Mikä järki hankkia lapsia jos ei ole varaa tarjota niille mitään?
Jos tulot ovat niin pienet ettei pysty tarjoamaan lapsille tavanomaisia asioita (esim. harrastus, viikkoraha, samanlaiset vaatteet kuin ikätovereilla, joku kiva ekstrajuttu kesälomalla jne.) niin miksi niitä lapsia pitää edes hankkia?
Onko siinä taustalla joku sadistinen halu päästä pätemään lapselle että "ei saa olla ahne" kun lapsi pyytää jotain ihan normaalia kuten uutta koulureppua tai rahaa jäätelöllä käymistä varten? Että kun on itse eletty kurja ja köyhä lapsuus niin halutaan laittaa vahinko kiertämään ja laittaa omat lapset kärvistelemään vähissä rahoissa?
En oikeasti ymmärrä tätä. Miksi väen vängällä hankkia itsensä raskaaksi jos jo etukäteen tietää että köyhää tulee olemaan?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa itseänikin mikä pistää hankkimaan lapsia köyhiin oloihin.
Aika monen geeneihin on rakennettu halu jälkeläisistä. Mitä ihmeellistä siinä on? Lisäksi suht lyhyen aikaa on eletty maailmassa, jossa seksi ei johda lapsen syntymiseen (poislukien ne, jotka eivät voi saada lasta).
Kaikki ei ajattelee rahaa.
Mutta kaikkien pitäisi ajatella rahaa. Sehän on ihan perusasia.
Ja sillä ei ole mitään väliä millaisia haluja kenenkin geeneihin on rakennettu, jos niiden toteuttamiseen ei ole varaa niin sitten ne jäävät toteuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla huolissaan. Syntyvyys on ollut laskussa jo pitkään ja vieläpä kaikissa yhteiskuntaluokissa. Kunhan saadaan vielä vähän alemmas niin kellään ei pitäisi olla valittamista. Sellainen alle yhden hedelmällisyysluku olisi varmaan kaikista paras. Valtio säästää eikä työttömyys vaivaa niin pahasti tätä maata sen jälkeen 🙂
Ei ole hyvä että syntyvyys laskee kaikissa tuloluokissa. Varakkaan väen olisi hyvä tehdä paljon lapsia, samoin keskiluokan. Köyhät taas voisivat tyytyä maksimissaan yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta siitä kuinka onnellinen, terve, rikas, menestynyt ja mielekästä elämää elävä itse on, se ei takaa sitä, että omat lapset olisivat terveitä ja eläisivät onnellisen elämän. Ja parhaankin ihmisen elämän kärsimykset lopulta tavoittavat, siinä pelissä jää jokainen aina lopulta tappiolle vaikka alku olisi kuinka hyvä. Kun jokainen tietää mikä jokaista uutta ihmistä tässä maailmassa odottaa, niin uuden rehun tuottaminen kuolemalle uusia tietoisuuksia maailmaan tuottamalla on täysin moraalitonta ja itsekästä. Jos lapsia on pakko olla, voi adoptoida. Mutta yhtään uutta sukupolvea ei pitäisi enää tuottaa vaan antaa ihmiskunnan hiipua pois.
Minusta liian epäitsekästä ajattelua. Eihän elämässä ole mitään järkeä eikä tekemistä, jos ei hanki lasta kannattelemaan omaa hyvinvointiaan.
"jos ei hanki lasta kannattelemaan omaa hyvinvointiaan."
Miksi ei viemään omaa hyvinvointiaan eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen enemmän miksi hankkia lapsia, jos ei voi tarjota hellyyttä, läsnäoloa ja kypsän aikuisen turvaa.
Tottakai nuo on me tärkeimmät asiat, mutta yhteiskuntamme on nykyään sellainen, että enää ne ei riitä. Silloin kun me oltiin lapsia, emme eläneet maailmassa, jossa raha ratkaisee. Nyt elämme, halusimme tai emme. Vaikka kuinka olet rakastettu ja hellitty, jos elät köyhyydessä, sulla on tosi huonot kortit elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla huolissaan. Syntyvyys on ollut laskussa jo pitkään ja vieläpä kaikissa yhteiskuntaluokissa. Kunhan saadaan vielä vähän alemmas niin kellään ei pitäisi olla valittamista. Sellainen alle yhden hedelmällisyysluku olisi varmaan kaikista paras. Valtio säästää eikä työttömyys vaivaa niin pahasti tätä maata sen jälkeen 🙂
Ei ole hyvä että syntyvyys laskee kaikissa tuloluokissa. Varakkaan väen olisi hyvä tehdä paljon lapsia, samoin keskiluokan. Köyhät taas voisivat tyytyä maksimissaan yhteen.
Niin se vain ei mene. Minulle riittää yksi perillinen joka perii omaisuuteni ja köyhät eivät enää lisäänny koska köyhyyskierre halutaan katkaista. Keskiluokalla ei ole aikaa eikä lapsen hoitaminen ole sen arvoista että siihen tuhlaisi 20v elämästään ja maksaisi siitä 130 000€. Ei todellakaan sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienituloinen hoitaja. Elän yksin. En ole löytänyt kumppania, en uskaltanut tehdä lasta yksin, koska en halunnut mahdollisen lapseni joutuvan kiusatuksi köyhyyden vuoksi. Minulla ei olisi ollut varaa ostaa hänelle kaikkia nykypäivän tarvitsemia asioita. Nykyelämä on raakaa, täytyy olla merkkituotteita. En kestäisi sitä, että lastani kiusattaisiin, kun äiti on hoitaja, yksinhuoltaja, asunto vaatimaton, ei varaa autoon, lomiin yms. Parempi olla lapseton ja köyhänä yksin, kuin altistaa lapsensa kiusatuksi.
Nyt on kyllä vähän marttyyriasennetta tässä. Meillä sekä minä että puolisoni ollaan hoitajia, ja just mietin yhtenä päivänä miten onnellinen olen siitä, että voi tarjota lapsilleni todella hyvän elintason, mm. merkkivaatteita, ulkomaanmatkoja yms. Olen itse köyhistä oloista, ja siksi iloitsen siitä, että voin lapsilleni tarjota parempaa kuin itselläni lapsena oli. Ei me rikkaita olla, mutta rahaa riittää lapsille, kun muissa menoissa säästää. Toki ymmärrän, että esim. pääkaupunkiseudulla päivätyötä tekevällä yksihuoltaja hoitajalla on ihan eri tilanne. Mutta pointtina se, että kyllä hoitajillakin voi olla varaa hankkia lapsia ja lapsille kaikkea tarvittavaa ja vähän turhakkeitakin.
Ei nykyäänkään raha ole tärkeintä. Te jotka niin ajattelette, olette kummallisessa kuplassa josta pääsee halutessaan pois.
Haluan kasvattaa lapseni onnelliseksi ja siihen kuuluu erittäin oleellisesti se, etteivät ala materialisteiksi. Kuten tästä keskustelusta näkyy, myös lapsuuden taloudellinen puute voi ajaa materialismin. Lisäksi rakkaudettomuus ja suorittamiseen tai pintaan ja statukseen keskittyvä ympäristö.
Haluan että lapsellani on kaikkea tarvittavaa ja erityisesti henkistä pääomaa. Ostan mieluummin kalliin viulun kuin merkkivaatteita. Ruoka, lämpö ja rakkaus tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän viiden lapsen äidin joka ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen alkoi tutkia kelan nettisivun laskureita että kuinka paljon enemmän saa tukia toisen, kolmannen, neljännen ja viidennen lapsen jälkeen. Varmaan olisi tehnyt lisääkin lapsia ellei miehensä olisi lähtenyt menemään.
No jos tosiaan teki viisi lasta niin siinahan on kasvamassa viisi uutta veronmaksajaa Suomeen. Sankariteko.
Hitostako sitä tietää, tuleeko niistä yhdestäkään veronmaksajia koskaan. Eiköhän ainakin pari-kolme pääse jollain nepsyeritysihme-diagnoosilla eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon harrastuksia jotka eivät maksa mitään. Tämä toki edellyttää sen, että hyväksyy lapselle harrastukseksi myös erilaisen omatoimisen, perhepiirissä tai kaverien kanssa tapahtuvan toiminnan.
Mitä ilmaisia harrastuksia tulee mieleen? Käpylehmä? Puistossa kiikkuminen? Seinään tuijotus?
Ammu ittes!
Mielikuvituksettomien ei tule hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän järki ap:n vanhemmilla on ollut "hankkia" tuollainen lapsi?
He kävivät töissä, joten heillä oli varaa minuun ja sisaruksiini. Olemme saaneet kaikki harrastaa, meillä oli omat huoneet, kävimme etelänlomilla ja kaikki tarpeellinen kuten vaatteet, kengät ja lukiokirjat saatiin aina hankittua.
Itse olen pienituloinen duunari joten olen lapseton.
ap
Mutta vaikka teillä oli varaa kaikkeen, sinusta ei kuitenkaan tullut menestyjää. Eli tuo ei selvästikään ole se juttu, joka toisi onnea lapsille.
Olen lähihoitaja, sinkku. Palkkani 2000 € kuukaudessa. Maksan asuntolainaa. Olisin halunnut lapsen, mutta tuloillani en pystyisi antamaan lapselleni kunnon elämää. Lapsia kiusataan jos heillä ei ole tiettyjä vaatteita, puhelimia tms. Valitsin lapsettomuuden, koska en halua, että lapseni joutuisi elämään köyhän äidin kanssa, kiusattuna. Mieluummin elän köyhänä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta siitä kuinka onnellinen, terve, rikas, menestynyt ja mielekästä elämää elävä itse on, se ei takaa sitä, että omat lapset olisivat terveitä ja eläisivät onnellisen elämän. Ja parhaankin ihmisen elämän kärsimykset lopulta tavoittavat, siinä pelissä jää jokainen aina lopulta tappiolle vaikka alku olisi kuinka hyvä. Kun jokainen tietää mikä jokaista uutta ihmistä tässä maailmassa odottaa, niin uuden rehun tuottaminen kuolemalle uusia tietoisuuksia maailmaan tuottamalla on täysin moraalitonta ja itsekästä. Jos lapsia on pakko olla, voi adoptoida. Mutta yhtään uutta sukupolvea ei pitäisi enää tuottaa vaan antaa ihmiskunnan hiipua pois.
Minusta liian epäitsekästä ajattelua. Eihän elämässä ole mitään järkeä eikä tekemistä, jos ei hanki lasta kannattelemaan omaa hyvinvointiaan.
"jos ei hanki lasta kannattelemaan omaa hyvinvointiaan."
Miksi ei viemään omaa hyvinvointiaan eteenpäin?
Hoida hyvinvointisi keskenäsi, en ole siitäkin vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja, sinkku. Palkkani 2000 € kuukaudessa. Maksan asuntolainaa. Olisin halunnut lapsen, mutta tuloillani en pystyisi antamaan lapselleni kunnon elämää. Lapsia kiusataan jos heillä ei ole tiettyjä vaatteita, puhelimia tms. Valitsin lapsettomuuden, koska en halua, että lapseni joutuisi elämään köyhän äidin kanssa, kiusattuna. Mieluummin elän köyhänä yksin.
Pelkäät muiden lasten mielipiteitä niin paljon että jäät lapsettomaksi?
Ei olekaan mitään järkeä. Tästä syystä mulla ei ole lapsia, eikä varmaan tulekaan, koska alkaa ikää olemaan kohta sen verran.
Rakastan lastani niin paljon että hänen etunsa menee oman lisääntymistarpeeni edelle. Tuloni olivat viimeiset yli kymmenen vuotta noin 500e/kk, nyt ensimmäisen tutkintoni jälkeen 4500e/kk.
N33
Vierailija kirjoitti:
Haluan kasvattaa lapseni onnelliseksi ja siihen kuuluu erittäin oleellisesti se, etteivät ala materialisteiksi. Kuten tästä keskustelusta näkyy, myös lapsuuden taloudellinen puute voi ajaa materialismin. Lisäksi rakkaudettomuus ja suorittamiseen tai pintaan ja statukseen keskittyvä ympäristö.
Haluan että lapsellani on kaikkea tarvittavaa ja erityisesti henkistä pääomaa. Ostan mieluummin kalliin viulun kuin merkkivaatteita. Ruoka, lämpö ja rakkaus tärkeintä.
Nimenomaan joo, mutta sä et nykyään saa edes sitä euokaa ja lämpöä, jos olet pa. Tuilla kituuttaminen kun ei vaan anna sulle niitä mahdollisuuksia mitä sä tarvitset. Enää kun ei eletä omavaraisesti tai edes puliomavaraisesti kuin ihan muutamassa kylässä.