Ylen aamu klo. 8.12 Ihmiset jonottavat päivystyksessä
Kannattaa katsoa kuinka hyvässä jamassa meidän terveydenhoidon tilamme on.
Kommentit (172)
Orpon hallitus tehostaa terveydenhoitoa siten että päästään suoraan saattohoitoon 😎
Pakko mennä päivystykseen koska muuten saa lääkärinajan vasta viikkojen päähän... tähän on tämä kehitysmaa ajettu 2-3 vuoden aikana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kannattaa palata takaisin klo 15 ja katsoa kuinka moni aamuisista istuu siellä edelleen....
terv 2x 4h jonottanut ja luovuttanut ennen lääkäriin pääsyä
En halua loukata, enkä vähättele kenenkään vaivoja, mutta kiinnostaa.
Itse en menisi päivystykseen kuin hätätapauksessa, sen verran niistä jonoista on kuultu tässä vuosien varrella.
Jos sieltä voi lähteä pois, kun ei jaksa enää odottaa, ja menee kotiinsa, niin onko sitten oikeasti kipeä? Luulisi, että jos on hätä, niin sitä olisi vaan jonotettava vaikka se kuinka kamalaa olisi.
No minä lähdin aikoinaan vaikka olin kamalan sairas . Ensin odotin noin 3-4h hoitajalle, sitten odotin 2 h verikokeita ja verikokeen jälkeen taas odottamaan, nyt lääkäriä. Heikotti ja halusin kotiin nukkumaan. Mies oli kuskina ja vei kotiin kun käskin. Mieheni sitten herätti että puhelimeni soi koko ajan, oli lopulta vastannut ja se oli sairaalasta, tulehdusarvot olivat pilvissä ja ihmettelivät missä oikein olen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää päivystyksessä jonottavat ihmiset oikein on? Eläkeläisiä ja työttömiä? Työssäkäyvät voivat mennä työterveyteen ja opiskelijat yths:ään.
Työterveys ei välttämättä kata mitään ja sekin saattaa olla järjestetty "Mene terveysasemalle".
YTHS:llä ei ole akuuttivastaanottoa ollut enää moniin vuosiin, joten jos pitää saada kiireellinen aika, niin pitää mennä omalle terveysasemalleen. YTHS:ltä saa vain jotain kiireettömiä aikoja yli kuukauden päähän, mutta hoitoa silloinkaan ei saa. Jotain juttelua vaan "Joo, sinä vain kuvittelet oireesi, mene kotiin ja juo vaikka vähän vettä". Jos hoitoa haluaa niin pitää mennä julkiselle puolelle terveysasemalle, nimittäin julkinen puoli on se, jossa hoitoa saa. Valitettavasti puhun ihan omasta kokemuskesta. Minulla on kaksi loppuelämän kestävää päivittäistä lääkitystä, kumpaankaan asiaan en YTHS:ltä hoitoa saanut, julkisella puolella otettiin oireet tosissaan.
YLE ei ole juuri uutisoinut terveydenhoidon epäkohdista ja toimimattomuudesta sosialistihallituksen aikana. Nyt se otetaan sopivasti esiin juuri kun porvarihallitus on aloittamassa. YLE punikkitpoimitus on taas aktivoitunut edustamaan oppositiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden kannattaa palata takaisin klo 15 ja katsoa kuinka moni aamuisista istuu siellä edelleen....
Itse en menisi päivystykseen kuin hätätapauksessa, sen verran niistä jonoista on kuultu tässä vuosien varrella.
Jos sieltä voi lähteä pois, kun ei jaksa enää odottaa, ja menee kotiinsa, niin onko sitten oikeasti kipeä? Luulisi, että jos on hätä, niin sitä olisi vaan jonotettava vaikka se kuinka kamalaa olisi.
Nimenomaan olin niin kipeä etten jaksanut istua kuin tuon 4h senkin puolitajuissani.
Soitin kiirepäivystykseen mistä sanottiin ettei yli kuukauteen ole vapaita lääkäriaikoja, mene päivystykseen. Koska olin lähdössä matkoille menin päivystykseen jonottamaan tuon 4h. Sitten kotiin, 2 pv sinnittelin ja takaisin päivystykseen. Taas jaksoin 4h ja palasin kotiin. Olen yrittänyt selvitä kuukauden ilman lääkäriä mutta tänään jätin taas viestin kiirepäivystykseen, haluan lääkäriajan vaikka se menisi elokuulle. En vaan pysty istumaan tuntitolkulla päivystyksessä (tosin nyt olisin viisaampi ja ottaisin myös eväät mukaan mutta se ei jaksamiseen auta). Eläkeläisenä mulla ei ole varaa yksityiseen ja toisaalta mulla on lain tuoma oikeus julkiseen hoitoon Suomessa
On varaa lähteä matkoille, mutta ei ole varaa mennä yksityiseen lääkäriin?
Tämä on muuten todella yleistä. Lähdetään tyyliin toiselle puolelle maailmaa mutta ei ole "varaa" ottaa matkavakuutusta. Arvovalinta tämä on, ja uskomaton luotto siihen että kyllä Suomi hoitaa vaikka olisi toisella puolella maailmaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää päivystyksessä jonottavat ihmiset oikein on? Eläkeläisiä ja työttömiä? Työssäkäyvät voivat mennä työterveyteen ja opiskelijat yths:ään.
Työterveys ei välttämättä kata mitään ja sekin saattaa olla järjestetty "Mene terveysasemalle".
YTHS:llä ei ole akuuttivastaanottoa ollut enää moniin vuosiin, joten jos pitää saada kiireellinen aika, niin pitää mennä omalle terveysasemalleen. YTHS:ltä saa vain jotain kiireettömiä aikoja yli kuukauden päähän, mutta hoitoa silloinkaan ei saa. Jotain juttelua vaan "Joo, sinä vain kuvittelet oireesi, mene kotiin ja juo vaikka vähän vettä". Jos hoitoa haluaa niin pitää mennä julkiselle puolelle terveysasemalle, nimittäin julkinen puoli on se, jossa hoitoa saa. Valitettavasti puhun ihan omasta kokemuskesta. Minulla on kaksi loppuelämän kestävää päivittäistä lääkitystä, kumpaankaan asiaan en YTHS:ltä hoitoa saanut, julkisella puolella otettiin oireet tosissaan.
Eikös YTHS ole opiskelijoiden terveydenhoito ei työterveysasema.
Julkisen terveydenhoidon pitää olla todella hyvä ja laadukas kun sinne on niin pitkät jonot.
En tiedä kun käyn itse yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
YLE ei ole juuri uutisoinut terveydenhoidon epäkohdista ja toimimattomuudesta sosialistihallituksen aikana. Nyt se otetaan sopivasti esiin juuri kun porvarihallitus on aloittamassa. YLE punikkitpoimitus on taas aktivoitunut edustamaan oppositiota.
YLE = propagandaosasto.... 2 vuotta oli tauoton uutisointi: kaikkien on pakko ottaa koronarokote ja lapsille myös... nyt sitten WHO vasta myöntää että lapset ja nuoret eivät ole tarvinneet koronarokotetta... mutta kyllä tehtiin valtava hysteria ja rahastus... ja edelleen Suomessa suositus että koronarokote yli 6kk ikäisille, sulaa hulluutta... mitään ei puhuta siitä YLE:ssä että kaikki oli huijausta ja rahastusta
Vierailija kirjoitti:
Julkisen terveydenhoidon pitää olla todella hyvä ja laadukas kun sinne on niin pitkät jonot.
Kommentoija nro 13 kertoi kaksi suurinta syytä, miksi päivystyksissä on jonoa. Kumpikaan niistä eio le sellainen, joka voitaisiin siirtää yksityiselle. Mikään Mehiläinen, Terveystalo tms ei ala vahtimaan jotain muistisairasta, jonka ainoa syy olla päivystyksessä on se, ettei pärjää kotona. Eikä niillä päihdeongelmaisillakaan ole rahaa käydä yksityisellä.
Minä menin oman terveyskeskuksen päivystykseen korkean verenpaineen takia. Siellä ei osattu minua hoitaa ja lähetettiin päivystykseen Meilahteen.
Siellä istuin lähes 6 tuntia, lääkäriltä meni reseptin kirjoittamisen noin kaksi minuuttia.
Tämäkö on normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt suunnilleen kerran kuussa pitivät aihetta esillä a-studioissa ja joissain muissa ohjelmissa. Tuota tulevaa sotea ja sen mahdollisia epäkohtiakin on käsitelty. Selviää ihan hakusanoilla googlen kautta. Ylen lisäksi muut mediat on kanssa pitäneet aihetta yllä, joten nyt kyllä kirjoittelit muunneltua totuutta.
Noita jonoja saataisiin lyhyemmäksi, mikäli työnantajat eivät vaatisi yhden tai kahden päivän poissaolosta lupalappua lääkäriltä. Yhtä hyvin sen voisi antaa sairaanhoitaja perusflunssasta ja kuumeesta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoija nro 13 kertoi kaksi suurinta syytä, miksi päivystyksissä on jonoa. Kumpikaan niistä eio le sellainen, joka voitaisiin siirtää yksityiselle. Mikään Mehiläinen, Terveystalo tms ei ala vahtimaan jotain muistisairasta, jonka ainoa syy olla päivystyksessä on se, ettei pärjää kotona. Eikä niillä päihdeongelmaisillakaan ole rahaa käydä yksityisellä.
Hei, päihdeongelma ei katso sosiaaliluokkaa. Moni hyvätuloinen kärsii tuosta ongelmasta, ja heidän on helppoa piilotella ongelmaa työssään, omassa huoneessa. Duunari jää kiinni päihteistä helpommin tehdastyössä.
Järjestelmä on toimimaton ja terveyskeskukset tulisi räjäyttää pois, kuten moni asiantuntija on lausunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jonottanut. Helvetillisestä kivusta oksentaen, lattialla maaten ja vettä anoen. Apu oli kipulääke ja kotiin.
Tätä pari kertaa. Sen jälkeen jäin kotiin oksentamaan ja odottamaan kuolemaa.
Lopulta pääsin lääkärille, joka tuli tänne toiselta paikkakunnalta. Hän järkyttyi tilastani, ohjasi hoitoon toiseen sairaalaan ja lopulta pääsin hoitoon ja kivut saatiin kuriin, vaikka pysyviä vaurioita ehtikin jo jäädä.
Siksi moni luovuttaa päivystyksessä. Voimat vaan loppuvat kesken ja hoitoa ei saata saada kuitenkaan. Joku tuttava raahaa taas sinne ja jos jollain pääset lopulta kotiin, niin onhan kotona kivempi maata lattialla kivusta itkien ja oksentaen, kuin kirkkaissa valoissa kaikkien katsoessa ja kuvatessa.
Te valitatte täällä, mutta ette halua ajatella, että meidän terveydenhoitoomme on tullut 100 000 uutta muuhanmaattajaa, ei systeemi vain ole mitoitettu tälle.
Me ostamme ne yksityiset terveysvakuutukset saadaksemme hoitoa sekö maksamme Euroopan korkeimmat verot.
Kannattaisi miettiä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni jonotti helatorstaina päivystyksessä ihan älyttömän kauan mahataudissa. Työterveys oli kiinni ja työnantaja vaati sairauslomatodistuksen. Kuulemma saa potkut kesätöistä, jos todistusta ei saa. Oliko tuo nyt sitten hätätilanne?
Sellainen kesätyöpaikka saa mennäkin. Koskee tosin muitakin mulkvistipaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan olin niin kipeä etten jaksanut istua kuin tuon 4h senkin puolitajuissani.
Soitin kiirepäivystykseen mistä sanottiin ettei yli kuukauteen ole vapaita lääkäriaikoja, mene päivystykseen. Koska olin lähdössä matkoille menin päivystykseen jonottamaan tuon 4h. Sitten kotiin, 2 pv sinnittelin ja takaisin päivystykseen. Taas jaksoin 4h ja palasin kotiin. Olen yrittänyt selvitä kuukauden ilman lääkäriä mutta tänään jätin taas viestin kiirepäivystykseen, haluan lääkäriajan vaikka se menisi elokuulle. En vaan pysty istumaan tuntitolkulla päivystyksessä (tosin nyt olisin viisaampi ja ottaisin myös eväät mukaan mutta se ei jaksamiseen auta). Eläkeläisenä mulla ei ole varaa yksityiseen ja toisaalta mulla on lain tuoma oikeus julkiseen hoitoon Suomessa
Eläkkeellä on nuoria ja vanhoja, rikkaita ja köyhiä.
Soita jatkuvasti lääkäriin ja nosta meteli, niin ma mut kin tekee. Pistää vihaksi tämä suomen systeemi. Yksityiselle vaan vaikkei ole rahaa. Mut on laitettu yksityiseltä tyksiin jatkohoitoon. Epäili umpilisäkkeen tulehdusta, kun olin tosi kipeä. Meni itsellään ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt suunnilleen kerran kuussa pitivät aihetta esillä a-studioissa ja joissain muissa ohjelmissa. Tuota tulevaa sotea ja sen mahdollisia epäkohtiakin on käsitelty. Selviää ihan hakusanoilla googlen kautta. Ylen lisäksi muut mediat on kanssa pitäneet aihetta yllä, joten nyt kyllä kirjoittelit muunneltua totuutta.
Noita jonoja saataisiin lyhyemmäksi, mikäli työnantajat eivät vaatisi yhden tai kahden päivän poissaolosta lupalappua lääkäriltä. Yhtä hyvin sen voisi antaa sairaanhoitaja perusflunssasta ja kuumeesta.
No tämähän se olisi. Työnantajilla tuntuu olevan joku absurdi harhaluulo, että lääkärillä on joku röntgenkatse jolla seulotaan lorvikatarria sairastavat muista. Ihminen joka haluaa olla poissa töistä "sairauden" takia, keksii kyllä keinot. Oli se sitten selkäkipu, uupumus, flunssaoire tms. Idiotismia vaatia lääkärikäyntiä täysin normaaliin, muutaman päivän kestäneeseen nuhakuumeeseen ja sitä mieltä ollaan kyllä terveydenhuollossakin. Näistä lippulappusista (koskee myös Kelan vaatimia jatkuvia lääkärilausuntoja joihin menee tutkimusten mukaan jopa 70% esim. julkisten psykiatrien työajasta!!) pitäisi tässä kriisissä nyt ihan ensimmäisenä seuloa kaikki turhat.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, päihdeongelma ei katso sosiaaliluokkaa. Moni hyvätuloinen kärsii tuosta ongelmasta, ja heidän on helppoa piilotella ongelmaa työssään, omassa huoneessa. Duunari jää kiinni päihteistä helpommin tehdastyössä.
Järjestelmä on toimimaton ja terveyskeskukset tulisi räjäyttää pois, kuten moni asiantuntija on lausunut.
Ei katsokaan sosiaaliluokkaa, mutta ne päivystyksissä jonottavat päihdeongelmaiset ovat joko niitä, joilla ei ole varaa yksityiseen, tai niitä, joiden sairaus ei ole sellainen, jota hoidettaisiin yksityisellä. Esim deliriumia ja pankreatiittia ei hoideta yksityisellä. Hyvin usein on myös niin, että jos kännipäissään teloo itsensä vaikka niillä sähköpotkulaudoilla, niin ei se känninen mene yksityiselle vaan päivystykseen. Siis silloinkaan, kun olisi varaa käydä yksityisellä.
Köyhät joutaakin kuolla pois.