Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Ihailen entistä enemmän kotiäitejä, jotka ilman tukiverkkoa ovat selvinneet kaikista eteentulevista ns haitoista.
Kaverini oli sellainen, jonka oli lääkäriin tai mihin tahansa mentävä lastensa kanssa. Ei sukua eikä kavereita johon olisi voinut lapsensa pistää, vaikka itsekin kuumeessa. Mieskään ei ollut mitenkään halukas tekemään muutoksia työaikoihinsa.
Oli varmaan kiva olla niin yksin!
Vierailija kirjoitti:
Vastakysymys:
Miksi päiväkoti on lomalla yhtä paljon kun koulut, vaikka kaikilla normaaleilla työntekijöillä on lomaa vain 5 viikkoa vuodessa eli reilusti vähemmän?
Jos pari päivää vuodessa on itse vapaalla ja lapset päiväkodissa, se on harvinaista herkkua ruuhkavuosina. Paljon on asioita mitä on käytännössä mahdoton tehdä ilman. Erityisesti yksinhuoltajan on aika paljon helpompi käydä lääkärit sun muut tällaisena päivänä, kun se on muuten käytännössä mahdotonta.
Ei vaka ole kokonaan kiinni kun arkipyhät . Syysloma auki, joulun välipäivät auki, hiihtolomallakin pääsee ja samoin koko kesän. Moni tuo hoitoon myös koulujen loma-aikoina. Ja moni hämmästyy eskarikesänä kun tajuavat että seuraavina lomina ei olekaan tarjolla hoitoa johon lykätä. Ei pääse rantsuun ilman lasten läsnäoloa ja viettää omaalomaa.
Meille on aikuissosiaaliohjaaja suositellut hoitoajan lisäystä vanhempien voimavarojen tukemiseen. Emme ole lisänneet, mutta pidämme lapsen silloin tällöin hoidossa jos miehellä on pekkaspäivä tai lomapäivä. Itse käyn kuntouttavassa työtoiminnassa 3x/vko ja päiväkotilainen hoidossa 4x/viikossa. Mies normaalisti on töissä kaikki arkipäivät. Omana "lapsivapaanani" aniharvoin on oikeasti rauhallista, koska usein koululaisista joku on sairaana tms. Mutta tarkoitus olisi että tätä aikaa saisin käyttää lepäämiseen ja tunnetyöskentelyyn ym, joka on todella tarpeen. Terveysmenoja on 1-3 x viikossa yleensä eli harvoin saan kotona olla sitä aikaa. Ei ainakaan kenenkään läheskään terveenä kannata siinä mielessä kadehtia, taustalla on lukuisia traumoja, stressihäiriö ja monenlaisia fyysisiä vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Meille on aikuissosiaaliohjaaja suositellut hoitoajan lisäystä vanhempien voimavarojen tukemiseen. Emme ole lisänneet, mutta pidämme lapsen silloin tällöin hoidossa jos miehellä on pekkaspäivä tai lomapäivä. Itse käyn kuntouttavassa työtoiminnassa 3x/vko ja päiväkotilainen hoidossa 4x/viikossa. Mies normaalisti on töissä kaikki arkipäivät. Omana "lapsivapaanani" aniharvoin on oikeasti rauhallista, koska usein koululaisista joku on sairaana tms. Mutta tarkoitus olisi että tätä aikaa saisin käyttää lepäämiseen ja tunnetyöskentelyyn ym, joka on todella tarpeen. Terveysmenoja on 1-3 x viikossa yleensä eli harvoin saan kotona olla sitä aikaa. Ei ainakaan kenenkään läheskään terveenä kannata siinä mielessä kadehtia, taustalla on lukuisia traumoja, stressihäiriö ja monenlaisia fyysisiä vaivoja.
No kannattiko tehdä lapsia tuohon tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään eräs 5v sanoi, että olisi halunnut jäädä kotiin kun isäkin on ja 1luokkalainen ja 2vuotias on kotona. Mutta "en saanut", näin sanoi.
Lapsiparka. Millainen on tilanne koko hiihtoloman kotona, jos iskä kiikuttaa yhden mukeloista hoitoon? Lapsikin ihan normaali, ei mikään ADT
Meilläkin 6v olisi halunnut jäädä kotiin kun isi ja isosiskokin jäi. Totuus on se että isä tekee etätöitä ja isosisko on kipeä. Mutta hän näkee sen niin että muut saa jäädä kotiin.
Ei näin! Se toisen lapsen tauti leviää sen terveen mukana.
Jotkut vie vapaalla päiväkodin painostavan menon takia
Lapsi joidenkin mielestä tulee olla tarhassa vaikkei vanhemmat töissä
Yksinhuoltajan on hankala hoitaa lääkäri ja virastoasioita muuten.
Nää "pitääkö niitä lapsia sitten tehdä" -kommentit on täysin ymmärtämättömiä. Auto-onnettomuuksissa kuolee paljon sakkia. "Pitikö se kortti nyt sitten ajaa, kun tilastot oli tiedossa." Moni saa kausiflunssan ja osa joutuu siitä sairaalaan. "Miksi ihmeessä piti mennä ihmisten ilmoille, kun tämä oli lopputulos?" Jonkun aviopuoliso kuolee nuorena, vaikka hänen kanssaan oli tarkoitus ne lapset hoitaa. jne. jne.
Nuo toteamukset ovat ymmärtämättömiä siksi, että kaikenlaista elämässä sattuu ja tapahtuu. Mitään ei saa aikaiseksi tai tule koettua, jos ei vain rohkeasti tee valintoja. Voi toki valita muutakin kuin lasten tekemisen.
Tein kaksi lasta, mutta jätin kolmannen tekemättä. Syy oli se karu todellisuus, että kukaan ei tukenut lastenhoidossa. Moni sukulainen piti lapsistamme, mutta teimme työn todellakin kahdestaan, minä ja mieheni. En vienyt kylläkään lapsia tarhaan vapaapäivinäni. Maksimissaan kävin satunnaisesti ruokakaupassa ennen lasten hakemista tarhasta.
Täytyy vielä todeta, että silti noiden saaminen kannatti. Parasta elämässä, he kaksi.
Kannatti. Kuopus on todella ihana, taitava ja fiksu lapsi ja tehnyt hyvää myös vanhemmille sisaruksille monella tapaa. Toisaalta en olisi ehkä uskaltanut itsekään tähän ryhtyä, jos olisin tiennyt kuinka huonossa kunnossa olen, mutta kun ihminen voi sairastua fyysisesti lapsen saannin jälkeen. Näin kävi itselleni, toki aiempia vaivoja oli, mutta liikuntakyky oli vielä ennen synnytystä paljon parempi. Traumatyöskentelyn prosessin ajallinen kesto tuli myös yllätyksenä, jotenkin kuvittelin että 1-3 vuotta olisi pitkäkin aika,mutta kun koko elämän mittaisista vaurioista puhutaan, olenkin vähitellen oppinut että nyt toimitaan paljon pitemmällä aikajänteellä. Omaa vanhemmuuttani pidän suuressa arvossa ja tämä yhteiskunta kyllä tarvitsee uusia veronmaksajia ja työntekijöitä. Toivoakseni osaan opettaa myös kohtuullisuutta, tasapainoa myös sinne työelämään siirtymisessä. Olen minä siellä itsekin ollut, (aivan liian pitkiä työpäiviä) ennen kuin menin rikki, ja toivoakseni tulen taas olemaan kunhan aika on kypsä.
Jos olin sairas, niin lapsi jäi myös kotiin, tein niin paljon 6 h päivää kun sai ja 4 päivän viikkoa. (Isänsä ei ollut ikinä sairas, oli tärkeämmässä työssä, niin minä olin aina kotona myös lapsen kanssa jos sairasti.) Vuorotteluvapaan pidin koulun aloitusvuosina pätkissä 2v aikana. Sen aikana ei ip kerhoihin menty vaan äidin luo kotiin. Isänsä vei aina päikkyyn kun/jos meni myöhemmin töihin, se vanhempi haki kumpi vaan ekana kerkisi töistä. Toinen kävi kaupassa. Olen edelleen onnellinen tästä. Lomilla emme koskaan vieneet päiväksikään lasta päiväkotiin. Käsittämätön ajatuskin. Lomailimme yhdessä lapsen kanssa aina.
Meillä on vain yksi lapsi, häneen on keskitytty. Tehty yhdessä läksyjä, viety harrastuksiin joissa itse halusi käydä. Kunnioitan päiväkoteja osin, aina sielläkin joku mätä omena voi silti työskennellä. Halusin viettää aikaa lapsen kanssa jonka itse olin tahtonut ja mies myös.
Lapsemme oppi toimimaan ryhmässä, mutta oli päikyssä ihan sen minimin mikä siellä oli pakko olla.
Anoimme myös extralomia eskarista ja koulusta jonkin verran maltillisesti.
Eihän se oo vanhempien vika ettei työntekijöitä ole riittävästi. Eikä niillä vanhemmilla ole mitään velvollisuutta perustella miksi tuo lapsiaan sinne.
Mä huomasin kun olin töissä lastenhoitajana helsingissä että henkilökunta on todella asenteellista vanhempia kohtaan. Sitä huomaa myös tässä keskustelussa.Etenkin yksi YH-äiti sai niin ilkeitä kommentteja, esim. siitä että kuinkakohan paljon se maksaa kuukaudesa hoidosta kun se ei varmaan tienaa mitään. Tää äiti kävi töissä mutta työkaveri halveksui sitä vaan koska se oli YH-äiti.
Ai miksi vapaapäivänä hoitoon? Maksamme 13 hoitopäivästä kuukaudessa ja todellakin käytämme jokaisen niistä. Lapsi on silti yli puolet kuukauden päivistä kotona vanhempien kanssa. Lapsi viihtyy hyvin varhaiskasvatuksessa, ryhmä on ihana ja opettaja ja hoitajat todella ammattitaitoisia ja mukavia ja päivissä on mukavaa puuhailua ryhmässä.
Nämä lapsen hoitopäivä oma vapaapäivä päivät käytän puuhailuun tai ihan vaan sohvalla makaamiseen ja tv-sarjamaratoniin omasta rauhasta nauttien. Hyvällä omalla tunnolla. Ei ole meidän vanhempien vika, että aloittaja ja muut varhaiskasvatuksen työntekijät turhautuvat omaan työhönsä. Teille maksetaan siitä, että järjestätte lapsille hoidon ja tekemistä. Ihan turha yrittää syyllistää vanhempia päiväkodinjohtajan omista henkisistä ongelmista, niiden syyllinen löytyy päiväkodin henkilökunnan peilistä...
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi vapaapäivänä hoitoon? Maksamme 13 hoitopäivästä kuukaudessa ja todellakin käytämme jokaisen niistä. Lapsi on silti yli puolet kuukauden päivistä kotona vanhempien kanssa. Lapsi viihtyy hyvin varhaiskasvatuksessa, ryhmä on ihana ja opettaja ja hoitajat todella ammattitaitoisia ja mukavia ja päivissä on mukavaa puuhailua ryhmässä.
Nämä lapsen hoitopäivä oma vapaapäivä päivät käytän puuhailuun tai ihan vaan sohvalla makaamiseen ja tv-sarjamaratoniin omasta rauhasta nauttien. Hyvällä omalla tunnolla. Ei ole meidän vanhempien vika, että aloittaja ja muut varhaiskasvatuksen työntekijät turhautuvat omaan työhönsä. Teille maksetaan siitä, että järjestätte lapsille hoidon ja tekemistä. Ihan turha yrittää syyllistää vanhempia päiväkodinjohtajan omista henkisistä ongelmista, niiden syyllinen löytyy päiväkodin henkilökunnan peilistä...
Se päkväkodin idea on ollut et lapset laitetaan sinne et vanhemmat vois palata töihin mahdollisimman nopeasti. Ei ole sen takia et 13 päivää kuukaudessa olisi "omaa aikaa" Miks ei sitä tv-sarjamaratonia voi kattoa oman lapsen kanssa?
Kunnassamme maksuton päivähoito, joten myös maksuttomat ruuat. Siksi, vaikka vauvan kanssa kotona äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa on 20 työpäivää, 13 työpäivää lapsesi on hoidossa ja 7 työpäivää itselläsi. Eli suurin osa kuukaudesta lapsi nimenomaan on päiväkodissa, ja itse makaat kotona sohvalla katsomassa tv-sarjamaratoneja. Normaalit ihmiset käyvät töissä ja viikonloput menee "puuhailuun" ja "omaan aikaan". Ei päiväkodin idea ole et äidit sais kökkiä kotona toimettomina.
Eli laitoit lapsesi jakamaan isosiskon tautia päiväkotiin? Voi jeeeeeesus teitä laiskoja paskeja. HOIDA NIITÄ LAPSIASI KUN OLI PAKKO MENNÄ TEKEMÄÄN. TAI LAITA UKKOS, JOS SE NYT MITÄÄN OSAA.