Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1621/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuttui vanhempien ja lapsen tilanne niin, että toinen muutti meidän (isovanhempien) luokse eri paikkakunnalle missä lapsi on päivähoidossa ns päävanhemman nimissä. Lapsi saa nyt 2-3 arkivapaata päiväkodista ollessaan meillä, ihan hyvä, koska on aivan poikki hoitopäivän jälkeen. Päävanhempi ei käy töissä, joten päiväkoti on alunperinkin ollut vain lapsen sosiaalisen elämän takia tärkeä. Päävanhemman jaksamisen takia myös tärkeä, koska ei vaan jaksa omien ongelmiensa vuoksi. 

Toki on tullut hetkiä, kun hänkin on "joutunut" olemaan lapsen kanssa kotona eli sairastumiset, lakot tai lapsen menot keskellä päivää. 

Kunhan lapsi saa leikkiä ikäistensä kanssa muutamana päivänä viikossa. Ei muuten opi sosiaalisia taitoja. Onhan meilläkin naapurissa lapsia ja niitä löytyy leikkipihoilta, mutta se ei ole sama kuin tuttu ryhmä missä olla. 

Toki aina pitkät lomat me isovanhemmat otetaan lapsi mielellään meille lomalle. Se päivähoito kuitenkin käy työstä, niin monta kertaa nähty tuo lapsen väsymys kun ollaan haettu päivähoidosta. Aivan poikki ja sammuu samantien autoon ja ilta on kiukkua ja väsymystä täynnä. Heti kun nukkuu niin on parempi olo ja jaksaa touhuta rauhassa. On ne rankkoja päiviä jopa isommalle lapselle, joskus jopa pidempiä kuin aikuisen työpäivä. 

Kaikella on puolensa, tuomita ei voi kuin systeemin hyväksikäyttäjät ja niitä tuskin on hirveästi olemassa. Ja tuomita voi sen alkusyyn, miksi hoitajia on vähän ja miksi eivät viihdy työpaikoilla eli nyt siellä päivähoidossa. Liian naisvaltainen ala, nainen on toiselle raadollinen pahimmillaan. Kuuntelen juuri sivusta tuttavan pahaa oloa päivähoidon henkilöstön kesken. Aivan kamalaa simputusta ja toisten aliarviointia tai mustamaalausta. Pitäisi kuitenkin tulla toimeen siellä töissä keskenään. Ihan samaa mitä lapsille opettavat.

Vierailija
1622/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus on osa lapseni kuntoutuksen tukitoimia. Oliko muuta kysyttävää?

Varmaan tosi kuntouttavaa olla siellä melussa ja hälyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni näistä rakastavista vanhemmista, jota haluavat viettää kaiken ajan kullannuppunsa kanssa istuu nenä kiinni puhelimessa samalla kuin lapsi touhuaa omiaan. Enpä nyt tiedä, onko päiväkoti lapselle yhtään sen pahempi kuin puhelinta tuijottava vanhempi. 

Ei ole minulla eikä monella muullakaan tapana. Näillä lapsensa muilla hoidattavilla ilmeisesti on. Pitää viedä päiväkotiin, että saavat edes jotain kontaktia aikuiselta. Tosi surullista.

Miksi sitten ärähdit? Ettei vaan olisi kalikka osunut kohteeseen? 

Vierailija
1624/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatus on osa lapseni kuntoutuksen tukitoimia. Oliko muuta kysyttävää?

Varmaan tosi kuntouttavaa olla siellä melussa ja hälyssä

Eiköhän ammattilaiset osaa arvioida nämä asiat paremmin kuin joku palstaulisija.

t. eri

Vierailija
1625/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni näistä rakastavista vanhemmista, jota haluavat viettää kaiken ajan kullannuppunsa kanssa istuu nenä kiinni puhelimessa samalla kuin lapsi touhuaa omiaan. Enpä nyt tiedä, onko päiväkoti lapselle yhtään sen pahempi kuin puhelinta tuijottava vanhempi. 

No ainakin PK-seudulla päiväkodit ovat lapsille todella stressaavaa ympäristö, alamiehitetyn, stressaantuneen, ja väsyneen henkilökunnan takia. Lapset aistii tämän, stressaantuu ite, ympäristöstä tulee hälyinen, lapset alkaa riehumaan, loukaantumiset lisääntyy. Alle kolmevuotiasta en laittais jos ei ois ihan pakko. 

Vierailija
1626/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minulla eikä monella muullakaan tapana. Näillä lapsensa muilla hoidattavilla ilmeisesti on. Pitää viedä päiväkotiin, että saavat edes jotain kontaktia aikuiselta. Tosi surullista.

Hyvä, että itsekin tajuat, miten surullista on viedä lapsi päiväkotiin. Ehkä nyt alat tämän myötä ymmärtää, että olisi parempi jäädä hänen kanssaan kotiin ja hoitaa hänet ihan itse. Sehän on sinun mielestäsi ainut oikea tapa hoitaa lapsi, joten miksi ihmeessä et tee niin kuin opetat? 

Vierailija
1627/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan siksi olen tuonut, että lapsilla on siihen oikeus. Olin aivan järkyttävän väsynyt kuopuksen syntymän jälkeen. En jaksanut edes puhua lapselle tarpeeksi. Onneksi sitten pääsi päiväkotiin. Myöhemmin paljastui, että minulle oli puhjennut useampi sairaus, jotka aiheuttivat väsymystä. Mm. anemia. 

Miksi piti tehdä lapsia lisää kun et jaksa niitä hoitaa?

Jaa, no kun äidille voi siinä synnytyksessäkin puhjeta sairaus tai syntyä pitkäaikaista hoitoa vaativa vaurio tai masennus. Puhumattakaan mitä vauvan voinnista ei tiedetä ennen syntymää. Ehkä voit alkaa tarjota kristallipalloasi maksua vastaan, niin jää ne sairastuvat, hoitovirheiden takia kärsivät äidit raskautumatta ja sairaat, heikot keskoset syntymättä. Kaikille jaetaan tasapuolisesti voimia ja terveyttä sekä suloiset 3,5 kg keskivertovauvat, joilla ei ole allergioita eikä vatsanväänteitä eikä mitään vaikeuksia nukkua 21 tuntia vuorokaudessa. 

Vierailija
1628/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin PK-seudulla päiväkodit ovat lapsille todella stressaavaa ympäristö, alamiehitetyn, stressaantuneen, ja väsyneen henkilökunnan takia. Lapset aistii tämän, stressaantuu ite, ympäristöstä tulee hälyinen, lapset alkaa riehumaan, loukaantumiset lisääntyy. Alle kolmevuotiasta en laittais jos ei ois ihan pakko. 

Viimeksi eilen pelasti alle 3-vuotiaan jäämästä auton alle. Äidillään oli puhelimessa jotain kiinnostavampaa kuin oman lapsen turvallisuus. 

Vierailija
1629/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että itsekin tajuat, miten surullista on viedä lapsi päiväkotiin. Ehkä nyt alat tämän myötä ymmärtää, että olisi parempi jäädä hänen kanssaan kotiin ja hoitaa hänet ihan itse. Sehän on sinun mielestäsi ainut oikea tapa hoitaa lapsi, joten miksi ihmeessä et tee niin kuin opetat? 

Niinhän minä teenkin.

Vierailija
1630/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että itsekin tajuat, miten surullista on viedä lapsi päiväkotiin. Ehkä nyt alat tämän myötä ymmärtää, että olisi parempi jäädä hänen kanssaan kotiin ja hoitaa hänet ihan itse. Sehän on sinun mielestäsi ainut oikea tapa hoitaa lapsi, joten miksi ihmeessä et tee niin kuin opetat?&nbsp

Eli et ole töissä, vaan olet kotiäiti? No mitä sitten riehut täällä päivähoidosta? 

Vierailija
1631/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan siksi olen tuonut, että lapsilla on siihen oikeus. Olin aivan järkyttävän väsynyt kuopuksen syntymän jälkeen. En jaksanut edes puhua lapselle tarpeeksi. Onneksi sitten pääsi päiväkotiin. Myöhemmin paljastui, että minulle oli puhjennut useampi sairaus, jotka aiheuttivat väsymystä. Mm. anemia. 

Jaa, no kun äidille voi siinä synnytyksessäkin puhjeta sairaus tai syntyä pitkäaikaista hoitoa vaativa vaurio tai masennus. Puhumattakaan mitä vauvan voinnista ei tiedetä ennen syntymää. Ehkä voit alkaa tarjota kristallipalloasi maksua vastaan, niin jää ne sairastuvat, hoitovirheiden takia kärsivät äidit raskautumatta ja sairaat, heikot keskoset syntymättä. Kaikille jaetaan tasapuolisesti voimia ja terveyttä se

Nämä asiat mietitään ennen ku porsitaan. Ihan maalaisjärkikin sen sanoo, että kaikki ei aina mene putkeen.

Vierailija
1632/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puheterapeutti ja psykologi suosittelivat päiväkotiin menoa, jotta kaveri- ja vuorovaikutustaidot kehittyisivät. Vähän nepsyhtävä tapaus, joten tehnee hyvää. On käynyt kerhoissa yms mutta se on aika vähäistä. 3-4 päivää viikossa päikkäriin, muuten kotona. Itse olin aikoinani kotihoidossa, ja vasta ekalle luokalle kouluun isoon ryhmään, oli aika ahdistava kokemus. Kaikki muut olivat jo kavereita keskenään ja ite ihan kuutamolla sosiaalisista ympyröistä...

Vierailija
1633/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no kun äidille voi siinä synnytyksessäkin puhjeta sairaus tai syntyä pitkäaikaista hoitoa vaativa vaurio tai masennus. Puhumattakaan mitä vauvan voinnista ei tiedetä ennen syntymää. Ehkä voit alkaa tarjota kristallipalloasi maksua vastaan, niin jää ne sairastuvat, hoitovirheiden takia kärsivät äidit raskautumatta ja sairaat, heikot keskoset syntymättä. Kai

Kerrotko vielä, miten voi miettimällä saada selville tuleeko vakava sairaus, kun lapsi on vaikkapa 5v? 

Vierailija
1634/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et ole töissä, vaan olet kotiäiti? No mitä sitten riehut täällä päivähoidosta? 

Kunhan ihmettelen miten ihmiset ei jaksa hoitaa omia lapsiaan. Lisääntyä kyllä jaksetaan, mutta siihen se jääkin.

Vierailija
1635/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"maksaa tyhjästä" itse asiassa vanhemmat maksavat vaan murto-osan hoidon todellisista kuluista. Valtaosa katetaan verovaroilla.

Arvaa mitä? Suurin osa vanhemmista maksaa veroja. Yllättikö? 

Joo oon todella yllättynyt. Kai tajuat ton pointin et on tyhmää vinkua siitä et pakko käyttää kaikki päivät kun ne on maksettuja, kun tuo hoito on vanhemmille suotu etu joka yhteiskuna suuremmaksi osaksi maksaa, ei vanhempi.

Vierailija
1636/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä asiat mietitään ennen ku porsitaan. Ihan maalaisjärkikin sen sanoo, että kaikki ei aina mene putkeen.

Ihan maalaisjärki sanoo, että elämää ei voi ennustaa etukäteen. Idioottimaista edes jankuttaa mitään tuollaista. Sinullekin voi tapahtua vaikka ja mitä, vaikka miten miettisit ja pohtisit etukäteen. VALOJA PÄÄLLE!

Vierailija
1637/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ihmettelen miten ihmiset ei jaksa hoitaa omia lapsiaan. Lisääntyä kyllä jaksetaan, mutta siihen se jääkin.

Muitapa tuo sitten itse älä tyrkkää lasta mummolle tms. 24/7 olet sen pentusi kanssa, kun sen kerran teit tähän maailmaan. Kouluunkaan et päästä, vaan pidät kotikoulussa, koska SINÄ YKSIN hoidat sen kakarasi. 

Vierailija
1638/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuntuu et jotkut vaan hankkivat niitä lapsia lapsilisien ja muiden etujen takia.

Vierailija
1639/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan maalaisjärki sanoo, että elämää ei voi ennustaa etukäteen. Idioottimaista edes jankuttaa mitään tuollaista. Sinullekin voi tapahtua vaikka ja mitä, vaikka miten miettisit ja pohtisit etukäteen. VALOJA PÄÄLLE!

Ensin hankitaan kunnon turvaverkosto.

Vierailija
1640/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"maksaa tyhjästä" itse asiassa vanhemmat maksavat vaan murto-osan hoidon todellisista kuluista. Valtaosa katetaan verovaroilla.

Arvaa mitä? Suurin osa vanhemmista maksaa veroja. Yllättikö? 

Joo oon todella yllättynyt. Kai tajuat ton pointin et on tyhmää vinkua siitä et pakko käyttää kaikki päivät kun ne on maksettuja, kun tuo hoito on vanhemmille suotu etu joka yhteiskuna suuremmaksi osaksi maksaa, ei vanhempi.

Nimenomaan vanhempi sen maksaa. Katsos kun yhteiskunnalla ei ole mitään omia rahoja, jotka ilmestyvät tyhjästä, vaan yhteiskunnan rahat=veronmaksajien veroina maksamat rahat.