Mä oon huomannu mun suht uudessa kumppanissa tietyn käyttäytymismallin.
Ollaan vajaa vuosi nyt seurusteltu. En ole tähän aiemmin aiemmin kiinnittänyt huomiota mutta taas se tapahtui niin aloin oikein pohtimaan että näin käy usein.
Eli siis jos on joku yhteinen kiva meno tai tekeminen mitä ollaan suunniteltu jo pitempään, siis viikko tai kauemmin niin jossain kohtaa hän vesittää meidän suunnitelmat jollain tapaa tyyliin ettei työvuorot annakaan periksi tai että häntä tarvitaan kipeämmin toisaalla just samaan aikaan ym ja minä petyn.
En ole siis koskaan nostanut tästä mitään meteliä ja olenkin aina sanonut, että harmi, mutta mennään joku toinen kerta sitten tai että ok, suunnitellaan sitten uusiksi. Sitten muutaman päivän päästä kaikki sopiikin ja on vähän itseriittoisen oloinen että hän sai pelastettua kaiken.
Tottakai tämä voi siis oikeastikin olla näin, mutta näin on joka kerta. Mun täytyy ensin pettyä ja olla vähän harmissani ja sit hän kuitenkin "pelastaa päivän" sillä että yhtäkkiä kaikki käykin. Toki siitä sitten myös iloitsen.
Nyt on taas tällainen tilanne. Oltiin sovittu ensi viikoksi helatorstaille pieni hotelliloma toiselle paikkakunnalle ja olin siitä innoissani. Nyt äsken ilmoitti ettei pääsekään kun joku jossain, tai jotain..emt. Taas vähän petyin kun olin odottanut pientä irtiottoa, mutta en tehnyt siitä numeroa. Hän kyllä kuuli mun äänestä että harmitti. Taas nyt jännitän että onko oikeasti homma peruttu vai pääseekö sittenkin lähtemään.
Tää kuulostaa varmaan oudolta, mut onko kukaan koskaan törmännyt vastaavaan?
Ja siis painotan vielä, etten suutu näistä peruutuksista, en kiukuttele enkä osoita mieltäni, olen vaan vähän pettynyt.
Kommentit (67)
No nyt kyllä kuulostaa taas niin ihme säädöltä, että kyseessä täytyy olla oikein ehta av-parisuhde. Mistä hitosta te näitä sankareita oikein löydätte? :D
Hän on katsonut elokuvan Magnolia (mikä karsea pökäle) ja sisäistänyt siinä miehille naisia kohtaan jaettavia käyttäytymisohjeita "Create a drama" eli kehittele draama oli yksi niistä kuspäisistä ohjeista, joilla naisia saadaan manipuloitua johonkin, en enää muista mihin, koska elokuva oli niin karsean huono, ettei sitä kestänyt katsella.
Manipulointia. Haluaa pitää sinua henkisesti hallinnassaan. Neuvon sinua: älä anna hänelle enää päätösvaltaa. Jos johonkin piti mennä, menet sitten ilman häntä. Jääköön mies itse pois. Näin sinun ei tarvitse pettyä enää yhtään kertaa.
Hän ei sinun menemisestä päätä. Enää.
Joillain persoonallisuushäiriöisillä on tapana järjestää draamaa, kohtaus, riitaa, pahimmillaan itsemurhauhkailuja juuri ennen jotain tärkeää menoa, jolloin suunnitelmat peruuntuvat tai toisen osapuolen kovasti odottama tapahtuma/juhla/matka menee vähintääkin pilalle. Voivat jopa pistää välit poikki hetkellisesti tai tehdä katoamistempun. Saavat tuollaisesta vallantunnetta ja jotain sairasta nautintoa.
Ei miehellä välttämättä ole persoonallisuushäiriötä, mutta tuollainen käytös on joka tapauksessa erittäin vastenmielistä ja manipuloivaa. Hyvä, että olet tunnistanut kaavan jo nyt.
Jätä se.
Jeps manipulaatiota. Ala sopia juttuja joista et oikeasti välitä. Ja peru itse. Ja ala kysellä miehen toiveita ja sovi ja peru
Ala testata
Meneekö omissa menoissa paljon
Vierailija kirjoitti:
Manipulointia. Haluaa pitää sinua henkisesti hallinnassaan. Neuvon sinua: älä anna hänelle enää päätösvaltaa. Jos johonkin piti mennä, menet sitten ilman häntä. Jääköön mies itse pois. Näin sinun ei tarvitse pettyä enää yhtään kertaa.
Hän ei sinun menemisestä päätä. Enää.
Sä et nyt tainnut ymmärtää.
Hehän ovat aina lopulta päässeet sinne, minne nyt pitikin mennä.
Mies vaan ensin muka ei pääsekkään, tulikin muuta tärkeämpää, mutta viime hetkillä hän pelasti kaiken ja he ovat päässeet juttuunsa.
Ehkä hän jännittää noita menoja, mutta ei uskalla suoraan sitä sanoa. Onko mahdollista, että tekisit lähtemisestä hänelle helpompaa jollain tavalla? Ehkä luot hänelle paineita, että näiden reissujen pitäisi onnistua hyvin. Hän pelkää, että on väsynyt ja jännittynyt ja pilaa kaiken.
Älä ap mene sinne hotellilomalle, vaikka mies vielä muuttaisikin mieltään. Sovi jotain omaa menoa siihen äläkä kerro siitä miehelle. Tai mene yksin sinne hotelliin ja pidä hauskaa. Äläkä vastaa miehen yhteydenottoihin. Sitten pistät homman poikki. Tuollainen käytös on tosi kuluttavaa pidemmän päälle, kun joutuu koko ajan olemaan kumppanin mielialan vaihtelujen armoilla. Aina saa pettyä. Eikä tuo piirre parane puhumalla ja järkeilemällä, koska tuollainen ihminen ei vain välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei sinun menemisestä päätä. Enää.Sä et nyt tainnut ymmärtää.
Mies vaan ensin muka ei pääsekkään, tulikin muuta tärkeämpää, mutta viime hetkillä hän pelasti kaiken ja he ovat päässeet juttuunsa.
Tuollainen miehen järjestämä vehtaaminen on ihan outoa ja naurettavaa. Siinä pointti. Ei toisen tarvii alistua tuohon manipulointiin.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei sinun menemisestä päätä. Enää.Sä et nyt tainnut ymmärtää.
Manipulointia tuokin on. Äijä haluaa latistaa toisen ilon ja sitten ikään kuin armopalana "pelastaakin" tilanteen viime hetkellä. Testailee ap:ta.
Tulee muuten mieleen täällä palstalla joskus ollut (provo)ketju "tyttöystävän onnellisuuden maksimointi" :D
Mene aina yksin tai ota kaveri mukaan jos mies tekee oharit. Pikku hiljaa pääset hänestä näin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Jeps manipulaatiota. Ala sopia juttuja joista et oikeasti välitä. Ja peru itse. Ja ala kysellä miehen toiveita ja sovi ja peru
Ala testata
Meneekö omissa menoissa paljon
Siis miksi ihmeessä kukaan tekisi noin? Kun vaihtoehtona olisi myös heivata ääliö ja jatkaa omaa elämäänsä ilman pelleilyä ja säätöä?
Mä varmaan sanoisin, että voi harmi, mutta en suinkaan peruisi suunnitelmaa, vaan pyytäisin jonkun kaverin mukaan sinne hotellireissuun tai tekisin jotain omia suunnitelmia. Jos mies sitten yhtäkkiä taas tulisi sille päälle, että eikun sopiikin, niin sanoisin vaan iloisesti, että voi ei, mä jo ehdin Kaisan kanssa sopia ja menenkin hänen kanssaan paikkaan xx. Kun tää meidän juttuhan oli peruttu, kun ei sulle sopinutkaan. En jäisi odottelemaan.
Mä nyt sit laitoin kumppanille viestin että ystäväni ottaa hänen paikan ja lähtee seurakseni minilomalle ensi viikolla. Hän luki sen ja sitten ei olekaan kuulunut mitään. 🤷🏼
Yleensä vastaa heti mun viesteihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkäikäinen mies? Onko nuori ?
Ollaan nelikymppisiä kumpikin
Ap
Toi on manipulointia. Aika kiltisti olet mennyt miehen hypytykseen mukaan. Nyt sitten eroa.
Vierailija kirjoitti:
Mä nyt sit laitoin kumppanille viestin että ystäväni ottaa hänen paikan ja lähtee seurakseni minilomalle ensi viikolla. Hän luki sen ja sitten ei olekaan kuulunut mitään. 🤷🏼
Yleensä vastaa heti mun viesteihin.
Ap
Lol
Nyt ap lähti myös miehen leikkeihin manipuloimaan :D
Lähde. Juokse. Oikeesti!!
Mun ex teki just tota. Aina kun sovin jotain, joko itselleni menoa tai koko perheelle, ensin oli että joo kiva sopii. Ja sitten vähän ennnen teki asiasta jonkun ongelman. Kyläänkin lähdettiin monesti jonkun kauheen draaman säestyksellä.
Lopulta lopetin menojen sopimisen. Enkä enää käynyt missään. Ex kyllä aina sanoi, mene vaan, en mä enää... jos menin vaikka omaan menoon oli luvassa 2vkon järkyttävä syyttely mitä ihmeellisimmästä asioista.
Ja tämä tulee pahenemaan.
Usko minua.
Onko tässä sun uudessa kumppanissa muita narsistisia piirteitä?
Meneekö paljon omissa menoissaan?
Tää on oikeasti iso iso punainen lippu.
Lähde sinä ajoissa, minä en sitä tehnyt.