Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appiukko tulee kylään ilmoittamatta

Vierailija
16.05.2023 |

Miten muut kokevat yhtäkkiä pihaan ilmoittamatta tulevat vieraat?

Me saatiin vauva alkuvuodesta ja nyt appiukko tulee pari kertaa viikossa kylään ilmoittamatta. Olen ollut kahdesti pesimässä vauvan kanssa pikkarit jalassa sängyn pohjalla kun ovea hakataan. Ikävä olo tästä vaikka tykkään ajatuksesta et haluaa nähdä vauvaa. Olen vihjaillut et soittaisi etukäteen, mutta se ei älyä.

Kaiken lisäksi hän ei pahemmin vauvaa noteeraa, kunhan tulee tylsyyttään tänne aikaa viettämään. Puhuu ja selittää omia asioitaan, ei ole kysellyt meiltä mitään.

Olen huono sanomaan suoraan ja tiedän että hän sitten loukkaantuu, mutta tämä alkaa vaikuttaa minuun ja se ei ole vauvalle hyväksi että olen äkäinen näiden käyntien takia. Mielestäni harvemmin ja sovitusti olisi parempi.

Kommentit (225)

Vierailija
101/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sanoisit ystävällisesti, että sopisiko sinulle, että soittaisit etukäteen. Vauva nukkuu hyvin epäsäännöllisesti ja minulle on tärkeää saada nukuttua kun en yöllä saa unta tarpeeksi. Jos en vastaa puhelimeen, olen päiväunilla. Jos sanot pahoittelevasti, niin ei tuosta voi loukkaantua. Ja parempi että kuulee sinulta ohimennen eikä mieheltäsi ikäänkuin välittäjänä, niin siitä ei tule tarpeettoman isoa asiaa

Kyllä ne loukkaantuu kuule, vaikka miten nätisti sanoo! 😂 siitä eivät loukkaannu, jos oma lapsi huutaa pää punaisena, että painu nyt oikeasti ulos täältä.

Vierailija
102/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun faija ei meinaa hyväksyä sitä että olen yövirkku, aina yrittää sopia kaikki asiat aamupäivälle mihin minunkin kuuluisi osallistua, mää näytän vaa junttia että minulla on oikeuksia myös enkä ole orja.

Jos minulta ei kysytä että olenko saatavilla niin minunkaan ei tarvitse noteerata muita.

Koska nuo kaikki asiat voidaan aina tehdä myös iltapäivällä ihan hyvin, yleen parin tunnin juttuja, silti yrittää puskea minua aamuisin liikkeelle kun olen juuri nukahtanu.

Yrittää myös puskea minua hakeen töitä firmoista jotka on auki vain arkipäivisin, sain sanottua että vain yötöitä tai korkeintaan iltaisin. Vetäkööt herneen nenäänsä niin minä en elä muiden rytmissä, enkä myöskään halua mihinkään yhteisöihin, olen introvertti ja halua oman työtilan, korjailen ja myyn tietokoneita freelancerina tällä hetkellä, tämän pystyy tekeen iltaisin ihan hyvin ja usein asiakkaillakin on paremmin aikaa tuolloin että miksi vtussa pitäs kaikki olla vain päivisin ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ihmiset ja lapsettomat eivät ymmärrä, jos vauvan äiti sanoo olevansa väsynyt ja tarvitsevan lepoa. He pitävät naista laiskana. Sitten saakin kuulla miten ennen naiset jaksoivat hoitaa ison karjan ja kymmenpäisen lapsilauman vaikka oli synnyttänyt edellisenä yönä, hymy huulilla ja valittamatta.

Jep. Meilläkin miehen äiti patisteli minua lähtemään 1 kk ikäisen vauvan kanssa kauppaan, harrastuksiin, tekemään pihatöitä jne. Että kuinka hyvin sinne vaunujen alakoriin mahtuu ruokaostokset, kuinka vauvan täytyy nähdä ihmisiä jne. Sellaista vinoilua ja veetuilua. Ei jotenkaan sulattanut sitä, että kauppaostokset ja harrastukset hoidetaan ihan ilman vauvaa illalla, kun mies tulee töistä, ellei ole pakko.

Vierailija
104/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä avaa ovea

2. Jos avaat, sano ensi töiksesi, että jatkossa voi ilmoitella itsestään aikasemmin tai ei tarvitse tulla.

Helppoa.

Vierailija
105/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on vähän hankalia, jos on liian kiltti ihminen... Siis sellainen, että ei halua mitään eripuraa. Ja ihan 100 varmasti tulee eripuraa, vaikka kuinka asiallisesti sanoo. Ei tuollaiset ihmiset kunnioita toisen yksityisyyttä. Kohteliaat normaalit ihmiset kysyvät ennen sopiiko tulla.

Vierailija
106/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle se kuuluu mitä pukee kotona ollessa. Itse kuljin usein aamutakissa kun vauva oli ihan vauva. Helppo imettää siinä ja oli pehmeä ja lämmin

Sama täällä. Jos tänne olisi joku ängennyt kysymättä (ei onneksi ikinä), niin ihmettelen, jos joku olisi halunnut tulla vielä sisälle asti... Kyllä ainakin itselleni tuollainen habitus kertoo siitä, että ei haluta vieraita vastaan ja tulisi sanottua, että katsellaan paremmalla ajalla.

Vierailija
107/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle se kuuluu mitä pukee kotona ollessa. Itse kuljin usein aamutakissa kun vauva oli ihan vauva. Helppo imettää siinä ja oli pehmeä ja lämmin

Hyvin kuuluu kenelle vaan kun sitä toitotat täällä kaikille jotka viitsii joutessaan lukea.

Vierailija
108/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitää vain sanoa suoraan... Harmittaa ettei hän itse älyä. Osaan kyllä pitää puoleni, mutta olen halunnut olla ystävällinen ja kunnioittava mieheni perhettä kohtaan ja he ovat muutoin oikein mukavia ihmisiä. Ikävä juttu mutta täytyy hoitaa.

En sen sijaan koe hyötyväni siitä että toiset naiset täällä alkavat nälvimään minua, tilanne on uusi ja hämmentää kun en ole tällaiseen ennen törmännyt. Halusin hieman pohtia asiaa ennen kuin lähden tekemään mitään, en ole kovin suorasanainen tai edes rohkea. Ehkä opin vähän sellaista nyt.

Kiva oli lukea että muillakin on ollut vastaavaa, ystävilleni ei ole tällaista kokemusta kenestäkään.

Niin ja toki puen vaatteet itselleni ennen kuin avaan, mutta kyllä se tympii kun haluaisin olla rauhassa vauvan kans ja nyt on hermosto virittynyt kuulemaan kaikki kolinat pihalta mahdollisiksi yllärivieraiksi. En edes tiennyt etten pitäisi sellaisista.

-ap

Ei kannata ilman muuta olettaa että vihamieliset kommentit tulevat naisilta. Yleensä miehet ovat niitä kaikkein ilkeimpiä ja täällä sellaisia miehiä riittää.

Vierailija
109/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Älä avaa ovea

2. Jos avaat, sano ensi töiksesi, että jatkossa voi ilmoitella itsestään aikasemmin tai ei tarvitse tulla.

Helppoa.

Ai helppoa teeskennellä että ei kuule kun ovikelloa käydään jatkuvasti rimputtamassa ja helppoa puhua tylysti puolisonsa isälle?

Ei todellakaan ole helppoa. Helppoa on heittää tuollainen kommentti keskustelupalstalle. Tuossa tilanteessa oleminen on äärimmäisen vaikeaa.

Vierailija
110/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä märinää jatkuvasti kun ihmiset tunkee kotiin väkisin. Yksinkertainen neuvo, ovi lukkoon jos suora puhe ei auta. Tuskin täältä lukevat ohjeistusta miten kullekin anonyymille sopii tai ei sovi vierailut.

Vierailija
111/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian usein on tuo 2krt/vk. On ilmeisesti jäänyt eläkkeelle ja toisaan yksinäisyyttään/tylsyyttään hoidattaa teillä. Kuitenkin mielestäni hänen pitäisi huomioida että pienen vauvan äiti , joka mahdollisesti valvoo myös yöt,  ei jaksa nyt yksinäisen vanhan miehen seuraneitinä olla, sorry vaan. Aikoinaan minun ex-anoppini paukkasi meille lähes joka päivä, vaikkei lapsia ollutkaan, myönsi suoraan olevansa masentunut ja yksinäinen, mutta en olisi millään jaksanut sitä, kun tulin pitkän työpäivän jälkeen kotiin , niin istui jo siellä (hänellä oli avaimet, koska olimme mieheni kanssa molemmat paljon matkatöissä ja kävi joskus katsomassa postit yms). Hassua että silloin ei pääsääntöisesti tullut kun mieheni (poikansa) ei ollut kotona. Eivät tulleet keskenään oikein toimeen.  No sittemmin erosin ja muutin pois paikkakunnalta, koska pelkäsin että nämä vierailut olisivat edelleen jatkuneeet. Sääliksi toki kävi mutta olin silti liian kiltti enkä kehdannut sanoa etten oikein jaksaisi.

Antaisin kyllä postien kasaantua ja kaikkien kukkien kuolla ilomielin ennen kuin antaisin kotimme avaimia sukulaisten käsiin. Juuri tuon takia.

Vierailija
112/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä märinää jatkuvasti kun ihmiset tunkee kotiin väkisin. Yksinkertainen neuvo, ovi lukkoon jos suora puhe ei auta. Tuskin täältä lukevat ohjeistusta miten kullekin anonyymille sopii tai ei sovi vierailut.

Joo, hyviä neuvoja tulee kyllä kuin tykin suusta.

Ongelmana ei ole kenelläkään se että ei tiedä mitä tehdä. Ovet lukkoon, puhelin kiinni, ovikello seinästä, rakennetaan vallihauta talon ympärille ja hankitaan viisi isoa koiraa. On kumma jos joku siitä tulee läpi. Lisäksi voi ilmoittaa lähisukulaisille että tehän ette tänne tule ja jos se haittaa niin välit poikki heti kaikkiin.

Mutta jos ongelma onkin siinä että tilanne pitäisi hoitaa fiksusti, sitten neuvoja on vähemmän tarjolla.

Vierailija
113/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Älä avaa ovea

Helppoa.

Ai helppoa teeskennellä että ei kuule kun ovikelloa käydään jatkuvasti rimputtamassa ja helppoa puhua tylysti puolisonsa isälle?

Ei todellakaan ole helppoa. Helppoa on heittää tuollainen kommentti keskustelupalstalle. Tuossa tilanteessa oleminen on äärimmäisen vaikeaa.

Tämä juuri. Ei ole helppoa. Omille vanhemmilleni voisinkin tehdä noin ja tarvittaessa voimasanoja käyttäen pyytäisin soittamaan ennen, mutta en miehen. Joku sellainen vieraskoreus siinä on. Minusta nimenomaan jokainen hoitaa omat sukulaisensa! Tässä tapauksessa ap:n miehen pitää sanoa, ettei ole ok tulla.

Vierailija
114/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon jo alkuun että tykkään kyllä ehdottomasti nähdä ystäviä ja sukulaisia, mielellään näen heitä useinkin mutta sovitusti tai edes kohtuullisella varoajalla.

Meillä miehen vanhemmat sekä omat vanhempani ja sisarukseni perheineen tekivät tätä, voi luoja että ärsytti. Ja kyllä sanottiin tiukasti kun että ilmoittavat ennen tuloaan mutta ei. Hetken saattoivat muistaa toiveen mutta äkkiä se aina "unohtui". Ovia pidettiin lukossa eikä menty aina avaamaan mutta silti taloa jopa kierrettiin ja ikkunoita käytiin koputtelemassa ja niistä kurkistelemassa! Ovikelloa ei ollut luojan kiitos. Ilta ja lasten nukutuskaan ei estänyt näitä vaikka tiedossa oli nukkumaanmenoajat ja toive että sitä kunnioitettaisiin. Sitten pihalta soiteltiin että tuu avaamaan, NO EN TULE KUN NUKUTAN LAPSIA. Muutamia noloja tilanteitakin kävi kun ovi oli unohtunut laittaa lukkoon.

Oli myös jatkuvasti ärsyttävät paineet siisteydestä ja omasta habituksesta ym., tuntui ettei kotonaan voinut olla rauhassa.

Lisäksi myös miehen puolelta eräs sukulaisperhe saattoi USEIN ilmestyä kymmenien kilometrien matkan päästä pihaan tai soittaa viiden minuutin varoajalla että ovat kohta tässä. Sitten loukkaannuttiin kun oltiinkin joku kerta itse juuri kiireellä tekemässä lähtöä pidemmälle reissulle eräänä viikonloppuaamuna eikä yksinkertaisesti voitu jäädä kestitsemään.

Oli osittain näistä syistä pakko muuttaa toiselle paikkakunnalle 😂 Mutta oli hyvä päätös, nykyään tulee kaikki näkemiset sovittua.

Vierailija
115/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi, kuinka otti päähän, kun appiukko paukahti paikalle etukäteen ilmoittamatta.

Hän on nyt ollut haudassa useamman vuoden ja ihan lämmöllä muistellaan, että oli kuitenkin kiva, että kävi ja tapasi lapsenlapsiaan.

Ei se kyläily, eikä ärtymyskään ikuisesti kestä.

Yritä ajatella positiivisesti, äläkä anna ärsyyntymisen ottaa valtaa.

Vierailija
116/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ei ole kokemusta moisesta vieraasta kuten appiukosta.

Mistäs semmoisen löytäs ?

.

Vierailija
117/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hyviä neuvoja tulee kyllä kuin tykin suusta.

Ongelmana ei ole kenelläkään se että ei tiedä mitä tehdä. Ovet lukkoon, puhelin kiinni, ovikello seinästä, rakennetaan vallihauta talon ympärille ja hankitaan viisi isoa koiraa. On kumma jos joku siitä tulee läpi. Lisäksi voi ilmoittaa lähisukulaisille että tehän ette tänne tule ja jos se haittaa niin välit poikki heti kaikkiin.

Mutta jos ongelma onkin siinä että tilanne pitäisi hoitaa fiksusti, sitten neuvoja on vähemmän tarjolla.

Ihminen joka noin tunkee ilmoittamatta ja kysymättä onko tämä sopivaa eikä edes huomaa ap:n käytöksestä ettei nyt ole oikein ilahtunut tilanteessa ei todellakaan ole fiksu joten huonoa on silloin fiksusti hoitaa asioita. Jos ei voi suoraan sanoa mielipidettään niin kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.

Vierailija
118/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan elävästi, kuinka otti päähän, kun appiukko paukahti paikalle etukäteen ilmoittamatta.

Hän on nyt ollut haudassa useamman vuoden ja ihan lämmöllä muistellaan, että oli kuitenkin kiva, että kävi ja tapasi lapsenlapsiaan.

Jaahas, klassinen "vanhusraukka kuolee kohta, miellytä häntä nyt edes 20 vuotta niin pääset hänestä eroon kuten haluat".

Vierailija
119/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on kiva kun käyvät mutta mikä estää soittamasta etukäteen? Jäisi vielä kivemmat muistot

Vierailija
120/225 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kopio tästä keskustelusta ja lyö appiukon kouraan seuraavan kerran kun tulee jos hän on yleensä lukutaitoinen. Kumma ukko, eikö edes töissä käy kun teillä ehtii ravata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi