Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
1541/1734 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsi oli vahinkolaukaus ja haluan sysätä vastuuta mahdollisimman paljon myös yhteiskunnan piikkiin. Kerta syntyvyyttä halutaan nostaa niin osallistukaa tekin sitten minun räkänokkamuksun kasvatukseen.

Osallistutaan kyllä. Anna adoptioon.

Menetänkö lapsilisät jos annan adoptioon?

Vierailija
1542/1734 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempia syytetään laiskoiksi.

Ovat kuitenkin tosiasissa kuormittuneempia kuin lukuisat samanikäiset lapsettomat.

No jokainen täysjärkinen ihminen kyllä tietää sen ennen lastenhankintaa, että lapsen kanssa elämä on rankempaa, kuin lapsettomana. Ei se ole mikään syy työntää omia lapsia yhteiskunnan hoidettavaksi.

Tämän Joensuun tapauksen jälkeen en enää valittaisi tällaisesta asiasta.Ensinnäkin kaikki äidit/ vanhemmat eivät ole täysjärkisiä,  olisi siis parempi kuin hyvä että he tuovatkin lapsensa hoitoon joka päivä.Paremmin päiväkodissa kuin kidutettavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/1734 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI Halla-Aho ei oo pressa!!! Suatana!!!

Mikä teitä vaivaa!? Jussi kunniaan!

Vierailija
1544/1734 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei rakasta lastaan.

Muuta syytä ei ole.

Sanoo velat ja tyypit, jotka itse laittaa lapset mummolaan.

Tai sellaiset, jotka osaavat ja viitsivät hoitaa lapsensa itse. Sellaisia on paljon, uskokaa tai älkää.

Vierailija
1545/1734 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat kuitenkin tosiasissa kuormittuneempia kuin lukuisat samanikäiset lapsettomat.

No jokainen täysjärkinen ihminen kyllä tietää sen ennen lastenhankintaa, että lapsen kanssa elämä on rankempaa, kuin lapsettomana. Ei se ole mikään syy työntää omia lapsia yhteiskunnan hoidettavaksi.

Tämän Joensuun tapauksen jälkeen en enää valittaisi tällaisesta asiasta.Ensinnäkin kaikki äidit/ vanhemmat eivät ole täysjärkisiä,  olisi siis parempi kuin hyvä että he tuovatkin lapsensa hoitoon joka päivä.Paremmin päiväkodissa kuin kidutettavana.

Tuollaisessa tilanteessa lapsi pitää ottaa pysyvästi huostaan.

Vierailija
1546/1734 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen vuorotyötä ja vien vapaapäivinä lapsen hoitoon, jotta pystyn kääntämään rytmiä -> esimerkiksi nukkua tulevia yövuoroja varten. 

Niin kaikki vapaapäivät tarvitset lepäämiseen ja rytminkääntöön? Tuskinpa on vain yhtä vapaata?

Vierailija
1547/1734 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se päiväkoti lasta pelasta. Niin kuin ei pelastanut tässäkään tapauksessa.

Vierailija
1548/1734 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytön aihe!

Mitä päiväkodille kuuluu kenenkään vapaapäivät tai miten niitä käytetään. Jokaisen oma asia. Heille asia ei kuulu pätkääkään. Jokainen viettää vapaapäivänsä kuten viettää, jos jollekin se on ilman lasta, niin sitten se on.

Miksi joku edes kertoo päiväkodille vapaapäivästään kun vie lasta päiväkotiin. Tai mikä päiväkoti on tässä olevinaan joku mielipiteineen.

Jos päiväkodissa on liian vähän henkilökuntaa niin se ei ole vanhempien vika, ja päiväkoti voi aivan vapaasti valittaa aivan muualle kuin vanhemmille. 

T. Läskiperse lattemamma

Vierailija
1549/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi olen tuonut, että lapsilla on siihen oikeus. Olin aivan järkyttävän väsynyt kuopuksen syntymän jälkeen. En jaksanut edes puhua lapselle tarpeeksi. Onneksi sitten pääsi päiväkotiin. Myöhemmin paljastui, että minulle oli puhjennut useampi sairaus, jotka aiheuttivat väsymystä. Mm. anemia. 

Vierailija
1550/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan siksi olen tuonut, että lapsilla on siihen oikeus. Olin aivan järkyttävän väsynyt kuopuksen syntymän jälkeen. En jaksanut edes puhua lapselle tarpeeksi. Onneksi sitten pääsi päiväkotiin. Myöhemmin paljastui, että minulle oli puhjennut useampi sairaus, jotka aiheuttivat väsymystä. Mm. anemia. 

Miksi piti tehdä lapsia lisää kun et jaksa niitä hoitaa?

Vierailija
1551/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuo. Tuskin enää suostuis, 23vuotiaana.

Vierailija
1552/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ollut ennustaja eikä tiennyt, että sairastuisi. Miksi sinun pitää olla noin tyhmä? Kaikki läheisesikin sitä ihmettelevät. 

Vierailija
1553/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin makaamaan sairaalassa kolmatta kuukautta, että lapsi ei syntysi ennenaikaisena. Tämä johti yhden sairauden puhkeamiseen. Toinen sairaus, anemia syntyi raskauden, hyvin vaikean synnytyksen (veren menettämisen) ja imettämisen vuoksi. Ymmärrätkö?

Vierailija
1554/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä se Sinulle kuuluu, kun joudun menemään vapaapäivänäni Hyvinvointialueen Terveyskeskukseen 30 km päähän jonottamaan epämääräiseksi ajaksi vastaanotolle pääsyäni veneerisen tautini vuoksi!!

Vierailija
1555/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin makaamaan sairaalassa kolmatta kuukautta, että lapsi ei syntysi ennenaikaisena. Tämä johti yhden sairauden puhkeamiseen. Toinen sairaus, anemia syntyi raskauden, hyvin vaikean synnytyksen (veren menettämisen) ja imettämisen vuoksi. Ymmärrätkö?

En ymmärrä miksi pitää yksinhuoltajana tehdä monta lasta.

Vierailija
1556/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tuo. Tuskin enää suostuis, 23vuotiaana.

Älä hei mutsi viitsi! Eilen viimeksi yritit

Vierailija
1557/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on parempi että jaksamattomat vanhemmat vievät lapset päiväkotiin, kuin että vaapaapäivän kamoissa ja kaljoissa kohtelevat lapsiaan huonosti, jotkut jopa tappavat.

Vierailija
1558/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on parempi että jaksamattomat vanhemmat vievät lapset päiväkotiin, kuin että vaapaapäivän kamoissa ja kaljoissa kohtelevat lapsiaan huonosti, jotkut jopa tappavat.

Tällaisilta vanhemmilta pitäisi ottaa lapset välittömästi huostaan. 

Vierailija
1559/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakysymys:

Miksi päiväkoti on lomalla yhtä paljon kun koulut, vaikka kaikilla normaaleilla työntekijöillä on lomaa vain 5 viikkoa vuodessa eli reilusti vähemmän?

Jos pari päivää vuodessa on itse vapaalla ja lapset päiväkodissa, se on harvinaista herkkua ruuhkavuosina. Paljon on asioita mitä on käytännössä mahdoton tehdä ilman. Erityisesti yksinhuoltajan on aika paljon helpompi käydä lääkärit sun muut tällaisena päivänä, kun se on muuten käytännössä mahdotonta.

Vierailija
1560/1734 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rakasta lastaan!

Ei mitään muuta syytä.

T. Yh-äiti, jonka lapsi pian aikuinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi