Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen

Vierailija
13.05.2023 |

Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html

Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.

Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.

Mielipiteitä?

Kommentit (486)

Vierailija
481/486 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmällisyystaipumus periytyy. Ihan yleisesti ohjenuorana sanotaan, että jos omassa suvussa naiset ovat olleet vanhempanakin hedelmällisiä, niin voi itsekin todennäköisesti odottaa olevansa. Samoin monet hedelmällisyysongelmat periytyvät äidiltä tyttärelle. Jos suvun naisilla on alkanut hedelmällisyys laskea jo nuorena ja vaihdevuodet tulleet aikaisin, on todennäköisesti samaa luvassa.

Tämän takia olisi (niin julmalta kuin se kuulostaakin) evoluution kannalta parempi, kun hedelmällisyysongelmaiset jäisivätkin lisääntymättä. Vahvasti hedelmälliset (ja täten elinvoimaiset) yksilöt periyttäisivät terveempiä geenejä. Etenkin nyt kun lastenhankinta venyy yhä myöhemmäksi niin olisi vain hyvä, että vanhemmaksi säilyvän hedelmällisyyden taipumus yleistyisi. Ehkä seuraava sukupolvi ei sitten tarvitsisi niin paljon kalliita hedelmöityshoitojakaan.

Vierailija
482/486 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 40-vuotiaana esivaihdevuodet, ja menkat loppui 45-vuotiaana. Sain ensimmäisen lapsen 36-vuotiaana, ja parin vuoden jälkeen jätettiin ehkäisy pois toista lasta ajatellen. Ei kuulunut, ja en enää ihmettele miksi, oli liian myöhäistä minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/486 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti naiset tietää faktat. Mutta eihän siinä ole mitään järkeä, että ruvetaan lapsi tekemään ennen kuin kokee olevansa siihen itse valmis.

Itse sain omat lapseni 32-, 35-, 37- ja 39-vuotiaana ilman minkäänlaisia ongelmia, koska vasta silloin olin suhteessa, jossa koin lastensaannin oikeaksi. Ja tässä sitä porskutellaan 25 vuotta myöhemmin.

Vierailija
484/486 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi 40-vuotiaana esivaihdevuodet, ja menkat loppui 45-vuotiaana. Sain ensimmäisen lapsen 36-vuotiaana, ja parin vuoden jälkeen jätettiin ehkäisy pois toista lasta ajatellen. Ei kuulunut, ja en enää ihmettele miksi, oli liian myöhäistä minulle.

Itse taas näin 53-vuotiaana alan olemaan jo ihan kypsä ainaisiin kuukautisiin, mutta juuri pari kuukatta sitten gyne ultrasi ja sanoi, että ihan aktiiviset munasarjat edelleen

Niin ja lapseni olen saanut 33, 36 ja 39 v ikäisenä

Vierailija
485/486 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti naiset tietää faktat. Mutta eihän siinä ole mitään järkeä, että ruvetaan lapsi tekemään ennen kuin kokee olevansa siihen itse valmis.

Itse sain omat lapseni 32-, 35-, 37- ja 39-vuotiaana ilman minkäänlaisia ongelmia, koska vasta silloin olin suhteessa, jossa koin lastensaannin oikeaksi. Ja tässä sitä porskutellaan 25 vuotta myöhemmin.

Nuorena saatu lapsi edesauttaa raskautumista myös myöhemmin. Sinun tapauksessasi 32 ja 35 -vuotiaana saadut lapset. Hedelmällisyys kääntyy selvään laskuun 36 ikävuoden jälkeen, ja rajuun laskuun 40 vuoden jälkeen.

Vierailija
486/486 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas näin 53-vuotiaana alan olemaan jo ihan kypsä ainaisiin kuukautisiin, mutta juuri pari kuukatta sitten gyne ultrasi ja sanoi, että ihan aktiiviset munasarjat edelleen

Niin ja lapseni olen saanut 33, 36 ja 39 v ikäisenä

Joo ei sinänsä menkkojen loppuminen haitannut yhtään, varsinkin kun oli silloin 40-43-vuotiaana erittäin runsaat, kuten kai yleensäkin esivaihdevuosina. Mutta en olisi etukäteen arvannut, että loppuu niin pian. Pointtini onkin että sitä kun ei välttämättä voi etukäteen tietää kuinka pitkään porskuttaa, itse en ainakaan tajunnut mennä mihinkään tutkimuksiin, kun oletin, että hedelmällistä aikaa on vielä reilusti jäljellä. Normaalimpaahan se on kai juuri tässä viidenkympin korvilla.