Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että juuri kukaan varhaiskasvatuksen työntekijä vastustaa sitä että lapsi käy osa-aikaisesti päiväkodissa, vaikka vanhempi on pienemmän kanssa kotona. Näin toimivat myös monet päiväkodin työntekijät itse. Ongelma on se että osa kotivanhemmista tuo isomman lapsensa todella pitkiksi päiviksi ja loma-aikoina päiväkotiin. Koko systeemi perustuu siihen että loma-aikoina on vähemmän lapsia päiväkodissa ja päiväkodin työntekijät saavat pitää lailliset lomansa. Harvalla kunnalla on varaa palkata kesäksi sijaisia ja tällä hetkellä niitä ei edes välttämättä löydy mistään. Minusta maalaisjärkikin sanoo sen että päivystysaika kesällä ja jouluna on ehdottomasti tarkoitettu vain niille lapsille, joiden vanhemmat ovat silloin töissä. Mitä vähemmän silloin on lapsia päiväkodissa, sitä mukavampaa toimintaa myös työssäkäyvien lasten vanhemmille pystytään siellä järjestämään.
Päivystysaika jouluna? En tällaista muista kuulleeni koskaan, tarkoittaako tämä nyt 24.-26.12. välistä aikaa vai pidempää? Lapsi oli aikanaan normipäiväkodissa, joka ei ollut auki koskaan arkipyhinä.
Tuo kirjoittaja viittaa koulujen joululoma-aikaan, joka taitaa olla aaton aatosta loppiaiseen. Oletus on, että me konttorityöläiset saamme sen vapaaksi töistä, kun onhan se vapaata opettajilla ja koululaisillakin. Taitaa olla hiukan hakusessa paljonko meillä tavallisilla duunareilla on vuodessa lomaa. Itselläni se on 4 viikkoa kesällä ja yksi talvella. Mitään "saldoja" en voi kerätä. Eli joulu ja kesä "päivystys" tuli kyllä takavuosina tutuksi.
Toinen on tää, että lasten päivähoidossaolotunnit pitäisi ilmoittaa viikkoa etukäteen. Ainakin itse teen työtä, jossa minulle soitellaan usein yllättäenkin. Joskus olisi mahdollisuus hakea lapsi vaikkapa kolmelta päivähoidosta. Ajattelin, että se olisi mukavaa kaikkien osapuolten kannalta. Mukava iltapäivä lasten kanssa - päivähoidossa hiukan pienempi nuppiluku iltapäivästä. Mutta käytännössä tämä ei onnistu, jos en voi jo viikkoa etukäteen ennustaa millainen tilanne työssä on juuri tänä iltapäivänä. Kaatuuko järjestelmät, tuleeko yllättävä tilaus - vai onko vaan ihan hiljaista. Eli tämän seurauksena lapsia ei voi hakea hoidosta aikaisemmin, vaikka siihen olisi mahdollisuus.
Ei ollut aikanaan meidän muksun pk:ssa mitään erillistä kyselyä tuosta joululomasta, siksi varmaan olikin itselleni uus juttu nyt. Mä vein omat työvuorot pari kolme kertaa aluksi ja sitten pk:n johtaja totesi, että ilmoitatte, kun tiedätte, ettei lapsi ole tulossa hoitoon tietty(i)nä päiv(i)nä mahdollisimman hyvissä ajoin. Idea tässä oli se, että pk oli auki 6.30-17.30, joista ensimmäinen ja viimeinen puoli tuntia vain tarvittaessa. Eli kun en koskaan mennyt töihin ennen 7 tai päässyt 17 jälkeen, ei pk tehnyt mun työajoilla mitään... Ehkä siksi meiltä ei tota jouluakaan erikseen kyselty, kun oli kuitenkin kokoaikaisesti ma-pe töitä ja lapsella hoito...
Enempi itseä sylettää ne vanhemmat jotka raijaavat kipeää lasta hoitoon. Ihmetellään sitten sitä toistuvaa flunssa ja tauti kierrettä!!! Todella" vähän" sairasti lapset päiväkodeissa korona rajoitusten aikaan, eikä suotta. Ei sillon raijattu puolikuntoisia tukkoisia suppo persiissä vaikuttamassa olevia lapsia hoitoon väen väkisin jotta päässään töihin. Jokainen tällainen vanhempi voisi mennä itseensä ja kuvitella miltä tuntuu vetää täys työpäivä ohjatussa toiminnassa esim8-10h hirveessä räkiksessä ja nuutuneena jaksamisena äärirajoilla, sitte ihmeteltäis että kappas miten minä olen jatkuvasti tässä samassa taudissa, ei tervettä päivää näy... nii..i...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että juuri kukaan varhaiskasvatuksen työntekijä vastustaa sitä että lapsi käy osa-aikaisesti päiväkodissa, vaikka vanhempi on pienemmän kanssa kotona. Näin toimivat myös monet päiväkodin työntekijät itse. Ongelma on se että osa kotivanhemmista tuo isomman lapsensa todella pitkiksi päiviksi ja loma-aikoina päiväkotiin. Koko systeemi perustuu siihen että loma-aikoina on vähemmän lapsia päiväkodissa ja päiväkodin työntekijät saavat pitää lailliset lomansa. Harvalla kunnalla on varaa palkata kesäksi sijaisia ja tällä hetkellä niitä ei edes välttämättä löydy mistään. Minusta maalaisjärkikin sanoo sen että päivystysaika kesällä ja jouluna on ehdottomasti tarkoitettu vain niille lapsille, joiden vanhemmat ovat silloin töissä. Mitä vähemmän silloin on lapsia päiväkodissa, sitä mukavampaa toimintaa myös työssäkäyvien lasten vanhemmille pystytään siellä järjestämään.
Päivystysaika jouluna? En tällaista muista kuulleeni koskaan, tarkoittaako tämä nyt 24.-26.12. välistä aikaa vai pidempää? Lapsi oli aikanaan normipäiväkodissa, joka ei ollut auki koskaan arkipyhinä.
Tuo kirjoittaja viittaa koulujen joululoma-aikaan, joka taitaa olla aaton aatosta loppiaiseen. Oletus on, että me konttorityöläiset saamme sen vapaaksi töistä, kun onhan se vapaata opettajilla ja koululaisillakin. Taitaa olla hiukan hakusessa paljonko meillä tavallisilla duunareilla on vuodessa lomaa. Itselläni se on 4 viikkoa kesällä ja yksi talvella. Mitään "saldoja" en voi kerätä. Eli joulu ja kesä "päivystys" tuli kyllä takavuosina tutuksi.
Toinen on tää, että lasten päivähoidossaolotunnit pitäisi ilmoittaa viikkoa etukäteen. Ainakin itse teen työtä, jossa minulle soitellaan usein yllättäenkin. Joskus olisi mahdollisuus hakea lapsi vaikkapa kolmelta päivähoidosta. Ajattelin, että se olisi mukavaa kaikkien osapuolten kannalta. Mukava iltapäivä lasten kanssa - päivähoidossa hiukan pienempi nuppiluku iltapäivästä. Mutta käytännössä tämä ei onnistu, jos en voi jo viikkoa etukäteen ennustaa millainen tilanne työssä on juuri tänä iltapäivänä. Kaatuuko järjestelmät, tuleeko yllättävä tilaus - vai onko vaan ihan hiljaista. Eli tämän seurauksena lapsia ei voi hakea hoidosta aikaisemmin, vaikka siihen olisi mahdollisuus.
Ei ollut aikanaan meidän muksun pk:ssa mitään erillistä kyselyä tuosta joululomasta, siksi varmaan olikin itselleni uus juttu nyt. Mä vein omat työvuorot pari kolme kertaa aluksi ja sitten pk:n johtaja totesi, että ilmoitatte, kun tiedätte, ettei lapsi ole tulossa hoitoon tietty(i)nä päiv(i)nä mahdollisimman hyvissä ajoin. Idea tässä oli se, että pk oli auki 6.30-17.30, joista ensimmäinen ja viimeinen puoli tuntia vain tarvittaessa. Eli kun en koskaan mennyt töihin ennen 7 tai päässyt 17 jälkeen, ei pk tehnyt mun työajoilla mitään... Ehkä siksi meiltä ei tota jouluakaan erikseen kyselty, kun oli kuitenkin kokoaikaisesti ma-pe töitä ja lapsella hoito...
Ihan normaalia joustavaa konttorityöaikaa meilläkin tehdään. Joulun aikaan ja keskikesällä pääkaupunkiseudulla suljetaan osa päiväkodeista ja joku yksikkö sitten "päivystää". Eli jos lomasi alkaa vaikkapa kaksi viikkoa juhannuksen jälkeen, on lapsesi todennäköisesti kaksi viikkoa "päivystyksessä".
Ja meillä, kun kaksi ihmistä tekee joustavan työajan konttorityötä, halusimme perheen sisällä lyhentää lasten hoitoaikaa mahdollisuuksien mukaan. Eli vienti vasta juuri ennen aamiaista ja haku mahd varhain iltapäivästä. Tätä myös noudatimme. Mutta ihan siinä loppuvaiheessa päivähoidosta tuli ohje, että vaikka maksamme täydestä ajasta, pitäisi nämä esim. klo 15-16 noudot ilmoittaa etukäteen vs se että haet lapset vasta klo 17.
Vierailija kirjoitti:
Surullista mutta totta, yhä kasvavan määrän lapsia on parempi oikeasti olla siellä päiväkodissa kuin vanhemman kanssa joka ei halua tai kykene olemaan hänen kanssaan. Näin siitäkin huolimatta että ryhmäkoot kasvavat, erityislasten määrä kasvaa ja päiväkodissa ei todellakaan pystytä antamaan sitä huomiota, turvallisuutta ja opetusta mikä normaalissa kodissa pystyttäisiin. Vanhemmuuteen pitäisi ehdottomasti suorittaa jonkinlainen tutkinto ja lupa, jotta vanhemmat ymmärtäisivät mihin ovat sitoutumassa ja onko heistä siihen. Kasvavasta määrästä vanhempia ei valitettavasti ole. Jos omat lapseni olisivat olleet mielummin hoidossa kuin kotona kanssani, olisin ollut tosi huolissani!
Vähän kolmannen valtakunnan meininkiä tässä sinulla, että ihmisistä voisi karsia heitä, jotka eivät saa lisääntyä. Kun moni kuitenkin selviää lapsiarjestaan, jos saa vähän omaa aikaa. Olen hieman huolissani sinun lapsistasi, jos heillä ei ollut mitään kiinnostusta leikkikavereihin. Oma ois mieluusti kotona kokoajan, mutta kun mainitsen lapsikaverit niin mieli muuttuu. Ei aikuinen voi olla lapsen kaveri vaikka mitä tekisi eikä vanhemman tulisikaan olla lapsen leikkikaveri, vaan vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Miksikö vein aikoinani joinain vapaapäivinäni?
Päiväkoti vapaapäivinäni tuli halvemmaksi kuin yksityiseltä hoitajan osto mm. seuraavien ajaksi:
lääkärikäyntini: hammaslääkäri ihon valohoito, silmälääkäri, gynekologi, terapia, ihotautilääkäriJa juu. 3 päivää vuodessa pidin omaa lomaa yksin: 1 päivä kesällä, 1 ennen joulua ja 1 pääsiäisenä. Tuolloin valmistelin lapselta salaa synttärit, joulun ja pääsiäisyllätykset.
Ja juu, tiedän olleeni tämän takia paha vanhempi ja vielä huonompi 24/7/365 yh.
Aivan käsittämätöntä miten tämäkin kommentti on saanut näin paljon alapeukkuja! Ei ihme, ettei vanhemmuus kiinnosta. Yksinhuoltajien pitäisi ilmeisesti mennä taapero kainalossa myös gynekologille ja psykoterapiaan??
Olen itse lapseton nainen ja olin viime viikonlopun yh-ystäväni luona kylässä. Hänen kolmevuotiaansa vaati huomiota ihan kokoajan. Mitään asioita ei voinut tehdä ilman, että tuo lapsi oli keskipisteenä. Tuohan on toki ihan normaalia, mutta itse ajattelin, että HUHHUH! Onpa rankkaa. Todellakin soisin vanhemmille sen yhden päivän viikossa aikaa tehdä omia asioita (jotka usein ovat ihan käytännön juttujen hoitamista) sillä aikaa, kun lapsi on tarhassa. Luulisi olevan kaikkien intresseissä, että vanhemmat jaksavat hoitaa vanhemmuutensa mahdollisimman hyvin, eivätkä ylikuormitu oman ajan puutteesta. Sitä kiintymyssuhdetta voi sitten kehittää iltaisin ja viikonloppuisin. Tuleehan siitä monta tuntia viikossa!
Jotta lapsi oppisi suomen kieltä? siis jos äiti sattuu olemaan hereillä aamulla viedäkseen lapsen.
Tunnen äidin joka laittoi esikoisensa VAUVANA pari vuotta sitten päiväkotiin ja nyt on toisen vauvan kanssa kotona ja silti tämä esikoistaapero on JOKA PÄIVÄ täyttä päivää päiväkodissa!! Tämä uusi vauvakin joutuu päiväkotiin isompana vauvana (9-11kk iässä) niin miksei edes sitä muutamaa kuukautta minkä uusi vauva saa olla kotona hän voinut pitää taaperoakin kotona?!? En ymmärrä, voiko joku selittää mitä ihmettä? Terve on eli ei ole siitä kyse. Ja rikas, eli päiväkoti ei ilmainenkaan hänelle.
Jotenkin uskomatonta tuo 2 tosi pientä ja molemmat mahdollisimman aikaiseen täyspäivähoitoon vaan ja ei edes nyt voi pikkutaapero olla kotona :(
itsellä meni lapset 3v ikäisenä päiväkotiin koska ei saa sentin senttiä jos kotona pitää ja päiväkodissa ilmaiset ruoat kolme kertaa päivässä... muuten olisin voinut pidempäänkin pitää omassa hoidossa, jos edes satasen kuussa olis saanut 3-vuotiaasta kotona ruokia varten :( eli turhaan vien paikkoja kun rahanpuutteen takia pidän ne siellä syömässä..
Niin jos kyseessä kuten aloituksessa jos oikein ymmärsin että joku pitää silloin tällöin muutaman kerran vuodessa yhden vapaapäivän ilman lasta ei kai se niin vakavaa, jossei ole toistuvaa ja itse ole jatkuvasti terveenä kotona (työtön, pikkusisaruksen kanssa..)
Vierailija kirjoitti:
No jos päiväkodin valokuvauspäivä tai kevätretki sattuu mun vapaapäivälle niin lapsi menee silloin hoitoon. Samoin jos mulla on gynekologi, hammaslääkäri tai sairaalassa käynti, niin lapsi menee silloin hoitoon. Muuten pidän vapaapäivinä kotona.
Jos minulla on joskus arkivapaa, niin lähes joka kerran tulee jatko-opintojen hoitoa, oma asiointikäynti tai oman muistisairaan vanhempani asiointikäynti siihen. Joskus kai nämäkin pitää hoitaa. Haen kyllä lapsen ajoissa. Mutta tylsää, jos henkilökunta ajattelee minun olevan itsekäs, kun yritän hoitaa asioita.
En koskaan pitänyt lapsia päiväkodissa muutoin kuin töiden ja välttämättömien virka-aikaan osuvien menojen ajan (esim. lääkärikäynti jonka takia työpäivä jää lyhyemmäksi). Nyt kun lapset on 9v ja 12v ja katson taaksepäin, ja muistelen kun kerran 6 vuotta sitten sain sain olla 3 tuntia yksin sairaana kotona kun mummo vei lapset lupaamaani lastentapahtumaan, ja 4 vuotta sitten olin kaksi päivää sairaalassa leikkauksen vuoksi. Muistelen niitä hetkiä lämmöllä, olin vain itseäni varten, en ketään muuta. Rakastan lapsiani ja nautin heidän seurastaan, mutta olisi ehkä ollut tervettä olla vähän joustavampi ja vähän vähemmän tunnollinen tässä äitihommassa. Pitää vaikka, se yksi vapaapäivä vuodessa itseään varten. Nyt koululaisten kanssa tuntuu entistä vaikeammalta tuhlata vapaapäivää vain itseensä kun koululaisilla sitä lomaa on niin paljon, mutta ai että se tekisi hyvää. Katsoa vaikka kokonainen elokuva äänet päällä ilman keskeytyksiä!
Oon aina jotenkin ajatellut yhden lapsen yh-vanhempana, että vien lasta hoitoon siksi, että sillä lapsella on siellä leikkiseuraa ja kavereita, oman ikäisiään. Koska kotona on vain, minä, vanhempi, joka en osaa taantua lapsen tasolle leikkimään barbi- ja ponileikkejä. Olen ajatellut, että se on sille lapselle hyväksi leikkiä toisten lasten kanssa eikä olla yksin vanhemman kanssa vaan kotona. Ja tämä on ollut aivan oikea ajattelutapa, koska lapsesta on kasvanut erittäin sosiaalinen ja kaikkien kanssa toimeentuleva yksilö. Oikein suosittu sellainen. En ole koskaan ajatellut itseäni viedessäni lasta tarhaan. Olen tehnyt etätöitä ja lapsi on sen koko 8 tuntia joutunut pelaamaan tai katsomaan lastenohjelmia tai leikkimään yksin. Onko teillä katkeroituneilla varhaiskasvatuksen henkilöillä tullut koskaan mieleen, että lapsi saattaa tarvita lajityypillistä seuraa niistä muista lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat uupuneita mistä ? Lähtökohtaisesti on kyse terveistä ihmisistä.Kyllä täytyy jaksaa. Ei lasta pidä edes hommata jos häntä ei halua pitää kotona vapaapäivinään.
Olen juuri sairastanut kolmannen koronan. Olen niin uupunut että hampaat kalisee.
Samoin. Muutenkin koko vuoden sairastellut ennätyspitkiä flunssia. Varmaan nämä ihmeelliset koronat tekee jotain immuniteetille.
Miksi lapsi pitäisi eristää kotiin leikkimään yksin, jos sillä olisi mahdollisuus leikkiä omanikäistensä kanssa? vaikka sitten päiväkodissa.
Aloittaja koittaa syyllistää vanhempia. Eiköhän jokainen vanhempi tiedä mikä on parasta omalle lapselle. Itseäni hirvittää 26v "päiväkodin johtaja" jolla ei ole omia lapsia hän niin tietävinään laittaa joka päivä s****n daisyviestejä milloin mistäkin turhanpäiväisestä asiasta. Ja vielä enemmän olen huolissani hoitajista joilla ei ole alan tutkintoa eikö omia lapsia.....just saying...🤭
V* mikä ketju :D Täydellisiä kotiäitejä ja kasvattajia hit lerin hengessä. Ei tarvi ihmetellä, miksi Suomessa ei synny lapsia tai niiltä vähiltäkin ottaa lopen uupuneet vanhemmat nir rin pois. Tein yhden, ei olisi tullut mieleenkään hankkia lisää, ja olen onnellinen asiasta varsinkin teitä seuratessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella leikkiseuraa päiväkodissa? Älkää nyt viitsikö. Ei ole veronmaksajien rahoilla oikeutettua työntää lapset päiväkotiin etsimään leikkiseuraa, kun huoltajalla vapaapäivä. Vaan huoltaja itse aktiivisesti etsii tai luo leikkiseuraa eli leikkipuistot, perhetalot, Facebookryhmät ym. joissa luoda verkostoa lapsilleen ja itselleen.
Olen kahden neuropsykiatrisen diagnoosin lapsen totaaliyksinhuoltaja. Käytän päiväkotia vain minimin. Kuntoutus ja perhearki asperger- ja ADHD-perheessä kokoaikaa työtä tekevånä ja täysin ainoana aikuisena on tottakai itkettävää ja hermoja raastavaa, mutta itsepähän halusin perheen. Ehdin ostaa kuntosalikortin tai mennä leffaan tms. lasten aloitettua koulun joskus. Ei kaikkea tarvi saada heti!!! Itsekkyys huipussaan monella vanhemmalla nykyään.
No huh. Joskus vanhemman todellakin kannattaisi käyttää vapaapäivä esim. oman terveyden hoitoon. Ei kuulosta hyvältä t272uo teidänkään tilanne.
Lapset menee hoitoon, koska jos minulla on töistä vapaata tavallisena arkipäivänä niin olen vapaan järjestellyt opintojen takia.
Naulan kantaan ja hyvin sanottu! "Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta."
Osa lapsista on jopa kokopäivähoidossa eli varhaiskasvatuksessa, vaikka toinen vanhemmista on 24/7 kotona. Lastenhoidon ulkoistaminen yhteiskunnalle ei riitä kaikille vanhemmille. Kaikki lapset eivät saa olla kotonaan edes viikonloppuna ja loma-aikoina. Lapset kuskataan viikonloppuisin ja loma-aikoina sukulaisille hoidettavaksi. On iäkkäitä ja raihnaisia isovanhempia, jotka hoitavat alle kouluikäisiä lapsia jopa viikoittain ja pitkiä aikoja loma-aikoina.
Ihmettelen, miksi jotkut äidit ja isät eivät halua viettää aikaa ja tavallista arkea lastensa kanssa??? Mikä perheen arjessa ja omissa lapsissa on vikana? Onko perheen päivärytmi pielessä vai onko äidillä ja isällä elämänhallinta hukassa? Sama ongelma on koululaisilla. Kun koululaisilla on vapaapäivä ja lomaa koulusta, niin joillekin vanhemmille tulee kiire saada lapset äkkiä pois kotoa. Koululaiset eivät saa olla edes koulun loma-aikoina kotona. Huolenpito lapsista ulkoistetaan mummoloitten ja sukulaisten vastuulle.
Kotiäitinä tai koti-isänä toimiva vanhempi kykenee hoitamaan lapsensa itse. Työssäkäyvät vanhemmat voivat jaksottaa lomiansa ja pitää lomapäiviä eri aikoina. Jos vanhempi voi tehdä kotona etätöitä, niin lapsilla on vanhempi kotona ja saatavilla työpäivän aikana ja etätöiden lomassa.
Varhaiskasvatus kuuluu isälle ja äidille, ei päiväkotiin, jos iskä ja äiti makaavat kotona! Lapsella on oikeus samanlaiseen lomaan kuin hänen vanhemmillaan. Kotona ei viitsitä laittaa ruokaa, siksi lapset kiikutetaan päivähoitoon. Onhan se mukavampi siivota kotona, jos lapset ovat pois tieltä. Ovatko toisten lapset niitä varhaiskasvattajia?
Lapsilla on oikeus lomaan ja kotiruokaan!
Niille ketkä kirjoittavat, että ei muillakaan työpaikoilla voi valita milloin asiakkaat käyttävät palveluita niin sanoisin selityksen ontuvan.
Varhaiskasvatus on verorahoin ylläpidettävä toimintaa, josta asiakas maksut kattavat kärpäsenkakan verran.
Samoin kuin julkinen terveydenhuolto. Ei sieltäkään asiakas voi valita koska menee vaan silloin on mentävä kun ajan saa.
Yksi suuri syy päiväkotien ahdinkoon on se, että henkilökuntaa on liian vähän. Jos kaikki toisivat lapsensa joka päivä hoitoon ei kunnilla olisi varaa pyörittää päiväkoteja.
Asiakkaita sataa ovista ja ikkunoista vain enemmän, mitä enemmän pykäätte niitä lasuja, tulee enemmän lapsia hoitoon. Tämän kertoi minulle monta lastensuojelun sossua, että ihan ekana kartotetaan, voiko lapsi olla päiväkodissa, jos perheellä jaksamisen kanssa ongelmia :)