Kävelysilta romahti Espoossa Useita loukkaantunut
Kommentit (1204)
Vierailija kirjoitti:
Kumma, että tarkistuksissa ei ole huomattu puutteita, jos sillalla kävelleiden mielestä vaneri on joustanut jalkojen alla.
Jokainen joka on ollut tekemisissä rakennusfirmojen kanssa, tietää, että ne tarkastukset ovat usein pelkkää silmien ummistamista.
Vaikka seinässä kasvaisi tatti, niin tarkastaja tuumaa "en näe mitään ongelmaa".
Itse olen uuden talon tarkastuksessa valittanut mm. sitä kun lattia joustaa niin että lamppu kaatuu jos siitä kävelee ohi. Sain ohjeeksi sijoittaa lampun toiseen kohtaan. Joustaminen oli kuulemma vain käytetystä asennustavasta johtuva ominaisuus.
Varmaan joustaminen oli myös siinä sillalla ihan vaan ominaisuus.
Siinä talossa oli niin paljon vikoja, että päädyttiin oikeuteen asti valittamaan, ja saatiin korvauksia. Mutta kaikki tarkastukset menivät läpi heittämällä. Tarkastaja ja rakennusfirman omistaja näyttivät olevan hyviä kavereita.
Se kokemus kyllä avasi silmät rakentamisen laadusta ja tarkastusten merkityksestä.
Moniko veikkaa että nuo yläkouluikäiset itse vähän päätti testata kestävyyttä pomppimalla siinä? Yllättävän monta oli ihan "sattumalta" sillalla ja kaikki paitsi yksi samasta yläkoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisasiantuntija kirjoitti:
Silta ollu tuossa 5 vuotta. Vanerit ja niiden ruuvaukset pettäneet.
5 vuotta ei ole mielestäni ´´väliaikainen´´
Tämä. Ärsyttää, kun Hesarikin uutisoi jotain 1-2 vuodesta. 100% varmuudella olen kulkenut tuossa jo roimasti ennen korona-aikoja. Tosi "väliaikainen", eikä näitä siltoja taatusti ole korjattu välillä. Olen vältellyt kulkua aina, koska kolo kyhäelmä on niin epävakaa. Ihme että näinkin kauan kestänyt.
Olen aika varma, että silta on vaihdettu. Googlen katunäkymäkuvissa tuolla paikalla on rakenteeltaan erilainen silta kuin tuo nyt romahtanut. Se on mahdollista vain, jos aiempi silta on purettu ja tilalle on tehty uusi eri tekniikalla.
Mä taas olen 99% varma että ei ole koskaan vaihdettu. Toivottavasti sillan ikä ja kunto kerrotaan selkeästi myös julkisuudessa, että spekulaatiot loppuu.
Hellyyttävää tuo vauva-varmuus :-)
Paikalla on ollut useita vuosia väliaikaissilta ja tämän sortuneen väliaikaissillan ikä ei ole sen enempää kuin mainitut kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Moniko veikkaa että nuo yläkouluikäiset itse vähän päätti testata kestävyyttä pomppimalla siinä? Yllättävän monta oli ihan "sattumalta" sillalla ja kaikki paitsi yksi samasta yläkoulusta.
Jos pmppivat saattoivat sillä pelastaa jonkun hengen, veikkaan että syyksi romahdukseen paljastuu metallisten kiinnikeiden väsymisinen jatkuvasta liikkeestä. Kun on kuultu että silta on huojunut jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa painoa sillalla?
Joku sielläpäin liikkuva mainitsi, että sillalla oli samaan aikaan todella monta henkeä. Hän sanoi nähneensä samassa kohdassa aikaisemmin vain 6-7 henkeä. Itselleni tuli mieleen, että hyppivätkö koululaiset mahdollisesti kulkiessaan sillalla? Rakenteiden kuuluu silti kestää, mutta eri paikoissa tulee käyttäytyä hillitysti. Muistaako joku onnettomuuden, joka oli muutama vuosi sitten Italiassa? Rooman metrossa liukuportaat romahtivat ja useita loukkaantui. Jotkut urheiluottelusta palaavat ihmiset olivat hyppineet voimakkaasti portaissa ja ne eivät kestäneet sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. 39 oppilasta ja kuusi opettajaa, mutta vain yksi opettaja putosi sillalta. Kulkiko viisi opettajaa edellä ja ehti turvaan, vai kulkivatko he joukon jäljessä.
Tilastollisesti opettajia olisi pitänyt pudota useampi.
todennäköisesti tulivat perässä, nuoret kirmasivat kuin luontoon päässeet vasikat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pmppivat saattoivat sillä pelastaa jonkun hengen, veikkaan että syyksi romahdukseen paljastuu metallisten kiinnikeiden väsymisinen jatkuvasta liikkeestä. Kun on kuultu että silta on huojunut jo pitkään.
Sama selkosuomeksi:
Väsyminen tarkoittaa materiaalin, yleensä metallin, rakenneominaisuuksien heikkenemistä pitkäaikaisen vaihtuvan kuormituksen alaisuudessa.
Jatkuvan vaihtuvan jännityksen alaisena olevat materiaalit kärsivät pysyviä mikroskooppisia vaurioita, vaikka hetkellinen jännitys materiaalissa sinänsä alittaisi materiaalin lujuusarvot. Jos vauriot etenevät tarpeeksi pitkälle, voi materiaali pettää vaikkei sen nimellistä lujuutta ylitettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa painoa sillalla?
Joku sielläpäin liikkuva mainitsi, että sillalla oli samaan aikaan todella monta henkeä. Hän sanoi nähneensä samassa kohdassa aikaisemmin vain 6-7 henkeä. Itselleni tuli mieleen, että hyppivätkö koululaiset mahdollisesti kulkiessaan sillalla? Rakenteiden kuuluu silti kestää, mutta eri paikoissa tulee käyttäytyä hillitysti. Muistaako joku onnettomuuden, joka oli muutama vuosi sitten Italiassa? Rooman metrossa liukuportaat romahtivat ja useita loukkaantui. Jotkut urheiluottelusta palaavat ihmiset olivat hyppineet voimakkaasti portaissa ja ne eivät kestäneet sitä.
ei olleet liukuportaat , silta taisi olla
Näin valitettavasti tapahtui, ja nyt etsitään syyllisiä sillan heikkoon kuntoon.
Genovassa Morandin yli km:n mittainen silta n. 200 metrin pitkä keskiosa romahti. silta oli valm 60-luvun lopussa. Samaan aikaan riehui ukkosmyrsky.
Vierailija kirjoitti:
Voi kamala! :( tuo pudotus on kyllä todella kova, jos siis on yli kolme metriä. Voiko siitä edes selvitä ilman vammoja
Päävamma ei aina ilmene heti. Toivottavasti kenellekään ei käynyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ärsyttää, kun Hesarikin uutisoi jotain 1-2 vuodesta. 100% varmuudella olen kulkenut tuossa jo roimasti ennen korona-aikoja. Tosi "väliaikainen", eikä näitä siltoja taatusti ole korjattu välillä. Olen vältellyt kulkua aina, koska kolo kyhäelmä on niin epävakaa. Ihme että näinkin kauan kestänyt.
Olen aika varma, että silta on vaihdettu. Googlen katunäkymäkuvissa tuolla paikalla on rakenteeltaan erilainen silta kuin tuo nyt romahtanut. Se on mahdollista vain, jos aiempi silta on purettu ja tilalle on tehty uusi eri tekniikalla.
Mä taas olen 99% varma että ei ole koskaan vaihdettu. Toivottavasti sillan ikä ja kunto kerrotaan selkeästi myös julkisuudessa, että spekulaatiot loppuu.
oon mennyt Tapiolassa jotain siltaa pitkin fillarilla ja silloin olivat pystyssä vielä ne rumat kerrostalot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon mennyt Tapiolassa jotain siltaa pitkin fillarilla ja silloin olivat pystyssä vielä ne rumat kerrostalot
siinä Itätuulenkadulla/kujalla vai oliko toimistorakennuksia
Toisaalta nyt ainakin tuohon kaikkeen kiinnitetään ehkä huomiota ja tarkastetaan muitakin vastaavia siltoja. Jos joku ulkomaalainen raksamies olisi tovereineen tippunut niin tuskin olisi ollut niin iso juttu. Olisi äkkiä unohdettu koko asia. Työturvallisuus, kun nyt muutenkin on huonoa. Nyt oli sitten ikävästi sanoen oikeat kohteet tässä tapauksessa ja asiaa ei ainakaan pitäisi pystyä ohittamaan ja lieventämään. Samoin sillä on eroa tippuuko ohikulkija vai töissä ollut. Töissä ollut on varmaan aina syyllinen tippumiseen ainakin jos palstan ajatuksia katsoo. Täällähän syytetään jo koululaisiakin omasta tippumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa painoa sillalla?
ei olleet liukuportaat , silta taisi olla
Liukuportaat romahtivat, koska joukko urheilukilpailusta palaavia ihmisiä hyppi portaissa voimakkaasti. Portaat kestävät normaalia käyttöä ja ylös tai alas kävelemistä, mutta eivät ole hyppimisalusta. Sillan romahtaminen oli eri onnettomuus. Se tapahtui toisella paikkakunnalla ja siinä oli taustalla joku suunnitteluvirhe tai heikkous.
"Renta Telineen toimitusjohtaja Jarno Tuurin mukaan kävelysilta on mitoitettu kestämään kovaakin tungoskuormaa.
Se on tällainen yleinen kulkutie, eli sillan painomitoitus on ollut lähtökohtaisesti 500 kilogrammaa neliöltä. Se on hyvin yleinen mitoitus kaikenlaisille kulkuteille ja portaille.
Tuurin mukaan asiasta on aloitettu sisäinen selvitys."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, että tarkistuksissa ei ole huomattu puutteita, jos sillalla kävelleiden mielestä vaneri on joustanut jalkojen alla.
Jokainen joka on ollut tekemisissä rakennusfirmojen kanssa, tietää, että ne tarkastukset ovat usein pelkkää silmien ummistamista.
Vaikka seinässä kasvaisi tatti, niin tarkastaja tuumaa "en näe mitään ongelmaa".Itse olen uuden talon tarkastuksessa valittanut mm. sitä kun lattia joustaa niin että lamppu kaatuu jos siitä kävelee ohi. Sain ohjeeksi sijoittaa lampun toiseen kohtaan. Joustaminen oli kuulemma vain käytetystä asennustavasta johtuva ominaisuus.
Varmaan joustaminen oli myös siinä sillalla ihan vaan ominaisuus.Siinä talossa oli niin paljon vikoja, että päädyttiin oikeuteen asti valittamaan, ja saatiin korvauksia. Mutta kaikki tarkastukset menivät läpi heittämällä. Tarkastaja ja rakennusfirman omistaja näyttivät olevan hyviä kavereita.
Se kokemus kyllä avasi silmät rakentamisen laadusta ja tarkastusten merkityksestä.
Oletko vajaaälyinen?
Tietysti sen lattian kuuluu joustaa, se on ihan tarkoituksellista. Et vissiin ole kuullut kelluvaksi asennettavista lattiapinnotteista, joiden alle asennetaan joustava askeläänen eriste?
Koska vaikutat tyhmältä, täytyy mainita juuri tämän joustavuuden estävän kopinoiden kulkeutuvat rakenteisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tajuta opettajan tai avustajan että ei kaikki samaa aikaan sillalle.
No ei pitäisi, jos painorajaa ei ole merkitty. Totta kai silloin oletus on että silta kestää.
Tehty niin kuin varmuuden vuoksi kävelysilta, joka ei kestä ihmispainoa?
Toivottavasti tämän jälkeen tulee toisenlainen komento ja turvallisuusnäkökohdat otetaan huomioon vakavasti. Välillä on uutisia myös suomalaisista maantiesilloista, joiden kunto on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtamedialla kova tarve vähätellä putoamikorkeutta. "muutama" metri, pari metriä, kolme metriä.
Oikeasti 7 metriä
Palomestari sanoi 5 metriä. Vähättely johtuu koska ulkomaalainen raksaporukka asialla.
Siis tänne voi tulla ulkomaalainen porukka ja keltään kysymättä rakentaa horjuvan sillan eikä työmaan pomolla ole mitään vastuuta eikä sanottavaa asiasta?
Suomessa on jo pitkään ollut asenne ettei kukaan välitä mistään, kukaan ei ota vastuuta mutta nyt sitten löytyi vastuunkantaja ulkomaalaisesta rakentajasta. Mitä se mestari ja pomot työmailla sitten tekevät? Kuka valvoo rakentamisen tasoa? Niinpä ei kukaan, miksi joku duunari on ainoa vastuullinen? Kuka on ajanut maan rakennusteollisuuden perceeelleen ettei edes yhden väliaikaisen sillan rakentaminen onnistu? Kyllä se syyllinen nyt on muualla kuin ulkomaan rakentajissa vaikka niin kiva on niitä syyttää.
Viimeistään nyt pitäisi saada sellaiset määräykset, että rakennustyäömailla työskentelevän pitää osata jonkin verran suomea. Riittävä sanavarasto ja kielitaito, että henkilö ymmärtää ohjeita, joita työmaalla annetaan. Täarkoitan, että opettelevat ja osaavat juuri heidän alaansa liittyviä sanoja ja termejä ja lauseita. Korjaustöitä tekevän pienen yrityksen omistaja mainitsi kerran, että hänen firmansa kohteissa on tekijöitä, joille mikään kehotus tai kielto ei mene perille, kun se kielitaito puuttuu.
Kumma juttu. 39 oppilasta ja kuusi opettajaa, mutta vain yksi opettaja putosi sillalta. Kulkiko viisi opettajaa edellä ja ehti turvaan, vai kulkivatko he joukon jäljessä.
Tilastollisesti opettajia olisi pitänyt pudota useampi.