Ylen aamu klo. 8.12 Ihmiset jonottavat päivystyksessä
Kannattaa katsoa kuinka hyvässä jamassa meidän terveydenhoidon tilamme on.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten meillä ainakin annettiin todennäköinen aika, jolloin pääsisi lääkärille, kun soitti päivystykseen. Ei tarvinnut yleensä tuntikausia odottaa.
Kyllä silloinkin ärsytti ne asiakkaat, jotka olivat unohtaneet reseptin uusimisen tai sitten ne, joilla oli krooninen sairaus, jota ei monista tutkimuksista huolimatta oltu saatu hoidettua, niin tullaanpa sitten päivystykseen, jos se siellä hoidettaisiin.
En ole unohtanut reseptin uusimista vaan perusterveydenhuollon lääkärit eivät suostu uusimaan, koska kontrolli on tekemättä, koska aikoja ei saa. Käskevät mennä yksityiselle, mutta ei minulla ole varaa niihin testeihin, joita kontrollin yhteydessä pitäisi tehdä, joten tie käy päivystykseen, kun lääkkeet loppuvat, koska henki lähtee muuten.
Perusnarsistin toimintaa. Näitä on terveydenhuolto täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää päivystyksessä jonottavat ihmiset oikein on? Eläkeläisiä ja työttömiä? Työssäkäyvät voivat mennä työterveyteen ja opiskelijat yths:ään.
Ei meillä akuutissa asiassa mennä työterveyteen. Ajan sieltä saisi ehkä seuraavalle viikolle.
Meillä työterveys ei edes hoida muita kuin suoraan työperäisiä vaivoja. Todella tarkkaan rajattu missä asioissa sinne voi hakeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan hirveät allergiaoireet, henki ei kulje minkään aukon kautta ja silmät punaiset kuin krapulassa. Koetin uusia allergalääkkeet niin resepti vanhentunut, ottakaa yhteys lääkäriin. Soitin tk:hon ja jätin soittopyynnön, kahden tunnin päästä soitettiin takaisin että ei aikoja lääkärille enää sille päivää ,mutta päivystykseen vaan. Joten istuin 6h heinänuhani kanssa päivystyksessä.
En ymmärrä miksi hoitaja voinut uusia reseptejä!
Minä laitan netin kautta omalle terveysasemalleni viestin että pitäisi uusia resepti joka on vanhentunut. Parhaimmillaan resepti on uusittu parissa tunnissa, joskus menee muutama päivä. Ei tarvitse mennä paikan päälle. (Voimassaolevat reseptit voi uusia kannan kautta mutta vanhentuneista joutuu laittamaan viestillä uusintapyynnön.)
Viestejä lähetellään usein alueilla, joilla asuville syntyy mm. näistä syistä narsistinen käsitys koko maan tilanteesta. On minä, ego, joka kertoo että koska minä toimin näin, en ole niin kuin nuo muut jotka eivät käytä terveydenhuoltoa oikein.
Harmi että sinulle on osunut tarkoituksenmukaisen asioinnin lisäksi liian vähän älykkyyttä ymmärtämään, miten halveksuttavaa toimintasi on vertaistasi kohtaan.
Olen eri, mutta päivystykseen en menisi vähäisin oirein. Sinne murtuma, sappikipupotilaiden ym. joukkoon. Mieheni sai vakavan sairauskohtauksen ja joutui suoraan sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen. Minulla on korkea kynnys mennä päivystykseen uusimaan reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan hirveät allergiaoireet, henki ei kulje minkään aukon kautta ja silmät punaiset kuin krapulassa. Koetin uusia allergalääkkeet niin resepti vanhentunut, ottakaa yhteys lääkäriin. Soitin tk:hon ja jätin soittopyynnön, kahden tunnin päästä soitettiin takaisin että ei aikoja lääkärille enää sille päivää ,mutta päivystykseen vaan. Joten istuin 6h heinänuhani kanssa päivystyksessä.
Minäpä ymmärrän miksei. Harva allergialääke vaatii reseptin. Olisit mennyt apteekkiin. Nykyisin saat antihistamiinejakin 100 tabl. Ilman reseptiä. Samoin silmätipat ym. Uusavuttomuutta.
Luuletko etten ostanut apteekista Histecejä ja nenäsuihketta? Minulle parhaiten toimii Duact, joka on resepttilääke! Joten älä ala kiitos päteä kun et mistään mitään tiedä.
Kyllä mä tiedän. Uusin reseptit digiklinikan kautta. Siis kotona chatin kautta saan yhteyden lääkäriin ja uusitaan saman tien. Kuka nyt päivystykseen menee omin jaloin. Uusavuton.
No miksei hoitaja maininnut tälläistä mahdollisuutta puhelimessa? Miksi väsyneenä ja heikkona pitäisi itse ruveta selvittelemään asioita?
Vierailija kirjoitti:
TYKSn päivystykseen ei pääse jonottamaan, jollei tuoda lanssilla - ja siihenkin tarvitaan soitto byrokratian lohikäärmeille! Päivystys on umpitäysi - silti missään käytävillä ei näy ketään. :O
Ei niitä potilaita käytävillä hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset terveyspalvelut laajemmin käyttöön niin saadaan terveysalan pörssikurssit nousuun! ; )
Mitä väliä. Kyllä hoitoon pitää päästä. Miksei anneta palveluseteliä yksityiselle yleislääkärille. Tuo järjestelmä tullaan muuttamaan.
Ei tulla, tällä yhteiskunnanlla ei ole varaa siihen. Palveluita tullaan vaan entisestään rajoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä ymmärrän miksei. Harva allergialääke vaatii reseptin. Olisit mennyt apteekkiin. Nykyisin saat antihistamiinejakin 100 tabl. Ilman reseptiä. Samoin silmätipat ym. Uusavuttomuutta.
Luuletko etten ostanut apteekista Histecejä ja nenäsuihketta? Minulle parhaiten toimii Duact, joka on resepttilääke! Joten älä ala kiitos päteä kun et mistään mitään tiedä.
Kyllä mä tiedän. Uusin reseptit digiklinikan kautta. Siis kotona chatin kautta saan yhteyden lääkäriin ja uusitaan saman tien. Kuka nyt päivystykseen menee omin jaloin. Uusavuton.
No miksei hoitaja maininnut tälläistä mahdollisuutta puhelimessa? Miksi väsyneenä ja heikkona pitäisi itse ruveta selvittelemään asioita?
Ehkä eivät mainosta yksityisen digiklinikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan netin kautta omalle terveysasemalleni viestin että pitäisi uusia resepti joka on vanhentunut. Parhaimmillaan resepti on uusittu parissa tunnissa, joskus menee muutama päivä. Ei tarvitse mennä paikan päälle. (Voimassaolevat reseptit voi uusia kannan kautta mutta vanhentuneista joutuu laittamaan viestillä uusintapyynnön.)
Mä laittaisin viestin jos voisin ja varmasti näin tekisi myös viestisi kohde.
Sinulla on luksuspalvelu etkä reaalimaailmassa vertaudu niihin, joiden on mentävä odottamaan tuollaisenkin takia.
Oulussa tällainen luksuspalvelu on saatavilla julkisella puolella, käytössä oulunomahoito-nettisivu. Eikä kuulemma ole edes kovin harvinainen palvelu... Kaikki eivät vain osaa käyttää sitä, on monille oululaisille kavereillekin tullut yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu meininki. Jos soitat sinne niin takaisin soitto tulee joskus takaisin. Ehkä iltapäivällä ja aikoja ei tietenkään enää ole.
Itse rv32 ja alkoi aamulla ennen töihin lähtöä hulahtelemalla verenvuoto. Soitin paikalliseen pienen paikkakunnan terveyskeskukseen heti kun linjat aukesi, koskaan ei vastattu, jätin soittopyyntöjä, yritin saada neuvolan th:ta kiinni ja en saanut ketään kiinni. Soitin päivystysapuun ja sieltä sain käskyn tehdä tuo sama soittokierros jota jo useamman tunnin olin yrittänyt. Lopulta lähdin päivystykseen naapurikaupunkiin (meillä kun ei sitä ole) ja sieltä sain 5h odottamisen huudot miksi tulin heille, koska en edes kuulu heidän hyvinvointialueeseen. Lopulta pääsin gynelle joka lähetti minut yliopistolliseen saman tien, koska heidän omat kaikki laitteet ovat lainassa nyt toisessa kunnassa, joten eivät voineet todeta isoa hematoomaa. Ja se soittopyyntö omasta tk:sta, sain sen seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu meininki. Jos soitat sinne niin takaisin soitto tulee joskus takaisin. Ehkä iltapäivällä ja aikoja ei tietenkään enää ole.
Itse rv32 ja alkoi aamulla ennen töihin lähtöä hulahtelemalla verenvuoto. Soitin paikalliseen pienen paikkakunnan terveyskeskukseen heti kun linjat aukesi, koskaan ei vastattu, jätin soittopyyntöjä, yritin saada neuvolan th:ta kiinni ja en saanut ketään kiinni. Soitin päivystysapuun ja sieltä sain käskyn tehdä tuo sama soittokierros jota jo useamman tunnin olin yrittänyt. Lopulta lähdin päivystykseen naapurikaupunkiin (meillä kun ei sitä ole) ja sieltä sain 5h odottamisen huudot miksi tulin heille, koska en edes kuulu heidän hyvinvointialueeseen. Lopulta pääsin gynelle joka lähetti minut yliopistolliseen saman tien, koska heidän omat kaikki laitteet ovat lainassa nyt toisessa kunnassa, joten eivät voineet todeta isoa hematoomaa. Ja se soittopyyntö omasta tk:sta, sain sen seuraavana päivänä.
Joo ja meillä ei ole työterveyshuoltoa, niin ei saanut apuja sieltä. Pomo vinkui vaan ilmoitettuani että olen x määrän poissa että pidä huoli, että on sairaslomatodistus antaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kannattaa palata takaisin klo 15 ja katsoa kuinka moni aamuisista istuu siellä edelleen....
terv 2x 4h jonottanut ja luovuttanut ennen lääkäriin pääsyä
En halua loukata, enkä vähättele kenenkään vaivoja, mutta kiinnostaa.
Itse en menisi päivystykseen kuin hätätapauksessa, sen verran niistä jonoista on kuultu tässä vuosien varrella.
Jos sieltä voi lähteä pois, kun ei jaksa enää odottaa, ja menee kotiinsa, niin onko sitten oikeasti kipeä? Luulisi, että jos on hätä, niin sitä olisi vaan jonotettava vaikka se kuinka kamalaa olisi.
Oma lapseni jonotti helatorstaina päivystyksessä ihan älyttömän kauan mahataudissa. Työterveys oli kiinni ja työnantaja vaati sairauslomatodistuksen. Kuulemma saa potkut kesätöistä, jos todistusta ei saa. Oliko tuo nyt sitten hätätilanne?
Hyi!
Ei sinne saa mennä tartuttamaan. Netin kautta yksityiseltä.
Työnanataja ei hyväksy etänä kirjoitettuja lääkärintodistuksia (ainakaan kesätyöläisiltä). Normaalisti siis voisi mennä työterveyteen, mutta se oli helatorstaina kiinni.
Kyseinen lapsi ei muuten saa (ainakaan mihinkään järkevään hintaan ja korvaamaan mitään) vakuutusta, koska hän syntyi keskosena ja lapsena tutkittiin monenlaista. Täysin terve siis nykyisin, mutta vakuutusyhtiöt sulkevat pois kaiken tutkitun, mm. suolistoon liittyvät asiat.
T. Sen mahataudissa olleen äiti
Tuolla perusteella ei voi potkuja antaa. Vaikuttaa epäasialliselta työnantajalta. Etälääkärin sairauslomatodistus on aivan samanarvoinen kuin päivystyksestä haettu. Tulee hyväksyä. Työnantajan sanomiset voisi riitauttaa. Olisipa vielä nuori, niin satavarmasti työnantaja olisi oikeudessa. Liittoa voi käyttää apuna.
Iso työnantaja, osaa varmaan hoitaa koeaikapurun laillisesti.
Kyllä työnantajat helposti käyttävät nuoria hyväksi. Nuorille on avattu kesätyöntekijöiden oikeuksista tiedottava puhelin. Oli iso tai pieni työnantaja niin tarkkana saa olla.
Tässä nuorelle, jos tarvitsee neuvoa, onko laillista toimintaa.
Kesäduunari-info 0800-179 279
Ohis, tuo ettei etälääkärin saikkutodistuksia aina hyväksytä on tuskin mikään yksittäisen työpaikan laiton oikku. Siitä kun jo ihan esim. Mehiläisen digiklinikan usein kysyttyjen kysymysten kohdalla kerrotaan näin: "Voiko etäläkääri määrätä sairauslomaa?
Etälääkäri voi määrätä lyhyitä sairauslomia. Tarkista kuitenkin hyväksyykö työnantajasi Digiklinikalla määrätyt sairauslomat." https://www.mehilainen.fi/omamehilainen/digiklinikka
Tämä! Jos on ihan vaan valintakysymys jaksaako odottaa vai lähteekö mieluummin kotiin, niin ei ole sitten kyllä päivystysasia. Paitsi jos sitten menee suoraan yksityiselle, ja sen takia lähtee.