Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
661/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kyllä vakaopettajana vaivaa yhtään vapaapäivinä lapsensa hoitoon tuovat vanhemmat. Mun mielestä on tärkeämpää, että lapsilla on jaksavat, hyvinvoivat vanhemmat. Jos se jossakin perheessä tarkoittaa oman ajan ottamista silloin kun lapsi on hoidossa, niin olkoon niin. Tietenkin perheen loma-ajat ovat asia erikseen ja toivoisin jokaisen lapsen saavan viettää lomaa.

Meilläkin on ollut tilanteita, että vakituinen henkilöstö on kaatunut lähes kokonaan ja koska sijaisten saaminen on hankalaa, vanhempia on mahdollisuuksien mukaan pyydetty pitämään lapset kotona. Liekö meillä vaan upeat perheet vai hyvä tuuri, mutta kaikki kotona olevat vanhemmat on lapset tällöin hoitaneet kotona ja myöskin useat etätyöntekijät. Eikä nämä tilanteet ole mukavia työntekijöillekään, mutta aina niille ei voi mitään.

Vierailija
662/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiellettyä tuoda lapsi hoitoon vapaapäivänä, jos lapsella on täysiaikainen hoito? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopen kyllästynyt repliikkiin "tarvitsen omaa aikaa". Ymmärrän toki, että monella on oikeasti vaikea tilanne, johtuen lapsen/ vanhemman vaikeuksista. Mutta ns normaalit terveet ihmiset, äidit ja isät vaatii omaa aikaa.

Se lapsen kanssa olo ON omaa aikaa. Olet itse ne lapset hankkinut, kaikki ei edes saa lasta yrityksistä huolimatta. Ja onko  se  töissä käyminen toisen piikkiin omaa aikaa??? Voi kun ihmiset olisivat onnellisia lapsistaan ja arvostaisivat hetkiä lastensa kanssa. 

Vierailija
664/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm Töistähän voi käsittääkseni ottaa esim. palkatonta vapaata pari tuntia jos on pakollinen oma meno viikolla. Tai korvata sama tuntimäärä toisena aamuna , jos voi asian puolison kanssa sopia.

Harva on työssään niin korvaamaton että siellä pitää puskea hommaa 160 tuntia viikossa.

Vierailija
665/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopen kyllästynyt repliikkiin "tarvitsen omaa aikaa". Ymmärrän toki, että monella on oikeasti vaikea tilanne, johtuen lapsen/ vanhemman vaikeuksista. Mutta ns normaalit terveet ihmiset, äidit ja isät vaatii omaa aikaa.

Se lapsen kanssa olo ON omaa aikaa. Olet itse ne lapset hankkinut, kaikki ei edes saa lasta yrityksistä huolimatta. Ja onko  se  töissä käyminen toisen piikkiin omaa aikaa??? Voi kun ihmiset olisivat onnellisia lapsistaan ja arvostaisivat hetkiä lastensa kanssa. 

AINA vanhemmat ovat ottaneet sitä omaa aikaa, paljon enemmän aikaisemmin kuin nyt.

Vierailija
666/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole se, että lapsi on satunnaisesti hoidossa vaikka vanhemmalla olisikin vapaapäivä. Eijän kukaan näe ongelmaksi sitä, jos vanhempi vie mukulan isovanhemmille hoitoon hoitaakseen itse sillä välin asioitaan. Ongelma on enemmänkin se, jos lapsella ei ole ikinä lomaa tai päivät ovat tuhottoman pitkiä joka päivä vaikka vanhempi olisi kotona. Mielestäni tukiverkottonat vanhemmat ovat oikeutettuja myös satunnaisesti päiviin, jolloin on hetki aikaa hengähtää.

"Tukiverkoton vanhempi" on kyllä todella ikävä sana. Ihan oikeasti sellaista ei varmasti ole olemassa. Tosin monet laskevat sellaiseksi itsensä jos isovanhemmat asuvat vähän kauempana vaikka olisivatkin tarvittaessa halukkaita auttamaan. Päiväkoti-ikäisten lasten kohdalla on erittäin poikkeuksellista, jos isovanhemmat ovat jo kuolleet.

Aijaa. Mun isä kuoli kun olin 15 ja anoppini kuoli ärhäkkään syöpään kun esikoinen oli kaksi.

Onhan näitäkin tapauksia valitettavasti olemassa. Nykyään kuitenkin suurin osa isovanhemmista ehtii nähdä lapsenlapsensa aikuisena.

Tämä ei kyllä niin pidä paikkaansa! Oma äitini sai minut ollessaan 39, ja minä sain kuopukseni ollessani 35. Tällä hetkellä muori on 76 ja pitää heiveröisestä papasta huolta, vieläkö mun pitäisi kehdata kipata hälle 3kpl vilkkaita 3-8v lapsosia hoidettavaksi?

Nyt kun äidiksi tullaan entistä vanhempana, niin tämä kehitys, jossa isovanhemmat eivät todellakaan ole enää kunnossa hoitamaan lapsenlapsiaan, tulee vain voimistumaan.

Ymmärrän hyvin, että ne hoitajat on vähissä, varsinkin kun lukee av-mammojen törkytarinoita anopeista. Kukaan sinne uskalla mennäkään? Mutta ihan oikeastiko ei ole tätejä, settiä, sisaruksia, ystäviä, muka ketään, niin ettei sen lapsirukan tarvitsisi olla hoidossa 364 päivää vuodessa?!?

Vierailija
667/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kyllä jo esikoulussa, että sinne on pakko mennä vaikka olisikin vapaapäivä. Mutta aikaisemmin vein siksi, että sillä leikkikavereita eikä pelais ihan koko päivää ja kattois lastenohjelmia, kun vanhempi niin väsynyt et pystyy vain maata.

Vierailija
668/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Näin yh:nakin on asioita, jotka on huomattavasti helpompi hoitaa ilman lasta tai pienten lasten kanssa lähes mahdotonta / vaarallista. Esim jonkin hyllyn hakeminen huonekalukaupasta yksin lasten kanssa, lääkärikäynti, hammaslääkäri, verikoekin on melko hankala jos leikki-ikäisiä. Jouluvalmistelut, synttärit ym. ei tule mitään jos lapset pyörii jaloissa. Muuten olenkin lasteni kanssa käytännössä aina, en pysty harrastamaan mitään, mitään omaa aikaa ei ole, koskaan. Mulla ei myöskään ole noin paljon lomaa! ELi kuukausi kesällä, lasten on juhannuksen jälkeen pakko osallistua vielä hoitoon. 

Jouluvalmistelut ja synttärivalmistelut sulle oikeasti noin vaikeita asioita että lapset ei voi pyöriä jaloissa?? Toivon tosiaan että sulla on max se yksi lapsi ja sitten olet vetänyt piuhat poikki.

Jos lapset on kotona, joudun pyyhkiä niiden takapuolia 10-20 krt päivässä, pukea, tehdä ruokaa, kaupassa heitä vahdittava koko ajan ja ne myös sotkee ilman valvontaa tolkuttomasti. Ja lapsia on enemmän kuin yksi. Sulla ei varmaan ole lapsia, jos et ymmärrä, että asiat hoituvat paljon nopeammin ilman niitä lapsia ja osa asioista ei lasten kanssa hoidu ollenkaan. Esim. lapsi oksensi autoon, kun sitä putsasin lapset juoksenteli parkkihallissa. Turvallisempi niiden olisi ollut olla silloinkin hoidossa. Aika aggressiot että käyn joulukaupassa ja leivon ilman lapsia 2pv vuodessa.

Laskujeni mukaan sulla täytyy olla vähintään 5 alle 6-vuotiasta lasta, joilla suoli toimii todella vilkkaasti, eli jokainen tarvitsee pyllyn pyyhintää 2-5 kertaa päivässä. Vaihtoehtoisesti sulla on 10 lasta, joista jokainen ulostaa 1-2 krt päivässä, mikä olisi aika normaali tahti.

Mutta siis ne kaikki 10 lasta on pieniä, koska kukaan heistä ei osaa pyyhkiä takapuoltaan itse. Vauvojen pyllyt pestään, he eivät kuulu tuohon pyllynpyyhkimisjoukkoon, joten kovin tiuhaan olet lapsia tähän maailmaan synnyttänyt. Onnea sulle!

Turha tätä on edes selittää, mutta lapset siis pissaa ja kakkaa pahimmillaan niin että olen keittiössä 5min kun taas tulee. Sitten sotketaan vaatteet, kaadetaan potta matolle tms. Pienet lapset vaatii hoitamista eikä leipomiseen tms jää kuin pieniä hetkiä sieltä täältä jolloin ne leivonnaiset jo paloikin. Voin myös sanoa ettei siellä Prisman kalatiskillä joulun alla ollut yhtään pikkulasta. Jono oli lähes 2 tuntia. Varmaan moni touhuaa turhempiakin asioita ja lapset hoidossa.

Vierailija
669/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AINA vanhemmat ovat ottaneet sitä omaa aikaa, paljon enemmän aikaisemmin kuin nyt.

Eihän se tarkoita, että vanhemmat eivät arvostaisi aikaa lastensa kanssa. Munkaan mielestä sitä ei oteta mitenkään enemmän kuin aiemmin. Tukiverkostot on monella onnettomat ja vanhemmat ovat todella kuormittuneita omista töistään ja yhteiskunnan tilanteesta ylipäätään. En minäkään tarvinnut lomaa omista lapsistani aikanaan, mutta ei se tarkoita etteikö joku muu voisi tarvita. Jos vanhempi ajattelee lapselle olevan parempi hoidossa kuin kotona niin ei se ole keneltäkään pois. T. Aiempi vakaopettaja

Vierailija
670/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Meillä ei ole tukiverkkoja ja olen keskivaikeaa masennusta sairastava, mutta työelämässä oleva. Mies painaa pitkää päivää töissä ja omat lomani ovat palanneet määräaikaisuuksissa. Jos saisin edes yhden päivän, jolloin voisin viedä lapset päiväkotiin ja tuijottaa yksin hiljaisuudessa seinää, niin tekisin sen ilman omantunnon tuskia. Hoidin vanhemman 5-vuotiaaksi kotona pienemmän sisaruksen kanssa, joten en ole järjestelmän hyväksikäyttäjä. Nykyaikana lapsiperheet ovat todella ahtaalla ja yksin, niin en kyllä jaksa paheksua yhtään äitiä tai isää, kuka näin toimii. Itse en ole näin tehnyt sairaalloisesta velvollisuudentunteestani johtuen ja lopputuloksena on SSRI lääkkeitä rouskuttava, alakuloinen ihmisriepu, joka on suurimman osan ajasta ihan paskamutsi.

Vierailija
671/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kyllä vakaopettajana vaivaa yhtään vapaapäivinä lapsensa hoitoon tuovat vanhemmat. Mun mielestä on tärkeämpää, että lapsilla on jaksavat, hyvinvoivat vanhemmat. Jos se jossakin perheessä tarkoittaa oman ajan ottamista silloin kun lapsi on hoidossa, niin olkoon niin. Tietenkin perheen loma-ajat ovat asia erikseen ja toivoisin jokaisen lapsen saavan viettää lomaa.

Meilläkin on ollut tilanteita, että vakituinen henkilöstö on kaatunut lähes kokonaan ja koska sijaisten saaminen on hankalaa, vanhempia on mahdollisuuksien mukaan pyydetty pitämään lapset kotona. Liekö meillä vaan upeat perheet vai hyvä tuuri, mutta kaikki kotona olevat vanhemmat on lapset tällöin hoitaneet kotona ja myöskin useat etätyöntekijät. Eikä nämä tilanteet ole mukavia työntekijöillekään, mutta aina niille ei voi mitään.

Tässä on ketjun paras kommentti, kiitos. "On tärkeämpää, että lapsella on jaksavat, hyvinvoivat vanhemmat." Tämä!

Vierailija
672/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastelija kirjoitti:

Hmm Töistähän voi käsittääkseni ottaa esim. palkatonta vapaata pari tuntia jos on pakollinen oma meno viikolla. Tai korvata sama tuntimäärä toisena aamuna , jos voi asian puolison kanssa sopia.

Harva on työssään niin korvaamaton että siellä pitää puskea hommaa 160 tuntia viikossa.

Jos töitä on niin silloin ei mitään palkattomia vapaita oteta, vaan tehdään töitä kun töissä ollaan. Ei ehkä kuitenkaan ihan tuota mainitsemaasi 23h päivässä ja 7 päivänä viikossa, mutta aika läheltä välillä liippaa.

Kaikki kun eivät todellakaan ole siistissä toimistotyössä työaikapankkeineen.. 😬

T. Yrittäjä

Vierailija
673/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastelija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun on lasren sairastelun ja erilaisten puuhapäivieb ja terveystarkastusten jne takia töistä paljob poissa kuten äidit ovat, ei tod ala ottaa vielä turhaan mitään ylimääräisiä vapaita

Vierailija
674/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa ajatella mitä muut ajattelee, mutta vaikka olen työtön vien lapset silti päiväkotiin. Ovat lyhyempää päivää vain. Siitä syystä, että tapaisivat omanikäisiään ja kavereitaan ja oppisivat ihmissuhdetaitoja. Ovat kuitenkin jo sen verran isoja, että kaipaavat muutakin seuraa kuin vanhemmat. Ajatelkoon joku sitten pahasti. Ja saa myös hoidettua monia asioita paremmin pois alta ilman lapsia.

Miltä lapsesta tuntuu kun hänet kiskotaan sängystä ja kyörätään pakkasessa tai helteessä pois, koska äipän arki sujuu paremmin,  kun lapset ovat pois alta. Jos päivähoito olisi laadukasta voisin ymmärtää, mutta nyt se sitä ole. Lapsi on vain hetken pieni, kyllä siinä jää aikaa siihen omaan elämäänkin,  ihan varmasti.  Olen kuullut, että joku lapsi haluaakin olla alta pois. Haluaakin jäädä varhaiskasvatuspaikkaan mieluummin kuin lähteä kotiin.

Tässä ketjussa teilattiin kyllä nekin, joiden lapset tarhassa 2-3 yh-vanhemmsn vapaapäivää vuodessa.

Vierailija
675/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että juuri kukaan varhaiskasvatuksen työntekijä vastustaa sitä että lapsi käy osa-aikaisesti päiväkodissa, vaikka vanhempi on pienemmän kanssa kotona. Näin toimivat myös monet päiväkodin työntekijät itse. Ongelma on se että osa kotivanhemmista tuo isomman lapsensa todella pitkiksi päiviksi ja loma-aikoina päiväkotiin. Koko systeemi perustuu siihen että loma-aikoina on vähemmän lapsia päiväkodissa ja päiväkodin työntekijät saavat pitää lailliset lomansa. Harvalla kunnalla on varaa palkata kesäksi sijaisia ja tällä hetkellä niitä ei edes välttämättä löydy mistään. Minusta maalaisjärkikin sanoo sen että päivystysaika kesällä ja jouluna on ehdottomasti tarkoitettu vain niille lapsille, joiden vanhemmat ovat silloin töissä. Mitä vähemmän silloin on lapsia päiväkodissa, sitä mukavampaa toimintaa myös työssäkäyvien lasten vanhemmille pystytään siellä järjestämään. 

Vierailija
676/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on surullista että asia on monelle näin mustavalkoinen. Ketä oikeasti voi sanoa että vanhempi ei rakasta lastaan jos vie joskus vapaapäivänä hoitoon?

Hoitajat jotka päiväkodissa töissä : perustelkaa ( ei käy musta tuntuu, fiilis pohjalta perustelut) miksi vanhempi on teistä paha ja huono vanhempi jos joskus tuo vapaapäivänä lapsen päiväkotiin?

Haluan kunnolliset perustelut.

Mun mielestä nykyajan vanhempia arvostellaan todella rumasti.

Vierailija
677/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat uupuneita mistä ? Lähtökohtaisesti on kyse terveistä ihmisistä.Kyllä täytyy jaksaa. Ei lasta pidä edes hommata jos häntä ei halua pitää kotona vapaapäivinään.

Oletko lukenut tätä ketjua? Aika moni on kirjoittanut omasta elämäntilanteestaan tai omista sairauksistaan, jotka kuormittavat arkea ja aiheuttavat uupumusta. Eikä varmaankaan voi sanoa, että lähtökohtaisesti on kyseessä terveet ihmiset, ellei ole heittää jotain tutkittua tietoa aiheesta.

No kyllä ihmiset, jotka ovat hedelmällisessä iässä ovat läntökohtaisesti terve ikäryhmä, se, että ketjuun on kirjoittanut ihmisiä joilla on jokin sairaus, ei muuta tätä.

Vierailija
678/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että juuri kukaan varhaiskasvatuksen työntekijä vastustaa sitä että lapsi käy osa-aikaisesti päiväkodissa, vaikka vanhempi on pienemmän kanssa kotona. Näin toimivat myös monet päiväkodin työntekijät itse. Ongelma on se että osa kotivanhemmista tuo isomman lapsensa todella pitkiksi päiviksi ja loma-aikoina päiväkotiin. Koko systeemi perustuu siihen että loma-aikoina on vähemmän lapsia päiväkodissa ja päiväkodin työntekijät saavat pitää lailliset lomansa. Harvalla kunnalla on varaa palkata kesäksi sijaisia ja tällä hetkellä niitä ei edes välttämättä löydy mistään. Minusta maalaisjärkikin sanoo sen että päivystysaika kesällä ja jouluna on ehdottomasti tarkoitettu vain niille lapsille, joiden vanhemmat ovat silloin töissä. Mitä vähemmän silloin on lapsia päiväkodissa, sitä mukavampaa toimintaa myös työssäkäyvien lasten vanhemmille pystytään siellä järjestämään. 

Päivystysaika jouluna? En tällaista muista kuulleeni koskaan, tarkoittaako tämä nyt 24.-26.12. välistä aikaa vai pidempää? Lapsi oli aikanaan normipäiväkodissa, joka ei ollut auki koskaan arkipyhinä.

Vierailija
679/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useita tuttuja jotka vievät kokoaikahoitoon isommat lapset kun ovat kotona vauvan kanssa. Ihan täyspäisiä normaaleja ihmisiä. Mutta kenellekään ei tule mieleenkään että itse hoitaisi lapsiaan. 1-3v. lapset tekevät pitkää päivää joka päivä hoidossa. Ja lomaa kesällä 1-3 viikkoa lapsilla hoidosta. Joulun välipäivinäkin raavittiin jo päiväkodin porttia. TÄMÄ on minusta se ongelma: nykyään on niin normaalia että ihan tavan ihmiset hoidattaa lapset päiväkodissa. Eivät ole uupuneita vaan käyttävät tätä oikeutta ja annas olla jos yhtään haluat siitä keskustella tai kyseenalaistaa niin silmille tullaan.

Vierailija
680/1734 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat uupuneita mistä ? Lähtökohtaisesti on kyse terveistä ihmisistä.Kyllä täytyy jaksaa. Ei lasta pidä edes hommata jos häntä ei halua pitää kotona vapaapäivinään.

Oletko lukenut tätä ketjua? Aika moni on kirjoittanut omasta elämäntilanteestaan tai omista sairauksistaan, jotka kuormittavat arkea ja aiheuttavat uupumusta. Eikä varmaankaan voi sanoa, että lähtökohtaisesti on kyseessä terveet ihmiset, ellei ole heittää jotain tutkittua tietoa aiheesta.

No kyllä ihmiset, jotka ovat hedelmällisessä iässä ovat läntökohtaisesti terve ikäryhmä, se, että ketjuun on kirjoittanut ihmisiä joilla on jokin sairaus, ei muuta tätä.

Nykyään hedelmällisessä iässä olevilla on paljon mm. masennusta ja muitakin mt-ongelmia/sairauksia, jotka eivät välttämättä aiheuta sairauslomaa, mutta vaikuttavat todella paljon ko henkilön ja läheistensä arkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan