Ylilääkäri: Nuorten aikuisten väärät hedelmällisyyskäsitykset voivat vaikuttaa syntyvyyteen
Hesarissa hyvä artikkeli aiheesta:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009576349.html
Lääkäri toivoo rehellisempää keskustelua ikään ja hedelmällisyyteen liittyen.
Minä olin 26 kun esikoiseni syntyi ja jatkuvasti päiviteltiin miten nuori synnyttäjä olen, vaikka biologisesti ajatellen tuohan alkaa olemaan jo loppuvuosia mitä hedelmällisyyteen tulee. Erikoinen tämä kulttuurin muutos, ajatellaan että 35-vuotiaaksi voi ihan hyvin odotella ja etsiä kivaa puolisoa ja elää vapaata elämää.
Mielipiteitä?
Kommentit (486)
Lapsia sain nuorena. Oli vakityöpaikka, hyvä parisuhde. Edelleen ollaan yhdessä, 3 lasta. Ainoa miinus puoli, että osa ystävistä kaikkosi...
Ainakin kannattaa ottaa selvää oman hedelmällisyytensä tilasta. Ei kaikkien tarvitse ryhtyä lisääntymään alle 30-vuotiaana. Toisilla hedelmällisyys säilyy hyvänä pitkälle yli kolmekymppiseksi niin kuin minulla (lapset syntyivät kun olin 32 ja 37v., kummatkin saivat alkunsa kerta laakista). Mutta kannattaa tosiaankin ottaa asiasta selvää, että ei jätä asiaa liian myöhäiseksi ja omalla kohdalla ei sitten enää onnistukaan. Koskee myös miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaismiesten sperman laatu on romahtanut. Puolet 30-vuotiaista miehistä on käytännössä steriilejä.
Pelkkää pelottelua sekin. Suurin osa ihmisistä saa ihan normisti lapsia 35-45v:na.
Tyypillinen harhakuvitelma. Ainakaan naisista suurin osa ei todellakaan saa normisti lapsia 45-vuotiaana.
Oli kyse myös miesten sperman laadusta. Harva nainen edes haluaa lapsia enää 45v.
Vaikka olisi millaista spermaa, naisen hedelmällisyys laskee iän myötä.
Nuoremman miehen sperma on parempaa kuin vanhemman. Nainen tulee helpommin raskaaksi nuoremman miehen spermasta. Miehen hedelmällisyys laskee iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Mun gynekologini sanoi tätettyäni 27, että ne lapset pitäisi tehdä nyt ja kertoi faktat naisen hedelmällisyydestä.
Niinpä, mutta miten se auttaa, kun mies ei halua lapsia ja vanhemmat ovat sitä mieltä, että heitä voi hoitaa ensin hautaan ja sitten joskus viisikymppisenä saada lapsia. Töissä pitäisi myös olla samalla (työelämä on mennyt todella kovaksi) ja turvaverkkoa lapsen tekemiseen yksin ei ole. H*lvetti kun ärsyttää tällaiset, että mukamas naisilla itsellä olisi väärä käsitys siitä, milloin voi saada lapsia. Etsikää vikoja muualta!!!
Jotta miesten halu lastensaantiin ylipäätänsä heräisi naisella pitäisi olla kaikki asiat tiptop, kaikki tukiverkot ja kaikki muukin huippukunnossa, jotta isyys olisi mahdollisimman helppoa. Silti monet miehet pettävät, kun lapsiarki alkaa, kun perhe-arki on *heille* niin rankkaa, kun eivät saa kaikkea huomiota enää, vaan heiltä edellytetään vanhemman rooli.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä evoluutio karsii sellaisia ihmisiä, jotka haluavat pitkittää nuoruutta ja elää vain itselleen. Ehkä se suosii ihmisiä, jotka uskaltavat ottaa riskejä ja luottaa tulevaan ts. tehdä lapset huonompaankin rakoon. Täydellisyyttä tavoittelevat ihmiset eivät selviydy, koska eivät pysty näkemään mikä on oleellista isossa kuvassa. Anteeksi kärjistyi ja voin olla väärässäkin
Tyhmää puhua evoluutiosta aikana jolloin se ei pääse enää vaikuttamaan, vaan ihmisiä pidetään keinotekoisesti elossa.
Ihmisten tyhmyys kasvaa jatkuvasti, koska tyhmyys on lisääntymisen edellytys. Evoluutio ei ohjaa ydinvoimalan suunnittelijaa sikiämään vimmatusti, vaan niitä joiden elämä on leppoista ja työ helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla alkaa jo 25 vuoden jälkeen oleen kohdut niin paskassa kunnossa että huh huh...
Miehen sperma alkaa olla jo kolmekymppisenä niin pskassa kunnossa että huhu.
Miehet eivät yleensä halua lapsia kuin vasta kolmekymppisenä.
Vaikka lapsen äiti olisi nuori,niin se eikumoa vanhan miehen( ylu35-vuotiaan ) sperman huonoa vaikutusta. Lapselle voi tulla kehityshäiriöitä ja mt-ongelmia. Eli lapsia ei kannata naisen tehdä yli 30-vuotiaan miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaiset ylittävät maapallon kantokyvyn rajat kolmessa kuukaudessa. Jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset, tarvittaisiin noin neljä maapalloa."
https://wwf.fi/uutiset/2023/03/suomen-ylikulutuspaiva-on-huomenna/
Jos muut maapallon asukit lisääntyisivät kuten suomalaiset, riittäisi puolikas maapallo. Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvun loppupuolella, käynyt peruskoulun kasarilla ja ysärillä.
Pakko kyllä sanoa, että joka tuutissa toitotettiin ehkäisyn tärkeydestä. Silloin ainut nuorten info oli nää nuortenlehdet, aikakauslehdet sun muut, joita kaikki lukikin. Ei ollut internettii. Koulusta tuli lyhyt info.
Sanotaanko näin, että nyt niitetään sitä, mitä kylvettiin.
Koko ajan toitotettiin, kuin raskaaksi voi tulla tuosta noin vain ja e-pilleriä tyrkytettiin jo hyvin varhain teineille.
Olen itse syntynyt 80-luvun alkupuolella ja kokemukseni on samanlainen. Terveystiedontunneiltakin mieleeni on vain jäänyt hokemat raskauden kauheudesta ja ehkäisyn tärkeydestä. Raskaus oli pelottava ja vaarallinen asia.
Yläasteella raskauspelkolietsonta sai uusia sävyjä kun ilmastonmuutos ja ongelmallinen väestön liikakasvu nousi keskusteluun ja opetusmateriaalin.
Tämä valtio kasvatti minut pelkäämään raskautta.
Ja päättäjät ihmettelee, miksi syntyvyys laskee. No miksiköhän.
Olen myös kasarin lapsia ja todellakin allekirjoitan kokemuksenne! Vien tätä keskustelua vielä hieman eteenpäin. Eli ensin kuuntelet koko peruskoulun ja toisen asteen läpi ehkäisyn tärkeydestä ja raskauden kamaluudesta ja sitten 20+ vuotiaana miten olisikin jo kiire lisääntyä. Sitten kun vihdoinkin uskallat tulla raskaaksi ja tuot esiin neuvolassa, että raskaus ja synnytys pelottaa niin saat kuulla miten raskaus on niin luonnollista ja kaikki menee hyvin. Jos olet todella peloissasi niin saat kuulla olevasi hysteerinen prinsessa ja ehkä jopa vähän hullu.
Hoh&hoijaa. Ehkä meillä "veloilla" sitten vaan on tosiaan tapana ajatella näitä asioita muita enemmän - jopa tältä hedelmä-kannaltakin - kun minulle tuossa ei ole ollut mitään uutta sitten bilsantuntien. t. vela
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kannattaa ottaa selvää oman hedelmällisyytensä tilasta. Ei kaikkien tarvitse ryhtyä lisääntymään alle 30-vuotiaana. Toisilla hedelmällisyys säilyy hyvänä pitkälle yli kolmekymppiseksi niin kuin minulla (lapset syntyivät kun olin 32 ja 37v., kummatkin saivat alkunsa kerta laakista). Mutta kannattaa tosiaankin ottaa asiasta selvää, että ei jätä asiaa liian myöhäiseksi ja omalla kohdalla ei sitten enää onnistukaan. Koskee myös miehiä.
Miten sä suosittelisit ottamaan selvää asiasta?
Joillan itse asiassa se hedelmällisyysaika on 30-35-vuotiaana ja siinä se. Mulla näin. Kaksi lasta ehdin saada kuten halusinkin.
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaiset ylittävät maapallon kantokyvyn rajat kolmessa kuukaudessa. Jos kaikki kuluttaisivat kuin suomalaiset, tarvittaisiin noin neljä maapalloa."
https://wwf.fi/uutiset/2023/03/suomen-ylikulutuspaiva-on-huomenna/
Tässäkin on se, että jotkut todellakin ylikuluttavat moninkertaisesti, kun taas toiset elävät maltillisemmin just esim. vähävaraisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi adoptoida.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/143982749_289777390050…
Tämä kuuluu samaan sarjaan vääristä uskomuksista. Adoptio on hyvin harvalle vaihtoehto. Kannattaa miettiä, pystyykö hoitamaan sairasta lasta ja luopumaan mm. työnteosta. Kaikki ulkomailta adoptoitavat ovat sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä suosittelisit ottamaan selvää asiasta?
Joillan itse asiassa se hedelmällisyysaika on 30-35-vuotiaana ja siinä se. Mulla näin. Kaksi lasta ehdin saada kuten halusinkin.
Tanskassa tehty tutkimus romuttaa käsityksen, jonka mukaan naisten hedelmällisin ikä oli alle 30-vuotiaana. Tuoreen tutkimuksen mukaan nainen tulee helpoimmin raskaaksi 30 - 34-vuotiaana.
Tanskalais-yhdysvaltalaiset tutkijat seurasivat runsaan vuoden ajan 2 820 tanskalaisnaisen elämää. Heidän ikänsä vaihteli 20 ja 40 välillä, ja kaikki olivat päättäneet kolme kuukautta aikaisemmin hankkia lapsen.
Kolmen kuukauden yrittämisen jälkeen 20 - 24-vuotiaista naisista 78 prosenttia oli raskaana, 35 - 40-vuotiaista 72 prosenttia. Korkeimpaan lukuun pääsivät 30 - 34-vuotiaat, joista peräti 87 prosenttia odotti lasta.
Tutkijat arvelevat selityksen piilevän siinä, että tämänikäiset naiset viettävät terveellisempää elämää kuin nuoremmat.
Suunnilleen 35 vuoden iässä kyky tulla raskaaksi alkaa selvästi heiketä, mutta siihen vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin ikä. Hedelmöitymiseen vaikuttavat mm. onko nainen käyttänyt hormoniehkäisyä, yhdyntöjen lukumäärä ja niiden ajoitus kuukautiskierron mukaan. Ikä on joka tapauksessa eniten hedelmällisyyteen vaikuttava tekijä.
Hedelmällisyyden todettiin lähtevän laskuun hieman aikaisemmin naisilla, jotka eivät olleet aikaisemmin saaneet lapsia, kuin naisilla, joilla oli jo lapsia.
Mikähän se oikea ikä sitten on?
Jos kerran alle 30 on liian nuori ja yli 30 liian vanha?
Muutenkin tämä jatkuva ihmettely syntyvyyden laskusta saisi jo loppua. Tähän on meitä jo 4 vuosikymmentä opetettu että maailmassa on liikaa ihmisiä, ja nyt noudatetaan niitä oppeja. Se vaan on hyväksyttävä että lapsia ei enää synny samaan tahtiin kuin ennen eikä sille enää voi mitään.
Taas puhutaan vaan naisista. Monelle miehelle tulee täysin yllätyksenä, kun tavara onkin p.skaa eikä mikään liiku, kun on huonot elämäntavat. Ja yli 40v miesten lapsilla on suurempi riski olla vammainen tms.
Vierailija kirjoitti:
Taas puhutaan vaan naisista. Monelle miehelle tulee täysin yllätyksenä, kun tavara onkin p.skaa eikä mikään liiku, kun on huonot elämäntavat. Ja yli 40v miesten lapsilla on suurempi riski olla vammainen tms.
Siksi, että suurin osa miehistä saa naisen raskaaksi minkä ikäisenä tahansa. Naisella taas on parasta ennen päivä. Ja pliis, älä suutu faktasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä evoluutio karsii sellaisia ihmisiä, jotka haluavat pitkittää nuoruutta ja elää vain itselleen. Ehkä se suosii ihmisiä, jotka uskaltavat ottaa riskejä ja luottaa tulevaan ts. tehdä lapset huonompaankin rakoon. Täydellisyyttä tavoittelevat ihmiset eivät selviydy, koska eivät pysty näkemään mikä on oleellista isossa kuvassa. Anteeksi kärjistyi ja voin olla väärässäkin
Tyhmää puhua evoluutiosta aikana jolloin se ei pääse enää vaikuttamaan, vaan ihmisiä pidetään keinotekoisesti elossa.
Ihmisten tyhmyys kasvaa jatkuvasti, koska tyhmyys on lisääntymisen edellytys. Evoluutio ei ohjaa ydinvoimalan suunnittelijaa sikiämään vimmatusti, vaan niitä joiden elämä on leppoista ja työ helppoa.
Tällä hetkellä evoluutio karsii kyllä ulkonäöltään vaatimattomampia, koska ulkonäöstä on tullut merkittävä asia mm. miesten tekemissä rekrytoinneissa ja parinvalinnassa.
Tätä olen itse, naisena usein ihmetellyt, miten tietämättömiä ihmiset nykyään ovat näistä asioista.
Kyllä ihan koulussa opetettiin minun aikanani naisen hedelmällisestä elämänkaaresta.
T. N 1970
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä evoluutio karsii kyllä ulkonäöltään vaatimattomampia, koska ulkonäöstä on tullut merkittävä asia mm. miesten tekemissä rekrytoinneissa ja parinvalinnassa.
Kasvojen symmetria ja osien suhde luonnossa esiintyvään kultaiseen leikkaukseen, eli kokemamme "kauneus", itse asiassa korreloi myös ihmisen geenien terveyteen. Eli itse asiassa evoluutio suosii terveimpien menestymistä.
Niinpä, mutta miten se auttaa, kun mies ei halua lapsia ja vanhemmat ovat sitä mieltä, että heitä voi hoitaa ensin hautaan ja sitten joskus viisikymppisenä saada lapsia. Töissä pitäisi myös olla samalla (työelämä on mennyt todella kovaksi) ja turvaverkkoa lapsen tekemiseen yksin ei ole. H*lvetti kun ärsyttää tällaiset, että mukamas naisilla itsellä olisi väärä käsitys siitä, milloin voi saada lapsia. Etsikää vikoja muualta!!!