Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen

Vierailija
13.05.2023 |

Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html

Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.

Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.

Mielipiteitä?

Kommentit (486)

Vierailija
121/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on mutta nykyisin se otollisin elämäntilanne lapsen hankintaan on lähempänä 40 kuin 30.

Silloin vaan entistä suurempi osa ei saa sitä lasta tai lapsia. Siitä se lääkäri jutussa muistuttaa.

Tutkijana ymmärrän toki hyvin todennäköisyydet yms.

Tosiasia kuitenkin on, että jokainen tuntemani nainen, joka on halunnut saada lapsen lähempänä 40 ikävuotta (tai sen jälkeen) on sen lapsen saanut, ilman mitään hoitoja tai ongelmia.

Sillä vaikka todennäköisyys laskisi, ei se silti tarkoita että se todennäköisyys olisi nolla.

Tosiaan, kun mietin kaikkia ihmisiä joita tunnen, niin tiedän 3 vahinkoraskautta; ikävuosina 21, 30 ja 45.

Muut raskaudet sitten suunniteltuja ja onnistuneita ja ongelmattomia, pääosin ikävuosina 35-45.

Eniten ongelmia lasten (ja puolisoiden) kanssa on kaikilla tullut siinä vaiheessa kun ne lapset ovat olleet jo maailmassa. Joten ei se lapsen alkuunpano vaikeaa ole valtaosalle, mutta sen lapsen kasvattaminen ja elättäminen on.

Vierailija
122/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, maailmasta ei kyllä näillä näkymin ihmiset lopu kesken!

Jos olisi suomalaisten päättäjien  tasoiset päättämässä loppuisi syntyvyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei näissä koskaan sanota sitä vaihtoehtoa, että kaikki eivät vaan halua lapsia? Siis yksinkertaisesti halua.

Siksi että hesarin jutun aihe on nimenomaan se tilanne jossa ei tulla raskaaksi vaikka olisi halua. Ei siis vapaaehtoinen lapsettomuus.

Eihän se vaadi muuta kuin ehkäisyttömän seksin? 

Vierailija
124/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten ikä ensimmäisen lapsen syntyessä oli keskimäärin 29,6 vuotta, kun kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 31,2 vuotta. Yleisimmin äiti oli 2934-vuotias lapsen syntyessä. Yli 45-vuotiaille äideille syntyi yhteensä 187 lasta.

https://www.stat.fi/tup/poimintoja-tilastovuodesta/aidit-tilastoissa.ht…

Palstaa! Kun lukee, niin naisella on oikeus tulla äidiksi, missä iässä hyvänsä ja jokaisella palstamammalla on tuttuja tai sukulaisia, jotka ovat tulleet äidiksi yli 50-vuotiaina ja jokaisella on kuukautisetkin vielä reilusti yli 50-vuotiaina. Eli lääkärit eivät tiedä mitään ja osoittavat lausunnoillaan naisvihaa ja turhaan pahoittavat vaikeasti raskautuvien mieliä.

Olen nelikymppinen nainen, kolme lasta. En tunne ainuttakaan yli viisikymppisenä/yli raskautunutta. Kuukautiset voivat jatkua, mutta munasolujen laatu on jo sekundaa.

Vierailija
125/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n linkkaama artikkeli koskee nimenomaan ei-toivottua lapsettomaksi jäämistä.

Jostain syystä tämä ketju on kuitenkin aivan täynnä sellaisten naisten kommentteja, jotka eivät omien sanojensa mukaan edes halua lapsia.

Vierailija
126/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n linkkaama artikkeli koskee nimenomaan ei-toivottua lapsettomaksi jäämistä.

Jostain syystä tämä ketju on kuitenkin aivan täynnä sellaisten naisten kommentteja, jotka eivät omien sanojensa mukaan edes halua lapsia.

Itse asiassa se koskee kaksi tai kolme lasta lähempänä 40 haluavia.

Vierailija
127/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tätä hedelmällisyyden laskua toitotetaan ihan tarpeeksi. Luulisi olevan kaikille jo selvä asia, että lapsen saaminen on helpompaa nuorempana.

Kummallista on se, että lastensaantia ei tueta sen kummemmin, vaikka koko ajana panikoidaan syntyvyyden laskusta. Alennettaisiin reippaasti äitien veroprosenttia (mitä enemmän lapsia, sitä pienempi prosentti), lapsen saaminen korottaisi äidin eläkettä... keinoja olisi, mutta mitään ei uskalleta jostain syystä tehdä. Tulisi lähettää selkeä viesti, että äitiyttä arvostetaan. 

Vierailija
128/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1970- ja 1980-luvuilla vanhempien antama seksivalistus oli lause "jos tulet kotiin maha pystyssä, lennät pihalle kuin leppäkeihäs". Toinen hyvin suosittu lause oli "hoidat sitten itse omat kakarasi". Sitten kymmenen vuotta myöhemmin samat ihmiset syyllisti ja painosti hankkimaan heille lapsenlapsia. Asiallista keskustelua ei ollut olemassakaan.

Vierailija
129/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralapset ovat parhaita lapsia.

Vierailija
130/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai naiset ei ikinä mistään kuule, että lapsentekeminen vaikeutuu iän myötä? Ei mistään? Se että koulussa oli vuositolkulla terveystietoa, kerran kuussa on joka lehdissä asiasta otsikot, sukulaismummot muistuttaa joka sukujuhlissa, ja jopa työkokouksessa on ihan random tuntematon mies muistuttanut minua miten lapset pitäisi jo hankkia jos on yli 30v.

Mutta ei, naiset ei kuule mistään asiasta. Onneksi tämä aloitus tehtiin niin naiset kuulee tästä lopulta.

Lisäsin tähän, että lisäksi raskaudella pelotellaan tyttöjä koko kasvuvaiheen. Raskaus on pahinta mitä voi tapahtua.

Että aika ristiriitaisen viestinnän keskellä naiset saavat suunnitella tulevaisuuttaan ja elämäänsä.

No todellakin. Ensin pelotellaan vahinkoraskaudella siitä 12-vuotiaasta lähtien. Ja painotetaan sitä, miten tärkeää on kouluttautua, hankkia ammatti, valita oikea mies. Sitten viestintä muuttuukin siihen, että "hei, sun olisikin pitänyt hankkia niitä lapsia jo viimeistään 21-vuotiaana!" Ööö ... tuolloin on käytännössä kaikilla opinnot vielä kesken, ura vasta tulevaisuudessa ja samoin rahallinen turva. Ja yleensä myös se sellainen mies, jonka kanssa voisi kuvitella perustavansa perheen.

Just tämä. Oikeastaan aika koomista. Suunnilleen kaksikymppiseksi saakka tyttöjä ja nuoria naisia pelotellaan raskaudella ja lasten saannilla, ja yhtäkkiä kelkka kääntyykin ympäri ja aletaan ihmetellä, miksi et hanki jo lapsia. Eikö sen pitänytkään olla suurinpiirtein kamalin asia, joka naiselle voi tapahtua? Nuoria äitejä väheksytään ja paheksutaan, ja kolmekymppisenä oletkin jo auttamatta liian vanha lapsia saamaan, turha edes yrittää. Teit niin tai näin, on se aina väärin.

Vierailija
131/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 35v mies eli hedelmällisyys vielä huipussaan. mistä löytäisin max 25v naisen kun haluaisin että kumppanillakin hedelmällisyys huipussaan?

No tämän vuoksi myös miehen tulisi ne lapset hankkia ajoissa. Tuolla aiemmin joku mies oli sitä mieltä, että hänellä olisi aikaa kasikymppiseksi asti (no osittain oletan sen olevan vitsi).

Vaan kun ei ole! Ei kukaan hedelmällisimmässä iässään oleva nuori nainen kelpuuta papparaista isäehdokkaaksi.

Robert de Niro sai juuri lapsen. Ikä hänellä 79 vuotta.

Vierailija
132/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain hyvä asia, koska maapallolla on aivan liikaa ihmisiä.

Niitä ihmisiä ei vain kiinnosta maksaa elkettäsi ja terveydenhoitoasi. Niiden ihmisten mielestä saat hankkia palvelusi ja eläkkeesi ihan miten haluat. Vaikka kadulla kerjäten.

Niitä maailman ihmisiä joista suurin osa asuu länsimaiden uljopuolella ei kiinnosta tippaakaan vihreiden utopiat tai muu kuin klaanin tai suvun etu.

Olet tätä naiivia nykypolvea joka kuvittelee hyvinvointivaltion säilyvän itsestään ikuisesti.

Säälittävää on tämä nuorien katkeruus kun ei kuulemma saa eläkettä. Lapselliset hölmöt jotka eivät ymmärrä että ilman hyvinvointivaltiota 99% heistä olisi rutiköyhiä. Nuo nuoret eivät olisi ilman aikaisempia sukupolvia yhtään mitään.

Liityn heidän klaaniinsa. Problem solved.

Vierailija
133/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut lapsia jo 22-23v jos olisin saanut päättää. Mutta silloin olin kahdessa suhteessa miehen kanssa eri aikaan tietty, joista mies ei lopulta halunnutkaan kanssani lapsia vaan teki toisen naisen kanssa lapsen. (Tämä tapahtui minulle 2 kertaa, kahden eri miehen kanssa, joka oli tosi traumaattista. Toinen oli pitkäaikainen suhde ja toinen lyhyempi).

Sitten tapasin nykyisen mieheni 24v, mieheni halusi tapailla ensin pari vuotta ennen kuin aloimme yrittämään vauvaa.

Aloimme yrittämään kun olin 26v.

Nyt ollaan yritetty noin vuosi ja olen 27v enkä ole vieläkään tullut kertaakaan raskaaksi. (Minulla on pcos, raudanpuutos ja kilpirauhassyöpä oli 18v jotka voivat haitata)

Että kaikki eivät vaan pysty saada lapsia niin nuorena, eikä kyse aina ole omista valinnoista tai tietämättömyydestä biologiasta. Lapsen hankintaan tarvitsee 2 ihmistä ja toisenkin ihmisen tahto vaikuttaa asioihin. Ja sille että on syntynyt kehoon missä on huonompi terveys voi myöskin aika rajallisesti vaikuttaa mitään.

Vierailija
134/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku nainen voi jäädä lapsettomaksi? Minä olen elänyt siinä käsityksessä että jokainen nainen joka lapsia haluaa saa niitä lapsia. Toki jos terveydentilanne estää raskautumisen niin sen kyllä ymmärrän mutta ovatko kaikki naiset jotka haluavat lapsia mutta niitä ei saa sellaisessa terveydentilassa että raskautminen ei ole mahdollista?

Vierailija
135/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvun loppupuolella, käynyt peruskoulun kasarilla ja ysärillä.

Pakko kyllä sanoa, että joka tuutissa toitotettiin ehkäisyn tärkeydestä. Silloin ainut nuorten info oli nää nuortenlehdet, aikakauslehdet sun muut, joita kaikki lukikin. Ei ollut internettii. Koulusta tuli lyhyt info.

Sanotaanko näin, että nyt niitetään sitä, mitä kylvettiin.

Koko ajan toitotettiin, kuin raskaaksi voi tulla tuosta noin vain ja e-pilleriä tyrkytettiin jo hyvin varhain teineille.

Olen itse syntynyt 80-luvun alkupuolella ja kokemukseni on samanlainen. Terveystiedontunneiltakin mieleeni on vain jäänyt hokemat raskauden kauheudesta ja ehkäisyn tärkeydestä. Raskaus oli pelottava ja vaarallinen asia.

Yläasteella raskauspelkolietsonta sai uusia sävyjä kun ilmastonmuutos ja ongelmallinen väestön liikakasvu nousi keskusteluun ja opetusmateriaalin.

Tämä valtio kasvatti minut pelkäämään raskautta.

Ja päättäjät ihmettelee, miksi syntyvyys laskee. No miksiköhän.

Vierailija
136/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat asiat mitkä vaikuttaa syntyvyyteen eli minkä takia syntyvyys on alhaista ovat

-Rahan eli ei ole varaa lisääntyä tai ei halua lasta köyhänä.

-Kumppanin puute eli ei ole kumppania jonka kanssa lisääntyä.

Unohdit yhden, mikä jää kaikilta huomaamatta.

- Liian pitkä opintoputki. Suomessa kaikki, aivan kaikki, pakotetaan opiskelemaan järkyttävän pitkään. Tämä on se juurisyy, miksi ihmiset ovat niin köyhiä hedelmällisessä iässä, että lasten teko siirtyy ja siirtyy. Liian pitkään opiskeluun kun liittyy olennaisesti aivan kaikki. Jos asut opiskelupaikkakunnalla opiskelija-asunnossa ja tiedät lähteväsi paikkakunnalta, kun opiskelut loppuvat jne., et vielä siinä vaiheessa halua lapsia. Ja jos työtä ei löydykään, vedät uuden opintoputken ja taas kaikki ne samat epävarmuudet kuin aiemminkin.

-> Opintoaikoja pitäisi lyhentää raskaalla kädellä. Kaikki tietävät, miten paljon yliopistoissakin on löysiä huruaineita, joita karsimalla hopsit näyttisivät paljon lyhyemmiltä. Tämä keinotekoinen opintoaikojen pidentäminen on suoraan pois syntyvyydestä. Ja me naiset maksamme tästä kaikesta sen isoimman hinna. Eikä kukaan huomaa. Se on aivan älyvapaata.

Vierailija
137/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvun loppupuolella, käynyt peruskoulun kasarilla ja ysärillä.

Pakko kyllä sanoa, että joka tuutissa toitotettiin ehkäisyn tärkeydestä. Silloin ainut nuorten info oli nää nuortenlehdet, aikakauslehdet sun muut, joita kaikki lukikin. Ei ollut internettii. Koulusta tuli lyhyt info.

Sanotaanko näin, että nyt niitetään sitä, mitä kylvettiin.

Koko ajan toitotettiin, kuin raskaaksi voi tulla tuosta noin vain ja e-pilleriä tyrkytettiin jo hyvin varhain teineille.

Tämä.

Lisäksi ysärillä koulussa puhuttiin jatkuvasti maailman liikakansoituksesta ja kasvihuoneilmiöstä.

Ja nyt ihmetellään miksi me kasarilla syntyneet ja nuoremmat ei tee enää lapsia.

Vierailija
138/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei näissä koskaan sanota sitä vaihtoehtoa, että kaikki eivät vaan halua lapsia? Siis yksinkertaisesti halua.

Siksi että hesarin jutun aihe on nimenomaan se tilanne jossa ei tulla raskaaksi vaikka olisi halua. Ei siis vapaaehtoinen lapsettomuus.

Eihän se vaadi muuta kuin ehkäisyttömän seksin? 

Olimme pari, minä kolmivitonen, vaimo kolmikymppinen. Totesimme että johan tässä olisi aika lapsillekin. Ehkäisy pois, sillähän se onnistuu. Paitsi että ei, ainakaan meidän tapauksessamme. Lääkärille, molemmat tutkimukseen. Mitään vikaa ei kummassakaan. Aika kului, ei edelleenkään raskautta. Lääkäri suositteli hedelmöityshoitoa. Tämä tuotti tulosta, saimme pienen pojan. Olin silloin nelikymppinen, vaimo kolmivitonen. Olimme onnekkaita, tiedän että kaikille ei yhtä hyvin käy. Olisimme voineet jäädä lapsettomiksi, ilman nykyaikaista lääketiedettä. Moni jää lääketieteestä huolimattakin.

Toiset saa lapsia vaikka eivät halua, osa ei saa vaikka kuinka haluaisi. Tasan ei mene nallekarkit.

Vierailija
139/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutin munasolujani D*****ssa, kun kaveri oli töissä siellä. Itse en lapsia halua, mutta hyvät geenit olisi kuulemma mennyt hukkaan, jos en lisäänny. Joku lisääntyi puolestani ja odotan innolla mahdollista yhteydenottoa lapsen täytettyä 18.

Vierailija
140/486 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain hyvä asia, koska maapallolla on aivan liikaa ihmisiä.

Mielestäni tämä syntyvyyden lasku ja siitä seuraavan huoltosuhdeongelman ratkaisuun liittyvät innovaatiot pitäisi nostaa yhteiskunnallisesti tärkeämmäksi teemaksi. Ei ole mikään innovaatio rahdata tänne ulkomaalaisia lisääntymään. Pitäisi järjestellä ja järkeistää työelämä ja ikääntyneiden hoiva uudestaan niin, että peli pyörii, vaikka uudet sukupolvet kutistuvat.

Liikakansoittuminen on niin valtava ongelma, että Suomi voisi hyvin olla tässä edelläkävijä ja kehittää ratkaisuja koko maailman tulevaisuutta ajatellen.

Kun olin opiskelija 2000-luvun alussa, niin silloin vielä saarnattiin siitä, miten väestönkasvu pitää saada talttumaan jotta planeetta pelastuu.

Japani on ratkaissut ikääntyvän väestön ongelmat mainiosti. Eiköhän Suomikin siihen kykene, ihmisten syyllistämisen sijaan ja ulkomaalaisen (monesti töitä tekemättömän) väestön tänne rahtaamisen sijaan (millä tavalla muuten Kela-tuilla koko elämänsä elävät ulkomaalaiset auttavat työvoimapulaa kun eivät mene töihin?)