. Taas jaksoin 4h ja palasin kotiin. Olen yrittänyt selvitä kuukauden ilman lääkäriä mutta tänään jätin taas viestin kiirepäivystykseen, haluan lääkäriajan vaikka se menisi elokuulle. En vaan pysty istumaan tuntitolkulla päivystyksessä (tosin nyt olisin viisaampi ja ottaisin myös eväät mukaan mutta se ei jaksamiseen auta). Eläkeläisenä mulla ei ole varaa yksityiseen ja toisaalta mulla on lain tuoma oikeus julkiseen hoitoon Suomessa
Täällä jaksat notkua ....
Tekstin kirjottamiseen meni pari minuuttia vrt 4h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varaa lähteä matkoille, mutta ei ole varaa mennä yksityiseen lääkäriin?
Tämä on muuten todella yleistä. Lähdetään tyyliin toiselle puolelle maailmaa mutta ei ole "varaa" ottaa matkavakuutusta. Arvovalinta tämä on, ja uskomaton luotto siihen että kyllä Suomi hoitaa vaikka olisi toisella puolella maailmaa...
Miten matkavakuutus tähän liityy??
Mulla on ollut matkavakuutus yhtäjaksoisesti voimassa 17 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jonottanut. Helvetillisestä kivusta oksentaen, lattialla maaten ja vettä anoen. Apu oli kipulääke ja kotiin.
Tätä pari kertaa. Sen jälkeen jäin kotiin oksentamaan ja odottamaan kuolemaa.
Lopulta pääsin lääkärille, joka tuli tänne toiselta paikkakunnalta. Hän järkyttyi tilastani, ohjasi hoitoon toiseen sairaalaan ja lopulta pääsin hoitoon ja kivut saatiin kuriin, vaikka pysyviä vaurioita ehtikin jo jäädä.
Siksi moni luovuttaa päivystyksessä. Voimat vaan loppuvat kesken ja hoitoa ei saata saada kuitenkaan. Joku tuttava raahaa taas sinne ja jos jollain pääset lopulta kotiin, niin onhan kotona kivempi maata lattialla kivusta itkien ja oksentaen, kuin kirkkaissa valoissa kaikkien katsoessa ja kuvatessa.
Sama kokemus.
Järkyttävät kouristukset ja vatsakivut, ajoin 1. päivänä itse Jorvin päivystykseen. Muutaman tunnin jonotuksen jälkeen (juopot koheltajat meni jonossa ohi...) sain kipupiikin ja passituksen kotiin (ei sairauslomaa tai tutkimuksia). Seuraavana päivänä olin jo niin huonossa kunnossa että lähdin taksilla Jorviin. Sama juttu - jonotusta, piikki ja kotiutus. 3. päivänä en saanut enää soitettua edes ambulanssia (olin yksin kotona kun mies oli työmatkalla).
Mieheni löysi mut kotoa 4 kiloa 5 päivässä laihtuneena (muutenkin olen laiha) kun lopulta kotiutui. Sanoin että on paskan hailea vaikka kuolisin kotiin kun apua ei saa. No, kivut meni viikossa ohi eikä syy koskaan selvinnyt. Samalla meni usko terveydrnhuoltoon, eikä ensimmäistä tai viimeistä kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa ei saa lainkaan kiireettömiä aikoja koska 1-2kk ajat menee kiireellisille eikä kalenteri ole auki kauemmas kun ei tiedetä onko kunnassa edes lääkäriä olemassa sen jälkeen!
Näin Kirkkonummella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni jonotti helatorstaina päivystyksessä ihan älyttömän kauan mahataudissa. Työterveys oli kiinni ja työnantaja vaati sairauslomatodistuksen. Kuulemma saa potkut kesätöistä, jos todistusta ei saa. Oliko tuo nyt sitten hätätilanne?
No eikös tuo ollut. Varmaan kiva jonotella, kun molemmista päistä lentää. Ja kiva muillekin lähellä olleille, joilla on sitten vatsatauti seuraavana päivänä. Mutta tuossa tilanteessa ei ole vaihtoehtoa.
Oliko tähän jotain linkkiä? Jos tarkoitetaan päivystyksellä siis esim. Helsingissä Haartmannin päivystystä eli ensiapua, niin siellä ei pitäisi kenenkään tulla istumaan aamulahdeksalta. Oikea paikka on oma terveysasema! Ja jos istuu terveysaseman päivystyksessä, niin oma valinta. Hommahan toimii niin, että aamulla kahdeksalta soitat terveysasemalle, ne soittaa sulle sitten takaisin ja antaa ajan lääkäriin, hoitajalle tai pyytää tulemaan jonottamaan ensin päivystävälle hoitajalle.
Sairaalaan päivystykseen mennään terveysaseman kautta klo 8-16 ja tuon ajan ulkopuolella soittamalla ensin terveysneuvontaan. Mutta kun kaikenmaailman allergiaoireidwn ja nuhan takia kuormitetaan terveydenhoitoa, niin tätä se on.
Montakohan ihmistä on jo kuollut ja tulee kuolemaan jonoihin, ambulanssihan tulee nykyisin vain jos ihminen on kuolemaisillaan.
Yksityiset terveyspalvelut laajemmin käyttöön niin saadaan terveysalan pörssikurssit nousuun! ; )
Miksi ei voi kehittää jotain appia tuohon. Esimerkiksi kotona voisi ilmoittautua jonoon ja sovellus kertoisi arvion kuinka kauan jonottamiseen menee. Voisi jonottaa kotona ensimmäiset viisi tuntia. Sovelluksessa voisi olla samalla jokin oirekysely samalla jonka lääkäri sitten näkisi kun oma vuoro tulee.
Marinin hallitus poisti kela korvaukset.
Miten niin se oli hyvä hallitus köyhille?
Nyt ei voi edes yksityiselle mennä jos tosi hätä iskee.
Kaikkia vaivoja ei hoideta yksityisellä:
Minulla puhkesi harvinainen, vakava sairaus (ei perinnöllinen, eikä ennaltaehkäistävissä) ja sairaus löytyi työterveyshuollon verikokeissa. Hoito siirtyi heti työterveydestä julkiselle, koska osaamista sairauden harvinaissairauden hoitoon ei yksityisellä ole. Yritin etsiä harvinaissairauden osaajaa yksityisiltä lääkäriasemilta, mutta heitä ei ollut. HUS on ainoa paikka, jossa harvinaissairaudesta on tietämystä. Minä olen sitten jonotellut julkisella mummojen ja muiden kanssa sairaalan tutkimuksiin. Onneksi jonot ovat olleet kohtuulliset ja tutkimuksiin on päässyt muutaman kuukauden sisällä sairauden toteamisesta. Yksityisellä käynti ei kuitenkaan ole kaikissa sairauksissa vaihtoehto ja toivoisin kritisoijien muistavan tämän.