Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä oon huomannu mun suht uudessa kumppanissa tietyn käyttäytymismallin.

Vierailija
10.05.2023 |

Ollaan vajaa vuosi nyt seurusteltu. En ole tähän aiemmin aiemmin kiinnittänyt huomiota mutta taas se tapahtui niin aloin oikein pohtimaan että näin käy usein.
Eli siis jos on joku yhteinen kiva meno tai tekeminen mitä ollaan suunniteltu jo pitempään, siis viikko tai kauemmin niin jossain kohtaa hän vesittää meidän suunnitelmat jollain tapaa tyyliin ettei työvuorot annakaan periksi tai että häntä tarvitaan kipeämmin toisaalla just samaan aikaan ym ja minä petyn.

En ole siis koskaan nostanut tästä mitään meteliä ja olenkin aina sanonut, että harmi, mutta mennään joku toinen kerta sitten tai että ok, suunnitellaan sitten uusiksi. Sitten muutaman päivän päästä kaikki sopiikin ja on vähän itseriittoisen oloinen että hän sai pelastettua kaiken.
Tottakai tämä voi siis oikeastikin olla näin, mutta näin on joka kerta. Mun täytyy ensin pettyä ja olla vähän harmissani ja sit hän kuitenkin "pelastaa päivän" sillä että yhtäkkiä kaikki käykin. Toki siitä sitten myös iloitsen.
Nyt on taas tällainen tilanne. Oltiin sovittu ensi viikoksi helatorstaille pieni hotelliloma toiselle paikkakunnalle ja olin siitä innoissani. Nyt äsken ilmoitti ettei pääsekään kun joku jossain, tai jotain..emt. Taas vähän petyin kun olin odottanut pientä irtiottoa, mutta en tehnyt siitä numeroa. Hän kyllä kuuli mun äänestä että harmitti. Taas nyt jännitän että onko oikeasti homma peruttu vai pääseekö sittenkin lähtemään.

Tää kuulostaa varmaan oudolta, mut onko kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Ja siis painotan vielä, etten suutu näistä peruutuksista, en kiukuttele enkä osoita mieltäni, olen vaan vähän pettynyt.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös tuo käytösmalli. Se ei ole manipulointia vaan ahdistusta. Sitten kun on päässyt menosta, ahdistus lakkaa ja voikin tehdä sen. Ulkoa päin varmasti todella outoa ja kusipäistä mutta syy on siis se selittämätön ahdistus. Minulla menee aina koko viikko pilalle jos on tulossa joku puolison suunnittelema juttu. Vasta kun voi tehdä sen vapaaehtoisesti ja ilman paineita, se onnistuu.

Eli sun ahdistus ilmenee toisten manipuloimisena.

Se ei ol manipulointia. Minulla on sama kuin tällä kommentoijalla. Olen äärimmäisen introvertti ja varmaan luevä aspergertyyppi. Välttelen menoja ja sosiaslisa tilanteita. Jos puoliso yrityää saada mut lähtemään johonkin juhlan tms, saatan joskus suostua, jos se on ollut tosi hyvissä ajoin ja tilanne on kuulostanut olevan kaukana tulevaisuudessa, eikä ihan todellinen, niin olen myöntynyt toisen mieliksi, jos hän vähän painostaa lähtemään. Koska oikeasti en halua millään mennä ja se ahdistaa, niin lopulta en ole vaan pystynyt lähtemään, vaan olen perunut. En saa siitä mitään nautintoa, vaan piänvastoin huonon omantunnon.

Ap:n kuvaama miehen kåytös kuulosaa ihan erilaiselta, kun se mies sitten aina kuitenkin hyvillä mielin lähtekin, se kuulostaa temppuilulta, ja se, ettei ole nyt vastannut.

Vierailija
42/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollaista käytöstä jollain tasolla, en kyllä ole yleensä ollut parisuhteessa. Se johtuu ahdistuksesta ja ylikierroksilla menemisestä, tuntuu että tilannetta ei hallitse ja sitten kiva juttu ei ole enää kiva vaan haluaa päästä siitä. En halua toisten pettyvän ja aika usein en lupaa tai sovi mitään, koska organisointi on niin vaikeaa minulle. Luulen että taustalla on add ja kirjolla olo sekä se ahdistus, persoonallisuushäiriön piirteet ei minuun sovi, edes epävakaa.

Toistuvasti ylikierroksille meneminen on epävakautta. Ns. Tavis ei mene toistuvasti ylikierroksille vaan se on heille harvinaista. Lisäksi tavis osaa usein automaattisesti melkeinpä aina laskea kierroksensa ja rauhoittaa itseääni ja kehoaan jos ylikierrokset uhkaa. Ahdistuneisuus on yksi oire ylikierroksilla olosta ja myös tyypillisesti epävakaan arkea. Mitä tulee ADD ja kirjoilla oloon niin ne lisää epävakaata käyttäytymistä , ylikierroksilla oloa ja ahdistusta. Eikä tavis aikuinen turvaudu toisten manipulointiin keinona selviytyä haastavista hetkistä, hän keskustelee ja puhuu asiansa auoraan ja pyrkii löytämään takaisuja ylsin ja yhdessä haasteeseen mikä ei ole se kumppani eikä tuleva reissu vaan lähtemisen ja järjestelyn haastavuus.

Jos henkilö peruu menon ahdistuksen takia, se ei ole manipulointia.

Sinulla on käsitteet ihan sekaisin.

"Manipulointi tarkoittaa toisen ihmisen mielen ohjaamista manipuloijan haluamaan suuntaan ja usein vastoin hänen todellista etuaan ja tahtoaan. Sanalla manipulointi on ikävä maine, sillä monet manipuloijat ovat narsistisia ihmisiä, joilla on jatkuva tarve hallita toisia ihmisiä."

Se että ei halua tehdä jotain ja sanoo, ettei halua tehdä sitä, koska ahdistaa eikä teekään, ei ole manipulointia.

Se että tahallaan ensin lupaa ja sitten peruu ja sitten lupa taas, TAVOITTEENAAAn saada toinen ihminen täte muuttumaan mieleisekseen ja alistettua, mitä ap:n mies tekee, on manipulointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen tästä exäni, josta paljastuikin sitten, että nämä kaikki erilaiset menot olivatkin ex-vaimon kanssa oleilua. Eikä siinä mitään, rakkaus vie minne vie, mutta olisi sen voinut minulle kertoa.

Vierailija
44/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manipulointia. Haluaa pitää sinua henkisesti hallinnassaan. Neuvon sinua: älä anna hänelle enää päätösvaltaa. Jos johonkin piti mennä, menet sitten ilman häntä. Jääköön mies itse pois. Näin sinun ei tarvitse pettyä enää yhtään kertaa.

Hän ei sinun menemisestä päätä. Enää.

Sä et nyt tainnut ymmärtää. 

Hehän ovat aina lopulta päässeet sinne, minne nyt pitikin mennä.

Mies vaan ensin muka ei pääsekkään, tulikin muuta tärkeämpää, mutta viime hetkillä hän pelasti kaiken ja he ovat päässeet juttuunsa.

Sinähän tässä et ymmärrä yhtään mitään. Tuo on juuri sitä MANIPULOINTIA.

Eri

Vierailija
45/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toiminnan tavoite ja motiivi on se ratkaiseva, mikä kertoo, onko kyse manipuloinnista vai ei.

Manipulointi on keino vaikuttaa toisen ilman, että toinen tajuaa, että häneen yritetään vaikuttaa.

Se että välttelee tekemästä asioita, mitä ei halua tehdä, ei ole manipulointia, vaikka ensin ei kehtaisi myöntää, että ei halua tehdä sitä. Pikemminkin esim toisen painostaminen esim. syyllistämällä tekemään jotain, mitä hän ei halua tehdä, on manipulointia.

Vierailija
46/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Manipulointia. Haluaa pitää sinua henkisesti hallinnassaan. Neuvon sinua: älä anna hänelle enää päätösvaltaa. Jos johonkin piti mennä, menet sitten ilman häntä. Jääköön mies itse pois. Näin sinun ei tarvitse pettyä enää yhtään kertaa.

Sä et nyt tainnut ymmärtää. 

Hehän ovat aina lopulta päässeet sinne, minne nyt pitikin mennä.

Mies vaan ensin muka ei pääsekkään, tulikin muuta tärkeämpää, mutta viime hetkillä hän pelasti kaiken ja he ovat päässeet juttuunsa.

Sinähän tässä et ymmärrä yhtään mitään. Tuo on juuri sitä MANIPULOINTIA.

Eri

No minähän tässä nimenomaan tajusin koko pointin, mutta sen toinen ei tajunnut, kun luuli, että ongelman ydin oli se, että mies aina sanoi ettei pääse paikkaan x. Kehotti naista vain itse menemään ja olla välittämättä miehestä. 

Mä tajusin ongelman ytimen: eli miehen manipulointi: "pääsen, en pääse, pääsen."

Vierailija
47/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös tuo käytösmalli. Se ei ole manipulointia vaan ahdistusta. Sitten kun on päässyt menosta, ahdistus lakkaa ja voikin tehdä sen. Ulkoa päin varmasti todella outoa ja kusipäistä mutta syy on siis se selittämätön ahdistus. Minulla menee aina koko viikko pilalle jos on tulossa joku puolison suunnittelema juttu. Vasta kun voi tehdä sen vapaaehtoisesti ja ilman paineita, se onnistuu.

Eli sun ahdistus ilmenee toisten manipuloimisena.

Se ei ol manipulointia. Minulla on sama kuin tällä kommentoijalla. Olen äärimmäisen introvertti ja varmaan luevä aspergertyyppi. Välttelen menoja ja sosiaslisa tilanteita. Jos puoliso yrityää saada mut lähtemään johonkin juhlan tms, saatan joskus suostua, jos se on ollut tosi hyvissä ajoin ja tilanne on kuulostanut olevan kaukana tulevaisuudessa, eikä ihan todellinen, niin olen myöntynyt toisen mieliksi, jos hän vähän painostaa lähtemään. Koska oikeasti en halua millään mennä ja se ahdistaa, niin lopulta en ole vaan pystynyt lähtemään, vaan olen perunut. En saa siitä mitään nautintoa, vaan piänvastoin huonon omantunnon.

Ap:n kuvaama miehen kåytös kuulosaa ihan erilaiselta, kun se mies sitten aina kuitenkin hyvillä mielin lähtekin, se kuulostaa temppuilulta, ja se, ettei ole nyt vastannut.

Taidan olla samantyyppinen luonne, mutta toimin täysin toisinpäin. Sanon kaikkiin ehdotuksiin ja menoihin heti tiukasti ei, ja kehotan miestä menemään yksin. Vasta lähempänä tilaisuutta tulen sitten usein toisiin aatoksiin, ja joskus lähteminen on vielä mahdollista, joskus ei, esim. jos avecista on pitänyt olla tieto hyvissä ajoin.

Vierailija
48/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollaista käytöstä jollain tasolla, en kyllä ole yleensä ollut parisuhteessa. Se johtuu ahdistuksesta ja ylikierroksilla menemisestä, tuntuu että tilannetta ei hallitse ja sitten kiva juttu ei ole enää kiva vaan haluaa päästä siitä. En halua toisten pettyvän ja aika usein en lupaa tai sovi mitään, koska organisointi on niin vaikeaa minulle. Luulen että taustalla on add ja kirjolla olo sekä se ahdistus, persoonallisuushäiriön piirteet ei minuun sovi, edes epävakaa.

Jos tilanne on tuollainen, niin fiksu kertoo siitä

kumppanille.

"en kyllä yleensä ole ollut parisuhteessa" tarkoitti että yleensä olen ollut sinkkuna ja sen takia tätä ongelmaa ei ole suhteessa ollut, kuitenkin perheen, koulun ym kanssa olen joutunut vaikeuksiin asian takia monta kertaa.

Vierailija
49/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt moni sanonut, että heillä vastaava käytös johtuu ahdistuksesta ja kovista paineista. Joillain varmaan on kyse siitä, mutta niillä, joilla on vahvasti narsistisia ja huomionhakuisia piirteitä, tuohon todella liittyy tietoista vallankäyttöä ja siitä seuraavaa nautintoa.

Kun henkilö juuri ennen tärkeää juhlaa toinen suuttuu jostain kengännauhojen väärästä asennosta ja ensimmäisten vieraiden tultua sihisee hampaidensa välistä, että tappppaa itsensä tänä yönä, kunhan juhlat ovat ohi, ja sitten puoli sekuntia myöhemmin juttelee leveästi hymyillen vieraille ja muutenkin näyttää nauttivan illasta, niin ei siinä mistään ahdistuksesta tai stressistä ole kyse.

Vierailija
50/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistuvasti ylikierroksille meneminen on epävakautta. Ns. Tavis ei mene toistuvasti ylikierroksille vaan se on heille harvinaista. Lisäksi tavis osaa usein automaattisesti melkeinpä aina laskea kierroksensa ja rauhoittaa itseääni ja kehoaan jos ylikierrokset uhkaa. Ahdistuneisuus on yksi oire ylikierroksilla olosta ja myös tyypillisesti epävakaan arkea. Mitä tulee ADD ja kirjoilla oloon niin ne lisää epävakaata käyttäytymistä , ylikierroksilla oloa ja ahdistusta. Eikä tavis aikuinen turvaudu toisten manipulointiin keinona selviytyä haastavista hetkistä, hän keskustelee ja puhuu asiansa auoraan ja pyrkii löytämään takaisuja ylsin ja yhdessä haasteeseen mikä ei ole se kumppani eikä tuleva reissu vaan lähtemisen ja järjestelyn haastavuus.

Kiitos kyökkidiagnoosista mutta olen täysin varma että kyseistä persoonallisuushäiriötä ei minulta löydy.

Vierailija
51/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen tästä exäni, josta paljastuikin sitten, että nämä kaikki erilaiset menot olivatkin ex-vaimon kanssa oleilua. Eikä siinä mitään, rakkaus vie minne vie, mutta olisi sen voinut minulle kertoa.

Totta. Ehkäpä hän vasta viime hetkellä tietää, ehtiikö toinen rakas tuona ajankohtana nähdä vai onko kalenteri vapaa.

Vierailija
52/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miltä nämä viestit sinusta kuulostaa?

Vierailija
53/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi puhua ap:n miehen puolesta, mutta omasta puolestani voin kertoa, että koen että minun puolisoni manipuloi minua järjestämällä meille ohjelmaa. Minulla on sellainen luonne ja temperamentti, että koen rentoutumista vasta kun kalenterini on tyhjä. Minulla on haastava työ ja se kun illalla tai viikonloppuna ei ole mitään ohjelmaa, rentouttaa minua ja jos silloin on tarjolla joku meno, lähden yleensä innokkaasti. Mutta mieheni aikatauluttaa minullekin koko ajan tekemistä. Jos hän sanoo että tekeminen on vaikka juhlat ja kysyy onko minulla mitään vaikka kahden viikon päästä haluanko mennä, niin eihän minulla ole siinä mitään ja sitten kun hän tivaa vastausta, niin usein myönnyn. Sitten kun juhlat tai muu meno lähestyy, ahdistun kauheasti. Minusta tuntuu että puolisoni pilaa vapaa-aikani. Mutta mitä tässä voisi tehdä? Jos hän vaatii saada tehdä suunnitelmiaan hyvissä ajoin etukäteen eikä pysty toimimaan spontaanisti tai jättämään ihan vain vapaita viikonloppuja tai iltoja, niin kuka täällä manipuloi ja ketä. Jos hän suunnittelee jotain niin hän jankuttaa sitä niin kauan kunnes saa vastauksen, ja jos se on kieltävä vastaus, niin pian on taas uusi suunnitelma ja uusi jankutus.

Vierailija
54/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exä teki tuota. Myös sellaista, että suostui kyllä lähtemään mutta perillä kehitti draaman tyhjästä ja palasi yksin takaisin kotiin. Paluulennot ja satojen kilometrien taksimatkat yritti maksattaa minulla. Ja kun hän oli päässyt kotiin, hän tyypillisesti penkoi kamojani ja koitti etsiä joitain noloja salaisuuksiani. Siis meni asunnolleni ja vaikkapa meni vintille lukemaan mun vanhoja päiväkirjoja. Tämä ilmeni vähitellen. Kun erosimme, hän sai valtavan raivarin ja siteerasi minulle pilkaten jotain 12-vuotiaana kirjoittamaani päiväkirjanmerkintää.

Vierailija
55/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi puhua ap:n miehen puolesta, mutta omasta puolestani voin kertoa, että koen että minun puolisoni manipuloi minua järjestämällä meille ohjelmaa. Minulla on sellainen luonne ja temperamentti, että koen rentoutumista vasta kun kalenterini on tyhjä. Minulla on haastava työ ja se kun illalla tai viikonloppuna ei ole mitään ohjelmaa, rentouttaa minua ja jos silloin on tarjolla joku meno, lähden yleensä innokkaasti. Mutta mieheni aikatauluttaa minullekin koko ajan tekemistä. Jos hän sanoo että tekeminen on vaikka juhlat ja kysyy onko minulla mitään vaikka kahden viikon päästä haluanko mennä, niin eihän minulla ole siinä mitään ja sitten kun hän tivaa vastausta, niin usein myönnyn. Sitten kun juhlat tai muu meno lähestyy, ahdistun kauheasti. Minusta tuntuu että puolisoni pilaa vapaa-aikani. Mutta mitä tässä voisi tehdä? Jos hän vaatii saada tehdä suunnitelmiaan hyvissä ajoin etukäteen eikä pysty toimimaan spontaanisti tai jättämään ihan vain vapaita viikonloppuja tai iltoja, niin kuka täällä manipuloi ja ketä. Jos hän suunnittelee jotain niin hän jankuttaa sitä niin kauan kunnes saa vastauksen, ja jos se on kieltävä vastaus, niin pian on taas uusi suunnitelma ja uusi jankutus.

Tuo taas äkkiseltään kuulostaa, että teillä on vain kovasti erilaiset menohalut ja sosiaaliset tarpeet. Mulla tuli edellinen ero tästä syystä. Ei ole hyvä jos toinen joutuu aina luopumaan itselle tärkeästä ajanvietosta, olipa se lepoa kotona tai sosiaalista menoa.

Vierailija
56/67 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin todennäköisesti miehesi on narsisti.

Minulla on kokemus hyvin saman tyyppisestä käyttäytymisestä edellisessä parisuhteessa. Tehtiin suunnitelmia jotka hän sitten aina perui, yleensä oli töissä "kiireitä". Kuitenkin sitten lähempänä hän AINA saikin sovittua, että joku toinen hoitaa hommat ja halusi näyttäytyä jonkinlaisena sankarina "Oli kyllä tosi vaikeaa, mutta sain järjestettyä, koska tämä meidän juttu on kuitenkin tärkein!". Hän halusi myös kovasti kiitosta ja kehuja siitä, kun oli sittenkin saanut työnsä sovittua ja pääsemmekin lähtemään. Muistutti usein, että pitäisi kyllä tehdä töitä, mutta valitsen olla sun kanssa!

No, eräs kerta teinkin sitten niin, että kun hän perui, pyysin saman tien siskoani mukaan. En kertonut miehelle. Sitten kun hän taas saikin työnsä järjestettyä ja Simsalabim olikin lähdössä mukaan, eikä se enää onnistunut koska olin sopinut muuta, hän sai niin pahan raivokohtauksen, että sain turpiini.

Sen pituinen se. Seurasi monen vuoden piina. Toki miehen käytöksessä oli muutenkin paljon varoitusmerkkejä, mutta no, olin sinisilmäisesti rakastunut ja paljon nuorempi kuin sinä.

Juokse, ap.

Vierailija
57/67 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onko mies vastannut?

Vierailija
58/67 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että ei haittaa. Lähdette kaverin kanssa tyttöjen reissuun.

Vierailija
59/67 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap lähettikin tällaisen viestin eilen illalla

Mies luki viestin, eikä vastannut mitään.

:D

Vierailija
60/67 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap lähettikin tällaisen viestin eilen illalla

Mies luki viestin, eikä vastannut mitään.

:D

Kyllä, olin liian hätäinen 😆 Hyvin tehty ap, rajat täytyy vetää.