Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole se, että lapsi on satunnaisesti hoidossa vaikka vanhemmalla olisikin vapaapäivä. Eijän kukaan näe ongelmaksi sitä, jos vanhempi vie mukulan isovanhemmille hoitoon hoitaakseen itse sillä välin asioitaan. Ongelma on enemmänkin se, jos lapsella ei ole ikinä lomaa tai päivät ovat tuhottoman pitkiä joka päivä vaikka vanhempi olisi kotona. Mielestäni tukiverkottonat vanhemmat ovat oikeutettuja myös satunnaisesti päiviin, jolloin on hetki aikaa hengähtää.
"Tukiverkoton vanhempi" on kyllä todella ikävä sana. Ihan oikeasti sellaista ei varmasti ole olemassa. Tosin monet laskevat sellaiseksi itsensä jos isovanhemmat asuvat vähän kauempana vaikka olisivatkin tarvittaessa halukkaita auttamaan. Päiväkoti-ikäisten lasten kohdalla on erittäin poikkeuksellista, jos isovanhemmat ovat jo kuolleet.
Aijaa. Mun isä kuoli kun olin 15 ja anoppini kuoli ärhäkkään syöpään kun esikoinen oli kaksi.
Onhan näitäkin tapauksia valitettavasti olemassa. Nykyään kuitenkin suurin osa isovanhemmista ehtii nähdä lapsenlapsensa aikuisena.
Tämä ei kyllä niin pidä paikkaansa! Oma äitini sai minut ollessaan 39, ja minä sain kuopukseni ollessani 35. Tällä hetkellä muori on 76 ja pitää heiveröisestä papasta huolta, vieläkö mun pitäisi kehdata kipata hälle 3kpl vilkkaita 3-8v lapsosia hoidettavaksi?
Nyt kun äidiksi tullaan entistä vanhempana, niin tämä kehitys, jossa isovanhemmat eivät todellakaan ole enää kunnossa hoitamaan lapsenlapsiaan, tulee vain voimistumaan.
Meillä lapset ( 2) on olleet päiväkodista aina 8 viikkoa kesälomalla, syys ja hiihtolomat pois sekä jouluna noin kaks viikkoa. Eli maksimi lomat. Kesällä palkkasimme hoitajan kotiin sukulaistytöistä, oman kesäloman päättyessä. Koskaan lapset eivät ole olleet hoidossa silloin kun olemme olleet itse vapaapäivällä. Meillä se oli enemmän laiskuutta alkaa tälläämään itseään kun vaihtoehtona oli huikata tenaville että tulkaa viereen peiton alle jatkamaan unia. Voi että, kumpa vieläkin voisi tehdä niin. Lapset on nyt jo 14 ja 15 vuotta, eivät he enää tule sunnuntaiaamuna viereen. Se aika kuluu niin äkkiä.
Vanhemmat ovat uupuneita mistä ? Lähtökohtaisesti on kyse terveistä ihmisistä.Kyllä täytyy jaksaa. Ei lasta pidä edes hommata jos häntä ei halua pitää kotona vapaapäivinään.
Ei silloin lapsia kasvatettu uhkailemalla,lahjomalla, en ainakaan minä,vaan lapselle asetettiin tietyt rajat ja opetettiin käyttäytymään erilaisissa paikoissa ja tilanteissa. Lapseni eivät ole siitä ahdistuneet eikä joutuneet terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat uupuneita mistä ? Lähtökohtaisesti on kyse terveistä ihmisistä.Kyllä täytyy jaksaa. Ei lasta pidä edes hommata jos häntä ei halua pitää kotona vapaapäivinään.
Oletko lukenut tätä ketjua? Aika moni on kirjoittanut omasta elämäntilanteestaan tai omista sairauksistaan, jotka kuormittavat arkea ja aiheuttavat uupumusta. Eikä varmaankaan voi sanoa, että lähtökohtaisesti on kyseessä terveet ihmiset, ellei ole heittää jotain tutkittua tietoa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri sairastanut kolmannen koronan. Olen niin uupunut että hampaat kalisee.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei olekaan normaaleista viikkovapaapäivistä, joita yleensä kokoaikaosella työntekijällä on keskimäärin 2/vko, vaan ylimääräisistä vapaapäivistä eli esimerkiksi työajanlyhennysvapaista, jotka osuvat arkeen normaaliin lapsen hoitopäivään. Mikäli päivässä ei ole mitään tekemistä, pitäisin itse silloin lapsen kotona, mutta esimerkiksi jos kotona on menossa rakennusprojekti ja päivään sisältyy riskialttiitatyövaiheita, veisin mielummin lapsen hoitoon ellei sitten vaimolla olisi myös vapaapäivä ja hän pystyisi olemaan lapsen kanssa jossain.
Rakennan lapselle kotia silloin kun en hoida häntä tai ole ansiotyössä. Onko se tarpeeksi hyvä syy viedä hänet hoitoon myös vapaapäivänä?
Halvempaa ja työn jälki parempaa kuin timpureiden palkkaaminen.
Sitten aikanaan voin pitää hänet kotona myös vapaapäivinä. Lisäksi tykkää mennä hoitoon, pitää kavereista.
Vierailija kirjoitti:
Kampaaja, gynekologi, hammaslääkäri, hammaslääkäriajan varaaminen, lasten synttäreiden suunnittelu, ratsastus, siivoaminen, pihatyöt, kaupassakäynti, kahvittelu, pankin nettineuvottelu, oma aika ym. Joku voisi tehdä kattavan listan näistä selityksistä, mitä tässäkin ketjussa on tarjottu.
Kuvitelkaa selittämässä noita joskus vuosien päästä lapsellenne, joka kysyy, miksei saanut silloin aikanaan olla kotona kun äitikin oli.
Ja täytyy ihmetellä mikäli lapsella on kaksi vanhempaa, miksi päiväkodin täytyy hoitaa lasta jotta toinen pääsee kauppaan, kampaajalle, lääkäriin yms? Itse olin aikoinaan totaali-yh enkä vienyt lasta päiväkotiin muutoin kuin töiden takia. Muihin menoihin hankin lapsenvahdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaaja, gynekologi, hammaslääkäri, hammaslääkäriajan varaaminen, lasten synttäreiden suunnittelu, ratsastus, siivoaminen, pihatyöt, kaupassakäynti, kahvittelu, pankin nettineuvottelu, oma aika ym. Joku voisi tehdä kattavan listan näistä selityksistä, mitä tässäkin ketjussa on tarjottu.
Kuvitelkaa selittämässä noita joskus vuosien päästä lapsellenne, joka kysyy, miksei saanut silloin aikanaan olla kotona kun äitikin oli.
Ja täytyy ihmetellä mikäli lapsella on kaksi vanhempaa, miksi päiväkodin täytyy hoitaa lasta jotta toinen pääsee kauppaan, kampaajalle, lääkäriin yms? Itse olin aikoinaan totaali-yh enkä vienyt lasta päiväkotiin muutoin kuin töiden takia. Muihin menoihin hankin lapsenvahdin.
Ylimääräistä vapaata ei välttämättä ole yhtä aikaa, eikä ole varaa maksaa ulkopuoliselle hoitajalle, kun päiväkodista jo maksaa ja siellä on hoitosopimuksen mukaisesti varattu paikka sille ylimääräiselle vapaapäivällekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se toinen vanhempi on varmaan töissä kun aloituksessa kerrottiin erikseen että vain toisella on vapaapäivä.
Minusra on typeryyden huippu maksaa päivähoidosta, jättää se käyttämättä ja maksaa lapsenvahdille.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse syyllistänyt omaa äitiäsi siitä, ettet saanut olla aikanaan kotona vaan jouduit päiväkotiin? Mieti, äitisi on saattanut käydä hammaslääkärissä tai juoda kahvia, vaikka sinä olet ollut samaan aikaan hoidossa! Kauhea ajatus, kun nelikymppiselle selviää, että äiti katala ei ihan aina tehnytkään töitä, vaan jotain ihan muuta. Siinä kului lapsuus. Samalla logiikalla voisi äitiä syyttää siitä, että joutui käymään koulua, vaikka äiti olisi vapaapäivinään voinut pitää kotikoulua.
Tosi hassu ketju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on suurin ongelmasi, suosittelen alanvaihtoa. :) Subjektiivinen päivähoito tarkoittaa sitä, että kaikilla on oikeus olla päivähoidossa perheen tilanteesta riippuen.
Mua huvitti kans viime vuonna tuli päiväkodin johtajalta viesti, että kaikilla lapsilla pitäisi olla lomaa kesällä ja hän oli huolissaan kun näin ei kaikilla ole. Jouduin silmätikuksi tämän vuoksi. Ei ollut mahdollista lomailla. Olen opiskelija ja pakko oli olla töissä.
Päivähoitolaki on kumottu joten tuo ei tarkoita yhtään mitään.
Sipilän hallitus (20152019) muutti subjektiivista päivähoito-oikeutta niin, että se antoi kunnille oikeuden rajoittaa varhaiskasvatusoikeutta kokoaikaisesta 20 tuntiin viikossa esimerkiksi työttömien lapsilta. Eduskunta päätti kuitenkin 11. joulukuuta 2019 poistaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoituksen.
Esikoiseni syntyi -82 ja meni päiväkotiin, kun äityislomani loppui, lapsi oli tällöin 10 kk ikäinen. Sama homma seuraavan kanssa, syntyi -85 ja meni päiväkotiin 10 kk ikäisenä. Kolmas syntyi -90 ja hänen kohdallaan pystyin pitämään hoitovapaata jonkin verran. Ollessani äitiyslomalla ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi viety vanhempi sisarus päiväkotiin, seurakunnan kerho 2 x vko toimi virikkeenä. Ajat ovat muuttuneet. Tuo vanhempien kova väsymys on ihmetyttänyt. Kai sitä itsekin oli joskus väsynyt tai aika useinkin, mutta se meni ohi. Luojaani kiitän, ettei kukaan lapsistani ollut koliikkivauva, kaikki on "opetettu" nukkumaan yöt 4 kuukauden ikään mennessä. Koliikkivauvoille on nykyään keksitty semmonen sähköllä toimiva "heijaava" patja. Onko kenelläkään kokemusta, onko hyödyllinen kapistus? Olen usein miettinyt semmosta asiaa, että vauvahan on mielellään vaikka 24/7 sylissä ja rinnalla ja tykkää, kun häntä heijataan. Varmasti on raskashoitoinen semmonen vauva, joka vaatii jatkuvaa syliä esim koliikin tai refluksin takia. Ovatko nämä en vaivat lisääntyneet?
No se on kiva että sulla olleet "helpot" lapset. Itseäni ei naurattanut refluksivauvan yksinhuoltajana, jolla ei turvaverkkoja. Valvoin välillä 2 vuorokautta putkeen. Tätä kesti lähes 2 vuotta, koska terveydenhuolto ei ottanut tosissaan. Ja sitten ei saisi pitää välillä paria tuntia päiväkodissa että pääsee lääkäriin ym. Helppo se on sellaisten huudella kenellä on lapset joka viikonloppu isovanhempien luona. Meillä ei ole. I k i n ä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan muuttaa hinnoittelu niin, että vapaapäivistä saisi myös oikeasti alennuksen maksuihin.
Muuten on vähän turha itkeä, kun päivähoidosta kuitenkin maksetaan monta sataa euroa kuussa.
Monta sataa!?
Ulkomailla maksetaan 1000+
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä.Kerran puuttui neljä työntekijää ja yksi sijainen saatiin.10 lapsesta 6 vanhemmat kotona...Kyllä silloin ,näin äitinäkin, ajattelin etten kyllä veisi lastani siihen tilanteeseen!Tämän päivän vanhemmat valittavat 'oman ajan' puutteesta.Kun lapsia tehdään niin kyllähän se niin on että elämä muuttuu!Eikä ne lapset siinä kotona ikuisesti ole,kyllä sitten riittää sitä omaa aikaa.Lapselle tärkeintä omat läheiset!!!!
Siis tiedotitte vanhempia varmaan asiasta, että puuttuu noin paljon hoitajia? Onneksi on hyviäkin päiväkoteja missä on riittävästi hoitajia, harvoin sijaisia ja lapset viihtyy.
Kone kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan muuttaa hinnoittelu niin, että vapaapäivistä saisi myös oikeasti alennuksen maksuihin.
Muuten on vähän turha itkeä, kun päivähoidosta kuitenkin maksetaan monta sataa euroa kuussa.
Monta sataa!?
Ulkomailla maksetaan 1000+
Me maksamme myös veroja.
Tää on aivan naurettava keskustelu. Kunnat säästää varhaiskasvatuksesta, ihan sama mikä se yksittäisen perheen tilanne on. Aikuisten ja lasten määrät perustuvat suhdelukuun ja jos lapsia on ryhmässä vähemmän, vähennetään myös aikuisten määrää. Alalle tulee kyllä työntekijöitä, jos työstä maksetaan riittävä korvaus. Itse olisin sillä linjalla, että jos vanhempi kokee tarvetta viedä lapsi hoitoon, on sinne pääseminen lapselle todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin olla kotona se päivä. Omien lasteni ollessa pieniä, oli se lyhyt Sipilän hallituksen asettama subjektiivisen päivähoidon rajoitus. Olin työttömänä ja halusin osallistua oman alani koulutukseen jota pääkaupunkiseudun tt:llä oli tarjolla omalle alalleni (koin pienet kertaukset tarpeelliseksi kotivuosien jälkeen). Käytännössä vantaan kaupunki teki todella todella vaikeaksi osallistumiseni näihin koulutuspäiviin. Lisäksi esim lääkärissä sain valituksia siitä, kun lapset olivat mukana. Etenkin sokerirasituskokeessa taaperoni olivat liikaa hoitajalle. Kierukanasennuksessa kukaan ei sanonut mitään. Mutta jos käytäntö on se, että lapsia ei saa viedä hoitoon, niin sitten se linja pitäisi pitää myös terveydenhuollossa. Tämän sanottuani, tulee usein syyllistämistä, miksi lasten isä, isovanhemmat tai kunnan tarjoama tilapäishoito ei kelvannut. No, meillä on 2/4 isovanhempaa jo kuolleet (ja olisivat myös asuneet liian kaukana). Loput isovanhemmat ovat alkoholisteja. Lasten isä on työssä (eikä jousta) ja kunnallinen tilapäishoito pitää varata vähintään viikkoa ennen (tai ainakin silloin oli tämä sääntö). Tämän vuoksi menetin myös yhden työhaastattelun, sillä en päässyt haastatteluun ilman lapsia. Tällöin puhuinkin sitä, että jätänkö heidät kahdestaan autoon tai otanko mukaan haastattelutilanteeseen. Lopulta työttömyyten päättyi, kun sain lyhyen vuorotteluvapaan sijaisuuden. Jouduin tämän työn saadakseni opiskelemaan kokonaan uuden ohjemiston, jonka käyttöönton ja koulutukset kävin vetämässä suuressa suomalaisessa, globaalisti toimivassa pörssiyhtiössä. Tässä vaadittiin, että opiskelen ohjelmiston jo etukäteen ja käytännössä tämä tapahtui kahden taaperon kirkuessa vieressä.
Yhtään päivää tai hetkeä en ole viettänyt niin, että olisin pitänyt lapsiani turhaan päivähoidossa. Tiedän, että päivähoitoalan ihmisten mielestä nurinani on turhaa, mutta mielestäni näissä mainitsemissani esimerkeissä olisi ollut mielekkäämpää, jos työtönkin vanhempi olisi voinut hyödyntää päivähoitopalveluita - joustavasti ja tarpeen mukaan.
Tiedän myös, että suurimalla osalla perheistä jotka valittavat tukiverkkojen puutetta, ne kuitenkin ovat paremmat kuin meillä, mutta meitä ihan oikeasti on myös sellaisia joilla ei ole mitään muuta paikkaa jonne lapset saisi hoitoon kuin se päivähoito tai nyt lasten ollessa kouluikäisiä ne muutamat lasten leirit joita olemme löytäneet. Viimeksi tänään töissä valehtelin "lapsivapaista" -illoista. Kun ne niin ihania monen mielestä ovat... Kun meillä mennään ravintolaan parisuhdeaikaa viettämään, lapset istuvat vieressä, mutta annan heidän pelata puhelimillaan / katsoa elokuvaa.
Minusta yhteiskunnan pitäisi huomata myös se, millainen haaste pikkulapsi-aika on monelle perheelle. Itse olisin pikemminkin tukemassa lapsiperheiden jaksamista enemmän kuin vähemmän. Väittäisin, että hyvä päiväkodinjohtajakin tietää hiukan enemmän lapsiperheiden aikuisten haasteita eikä vaan nillitä, että kun olet lapsia tehnyt niin vahditkin niitä nyt - vaan pikemminkin haluaisi edistää perheiden, niin lasten kuin heidän vanhempiensa hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Hoiditko myös tuon lapsenvahdin palkkatositteet ja tyelmaksut vai palkkasitko pimeästi?
Niin mikä siinä nykypäivänä on että ensin nussitaan 3 lasta vuoden välein ja sitten ollaan niin uupuneita että 2 vanhinta laitetaan päiväkotiin 8-16 kun ei jakseta!! Pitäisikö miettiä ihan ensin monenko lapsen kanssa sitä jaksaa puuhastella! Ja tätä on todella paljon!!!!
Jos tuolle linjalle lähdetään, niin itse ainakin mieluummin käyttäisin verovaroja lapsiperheiden jaksamisen tukemiseen esim. subjektiivisen päivähoidon keinoin, kuin vaikka työttömien tukemiseen. Maailmaa voidaan katsella niin monella tapaa. Hienoa kuitenkin, että sinä teet kaikkesi lastesi eteen. Muista pitää itsestäsi huolta myös nyt, eikä vasta joskus.