Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen

Vierailija
13.05.2023 |

Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html

Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.

Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.

Mielipiteitä?

Kommentit (486)

Vierailija
101/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei näissä koskaan sanota sitä vaihtoehtoa, että kaikki eivät vaan halua lapsia? Siis yksinkertaisesti halua.

Vierailija
102/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan hyvä että idiootit jättävät synnyttämättä.

Olisipa joku kertonut tuon sinunkin vanhemmillesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos ei koe itseään, että olisi valmis äidiksi tai ei ole kiinnostusta perhe-elämään niin eikai sitä pidä lapsia alkaa tekemään koska pakko. Itse lähestyn kolmeakymppiä ja kiinnostuksen kohteet on toisaalla.

Vierailija
104/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaismiesten sperman laatu on romahtanut. Puolet 30-vuotiaista miehistä on käytännössä steriilejä.

Pelkkää pelottelua sekin. Suurin osa ihmisistä saa ihan normisti lapsia 35-45v:na.

Suurin osa naisista ei kyllä enää saa lapsia "normisti" 35-ikävuoden jälkeen. 35 tuntuu olevan jonkinlainen raja, jolloin naisten hedelmällisyys alkaa aivan tosissaan laskemaan. On toki naisia, jotka ovat ilman hedelmällisyyshoitoja tulleet raskaaksi vielä 45-vuotiainakin, mutta he ovatkin oikeastaan jo poikkeuksia.

Tossa on 10 vuoden käppi. 35-40 vuotiaana se hedelmällisyys ei kyllä droppaa vielä, sit 40v. eteenpäin näin käy.

Kyllä. Hedelmällisyys romahtaa sillä kellonlyömällä, kun mittariin kilahtaa 40 vuotta.

No ei tietenkään, mutta tilastollisesti populaatiossa 40v on se kohta kun voidaan sanoa että hedelmällisyys laskee. Ei 30 eikä 35.

Tämä on yksiselitteisesti pötyä. Nimenomaan populaatiotasolla se hedelmällisyys laskee ennen 40 vuoden ikää. Yksilöllinen vaihtelu on suurta. Miksi et lue sitä linkattua artikkelia edes? Siinä nimenomaan kumotaan se harhaluulo, että hedelmällisyys alkaisi laskea vasta nelikymppisenä.

Kuka väitti etteikö laskisi yksilötasolla? Tottakai laskee, mutta ihan tossa jutussakin puhuttiin 40v rqjasta ja siitä että *ehtiikö* saada kaksi tai kolme lasta. Se hedelmättömyys on täysin eri asia kuin laskenut hedelmällisyys.

Eli et ymmärtänyt lukemaasi. Se laskenut hedelmällisyys tarkoittaa nimenomaan lapsettomuuden kasvua.

Kun hedelmällisyys on laskenut, todennäköisyys saada toivottu lapsimääräkin laskee. Se on koko jutun ydinviesti ja ilmeisesti liian vaikea tajuttavaksi.

Jutussa selitetään moneen otteeseen, että toivottu lapsiluku jää saavuttamatta monelta, koska ei ymmärretä hedelmällisyyden laskua jo ennen 40 vuoden ikää.

Nimenomaan toivottu lapsiluku niin. Sen yhden lapsen se 35-40-vuotias saa sillä pikkuhiljaa laskevalla hedelmällisyydellään.

Ydinviesti todella on ymmärretty (ehkä tahallaan) väärin, kun väitetään että yli 30-vuotiaana hedelmällisyys laskee niin että raskautuminen on (liian) vaikeaa.

Saa, jos saa.

Vierailija
105/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ? Mä oon 26 enkä voisi kuvitellakaan saavani lasta moneen vuoteen.

Vierailija
106/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei näissä koskaan sanota sitä vaihtoehtoa, että kaikki eivät vaan halua lapsia? Siis yksinkertaisesti halua.

Siksi koska tutkijat pyrkivät tekemään täysin turhasta asiasta ison numeron. Lapsia syntyy juuri sen verran mitä ihmiset ihmiset haluavat, jos joku haluaa 0 lasta niin se ei tee lapsia ja jos joku haluaa 5 lasta niin se kyllä tekee niitä lapsia sitten useita.

Vierailija
107/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain hienoa, että Suomessa naiset opiskelevat pitkälle ja toimivat työelämässä ennen lapsen saamista. Mikä ongelma on, että lapset tehdään kolmekymppisenä? Byhyy, naiset ei toimikaan synnytyskoneina valtiolle tuottaen mahdollisimman monta uutta veronmaksajaa, vaan elävät omaa elämäänsä, kamalaa.

Ja millä rahalla ne lapset pitäisi tehdä nuorempana? Työelämä on sellaista silppua nykyään että vakituinen työsuhde on melkoinen onnenkantamoinen, ja ostovoima muutenkin laskee kuin lehmän häntä. Hyvä kun on varaa itseni elättää. N26

Silloin on turha rutista raskautumisen vaikeuksista. Biologia ei ole tahdon asia.

Itä-Euroopassa on halpaa käydä lapsettomuushoidoissa.

Onnistuu, jos onnistuu.

Vierailija
108/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 35v mies eli hedelmällisyys vielä huipussaan. mistä löytäisin max 25v naisen kun haluaisin että kumppanillakin hedelmällisyys huipussaan?

Et nyt ihan helpon keissin parissa paini: 25v ja alle nainen ei kovin helposti haksahda kymmenen vuotta vanhempaan mieheen, kun hänellä on ottajia suht ikäisistään runsaasti.

Vierailija
109/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin nuorempana, että haluan lapsia jo nuorena ihan siinä 20-25v. Todellisuus on se, etten edes nyt 28v ole ajatellut lasten yrittämistä. Maailma ja elämä muuttuu, minulla se on edennyt näin ja olen tosi tyytyväinen elämääni tällä hetkellä. Olen itse asiassa alkanut haaveilemaan myös sellaisesta ammatista, joka olisi aika haastava perheelliselle.

Mitä ihmettä kenenkään lapsiasiat edes kuuluu muille?

Vierailija
110/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai naiset ei ikinä mistään kuule, että lapsentekeminen vaikeutuu iän myötä? Ei mistään? Se että koulussa oli vuositolkulla terveystietoa, kerran kuussa on joka lehdissä asiasta otsikot, sukulaismummot muistuttaa joka sukujuhlissa, ja jopa työkokouksessa on ihan random tuntematon mies muistuttanut minua miten lapset pitäisi jo hankkia jos on yli 30v.

Mutta ei, naiset ei kuule mistään asiasta. Onneksi tämä aloitus tehtiin niin naiset kuulee tästä lopulta.

Lisäsin tähän, että lisäksi raskaudella pelotellaan tyttöjä koko kasvuvaiheen. Raskaus on pahinta mitä voi tapahtua.

Että aika ristiriitaisen viestinnän keskellä naiset saavat suunnitella tulevaisuuttaan ja elämäänsä.

No todellakin. Ensin pelotellaan vahinkoraskaudella siitä 12-vuotiaasta lähtien. Ja painotetaan sitä, miten tärkeää on kouluttautua, hankkia ammatti, valita oikea mies. Sitten viestintä muuttuukin siihen, että "hei, sun olisikin pitänyt hankkia niitä lapsia jo viimeistään 21-vuotiaana!" Ööö ... tuolloin on käytännössä kaikilla opinnot vielä kesken, ura vasta tulevaisuudessa ja samoin rahallinen turva. Ja yleensä myös se sellainen mies, jonka kanssa voisi kuvitella perustavansa perheen.

No, omassa tuttavapiirissä yksi tuli vahingossa raskaaksi yhden illan jutusta joskus 21-vuotiaana yliopistovaihdossa ja se oli ihan mieletön tragedia kaikkien mielestä. Kai niillä ihan hyvin on mennyt kun kyseisen naisen vanhemmat sitten käytännössä hoitivat lapsen kun naisella vielä opinnot kesken ja työelämäänkin piti päästä saadakseen tuloja itselleen ja lapselleen.

Muut ovat sitten hankkineet lapset siinä 35-45 -ikäisinä eikä kenelläkään ole ollut ongelmia, kaikista pelotteluista huolimatta. Ja näissä tapauksissa avioliitot ovat myös kestäneet ja lapsista on kyetty huolehtimaan.

Ja joo, kyllä nuo hedelmällisyysasiat ovat jokaisen naispuolisen tiedossa jo lapsesta asti. Tosi naurettavaa ja alentuvaa gynekologeilta väittää, että ihmiset olisivat tietämättömiä. Monesti se on niin, että gynekologit, varsinkin hedelmällisyyteen keskittyneet, ovat tietämättömiä kun tuijottavat vain keskiarvoja ja todennäköisyyksiä ja yleistävät niistä. Yksi tuttu gynekologi kertoi tapauksesta, jossa 43-vuotiaalle naiselle uudessa suhteessa oli hedelmällisyysklinikalla kerrottu, että on liian vanha saamaan lapsia eikä suostuttu hoitamaan. No, kuukautta myöhemmin oli luomusti raskaana, ilman komplikaatioita.

Eiköhän ne syyt alhaisessa syntyvyydessä ole ihan muualla kuin ihmisten tietämättömyydessä biologian perusasioista.

Vierailija
111/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani lapsettomuuden syy on ikisinkkuus. Olen introvertti joten viihdyn tosi paljon yksin eli se parisuhde ei edes ole minulle se kovinkaan tärkeä asia elämässäni. Se saanko minä lapsia vai enkö saa on minulle luokkaa "ihan sama" koska elämä on varsin hyvää nyt ja eikö ne lapset rajoita/hankaloita elämää varsin paljon?

Käyn töissä kyllä ja tienaan ihan hyvin rahaa ja nautin siitä että saan olla vapaa eli saan päättää itse omista asioistani. Tiedän myös sen että itselläni alkaa aika käymään vähiin lapsien teon suhteen kun olen pian 33 vuotias mieshenkilö mutta entä sitten? 

Minusta se on hyvä asia että saamme nykyisin itse päättää lapsiasiamme joten kaikkien pitäisi hyväksyä se.

Vierailija
112/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa varmaan kaikki naiset on saaneet lapsensa 30v+, monet lähempänä 35v.

Vierailija
113/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai naiset ei ikinä mistään kuule, että lapsentekeminen vaikeutuu iän myötä? Ei mistään? Se että koulussa oli vuositolkulla terveystietoa, kerran kuussa on joka lehdissä asiasta otsikot, sukulaismummot muistuttaa joka sukujuhlissa, ja jopa työkokouksessa on ihan random tuntematon mies muistuttanut minua miten lapset pitäisi jo hankkia jos on yli 30v.

Mutta ei, naiset ei kuule mistään asiasta. Onneksi tämä aloitus tehtiin niin naiset kuulee tästä lopulta.

Lisäsin tähän, että lisäksi raskaudella pelotellaan tyttöjä koko kasvuvaiheen. Raskaus on pahinta mitä voi tapahtua.

Että aika ristiriitaisen viestinnän keskellä naiset saavat suunnitella tulevaisuuttaan ja elämäänsä.

No todellakin. Ensin pelotellaan vahinkoraskaudella siitä 12-vuotiaasta lähtien. Ja painotetaan sitä, miten tärkeää on kouluttautua, hankkia ammatti, valita oikea mies. Sitten viestintä muuttuukin siihen, että "hei, sun olisikin pitänyt hankkia niitä lapsia jo viimeistään 21-vuotiaana!" Ööö ... tuolloin on käytännössä kaikilla opinnot vielä kesken, ura vasta tulevaisuudessa ja samoin rahallinen turva. Ja yleensä myös se sellainen mies, jonka kanssa voisi kuvitella perustavansa perheen.

No, omassa tuttavapiirissä yksi tuli vahingossa raskaaksi yhden illan jutusta joskus 21-vuotiaana yliopistovaihdossa ja se oli ihan mieletön tragedia kaikkien mielestä. Kai niillä ihan hyvin on mennyt kun kyseisen naisen vanhemmat sitten käytännössä hoitivat lapsen kun naisella vielä opinnot kesken ja työelämäänkin piti päästä saadakseen tuloja itselleen ja lapselleen.

Muut ovat sitten hankkineet lapset siinä 35-45 -ikäisinä eikä kenelläkään ole ollut ongelmia, kaikista pelotteluista huolimatta. Ja näissä tapauksissa avioliitot ovat myös kestäneet ja lapsista on kyetty huolehtimaan.

Ja joo, kyllä nuo hedelmällisyysasiat ovat jokaisen naispuolisen tiedossa jo lapsesta asti. Tosi naurettavaa ja alentuvaa gynekologeilta väittää, että ihmiset olisivat tietämättömiä. Monesti se on niin, että gynekologit, varsinkin hedelmällisyyteen keskittyneet, ovat tietämättömiä kun tuijottavat vain keskiarvoja ja todennäköisyyksiä ja yleistävät niistä. Yksi tuttu gynekologi kertoi tapauksesta, jossa 43-vuotiaalle naiselle uudessa suhteessa oli hedelmällisyysklinikalla kerrottu, että on liian vanha saamaan lapsia eikä suostuttu hoitamaan. No, kuukautta myöhemmin oli luomusti raskaana, ilman komplikaatioita.

Eiköhän ne syyt alhaisessa syntyvyydessä ole ihan muualla kuin ihmisten tietämättömyydessä biologian perusasioista.

Lisään siis, että tuossa 21-vuotiaana tapahtuneessa vahinkoraskaudessa lapsen isä ei koskaan ollut lapsen elämässä mukana. Eli lapsen äiti, ja keskeisesti hänen vanhempansa, hoitivat lapsen.

Vierailija
114/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ? Mä oon 26 enkä voisi kuvitellakaan saavani lasta moneen vuoteen.

Niin, tuossa jutussahan ei sanota että sun pitäisi lapsia tehdä alle 30-vuotiaana. Täällä nyt taas väännetään ja käännetään asia ihan nurin. Se on ihan tpsi ok että Suomessa ensisynnyttäjä on yli 30. Tässä nyt vaan mennään synnytystalkoo ajatus edellä ja tehdään ongelma asiasta, joka ei sitä ole.

Jos taas suunnittelet kolmea tai useampaa lasta, sit kannattaa tehdä se eka kohta.

Vierailija
115/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on mutta nykyisin se otollisin elämäntilanne lapsen hankintaan on lähempänä 40 kuin 30.

Silloin vaan entistä suurempi osa ei saa sitä lasta tai lapsia. Siitä se lääkäri jutussa muistuttaa.

Ja riskit kasvavat, ettei lapsi ole terve. Myös isän iällä on merkittävä tekijä, uusimpien tutkimusten mukaan.

https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/raskaus-ja-synny…

Vierailija
116/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain hyvä asia, koska maapallolla on aivan liikaa ihmisiä.

Niitä ihmisiä ei vain kiinnosta maksaa elkettäsi ja terveydenhoitoasi. Niiden ihmisten mielestä saat hankkia palvelusi ja eläkkeesi ihan miten haluat. Vaikka kadulla kerjäten.

Niitä maailman ihmisiä joista suurin osa asuu länsimaiden uljopuolella ei kiinnosta tippaakaan vihreiden utopiat tai muu kuin klaanin tai suvun etu.

Olet tätä naiivia nykypolvea joka kuvittelee hyvinvointivaltion säilyvän itsestään ikuisesti.

Säälittävää on tämä nuorien katkeruus kun ei kuulemma saa eläkettä. Lapselliset hölmöt jotka eivät ymmärrä että ilman hyvinvointivaltiota 99% heistä olisi rutiköyhiä. Nuo nuoret eivät olisi ilman aikaisempia sukupolvia yhtään mitään.

Vierailija
117/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvun loppupuolella, käynyt peruskoulun kasarilla ja ysärillä.

Pakko kyllä sanoa, että joka tuutissa toitotettiin ehkäisyn tärkeydestä. Silloin ainut nuorten info oli nää nuortenlehdet, aikakauslehdet sun muut, joita kaikki lukikin. Ei ollut internettii. Koulusta tuli lyhyt info.

Sanotaanko näin, että nyt niitetään sitä, mitä kylvettiin.

Koko ajan toitotettiin, kuin raskaaksi voi tulla tuosta noin vain ja e-pilleriä tyrkytettiin jo hyvin varhain teineille.

Vierailija
118/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on nykyisin tosi vaativaa.

Vierailija
119/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen neitsytmies eli en saa naisilta seksiä joten ei mulla siks ole lapsia... Voisin tehdä vaikka 100 vauvaa naisten kanssa jos naiset vaan antaisi mulle seksiä..

Vierailija
120/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että hesarin jutun aihe on nimenomaan se tilanne jossa ei tulla raskaaksi vaikka olisi halua. Ei siis vapaaehtoinen lapsettomuus.