Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen

Vierailija
13.05.2023 |

Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html

Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.

Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.

Mielipiteitä?

Kommentit (486)

Vierailija
181/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sekä naiset että miehet kuvittelevat vielä kolmekymppisinäkin olevansa nuoria. Eivät he ole.

182/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat asiat mitkä vaikuttaa syntyvyyteen eli minkä takia syntyvyys on alhaista ovat

-Rahan eli ei ole varaa lisääntyä tai ei halua lasta köyhänä.

-Kumppanin puute eli ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.

Lisäksi moni nainen tietää, mitä äitiys tarkoittaa: nainen hoitaa lapsen ja kotityöt yksin. Mies on vapaamatkustaja.

Tuollainen olisi liian raskasta 38 vuotiaalle joka tekee fyysisesti raskasta työtä.

Henna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän se oikea ikä sitten on?

Jos kerran alle 30 on liian nuori ja yli 30 liian vanha?

Muutenkin tämä jatkuva ihmettely syntyvyyden laskusta saisi jo loppua. Tähän on meitä jo 4 vuosikymmentä opetettu että maailmassa on liikaa ihmisiä, ja nyt noudatetaan niitä oppeja. Se vaan on hyväksyttävä että lapsia ei enää synny samaan tahtiin kuin ennen eikä sille enää voi mitään.

Miksi niitä oppeja pitäisi noudattaa? Aivan huono oppi. Vaihdetaan niitä oppeja siihen, että lapsia kannattaa tehdä ja lapsen saaminen on kiva itsestäänselvä juttu joka kuuluu ihmisen elämänkaareen olennaisesti.

Pitää tehdä siitä taas normi että esikoislapsi saadaan alle 25 vuotiaana ja kukaan ei ihmettele, että ohho oletpas nuori, nyt jää elämä elämättä tms.

Vierailija
184/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se niinkin että perseeseen paneminen vähentää raskaaksi tulemisen mahdollisuutta huomattavasti.

Vierailija
185/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ylilääkärikään ymmärrä, että iso osa ihmisistä ei edes halua lapsia nykyään? Syntyvyys laskee jokaisessa kehittyneessä maassa kun elintaso nousee ja naiset saavat päättää itse omasta elämästään ja lapsiluvustaan. Onko tämä lääkäri yhtä huolissaan vaikkapa Japanin vielä Suomeakin alhaisemmasta syntyvyydestä? Tuskin. Kuka järkevä edes tekee lapsia Suomen kaltaiseen köyhtyvään maahan, jossa moni juuri ja juuri pystyy elättämään edes itsensä?

Vierailija
186/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, en jaksa edes lukea linkin juttua. En itse allekirjoita sitä, että siitä ei puhuttaisi tarpeeksi, että hedelmällisyys alkaa vähitellen kolmen kympin jälkeen laskea, muutamien vuosien päästä ihan selvästi.

Tiedostan asian, mutta ei ole ollut itsellä - ja tiedän, että monella muullakaan naisella - mitään mahdollisuutta ehtiä saamaan lapsia vielä, kun on mennyt opiskeluissa ja työuran aloittamisessa tämä aika ihan täysin.

Ja vaikka toivon perhettä ja tiedän jopa, että se menisi tärkeysjärjestyksessäni työuran edelle - ja osin juuri siksi, koska haluan lapsia elämäntilanteeseen, jossa ehdin keskittyä heihin enemmän kuin olisin nyt pystynyt - olen ehdottomasti halunnut luoda itselleni mahdollisimman vakaan tilanteen ja hoitaa opinnot yms. Loppuun.

En siis halua lisätä mitään paniikinomaisia tunnetiloja itsessäni lukemalla tuollaisia juttuja. Se ei auta mitään, en halua ylimääräisiä ahdistuksia nyt tähän. Lukekaa te aloituksen linkin juttu, joille asia on uusi.

Vierailija
187/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat asiat mitkä vaikuttaa syntyvyyteen eli minkä takia syntyvyys on alhaista ovat

Juuri näin. Nämä on monessa tutkimuksessa todettu syyksi, miksi ihmiset ei ole halukkaita keskimäärin hankkimaan lapsia silloin kun biologisesti olisi järkevintä, kun ei ole rahaa, sitä ei vaan ole. Monet lukion jälkeen käy armeijaa tai joutuu pitämään välivuoden, kun ei saa sopivaa opiskelupaikkaa. Opiskelun aikana sitä rahaa ei ole kenelläkään. Suurin osa haluaa päästä töihin kun valmistuu ammattiin, mutta siinäkin kestää. On pätkätyötä ja työttömyysjaksoja. Edelleenkään ei ole sitä rahaa perustaa perhe.

Sopivan kumppanin puute on myös tutkimuksissa todettu syy. Voin omakohtaisesti vahvistaa. Olin avoliitossa ikävuodet 22-28 avopuolison kanssa, joka ei ihan vielä halunnut perustaa perhettä. Ei 25-vuotiaana, eikä vielä 29-vuotiaana. Kun hän täytti 30 ja sanoi edelleen, että ei ole varma, onko oikea aika hankkia lapsia, minä kyllästyin. Jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei tiedä, ainahan se menee sen tahdon mukaan, joka ei ole varma.

Minulla on nykyisin 2 lasta, mutta mielellään olisin hankkinut enemmänkin. Esikoinen syntyi, kun olin 32 ja kuopus kun olin 38. Ja välissä 3 keskenmenoa. Kuopuksen syntymän jälkeen en ole enää saanut lapsia, vaikka on yritetty.

Vierailija
188/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas puhutaan vaan naisista. Monelle miehelle tulee täysin yllätyksenä, kun tavara onkin p.skaa eikä mikään liiku, kun on huonot elämäntavat. Ja yli 40v miesten lapsilla on suurempi riski olla vammainen tms.

Siksi, että suurin osa miehistä saa naisen raskaaksi minkä ikäisenä tahansa. Naisella taas on parasta ennen päivä. Ja pliis, älä suutu faktasta.

Mutta niistä lapsista ei välttämättä tule terveitä. Vanhojen isien lapsilla on suurempi riski syntyä vammaisena tai omata esim. neurologisia ongelmia.

Vierailija
189/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas puhutaan vaan naisista. Monelle miehelle tulee täysin yllätyksenä, kun tavara onkin p.skaa eikä mikään liiku, kun on huonot elämäntavat. Ja yli 40v miesten lapsilla on suurempi riski olla vammainen tms.

Siksi, että suurin osa miehistä saa naisen raskaaksi minkä ikäisenä tahansa. Naisella taas on parasta ennen päivä. Ja pliis, älä suutu faktasta.

Kyllä sekin on ihan fakta, että myös miesten hedelmällisyys on laskenut, itse asiassa heikentynyt puoleen 50 vuodessa! Tätä hedelmällisyysasiaa olisikin hyvä muistaa aina tutkia ottaen molemmat sukupuolet mukaan tarkasteluun.

https://www.duodecimlehti.fi/duo30074

Vierailija
190/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä ja adoptoi ulkomailta. Problem solved

On todella vaikeaa saada adoptiolapsi ulkomailta nykymaailmassa. Moni maa on kiristänyt ehtoja. Adoptioiden yhtydessä on paljastunut väärinkäytöksiä kuten tilanne, että lapsen biologinen vanhempi ei koskaan antanutkaan lupaa adoptioon. Sukulainen tai muu paikallinen henkilö oli kidnapannut lapsen ja vienyt lastenkotiin. Tai lapsi on suorastaan "myyty" eteenpäin.  Viime vuonna näin TV-dokumentin, jossa jotkut kolmikymppiset aikuiset murehtivat saatuaan tietää, että äiti ei olekaan hylännyt heitä vauvana vaan joku muu oli sekaantunut asiaan. Henkilöille oli kerrottu, että heidät oli hylätty.

Vierailija
191/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itse, naisena usein ihmetellyt, miten tietämättömiä ihmiset nykyään ovat näistä asioista.

Kyllä ihan koulussa opetettiin minun aikanani naisen hedelmällisestä elämänkaaresta.

T. N 1970

Kyllä kai suurin osa tuon tietää. Ei vaan itselläkään ollut kumppania nuorempana. Lisäksi kun ympärillä kaikki saivat ihan helposti lapsia 30-45 -vuotiaanakin, tuo oli helppo sivuuttaa. Omat lapseni syntyivät, kun olin 35+.

Vierailija
192/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sekin on ihan fakta, että myös miesten hedelmällisyys on laskenut, itse asiassa heikentynyt puoleen 50 vuodessa! Tätä hedelmällisyysasiaa olisikin hyvä muistaa aina tutkia ottaen molemmat sukupuolet mukaan tarkasteluun.

https://www.duodecimlehti.fi/duo30074

Aiheesta on ollut pysäyttäviä dokumentteja. Syyksi epäillään kemiallisia aineita ja miesten pukeutumista (liian kireät farkut). Voi olla niinkin, että luonto on tarkoittanut että ihminen saa jälkeläisensä nuorena.

Vierailija
193/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmällisyys ei yksilötasolla ole suoraviivaista. Vaihtelua on paljon. Jos kuukautiset alkavat varhain, ne myös kestävät yleensä myöhäiseen ikään ja kertovat siitä, että naisen hormonitasot ovat luontaisesti korkeat. Munasolujen laatu vaihtelee myös paljon naisesta toiseen.

Olen kuullut, että jos yli 45-vuotiaan naisen raskaus alkaa luonnollisesti, eikä mene kesken, raskaus sujuu hyvin ja lapsi on yleensä terve.

Vierailija
194/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 35v mies eli hedelmällisyys vielä huipussaan. mistä löytäisin max 25v naisen kun haluaisin että kumppanillakin hedelmällisyys huipussaan?

No tämän vuoksi myös miehen tulisi ne lapset hankkia ajoissa. Tuolla aiemmin joku mies oli sitä mieltä, että hänellä olisi aikaa kasikymppiseksi asti (no osittain oletan sen olevan vitsi).

Vaan kun ei ole! Ei kukaan hedelmällisimmässä iässään oleva nuori nainen kelpuuta papparaista isäehdokkaaksi.

Miksi miesten tulisi aiemmin hankkia lapisa kun hedelmällisyys on huipussaan 35v ikään asti? Kätevämpää vain hankkia 10v nuorempi nainen jolla hedelmällisyys samalla tasolla.

Vierailija
195/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollon mukaan 70 luvun loppupuolella oli 27 vuotias vanha

ensisynnyttäjäksi.

Ei biologian takia, siihen aikaan oli vaan tapa tehdä lapset nuorempana.

Silloin ei ollut ajattelutapaa, että "mä haluan pitää hauskaa ja aina täytyy olla kivaa enkä halua mitään tylsiä velvollisuuksia". Viittaan tällä niin miehiin kuin naisiin.

Vierailija
196/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei!! Tuo ensimmäinen selittääkin sen miksi köyhissä maissa afrikassa ja aasiassa ei synny lapsia ollenkaan.

Siellä pidetään lapsia tärkeinä.

Vierailija
197/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei!! Tuo ensimmäinen selittääkin sen miksi köyhissä maissa afrikassa ja aasiassa ei synny lapsia ollenkaan.

Siellä pidetään lapsia tärkeinä.

Niin, työvoimana kodin askareissa sekä vanhuudenturvana. Ei välttämättä haluttuina yksilöinä ja omina persooninaan.

Vierailija
198/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei näissä koskaan sanota sitä vaihtoehtoa, että kaikki eivät vaan halua lapsia? Siis yksinkertaisesti halua.

Siksi että hesarin jutun aihe on nimenomaan se tilanne jossa ei tulla raskaaksi vaikka olisi halua. Ei siis vapaaehtoinen lapsettomuus.

Eli suomeksi sanottuna:  lehtijutussa on kyse ihmisistä, jotka toivovat lasta, mutta nainen ei tule raskaaksi. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole olemassa sellaista menetelmää, jolla voi etukäteen selvittää kuka nainen tai mies on hedelmällinen  tulevaisuudessa.

Vierailija
199/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa asuvien ihmisten pitäisi olla valkoihoisia suomalaisia?

Miksi Suomessa asuvien pitäisi olla mustia, jotka eivät omaksu meidän kieltä ja kulttuuria?

Vierailija
200/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain hyvä asia, koska maapallolla on aivan liikaa ihmisiä.

Kerro lisää tästä Suomen ylikansoitusongelmasta.