Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylen aamu klo. 8.12 Ihmiset jonottavat päivystyksessä

Vierailija
19.05.2023 |

Kannattaa katsoa kuinka hyvässä jamassa meidän terveydenhoidon tilamme on.

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt päivystyksessä n 3 v sitten. Jonotin lähes 8 h.

Paikalla oli mummo, joka kertoi tulleensa aamulla 9 aikoihin. Päästiin lähes samoihin aikoihin pois.

Vierailija
122/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää päivystyksessä jonottavat ihmiset oikein on? Eläkeläisiä ja työttömiä? Työssäkäyvät voivat mennä työterveyteen ja opiskelijat yths:ään.

Työterveys ei välttämättä kata mitään ja sekin saattaa olla järjestetty "Mene terveysasemalle".

YTHS:llä ei ole akuuttivastaanottoa ollut enää moniin vuosiin, joten jos pitää saada kiireellinen aika, niin pitää mennä omalle terveysasemalleen. YTHS:ltä saa vain jotain kiireettömiä aikoja yli kuukauden päähän, mutta hoitoa silloinkaan ei saa. Jotain juttelua vaan "Joo, sinä vain kuvittelet oireesi, mene kotiin ja juo vaikka vähän vettä". Jos hoitoa haluaa niin pitää mennä julkiselle puolelle terveysasemalle, nimittäin julkinen puoli on se, jossa hoitoa saa. Valitettavasti puhun ihan omasta kokemuskesta. Minulla on kaksi loppuelämän kestävää päivittäistä lääkitystä, kumpaankaan asiaan en YTHS:ltä hoitoa saanut, julkisella puolella otettiin oireet tosissaan.

Eikös YTHS ole opiskelijoiden terveydenhoito ei työterveysasema.

Onko joku jotain muuta väittänyt?

YTHS:lle ei opiskelija pääse, käsketään mennä julkiselle. Julkiselle ei opiskelija pääse, kun käsketään mennä YTHS:lle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää ihmiset yksityiselle jos olette sairaita. Kela korvaa.

Julkisella poliklinikkamaksu on 41 e ja risat. Jos menisi yksityiselle, summa olisi todennäköisemmin pari sataa toimistomaksujen kanssa. Miksiköhän ihmiset menee julkiselle? Vakuutusta ei kaikilla ole, sitä ei kaikille myönnetä ja vakuutuskaan ei ole ilmainen.

Julkinen terveyspalvelu on köyhiä, juoppoja ja ulkkareita varten. Tolkun ihmiset käy yksityisellä lääkärissä.

Ja sitten jos on oikeasti sairas niin yksityinen passittaa sinut julkiselle.

Minut on lapsesta saakka aina tutkittu, rokotettu, hoidettu ja leikattu vain yksityisellä. Tänäänkin minulla on aika lääkärille - yksityisellä.

m55

Kivat sulle. Minut oli vakuutettu, mutta kun kaikki ei mennytkään raskausaikana hyvin, synnyin hätäsektiolla keskosena (julkisella puolella), niin minua hoidettiin ja tutkittiin todella paljon vauvana ja pikkulapsena. Kun täytin kaksi vuotta, vakuutusyhtiö irtisanoi vakuutukseni yksipuolisesti. Sen jälkeen minua on ollut pakko hoitaa julkisella. Ja paljon hoidettiin jo sitä ennen, koska yksityisellä puolella ei riittänyt osaaminen, eli käytännössä olin julkisen puolen asiakas mutta laskut pystyi laittamaan vakuutukseen. Sain uuden hoitokuluvakuutuksen täytettyäni 18 vuotta, mutta se ei korvaa mitään minulla siihen mennessä diagnosoituja sairauksia ja niiden hoitoa, kuntoutusta tms.

Eli vaikka maksan vakuutuksesta joka vuosi, ei sitä juurikaan kannata käyttää, koska omavastuu 100 e per vuosi + 10 % kuluista eikä terveydenhoitokuluja niin paljoa tule, että vakuutusta niihin kannattaisi käyttää, sillä silloin vakuutusmaksuni nousisi entisestään. Eikä vakuutusta enää kannata vaihtaa, koska uusi vakuutusyhtiö ei korvaisi mitään mitä minulla ennen vakuutuksenottohetkeä on todettu...

Yhden kerran elämässäni tuosta vakuutuksesta on ollut hyötyä aikuisiällä. Teetin yksityisellä puolella leikkauksen joka maksoi n. 3500 e + muutama lääkärikäynti. Ilmaista touhu ei minulle ollut kun piti maksaa se 10 % kuluista. Mutta julkisella olisin joutunut odottamaan leikkaukseen pääsyä kauan, koska siellä ei ollut osaavaa kirurgia. Yksi ainoa löytyi koko Suomesta ja hän teki tuolloin töitä pelkästään yksityisellä. Leikkaus tehtiin lääketieteellisin perustein (ei siis ollut mikään kauneusleikkaus) niin sen vakuutus korvasi.

Vierailija
124/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakohan ihmistä on jo kuollut ja tulee kuolemaan jonoihin, ambulanssihan tulee nykyisin vain jos ihminen on kuolemaisillaan.

Mun tytär meinasi päätyä tilastoihin.

Meni yllättäin tosi huonoon kuntoon eikä päässyt sängystä ylös, me 150km päässä koronassa joten emme päässeet avuksi. Onneksi kaverillaan oli vara-avain ja pääsi tyttären luokse. Soitti ambulanssin ja meni ovelle odottamaan. 20 min kuluttua soittivat ettei ambulanssi ole tulossa joten voisko mitenkään ottaa taksia??

Tytön ystävä sai raahattua hänet ulko-ovelle mistä taksi onneksi otti kyytiin ja kuskin kanssa sairaalan päivystykseen. Onneksi pääsi tutkimuksiin tunnissa, diabetes oli keikauttanut sokeriarvot kuumeen takia. 2pv tiputuksessa sairaalassa. Hengenlähtö oli pienestä kiinni

Vierailija
125/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No uutisissa oli, että terveysvakuutusten määrä on kasvanut huomattavasti. Eli osa kansasta toimii, eikä kitise ja valittele.

100e kuukaudessa on tosi iso raha, lisäksi vielä omavastuu min 150e (en tiedä onko joka käynnistä vai tautikohtainen??)

Tänään just katsoin jos olisin ottanut mutta ei onnistu:(

Vierailija
126/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden kannattaa palata takaisin klo 15 ja katsoa kuinka moni aamuisista istuu siellä edelleen....

terv 2x 4h jonottanut ja luovuttanut ennen lääkäriin pääsyä

En halua loukata, enkä vähättele kenenkään vaivoja, mutta kiinnostaa.

Itse en menisi päivystykseen kuin hätätapauksessa, sen verran niistä jonoista on kuultu tässä vuosien varrella.

Jos sieltä voi lähteä pois, kun ei jaksa enää odottaa, ja menee kotiinsa, niin onko sitten oikeasti kipeä? Luulisi, että jos on hätä, niin sitä olisi vaan jonotettava vaikka se kuinka kamalaa olisi.

Nimenomaan olin niin kipeä etten jaksanut istua kuin tuon 4h senkin puolitajuissani.

Soitin kiirepäivystykseen mistä sanottiin ettei yli kuukauteen ole vapaita lääkäriaikoja, mene päivystykseen. Koska olin lähdössä matkoille menin päivystykseen jonottamaan tuon 4h. Sitten kotiin, 2 pv sinnittelin ja takaisin päivystykseen. Taas jaksoin 4h ja palasin kotiin. Olen yrittänyt selvitä kuukauden ilman lääkäriä mutta tänään jätin taas viestin kiirepäivystykseen, haluan lääkäriajan vaikka se menisi elokuulle. En vaan pysty istumaan tuntitolkulla päivystyksessä (tosin nyt olisin viisaampi ja ottaisin myös eväät mukaan mutta se ei jaksamiseen auta). Eläkeläisenä mulla ei ole varaa yksityiseen ja toisaalta mulla on lain tuoma oikeus julkiseen hoitoon Suomessa

On varaa lähteä matkoille, mutta ei ole varaa mennä yksityiseen lääkäriin?

Tämä on muuten todella yleistä. Lähdetään tyyliin toiselle puolelle maailmaa mutta ei ole "varaa" ottaa matkavakuutusta. Arvovalinta tämä on, ja uskomaton luotto siihen että kyllä Suomi hoitaa vaikka olisi toisella puolella maailmaa...

Miten matkavakuutus tähän liityy??

Mulla on ollut matkavakuutus yhtäjaksoisesti voimassa 17 vuotta

"On varaa lähteä matkoille, mutta ei ole varaa mennä yksityiseen lääkäriin?" - Tähän liittyy. On varaa lähteä matkoille, mutta omasta terveydestä ei ole varaa pitää huolta esim. matkavakuutuksella jonka korvauksiin monet matkojen aikaiset ja -jälkeiset kulut menisivät. Ei toki auta jos sairastuu ennen matkaa.

Sairastuin ennen matkaa ja olisin tarvinnut lääkäriä varmistaakseni että uskallan lähteä kun olin kovissa kivuissa. Käyn lämpimässä nimenomaan terveydellisistä syistä joten siihen on oltava varaa, tingin muusta.

Mutta edelleenkin minulla on lain mukaan oikeus julkiseen terveydenhuoltoon Suomessa!

Paitsi ettei ole - tänään taas ei-oota terkkarilta kun pyysin lääkäriaikaa...

Vierailija
127/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa perhelääkäri tulee kotikäynnille kahden tunnin sisällä soitosta. Verovaroin kustannettuna. Suomessa ei onnistu sama, koska vaatisi pohjoisessa helikopterikyytiä, että ehtisi kahdessa tunnissa asiakkaan luokse. Tasa-arvolaki takaa, että jokaisella paikkakunnalla on oltava siinä kahdessa tunnissa, koska suomalaisia ei voi pistää eriarvoiseen asemaan asuinpaikkakunnan mukaan.

😂 mitä merkitystä on 2h matkalla kun lääkäriin ei pääse Suomessa 2 kuukaudessakaan?? Lääkäriin matkaa vain 5km mutta eihän se merkitse mitään!!??

Eikö tasa-arvolakia valvota lainkaan??

Vierailija
128/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokkaasti saa karsittua sairaat pois päiväjärjestyksestä kun ei pääse lääkäriin eikä reseptejäkään uusita. Käsketään lääkärin vastaanotolle uusimaan reseptejä ja kun ei saa aikoja, et saa lääkkeitäkään.

Vierailija
129/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden kannattaa palata takaisin klo 15 ja katsoa kuinka moni aamuisista istuu siellä edelleen....

Itse en menisi päivystykseen kuin hätätapauksessa, sen verran niistä jonoista on kuultu tässä vuosien varrella.

Jos sieltä voi lähteä pois, kun ei jaksa enää odottaa, ja menee kotiinsa, niin onko sitten oikeasti kipeä? Luulisi, että jos on hätä, niin sitä olisi vaan jonotettava vaikka se kuinka kamalaa olisi.

Nimenomaan olin niin kipeä etten jaksanut istua kuin tuon 4h senkin puolitajuissani.

Soitin kiirepäivystykseen mistä sanottiin ettei yli kuukauteen ole vapaita lääkäriaikoja, mene päivystykseen. Koska olin lähdössä matkoille menin päivystykseen jonottamaan tuon 4h. Sitten kotiin, 2 pv sinnittelin ja takaisin päivystykseen. Taas jaksoin 4h ja palasin kotiin. Olen yrittänyt selvitä kuukauden ilman lääkäriä mutta tänään jätin taas viestin kiirepäivystykseen, haluan lääkäriajan vaikka se menisi elokuulle. En vaan pysty istumaan tuntitolkulla päivystyksessä (tosin nyt olisin viisaampi ja ottaisin myös eväät mukaan mutta se ei jaksamiseen auta). Eläkeläisenä mulla ei ole varaa yksityiseen ja toisaalta mulla on lain tuoma oikeus julkiseen hoitoon Suomessa

Tämä on muuten todella yleistä. Lähdetään tyyliin toiselle puolelle maailmaa mutta ei ole "varaa" ottaa matkavakuutusta. Arvovalinta tämä on, ja uskomaton luotto siihen että kyllä Suomi hoitaa vaikka olisi toisella puolella maailmaa...

"On varaa lähteä matkoille, mutta ei ole varaa mennä yksityiseen lääkäriin?" - Tähän liittyy. On varaa lähteä matkoille, mutta omasta terveydestä ei ole varaa pitää huolta esim. matkavakuutuksella jonka korvauksiin monet matkojen aikaiset ja -jälkeiset kulut menisivät. Ei toki auta jos sairastuu ennen matkaa.

Sairastuin ennen matkaa ja olisin tarvinnut lääkäriä varmistaakseni että uskallan lähteä kun olin kovissa kivuissa. Käyn lämpimässä nimenomaan terveydellisistä syistä joten siihen on oltava varaa, tingin muusta.

Mutta edelleenkin minulla on lain mukaan oikeus julkiseen terveydenhuoltoon Suomessa!

Ei ole varaa etälääkäriin? Itse uusin reseptejä digiklinikalla. Lääkärin kanssa voit chattailla ja vastaus tulee heti. Miten sulla on varaa matkailla?

Lääkäriltä voi kysyä, kannattaako lähteä matkalle.

Vierailija
130/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää päivystyksessä jonottavat ihmiset oikein on? Eläkeläisiä ja työttömiä? Työssäkäyvät voivat mennä työterveyteen ja opiskelijat yths:ään.

Vain jos on työperäinen vaiva tai työnantajan määräämä terveystarkastus voi asioida työterveydessä. Silloinkaan ei saa aikaa samalle päivälle.  Muutoin ei mitään asiaa. 

Vierailija
131/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella poliklinikkamaksu on 41 e ja risat. Jos menisi yksityiselle, summa olisi todennäköisemmin pari sataa toimistomaksujen kanssa. Miksiköhän ihmiset menee julkiselle? Vakuutusta ei kaikilla ole, sitä ei kaikille myönnetä ja vakuutuskaan ei ole ilmainen.

Helppoo joo silloin kun itse tietää, että se on päivystyksen tai polin paikka. Jos on jotain pienempää vaivaa, joka ei välttämättä vaikuta siihen jokapäiväiseen elämään eli lähinnä silmät ja jalat kunnossa ja hengitys pihisee ei välttämättä lähetetä tutkimuksiin tai labroihin tai saa ravata terveyskeskjslääkärillä useampaan kertaan, ennenkuin kokeita otetaan. Sen takia joku menee yksityiselle. Samoin tietenkin ehkä tarkistukenomaiset labrat, joissa ei selviä oireita. Mites onnistuu, jos ihan var muuden vuoksi haluaisi vaikka perusverenkuvan julkisella. Menet valittamaan jotain nyyhkytarinoita ja sitten lähetetään jos lähetetään.

Vierailija
132/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo lyhennyksen jälkeen EI TULE pistettä, opetettiin jo alaluokilla. Pitäisi kyllä jokaisen tietää.

Vierailija
133/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten meillä ainakin annettiin todennäköinen aika, jolloin pääsisi lääkärille, kun soitti päivystykseen. Ei tarvinnut yleensä tuntikausia odottaa.

Minä olen aina saanut päivystysapunumerosta (siitä, jonne suositellaan soittamaan ennen päivystykseen lähtöä) suosituksen, että mihin aikaan paikalle kannattaa tulla ja hoito-ohjeet siihen saakka. Olen joskus soittanut yöllä ja on sanottu, että jos saat sinniteltyä klo siihen-ja-siihen asti aamulla, niin sitten on ruuhka varmasti jo purkautunut.

Vierailija
134/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ajattelisi että ei olisi. Itsellä päinvastoin. Oikein kosiskellaan tutkimuksiin, ilman että soittelen tai varaan aikoja ja odotan todella kauan ennenkuin menen lääkäriin. Vain jos on pakko saada antibiootti esimerkiksi vaivaudun paikalle tai silmätulehdus, niin paha että en oikein näe mitään. Ei sen takia, että ajattelisin, että ei olisi oikeus tai ei määrätttäisi jatkotutkimuksiin jos tarvetta, vaan sen takia, että olen nähnyt ihan törkyrikollistakin toimintaa julkisella puolella, en mielelläni siellä asioi. Jotenkin esim. gang stalking ei kuulu terveydenhuoltoon ja lakien rikkominen on todella vastenmielistä,kun se tapahtuu terveydenhuollossa. Suomalaiset lääkärit ja sairaanhoitajat on vastenmielisiä rikollisia, yllättävän moni ja vielä erikoislääkäritkin. Wau mikä moraali!

Vierailija
135/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ajattelisi että ei olisi. Itsellä päinvastoin. Oikein kosiskellaan tutkimuksiin, ilman että soittelen tai varaan aikoja ja odotan todella kauan ennenkuin menen lääkäriin. Vain jos on pakko saada antibiootti esimerkiksi vaivaudun paikalle tai silmätulehdus, niin paha että en oikein näe mitään. Ei sen takia, että ajattelisin, että ei olisi oikeus tai ei määrätttäisi jatkotutkimuksiin jos tarvetta, vaan sen takia, että olen nähnyt ihan törkyrikollistakin toimintaa julkisella puolella, en mielelläni siellä asioi. Jotenkin esim. gang stalking ei kuulu terveydenhuoltoon ja lakien rikkominen on todella vastenmielistä,kun se tapahtuu terveydenhuollossa. Suomalaiset lääkärit ja sairaanhoitajat on vastenmielisiä rikollisia, yllättävän moni ja vielä erikoislääkäritkin. Wau mikä moraali!

Ai pitäisikö olla tyytyväinen, että on haluttu asiakas. Valitettavasti en osaa olla tuollaisesta törkyilystä. Lait on lähinnä muille kun viranomaisilla tarkoitettu.

Vierailija
136/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela mitään korvaa. Ja kalliiksi tulee yksityisellä: viime kuussa meni 500 € ja rapiat kardiologille (erik.lääkärin palkkio, EKG ja useita laboratoriotutkimuksia), tänään 620 € reumatologille (lääk.palkkio, ultraääni ja labran reumapaketti).

Terveyskeskukseen ei pääse, ja jos joskus pääseekin, asiat eivät etene. Että sellainen hyvinvointi-Suomi.

Vierailija
137/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan hirveät allergiaoireet, henki ei kulje minkään aukon kautta ja silmät punaiset kuin krapulassa. Koetin uusia allergalääkkeet niin resepti vanhentunut, ottakaa yhteys lääkäriin. Soitin tk:hon ja jätin soittopyynnön, kahden tunnin päästä soitettiin takaisin että ei aikoja lääkärille enää sille päivää ,mutta päivystykseen  vaan. Joten istuin 6h heinänuhani kanssa päivystyksessä.

En ymmärrä miksi hoitaja voinut uusia reseptejä! 

138/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä istuin muutama vuosi sitten 8 tuntia Jorvin päivystyksessä. Sitä ennen ensin pari tuntia terveyskeskuksen päivystyksessä. Tiesin jo terveyskeskukseen lähtiessäni, että mulla on umppari tulehtunut ja saman diagnoosin teki terveyskeskuslääkäri. Olihan se aika inhottavaa istua yhteensä 10 tuntia kovalla muovipenkillä ennenkuin pääsi edes makuuasentoon, tutkimuksiin ja leikkausvalmisteluihin. Ymmärrän kuitenkin, että - koska umpparin puhkeamiseenkaan ei enää nykyisin kuole - en ollut kiireellinen tapaus. Ja niinhän siinä odotellessa kävi, että umppari ehti puhjeta ja aiheuttaa vatsakalvon tulehduksen. Jos ei olisi ehtinyt puhjeta, olisin päässyt seuraavana päivänä sairaalasta kotiin, mutta nyt jouduin olemaan 5 vuorokautta sairaalassa. Ei ne vuorokaudet siellä antibioottitipassakaan yhteiskunnalle ilmaisia ollut ja tämä nyt vain yksi esimerkki, miten tutkimusten ja hoidon viivästyminen lisää yhteiskunnan kustannuksia. Ja vie sitten osastolta yhden potilaspaikan turhaan. 

Erittäin hyvä esimerkki.

Vierailija
139/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri kertoi juuri tuntien jonotuksesta. Sanoi vinkiksi, että kannattaa ottaa mukaan huopa ja tyyny ja paljon luettavaa.

Vierailija
140/172 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan hirveät allergiaoireet, henki ei kulje minkään aukon kautta ja silmät punaiset kuin krapulassa. Koetin uusia allergalääkkeet niin resepti vanhentunut, ottakaa yhteys lääkäriin. Soitin tk:hon ja jätin soittopyynnön, kahden tunnin päästä soitettiin takaisin että ei aikoja lääkärille enää sille päivää ,mutta päivystykseen  vaan. Joten istuin 6h heinänuhani kanssa päivystyksessä.

En ymmärrä miksi hoitaja voinut uusia reseptejä! 

Minäpä ymmärrän miksei. Harva allergialääke vaatii reseptin. Olisit mennyt apteekkiin. Nykyisin saat antihistamiinejakin 100 tabl. Ilman reseptiä. Samoin silmätipat ym. Uusavuttomuutta.