Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen
Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html
Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.
Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.
Mielipiteitä?
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvun loppupuolella, käynyt peruskoulun kasarilla ja ysärillä.
Pakko kyllä sanoa, että joka tuutissa toitotettiin ehkäisyn tärkeydestä. Silloin ainut nuorten info oli nää nuortenlehdet, aikakauslehdet sun muut, joita kaikki lukikin. Ei ollut internettii. Koulusta tuli lyhyt info.
Sanotaanko näin, että nyt niitetään sitä, mitä kylvettiin.
Koko ajan toitotettiin, kuin raskaaksi voi tulla tuosta noin vain ja e-pilleriä tyrkytettiin jo hyvin varhain teineille.
Tämä.
Lisäksi ysärillä koulussa puhuttiin jatkuvasti maailman liikakansoituksesta ja kasvihuoneilmiöstä.
Ja nyt ihmetellään miksi me kasarilla syntyneet ja nuoremmat ei tee enää lapsia.
Juuri tämä! Liikakansoituksesta puhuminen jatkui 2000-luvulle.
Ja nyt yhtäkkiä kaikkien, joiden koko elämän ajan on saarnattu vahinkoraskauksien kauhistuksesta ja ehkäisyn tärkeydestä, liikakansoituksesta, siitä ettei lapsia saa tehdä ennen kuin on elämä kunnossa ja rahat lapsesta huolenpitoon sekä vakiintunut parisuhde, olisikin pitänyt hypätä hankkimaan 10 lasta teinistä lähtien että saadaan verotuloja? Samalla kun koulutusvaatimukset työelämässä vain kasvavat entisestään?
Muistan lukeneeni, että raskaus on vanhemmalla iälläkin todennäköisempää, jos on jo lapsia. Eli jos esikoista alkaa tekemään 35+ iässä, voi tulla vaikeaa. Uudelleensynnyttäjälle se ei välttämättä ole niin vaikeaa, kun keho jo tietää, mikä on homman nimi.
Onko näissä hedelmällisyystilastoissa otettu huomioon se, onko kyseessä ensisynnyttäjä vai uudelleensynnyttäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat asiat mitkä vaikuttaa syntyvyyteen eli minkä takia syntyvyys on alhaista ovat
-Rahan eli ei ole varaa lisääntyä tai ei halua lasta köyhänä.
-Kumppanin puute eli ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.
Unohdit yhden, mikä jää kaikilta huomaamatta.
- Liian pitkä opintoputki. Suomessa kaikki, aivan kaikki, pakotetaan opiskelemaan järkyttävän pitkään. Tämä on se juurisyy, miksi ihmiset ovat niin köyhiä hedelmällisessä iässä, että lasten teko siirtyy ja siirtyy. Liian pitkään opiskeluun kun liittyy olennaisesti aivan kaikki. Jos asut opiskelupaikkakunnalla opiskelija-asunnossa ja tiedät lähteväsi paikkakunnalta, kun opiskelut loppuvat jne., et vielä siinä vaiheessa halua lapsia. Ja jos työtä ei löydykään, vedät uuden opintoputken ja taas kaikki ne samat epävarmuudet kuin aiemminkin.
-> Opintoaikoja pitäisi lyhentää raskaalla kädellä. Kaikki tietävät, miten paljon yliopistoissakin on löysiä huruaineita, joita karsimalla hopsit näyttisivät paljon lyhyemmiltä. Tämä keinotekoinen opintoaikojen pidentäminen on suoraan pois syntyvyydestä. Ja me naiset maksamme tästä kaikesta sen isoimman hinna. Eikä kukaan huomaa. Se on aivan älyvapaata.
Hyviä pointteja. Asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku nainen voi jäädä lapsettomaksi? Minä olen elänyt siinä käsityksessä että jokainen nainen joka lapsia haluaa saa niitä lapsia. Toki jos terveydentilanne estää raskautumisen niin sen kyllä ymmärrän mutta ovatko kaikki naiset jotka haluavat lapsia mutta niitä ei saa sellaisessa terveydentilassa että raskautminen ei ole mahdollista?
Voiko joku tosiaan olla noin tietämätön? Missä olit koulun terveystietotunnilla?
Terveystiedon tunneilla ei valitettavasti kyllä kauheesti opeteta lapsettomuudesta :/ tuntuu että suurin osa luulee että ainoa naisen lapsettomuuden syy voi olla ikä. Vaikka yleisin naisen lapsettomuuden syy on esim pcos, joka voi olla minkä ikäisellä vaan. Ja on monia muitakin naisen lapsettomuuden syitä jotka ei riipu iästä, jotka on yleisempiä kuin ikä lapsettomuuden syynä
Tämä on näkynyt hyvin selvästi myös tällä palstalla. Harhaisimmat ovat sitä mieltä, että miehen hedelmällisyys laskee enemmän kuin naisen hedelmällisyys ikääntyessä. Ihme asioista, kuten ihan biologisista faktoista, joutuu nykyään vääntämään ihmisten kanssa.
Minusta on vaan hyvä että nuoria valmistetaan ehkäisyn käytöstä. Ei se ole mitään lapsen hankinnan pelottelemista. Ei-toivotut teiniraskaudet ovat väärä tapa nostaa syntyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kyllä sanoa, että joka tuutissa toitotettiin ehkäisyn tärkeydestä. Silloin ainut nuorten info oli nää nuortenlehdet, aikakauslehdet sun muut, joita kaikki lukikin. Ei ollut internettii. Koulusta tuli lyhyt info.
Koko ajan toitotettiin, kuin raskaaksi voi tulla tuosta noin vain ja e-pilleriä tyrkytettiin jo hyvin varhain teineille.
Olen itse syntynyt 80-luvun alkupuolella ja kokemukseni on samanlainen. Terveystiedontunneiltakin mieleeni on vain jäänyt hokemat raskauden kauheudesta ja ehkäisyn tärkeydestä. Raskaus oli pelottava ja vaarallinen asia.
Yläasteella raskauspelkolietsonta sai uusia sävyjä kun ilmastonmuutos ja ongelmallinen väestön liikakasvu nousi keskusteluun ja opetusmateriaalin.
Tämä valtio kasvatti minut pelkäämään raskautta.
Ja päättäjät ihmettelee, miksi syntyvyys laskee. No miksiköhän.
Samaa ikäluokkaa. Lisään tähän vielä sen ysillä terveystiedossa tytöille näytetyn synnytysvideon, jossa veri lensi ja väliliha repesi ja vauva rääkyi. Ja opettaja videon jälkeen muistutti että kun käyttää ehkäisyä, noin ei käy.
Onko ihme ettei haluta lapsia 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vain hyvä asia, koska maapallolla on aivan liikaa ihmisiä.
Mielestäni tämä syntyvyyden lasku ja siitä seuraavan huoltosuhdeongelman ratkaisuun liittyvät innovaatiot pitäisi nostaa yhteiskunnallisesti tärkeämmäksi teemaksi. Ei ole mikään innovaatio rahdata tänne ulkomaalaisia lisääntymään. Pitäisi järjestellä ja järkeistää työelämä ja ikääntyneiden hoiva uudestaan niin, että peli pyörii, vaikka uudet sukupolvet kutistuvat.
Liikakansoittuminen on niin valtava ongelma, että Suomi voisi hyvin olla tässä edelläkävijä ja kehittää ratkaisuja koko maailman tulevaisuutta ajatellen.
Kun olin opiskelija 2000-luvun alussa, niin silloin vielä saarnattiin siitä, miten väestönkasvu pitää saada talttumaan jotta planeetta pelastuu.
Japani on ratkaissut ikääntyvän väestön ongelmat mainiosti. Eiköhän Suomikin siihen kykene, ihmisten syyllistämisen sijaan ja ulkomaalaisen (monesti töitä tekemättömän) väestön tänne rahtaamisen sijaan (millä tavalla muuten Kela-tuilla koko elämänsä elävät ulkomaalaiset auttavat työvoimapulaa kun eivät mene töihin?)
Ratkaissut miten? Kyllähän Japani ajelehtii kohti katastrofia eikä mitään ratkaisuja ole esitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 80-luvun alkupuolella ja kokemukseni on samanlainen. Terveystiedontunneiltakin mieleeni on vain jäänyt hokemat raskauden kauheudesta ja ehkäisyn tärkeydestä. Raskaus oli pelottava ja vaarallinen asia.
Yläasteella raskauspelkolietsonta sai uusia sävyjä kun ilmastonmuutos ja ongelmallinen väestön liikakasvu nousi keskusteluun ja opetusmateriaalin.
Tämä valtio kasvatti minut pelkäämään raskautta.
Ja päättäjät ihmettelee, miksi syntyvyys laskee. No miksiköhän.
Täällä ihan samanlainen kokemus! Muistan kun meille 2000-luvun alussa kerrottiin, miten hirveästi vauva saastuttaa kun vaippoja päätyy kaatopaikoille. Ja miten kukaan ei saa edes kuvitella hankkivansa kuin 1 lapsen, ihan max. 2 lasta, muu olisi täysin ympäristön suhteen vastuutonta.
Ja nykyäänkin nuoria pelotellaan sillä, että planeetta on ihan just tuhoutumassa kun liikakulutuksen ja liikeväestön takia.
Tähän sitten ne kaikki ihan mielettömät nykyajan paineet siitä, mitä kaikkea vanhempien pitää tarjota lapsilleen. Että lapsia kiusataan, jos ei ole iPhonea, viimeisimpiä merkkivaatteita, ulkomaanlomia, kalliita harrastuksia.
Ja sitten ihmetellään, kun ihmiset eivät innolla lisäänny?
Vierailija kirjoitti:
Muistan lukeneeni, että raskaus on vanhemmalla iälläkin todennäköisempää, jos on jo lapsia. Eli jos esikoista alkaa tekemään 35+ iässä, voi tulla vaikeaa. Uudelleensynnyttäjälle se ei välttämättä ole niin vaikeaa, kun keho jo tietää, mikä on homman nimi.
Onko näissä hedelmällisyystilastoissa otettu huomioon se, onko kyseessä ensisynnyttäjä vai uudelleensynnyttäjä?
Varmaan kyse on siitä että hedelmälliset saattaa vahingossa tai tarkoituksella raskautua monta kertaa jo nuorempanakin.
Kun taas ihmiset joilla on huono heldemällisyys eivät ole nuorena tulleet vahingossa raskaaksi/eivät ole tulleet nuorempana raskaaksi vaikka olisivat yrittäneet.
Että vanhemmaksi ensi synnyttäjiksi osittain karsiutuu ne joilla jo nuorempanakin oli huonompi heldemällisyys ja siksi eivät ole tulleet nuorempanakaan raskaaksi
Minua luullaan aina kesätyöntekijäksi tai myydään lastenlippu. Varmaan otettaisiin huostaan sekä minut että lapseni jos sellaisen hankkisin ja joku näkisi että meidät on jätetty ihan keskenämme.
T31
Suomessa lähdettiin joskus parikymmentä vuotta sitten samaan teiniraskaushysteriaan mitä Jenkeissä on ollut, sillä erotuksella että nuo teiniraskaudet olivat oikeastikin ongelma siellä päin. Meillä taas peloteltiin olemattomalla ongelmalla ja tässä tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Lisäksi ysärillä koulussa puhuttiin jatkuvasti maailman liikakansoituksesta ja kasvihuoneilmiöstä.
Ja nyt ihmetellään miksi me kasarilla syntyneet ja nuoremmat ei tee enää lapsia.Juuri tämä! Liikakansoituksesta puhuminen jatkui 2000-luvulle.
Ja nyt yhtäkkiä kaikkien, joiden koko elämän ajan on saarnattu vahinkoraskauksien kauhistuksesta ja ehkäisyn tärkeydestä, liikakansoituksesta, siitä ettei lapsia saa tehdä ennen kuin on elämä kunnossa ja rahat lapsesta huolenpitoon sekä vakiintunut parisuhde, olisikin pitänyt hypätä hankkimaan 10 lasta teinistä lähtien että saadaan verotuloja? Samalla kun koulutusvaatimukset työelämässä vain kasvavat entisestään?
Näinpä. Ensin se lapsen saaminen on maailman kauhein asia, ja seuraavassa hetkessä niitä pitäisi olla puskettuna maailmaan jo vuosia aiemmin. Eikä kaikilla meillä ole edes kolmekymppisenäkään vielä sitä vakituista työpaikkaa eli varaa lapsen huolenpitoon tai sitä miestä, joka olisi sopiva isäksi. Sitten syyllistetään, kun ei ole tehtynä niitä tulevaisuuden veronmaksajia. Onko se todella pelkästään meistä ollut kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ikisinkku ja lapseton... Minulle on oikeastaan ihan sama se teenkö lapsia vai en tähän maailmaan eli ei haittaa se saanko lapsia vai en. Ikää minulla on 32 vuotta ja olen mies eli kai mulla on vielä aikaa niitä lapsia tehdä 80 vuotiaanakin jos haluan niitä :D
Aha.
Tottahan lääkäri puhuu, tosin vaikea kuvitella että joku oikeasti on niin tietämätön biologiasta? Ei aiheeseen edes tarvitse sen kummemmin perehtyä, eiköhän tästä ole käyty keskustelua vuositolkulla.
Erikseen sitten he jotka heräävät haluamaan lapsia vasta myöhemmällä iällä, mutta pitäisi ymmärtää että kaikkea ei voi saada ja jotkut valinnat ovat peruuttamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 1970- ja 1980-luvuilla vanhempien antama seksivalistus oli lause "jos tulet kotiin maha pystyssä, lennät pihalle kuin leppäkeihäs". Toinen hyvin suosittu lause oli "hoidat sitten itse omat kakarasi". Sitten kymmenen vuotta myöhemmin samat ihmiset syyllisti ja painosti hankkimaan heille lapsenlapsia. Asiallista keskustelua ei ollut olemassakaan.
Suurten ikäluokkien pohjatonta itsekkyyttä. Omat vanhempansa työnsivät vanhainkotiin heti kun oli vain mahdollista. Nyt joku professori kehotti tuhlaamaan eläessään koko omaisuutensa. Vaikka sen siemen tai merkittävin osakin siitä olisi itsekin perintönä saatu. Samalla hyvinvointio rakoilee ja maksuton koulutuskaan ei välttämättä kauaa ole itsestään selvyys.
Osin varmaan kyse on ettei vanhoja maatiloja tai perheyrityksiä lukunottamatta Suomessa ole ollut sukupolvelta toiselle säilyvän varallisuuden perinnettä. Kaikki mikä on saatu perinnöksi tai itse tienattu tuhlataan. Tämä on yksi syy miksi suomalaiset pysyvät köyhinä. Ei ole mitään sukupolvelta toiselle kulkevaa varallisuuden ydintä joka helpottaisi elämää.
Mistä tämä suurten ikäluokkien pohjattoman itsekkyyden henki kumpuaa? Tämä me ja meidän jälkeen vedenpaisumus henki. Osa selitystä on että moni vanhuskin on niin epäkypsä että oman kuolevaisuuden ajatus katkeroittaa. Niin paljon että se on maailmanloppu vaikka on vain osa sukupolvien ketjua.
Jos on vaikka 26-29-vuotias ja ollut jo muutaman vuoden hyvässä parisuhteessa ja molemmilla on koulut käyty ja hyvä työpaikka , josta saa elannon,niin miksei voisi hankkia lapsia?
Meillä suvussa lapsettomuutta ja mm. Endometrioosia. Oma isoäiti joutui käymään mm. Leikkauksessa, jotta lapsia oli mahdollista edes saada. Itse toivoin, että voisin tehdä lapset jo nuorena, etten joutuisi käymään läpi rankkoja hoitoja. Sain esikoisen 22-vuotiaana ja viimeisen 28-vuotiaana. Vielä tämän Kuopuksen syntymän jälkeen olen kuullut, kuinka "sä oot vielä niin nuori, että noita lapsia vaan tulee ja tulee" . Omakaan matka ei ole helppo ollut, kokenut keskenmenoja, ihan kuin olisin joku vauvantekokone jonkun mielestä.
No kuitenkin kun ilmoitin esikoisen syntymästä 22-vuotiaana niin jopa oma mummo sanoi "ei nyt vielä olis tarvinnut! Olisit voinut 10 vuotta odottaa vielä"
Myös ystävät jotka alkavat lisääntyä nyt reilu 30-vuotiaina ihmettelevät mitä teen nyt kun olen jo lapset tehnyt.
Yksi tuntemani nuori nainen lopetti juuri parisuhteen kun poikaystävä olisi halunnut alkaa asettumaan aloilleen ja perheen perustamiseen.
Voiko joku tosiaan olla noin tietämätön? Missä olit koulun terveystietotunnilla?