Avoin suhde parempi kuin pettäminen?
Aina kun kuulen pettämisestä, olen tosi onnellinen, että minulla on mieheni kanssa sovittu avoin suhde. Pystyy edes jotenkin kokemaan, että on kunnioitusta puolin ja toisin. Kaikki ihmiset ei pysty olemaan monogaamisia ja vaihtoehdot on silloin avoin suhde, pettäminen tai ero. Eikö teitä, jotka olette menevän ihmisen kanssa suhteessa, ahdista ihan kauheasti mustasukkaisuus ja jatkuva huoli, että mitä hän tekee ehkä selän takana? Jos on kumppanina mies, joka ei ole naisten perään ja naisten mieleen, niin välittääkö vaimokaan sellaisesta? Tuntuisiko hän vain ystävältä? Unelma olisi ehkä sellainen mies, joka on intohimoinen ja viriili, mutta näkee vain vaimonsa. Sellaisia ei on ole nähnyt enkä kuullut olevan oikeassa elämässä olemassa. Niin monet ihmiset pettää, että avoin suhde tuntuu vaan järkevimmältä. Mitä ajatuksia ja kokemuksia? Tuntuu että tämä touhu on erilaista naisille ja miehille. En ainkaan itse naisena kaipaa mitään sivusuhteita.
Kommentit (293)
Tiedätkö että miehesi voi saada toisen naisen raskaaksi ja tämä nainen voi pitää vauvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa keskustelua, kiitos. Olemme puhuneet muista kumppaneista ja olen sanonut että yksi sääntö on reilu peli kaikkiin suuntiin eli se, että ei hyväksikäytetä tai vedätetä ketään ja en halua että mies on kenellekään naiselle ikävä. Sen enempää en asiaan paneudu, mies saa tehdä oman tunnetyönsä. Turvaseksi yms on myös selvä asia. Täällä vedetään nyt Freudia keskusteluun ja väitetään etten voi olla onnellinen. Mielestäni olen. Miestenkään seksuaalisuutta ei tarvitse aina nähdä niin pahassa valossa ja puhua rumasti dippailusta. Tulevaisuus näyttää mitä tästä suhteesta tulee, avasimme suhteen pari vuotta sitten ja hyvin menee. Ap
Entä jos miehesi haluaisi mieluummin panna paljaalla kaikkia kumppaneitaan? Entä jos hän ei saakaan haluamansa kaltaista seuraa olemalla täysin rehellinen kaikkiin suuntiin vaan joutuu vedättämään ja uskottelemaan olevansa rakastunut seksiä saadakseen? Entä jos hänelle ei kelpaa ne naiset joita hän saisi houkuteltua vedättämättä? Jos hän ei ole onnellinen eikä pysty kuvittelemaan elämää ilman näitä asioita?
Silloinhan sinä rajoitat miehesi vapautta siinä missä nekin naiset, jotka elävät suljetuissa suhteissa.
(Halventavasta kielenkäytöstä olen kanssasi samaa mieltä. Keskustella voi asiallisestikin, vaikka olisi eri mieltä.)
No, jos mies muuttuisi niin ikäväksi, niin silloin olisi kyllä aivan selkeää jättää hänet. Minusta tällaisessa rajassa ei ole mitään epäselvää. Minusta vieraiden paneminen hyvässä hengessä on ok, mutta vedättäminen, valehtelu ja toisen vaarantaminen ei ole ok. Jos mies alkaisi vahingoittaa minua tai toisia ihmisiä, en haluaisi olla hänen kanssaan, se olisi ero, eikä mikään sääntökeskustelun paikka. Ap
Käytännössä melkein jokainen mies joutuu jonkin verran vedättämään (viehättävää) naista jos mielii irtoseksiä saada. Vähintään kannattaa jättää kertomatta että on varattu. Helpommin saattaa onnistua sellainen, että haetaan naista pidempiaikaiseen seksisuhteeseen. Niissä taas on vaarana molemminpuolinen ihastuminen, vaikka sellaista ei olisi ollut alun perin tarkoitus tapahtua.
Onko sinulla mielipidettä siihen, kuinka monta kumppania miehellä voi olla samaan aikaan ja saako hän kuvailla sinulle avoimesti kokemuksiaan muiden kanssa? Onko ok että hän käy ensin panemassa toista naista ja heti perään sinua? Saako hän tuoda naisia yhteiseen sänkyynne sinun poissaollessasi? Entä kotona ollessasi?
(Nämä kysymykset eivät ole hatusta vedettyjä. Lapsuudenkotini naapurissa asui pariskunta, jolla oli tällainen samantapainen järjestely. Kuulin kun vaimo selitti asiaa äidilleni ja kertoi suostuneensa siihen, koska miestä ei muuten saisi pidettyä tyytyväisenä. Homma päättyi siihen, että mies alkoi tuoda sivukumppaneita heille kotiin. Ensin vaimon selän takana ja lopulta avoimesti samaan sänkyyn kun vaimo oli siellä nukkumassa.)
Minua ei kiinnosta kuulla mitään tarkkoja kuvauksia eikä mies myöskään niitä minulle väkisin tyrkytä. Ei saa tuoda kotiin minun siellä ollessani. Minulle ihan sama käykö ennen vai jälkeen minun kanssani olemista vieraissa. En tiedä niin yksityiskohtaisesti hänen panoaikataulujaan. Se paljonko hän mahdollisesti vedättää jotain naisia ei ole myöskään minun ongelmani vaan hänen omantuntonsa asia. Mies on kokemukseni mukaan naisten mieleen ja rehti, ja sen enempää en mieltäni vaivaa hänen taktiikoistaan, en ole niistä vastuussa. Ap
Ap varmaan jo suutahti, mutta tässäpä se on: ensin hurskaasti todetaan, miten oletetaan mieheltä sitä ja tätä kohtelua myös muita kohtaan, mutta kun pintaa vähän raaputetaan, ollaankin siinä oikeassa tilanteessa: ap ei välitä pskaakaan siitä, mitä mies muualla tekee, kunhan aina säännöllisesti palaa myös hänen luokseen. Ja sitten saa hykerrellä, että minun se mies on ja tänne "menojensa" jälkeen tulee.
Ihmissuhteet vain todellakin ovat monimutkaisia ja viimeistään siinä vaiheessa, kun teidän ovella on itkemässä joku näistä naisista, joudut miehesi taktiikat kohtaamaan. Et tietenkään ole niistä vastuussa, mutta toivotaan, että ovella itkijä ei ole kovin nuori, naiivi ja haavottuvainen.
Siinä nimittäin voi tulla ahdistus hommista itsellekin, vaikka ne omia eivät olekaan.
MInä ihmettelen myös, miksi ap haluaa uskotella olevansa parisuhteessa miehen kanssa, kun tosiasiallisesti hän on sinkkumiehen panokaveri ja ehkä kämppis (jos asuvat samassa taloudessa).
Tämä on myös yksi näitä juttuja joita en ymmärrä yhtään. Tottakai oletan ja lähden siitä käsityksestä, että mies kohtelee kaikkia ihmisiä hyvin. Se on kuitenkin hänen asiansa, ja en ymmärrä miksi minun pitäisi olla vastuussa toisen aikuisen käytöksestä. En ole hänen äitinsä. Ei ole kyse siitä, etten paskaakaan välittäisi hänen sivusuhteistaan, mutta olisi tosi outoa jos vahtaisin ja miettisin että miten hän niissä toimii. Jos kävisi ilmi, että hän on sikaillut ja ollut ikävä, joku tulisi itkemään ovellemme niin miehestä paljastuisi uusi puoli ja käsitykseni hänestä menisi uusiksi ja erohan siitä tulisi. Koko tämä ajatus että estämällä sivusuhteet estetään miehen sikailu on minusta sellainen joka tekee naisesta vartijan ja äidin ja miehestä vastuuttomana ja lapsellisen. Ei kovin houkuttavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa keskustelua, kiitos. Olemme puhuneet muista kumppaneista ja olen sanonut että yksi sääntö on reilu peli kaikkiin suuntiin eli se, että ei hyväksikäytetä tai vedätetä ketään ja en halua että mies on kenellekään naiselle ikävä. Sen enempää en asiaan paneudu, mies saa tehdä oman tunnetyönsä. Turvaseksi yms on myös selvä asia. Täällä vedetään nyt Freudia keskusteluun ja väitetään etten voi olla onnellinen. Mielestäni olen. Miestenkään seksuaalisuutta ei tarvitse aina nähdä niin pahassa valossa ja puhua rumasti dippailusta. Tulevaisuus näyttää mitä tästä suhteesta tulee, avasimme suhteen pari vuotta sitten ja hyvin menee. Ap
Se olin minä, joka vedin Freudin keskusteluun, enkä ole väittänyt onnellisuudestasi mitään. Perustan kirjoitukseni sinun kirjoituksiisi: jo se, että erottelet miesten seksuaalisuuden naisten seksuaalisuudesta nyt vain kertoo vähän karua tarinaa.
Sääntönne ovat myös hieman hassut: kai juuri käsität, että et sinä voi kontrolloida sitä, minkälainen miehen suhde näiden muitten naisten kanssa. Siihen juuri viittasinkin: et voi kontrolloida miestä, mutta vielä vähemmän näitä toisia naisia sen suhteen, mitä heidän välillään tapahtuu.
Sen vuoksi pohdiskelinkin, että mahdatko kuitenkaan ihan sisäistää, mitä suhteen avaaminen tarkoittaa. Se ei tarkoita vain miehen "menoja", vaan todellakin avaatte suhteenne muille ihmisille. Muista ihmisistä tulee siis väistämättä osa suhdettanne.
Olen elämänkokemuksen perusteella havainnut, että yleisemmin miehet hakevat irtoseksiä ja naiset myös tunnetta. Voi olla toisinkin joissain tapauksissa. Tässä ei ole minulle mitään ylivoimaisen vaikeaa enkä pidä sitä kovin karuna faktana. On myös selvää että minulla on samat vapaudet kuin miehelläni ja se on vapautta että tekee mitä itse haluaa, jos haluaa sivusuhteen niin yrittää hankkia ja jos ei halua, niin ei hanki. En tietenkään voi kontrolloida mitä mies tekee omissa suhteissaan. Mitä teen mielestäsi väärin? Pitäisikö minun mielestäsi erota miehestä, jota rakastan ja jonka kanssa viihdyn? Vai kontrolloida häntä enemmän? Ap
Ap, ei sinulla ole samat vapaudet kuin miehelläsi, paitsi nimellisesti. Teillä on kummallakin "lupa" toteuttaa seksuaalisuutta tavalla, joka on miehellesi mieleinen (seksi ilman tunneyhteyttä vaihtuvien partnerien kanssa). Mutta sinulla ei ole tässä suhteessa mahdollisuutta kokea sellaista seksiä, josta sinä luullakseni nauttisit (syvään emotionaaliseen yhteyteen, haavoittuvaisuuteen ja luottamukseen perustuva seksi tutun ja turvallisen kumppanin kanssa).
Arvaan syyn, miksi järjestely sopii sinulle: et ole vielä elämässäsi kokenut tuota jälkimmäistä. Jos olisit, et harkitsisi hetkeäkään jäämistä sellaiseen suhteeseen, jossa yksi elämän suurimmista iloista jää kohdallasi toteutumatta, eikä sillä ole toiveita toteutua jatkossakaan, kun miehesi ei keskitä huomiotaan teidän välisen seksuaalisen yhteyden kehittämiseen vaan sivusuhteisiin.
Itsekin olen ollut nuorena tuollaisten emotionaalisesti alikehittyneiden miesten kanssa ja luullut että seksielämäni on hyvää, kun mies oli teknisesti taitava ja innokas. Sitten tapasin miehen, joka opetti minulle miten kehoni ja mieleni oikeasti toimivat, ja miten valtaisa ero tunnevetoisessa, emotionaalisesti intiimissä seksissä on tuohon mekanistiseen versioon nähden. Harmittaa että tuli nuorempana oltua ihan pitkässäkin suhteessa tuollaisen hydrauliikkahessun kanssa. En vain ollut kokenut todellista seksuaalista nautintoa vielä enkä tiennyt paremmasta! En siksi osannut parempaa myöskään vaatia.
Vertaisin tilannettanne vaikka yhteisen harrastuksen valintaan. Sinä haluaisit hankkia purjeveneen, mies taas haluaa käyttää rahat urheiluautoon. Mies ei halua joutua panostamaan veneen ylläpitoon, purjehduskoulutukseen, reittien suunnitteluun, sääolojen huomioimiseen tai minkäänlaiseen vaivannäköön. Hän haluaa vain kruisailla hienolla autollaan ja jättää huollot ja renkaiden vaihdot muille. Budjetti ja käytettävissä oleva vapaa-aika eivät riitä molempiin hankkeisiin. Teette päätöksen että urheiluauto hankitaan ja sinä selität tämän olevan reilua, koska saathan sinäkin nyt ajaa urheiluautolla siinä missä miehesikin.
Tuollainen reiluus ei ole aidosti reilua. Onko mies manipuloinut sinut luulemaan niin, vai oletko oma-aloitteisesti johtanut itse itseäsi harhaan?
Tämä on minusta hyvä pointti, mutta mielestäni minulla on tuollaista kuvaamaasi hyvää seksiä parisuhteessani. Voihan tietysti olla että joskus tulevaisuus muuttaa asioita, jos vaikka leskenä aloitan uuden suhteen ja tajuan että olenkin ollut aivan väärässä tietoisuudessa vuosikaudet. Seksi ja parisuhde on minulle kyllä tärkeää, mutta olen aina ajatellut, että elämän onni on pohjimmiltaan oma asenne ja omien ratkaisujen tulos eikä jonkun miehen mukana tuleva lahja. En haluaisi olla niin riippuvainen. Ap
AP:n ajatusmaailma on tosi outo. Kuvitteleeko AP että kaikki miehet ovat jotenkin pohjimmiltaan ohjelmoitu siihen, että niiden on pantava jokaista vastaantulevaa naista? Kun puhuu jatkuvasti siitä, ettei "miehen seksuaalisuutta saa rajoittaa". Siis mitä vtua.
Minä miehenä olen ikisinkku ja haaveilen avoimesta suhteesta koska perinteinen parisuhde rajoittaa elämää aivan liikaa. Haluan suhteen jossa on eri osoitteet, tavataan noin kerran viikossa ja saa luvan kanssa käydä vieraissa.
Voisin seurustella noin 3 naisen kanssa yhtäaikaa ja jokaista tapaisin esim kerran viikossa.
Taitaa olla mahdottomuus tuo joten sinkkuelämä jatkuu varmaan koko elämämi ajan.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet turvautunut avoimeen suhteeseen ettet tule petetyksi? Luottamuksen voi pettää myös avoimissa suhteissa niin monella tavalla. Yksikään suhde ei ole turvassa. Tämän kun hyväksyy ei tarvitse nähdä niitä peikkoja, joka kolon takana. Asiat otetaan vastaan sellaisena kuin ne tulee eikä eletä pelossa. Meille on annettu elämä elettäväksi ja siinä tulee eteen myös niitä ei niin kivoja asioita.
Ja mulla on niin iso ego, että enemmän miehellä on menettävää jos pettää. :D
Niin, se elämä voi yllättää itsensäkin vaikka tässä nyt kuinka vannoisi käsi raamatulla ettei koskaan itse pettäisi.
Olisit nyt ap hyvä ihminen rehellinen edes itsellesi.
Tottakai tiedän että suhteelle voi käydä huonosti ja elämässä voi tapahtua mitä tahansa ikävää, enkä ajattele että mikään keino takaa suhteen pysyvyyttä. Minulle olisi kuitenkin vaikea ajatus estää miestä, kun hän sitä kerran haluaa. Ja tottakai itsekin sitten menen vieraisiin jos joskus alkaa tehdä mieli. Välillä tunnen mustasukkaisuutta, mutta luulen että ihan yhtä lailla ahdistaisi jos meillä olisi suljettu suhde, vaikka vähän eri tavalla. Joku kysyi ikää, se on 39 meillä kummallakin. ap
Pitäisikö sinun tehdä jotain tuolle itsetunnollesi? Epävarmuuttasi yrität pitää miehen keinolla millä hyvällä? Kunnioittaisit nyt itseäsi edes vähän.
Olen miettinyt tätä ja jossain vaiheessa ajattelin että kiellän mieheltä sivusuhteet, ja hän voi sitten jäädä tai mennä, mutta silloin oloni tuntui epärehelliseltä ja epäaidolta ja siltä että toimin omia arvojani vastaan. Jollain tavalla ymmärrän mielikuvituksen tasolla, että olisi ihanaa olla joku palvottu kuningatar, jonka mies on tossun alla, eikä vilkuile muita, mutta käytännössä se tuntuu väärältä. En koe että minua epäkunnioitetaan jos luvan kanssa mennään, mutta se tuntisi kauhealta, että mies mielessään toivoisi voivansa tehdä sitä (tai pettäisi). Se pilaisi minulta koko suhteen. Vapaus puolin ja toisin on minulle tärkeä arvo. Minusta tuntuu että itsetuntoni on aika hyvä ja jos mies lähtisi, niin se olisi surullista, mutta en siihen murtuisi. Ap
Vapaus on myös minulle tärkeä arvo. Kumppanini ovat aina omasta vapaasta tahdostaan valinneet olla seksuaalisessa suhteessa vain minun kanssani. Samoin minä heidän kanssaan. Koskaan en ole kenenkään vapautta yrittänyt rajoittaa, eivätkä he minun.
Tällä hetkellä olen sinkku ja harrastan seksiä miespuolisen ystävän kanssa. Niin kauan kuin tätä jatkuu, en mene muihin sänkyihin, koska en tahdo. Häneltä pyysin että jos jätämme kondomit pois niin hän kuitenkin käyttäisi niitä muiden seksikumppaniensa kanssa. Hän vastasi että muita kumppaneita ei ole eikä tule.
Minulla ei ole mitään avoimia suhteita vastaan silloin, kun kumpikin osapuoli aidosti haluaa elää niin. Ikävä kyllä kaikissa tietämissäni avoimissa suhteissa toinen osapuoli vaikuttaa siltä, että hän ei olisi oikeasti sitä järjestelyä halunnut, ja on suostunut siihen vain siksi ettei toinen jättäisi. Onko AP tällaisessa tilanteessa elävä ihminen mielestäsi vapaa?
Ajattelen että jokainen aikuinen ihminen on vastuussa itsestään, ja jos rupeaa menevän ihmisen kanssa suhteeseen ja suostuu avoimeen suhteeseen, eikä sitten tykkääkään siitä, niin on vapaus vaikka lähteä. Kaikissa suhteissa on kompromisseja ja on vapautta tehdä omat valintansa ja valita sellaiset kompromissit, joiden kanssa voi elää. Jos kokee suhteen hyväksi ja mielekkääksi niin eikö siinä saa olla? Tämä vaatimus että pitää aidosti haluta on tosi outo. Mikä on riittävän aitoa, sekö ettei koskaan ole mustasukkaisuuden tunteita? Se että on samanlaiset menohalut? Ap
Kyllä, jokainen saa valita kuten haluaa. Ymmärsin aiemmasta tekstistäsi, että suljetuissa suhteissa olevat eivät mielestäsi ole vapaita, varsinkaan jos ovat miehiä. Ehkä ymmärsin väärin ja puhutkin siis vain omasta miehestäsi?
Millä tavalla olet tullut tietoiseksi siitä että miehesi ei olisi onnellinen jos hän ei saisi käydä vieraissa? Kertoiko hän avoimesti asiasta jo tutustuessanne, vai rakastuitko alun perin mieheen jonka ajattelit olevan vain sinusta seksuaalisesti kiinnostunut?
Olemme puhuneet asiasta. Mies ei ole sanonut, että pettäisi minua jos ei saa avointa suhdetta. Hän ei muutenkaan uhkaile eikä painosta. Olen myös sanonut hänelle, että pettämistä en hyväksy ja siitä seuraisi ero. Olen itse päätellyt, että meneminen on hänelle todella tärkeää ja kun olen siitä puhunut, hän on sen myöntänyt ja sanonut että ajatus vain yhden naisen kanssa olemisesta olisi pidemmän päälle vaikea ja ehkä mahdotonkin. En puhu kaikista miehistä ja tilanteista, mutta minusta on todella ahdistavaa, jos ollaan suhteessa, jossa on mustasukkaisuutta, syyllisyyttä, pettämistä, itseinhoa, toisen epäkunnioittamista. Siltä minusta monet suljetut suhteet näyttävät ja ne loppuvatkin usein johonkin aivan mitättömään yhden yön juttuun ja siitä seuranneeseen draamaan. Ap
Eiköhän nämä asiat useimmiten johdu ihan muusta, kuin siitä, että suhde on suljettu.
Niinpä. Ja yleisemmin jos on mustasukkainen, niin se mustasukkaisuus, itseinho ja epäkunnioittaminen vain kasvaa kun avataan parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Minä miehenä olen ikisinkku ja haaveilen avoimesta suhteesta koska perinteinen parisuhde rajoittaa elämää aivan liikaa. Haluan suhteen jossa on eri osoitteet, tavataan noin kerran viikossa ja saa luvan kanssa käydä vieraissa.
Voisin seurustella noin 3 naisen kanssa yhtäaikaa ja jokaista tapaisin esim kerran viikossa.
Taitaa olla mahdottomuus tuo joten sinkkuelämä jatkuu varmaan koko elämämi ajan.
M32
Eihän tuo ole parisuhde vaan että selkeästi toivot itsellesi vakiopanoja. Oletan, että tuo viikossa tapaaminen tarkoittaa sitä, että panette?
No siinäpä teet niin kuin teet ap. Mutta hieman avarakatseisuutta toivoisin myös sinulta. Kyllä edelleen todella monet suhteet voivat hyvin, vaikka niissä ole muita ihmisiä mukana ollenkaan. Eli ei pettämistä tai mitään muutakaan sellaista, että pitäisi panna muita. Ei tietenkään kukaan voi omistaa toista ja rajoittaa, kuten itse sanot. Mutta en minä halua olla parisuhteessa sellaisen kanssa, joka haluaa muita. Siksi nämä asiat ovat puhuttu jo kauan sitten parisuhteen alussa, miten kumpikin asiat näkee.
Seuraavaksi kysyt tietenkin, että mistä voin olla varma, ettei mieheni petä. No siitä, että viihdymme hyvin yhdessä. Meillä on hyvä yhteys, niin henkisesti kuin fyysisesti. Työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin on kiva puuhastella kaikenlaista yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä teet niin kuin teet ap. Mutta hieman avarakatseisuutta toivoisin myös sinulta. Kyllä edelleen todella monet suhteet voivat hyvin, vaikka niissä ole muita ihmisiä mukana ollenkaan. Eli ei pettämistä tai mitään muutakaan sellaista, että pitäisi panna muita. Ei tietenkään kukaan voi omistaa toista ja rajoittaa, kuten itse sanot. Mutta en minä halua olla parisuhteessa sellaisen kanssa, joka haluaa muita. Siksi nämä asiat ovat puhuttu jo kauan sitten parisuhteen alussa, miten kumpikin asiat näkee.
Seuraavaksi kysyt tietenkin, että mistä voin olla varma, ettei mieheni petä. No siitä, että viihdymme hyvin yhdessä. Meillä on hyvä yhteys, niin henkisesti kuin fyysisesti. Työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin on kiva puuhastella kaikenlaista yhdessä.
Koskaanhan ei voi olla varma etteikö toinen petä tai tekisi muuta hirveää selän takana, kuten esimerkiksi törsää kaikki yhteiset rahat ja muut. Mutta henkilön pitäisi itse arvostaa itseäänsä ja luottaa itseensä sen verran, että valitsee oikeanlaisen kumppanin vierelleensä. Ja jos on valinnut väärin niin arvostaa itseäänsä ja rakastaa itseäänsä sen verran, että lähtee suhteesta eikä alistu mihinkään "no avataan tää parisuhde kun et osaa olla panematta muita" tilanteisiin.
Mielestäni on jotenkin surullista jos ihmiset päätyvät tuollaisiin avonaisiin suhteisiin sen takia, koska eivät halua päästää irti kumppanista joka pettää ja tahtoo olla muiden kanssa. Ei se kuulosta onnelliselta suhteelta vaikka se suhde avattaisiin. Ei siinä mitään jos idea on ollut kummankin ja kummatkin sitä avointa suhdetta tahtoo ja saavat siitä jotain, mutta että jos se avataan pelkästään toisen takia niin sellaisesta suhteesta ei tule pitkällä tähtäimellä onnellista.
Maailma on onneksi täynnä ihmisiä, niin miehiä kuin naisia joille riittää oma kumppani eikä tarvitse jokaista vastaantulevaa käydä panemassa.
Kun Carita lähti Englantiin opiskelemaan, me sovittiin että Carita pettää mua ja mä petän Caritaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32Eihän tuo ole parisuhde vaan että selkeästi toivot itsellesi vakiopanoja. Oletan, että tuo viikossa tapaaminen tarkoittaa sitä, että panette?
Kyllähän se parisuhde on, parisuhde voi olla etäsuhde tai avoinsuhde.
Paneminen on hauskaa joten en pistä vastaan jos aina viikossa kun kerran tavattais niin pantais, sen jälkee voitais joku leffa katsoa ja sit ootettais viikko et tavattais taas.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32Eihän tuo ole parisuhde vaan että selkeästi toivot itsellesi vakiopanoja. Oletan, että tuo viikossa tapaaminen tarkoittaa sitä, että panette?
Paneminen on hauskaa joten en pistä vastaan jos aina viikossa kun kerran tavattais niin pantais, sen jälkee voitais joku leffa katsoa ja sit ootettais viikko et tavattais taas.
M32
Mikä tekee siitä parisuhteen? Ja minkälainen ero siinä on FwB suhteen kanssa? Koska yhä kuulostaa siltä, että kaluat kaverin jonka kanssa panna ja katsoa leffa ja sitten lähdette, kuin oikean parisuhteen.
Avoin suhde, ei hyvä ja varsinkin kun on lapsia. Kypsymätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olin minä, joka vedin Freudin keskusteluun, enkä ole väittänyt onnellisuudestasi mitään. Perustan kirjoitukseni sinun kirjoituksiisi: jo se, että erottelet miesten seksuaalisuuden naisten seksuaalisuudesta nyt vain kertoo vähän karua tarinaa.
Sääntönne ovat myös hieman hassut: kai juuri käsität, että et sinä voi kontrolloida sitä, minkälainen miehen suhde näiden muitten naisten kanssa. Siihen juuri viittasinkin: et voi kontrolloida miestä, mutta vielä vähemmän näitä toisia naisia sen suhteen, mitä heidän välillään tapahtuu.
Sen vuoksi pohdiskelinkin, että mahdatko kuitenkaan ihan sisäistää, mitä suhteen avaaminen tarkoittaa. Se ei tarkoita vain miehen "menoja", vaan todellakin avaatte suhteenne muille ihmisille. Muista ihmisistä tulee siis väistämättä osa suhdettanne.
Olen elämänkokemuksen perusteella havainnut, että yleisemmin miehet hakevat irtoseksiä ja naiset myös tunnetta. Voi olla toisinkin joissain tapauksissa. Tässä ei ole minulle mitään ylivoimaisen vaikeaa enkä pidä sitä kovin karuna faktana. On myös selvää että minulla on samat vapaudet kuin miehelläni ja se on vapautta että tekee mitä itse haluaa, jos haluaa sivusuhteen niin yrittää hankkia ja jos ei halua, niin ei hanki. En tietenkään voi kontrolloida mitä mies tekee omissa suhteissaan. Mitä teen mielestäsi väärin? Pitäisikö minun mielestäsi erota miehestä, jota rakastan ja jonka kanssa viihdyn? Vai kontrolloida häntä enemmän? Ap
Ap, ei sinulla ole samat vapaudet kuin miehelläsi, paitsi nimellisesti. Teillä on kummallakin "lupa" toteuttaa seksuaalisuutta tavalla, joka on miehellesi mieleinen (seksi ilman tunneyhteyttä vaihtuvien partnerien kanssa). Mutta sinulla ei ole tässä suhteessa mahdollisuutta kokea sellaista seksiä, josta sinä luullakseni nauttisit (syvään emotionaaliseen yhteyteen, haavoittuvaisuuteen ja luottamukseen perustuva seksi tutun ja turvallisen kumppanin kanssa).
Arvaan syyn, miksi järjestely sopii sinulle: et ole vielä elämässäsi kokenut tuota jälkimmäistä. Jos olisit, et harkitsisi hetkeäkään jäämistä sellaiseen suhteeseen, jossa yksi elämän suurimmista iloista jää kohdallasi toteutumatta, eikä sillä ole toiveita toteutua jatkossakaan, kun miehesi ei keskitä huomiotaan teidän välisen seksuaalisen yhteyden kehittämiseen vaan sivusuhteisiin.
Itsekin olen ollut nuorena tuollaisten emotionaalisesti alikehittyneiden miesten kanssa ja luullut että seksielämäni on hyvää, kun mies oli teknisesti taitava ja innokas. Sitten tapasin miehen, joka opetti minulle miten kehoni ja mieleni oikeasti toimivat, ja miten valtaisa ero tunnevetoisessa, emotionaalisesti intiimissä seksissä on tuohon mekanistiseen versioon nähden. Harmittaa että tuli nuorempana oltua ihan pitkässäkin suhteessa tuollaisen hydrauliikkahessun kanssa. En vain ollut kokenut todellista seksuaalista nautintoa vielä enkä tiennyt paremmasta! En siksi osannut parempaa myöskään vaatia.
Vertaisin tilannettanne vaikka yhteisen harrastuksen valintaan. Sinä haluaisit hankkia purjeveneen, mies taas haluaa käyttää rahat urheiluautoon. Mies ei halua joutua panostamaan veneen ylläpitoon, purjehduskoulutukseen, reittien suunnitteluun, sääolojen huomioimiseen tai minkäänlaiseen vaivannäköön. Hän haluaa vain kruisailla hienolla autollaan ja jättää huollot ja renkaiden vaihdot muille. Budjetti ja käytettävissä oleva vapaa-aika eivät riitä molempiin hankkeisiin. Teette päätöksen että urheiluauto hankitaan ja sinä selität tämän olevan reilua, koska saathan sinäkin nyt ajaa urheiluautolla siinä missä miehesikin.
Tuollainen reiluus ei ole aidosti reilua. Onko mies manipuloinut sinut luulemaan niin, vai oletko oma-aloitteisesti johtanut itse itseäsi harhaan?
Tämä on minusta hyvä pointti, mutta mielestäni minulla on tuollaista kuvaamaasi hyvää seksiä parisuhteessani. Voihan tietysti olla että joskus tulevaisuus muuttaa asioita, jos vaikka leskenä aloitan uuden suhteen ja tajuan että olenkin ollut aivan väärässä tietoisuudessa vuosikaudet. Seksi ja parisuhde on minulle kyllä tärkeää, mutta olen aina ajatellut, että elämän onni on pohjimmiltaan oma asenne ja omien ratkaisujen tulos eikä jonkun miehen mukana tuleva lahja. En haluaisi olla niin riippuvainen. Ap
Sanot että sinulla mielestäsi on kuvaamani kaltaista seksiä, mutta ei sellaista voi noissa kertomissasi olosuhteissa olla. Ymmärrät sen sitten jos/kun sen saat joskus kokea. Ero on niin valtaisa että sen ymmärtää kyllä asian koettuaan.
Itse elän tällä hetkellä sinkkuna, koska en halunnut lukita itseäni tilanteeseen jossa toivomani kaltainen seksi olisi rajattu elämästäni pysyvästi pois niin kauan kuin suhde jatkuu. Minusta riippuvaisuuden merkki on enemmänkin se, että luopuu itselleen tärkeästä, hyvinvointiin olennaisesti vaikuttavasta asiasta vain voidakseen jatkaa yhdessä jonkun miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32Mikä tekee siitä parisuhteen? Ja minkälainen ero siinä on FwB suhteen kanssa? Koska yhä kuulostaa siltä, että kaluat kaverin jonka kanssa panna ja katsoa leffa ja sitten lähdette, kuin oikean parisuhteen.
Parisuhteen siitä tekee se että olemme hyvissä väleissä,jaamme elämäämme ja harrastamme seksiä.
M32
En ole mustasukkainen ihmisestä, koska toista ei voi omistaa. Meillä ei kuitenkaan ole avointa suhdetta, jos haluaa olla toisen kanssa, niin ei se avoin suhde auta. Eri asia sitten, jos halut eivät kohtaisi, se olisi toinen keskustelu se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32Mikä tekee siitä parisuhteen? Ja minkälainen ero siinä on FwB suhteen kanssa? Koska yhä kuulostaa siltä, että kaluat kaverin jonka kanssa panna ja katsoa leffa ja sitten lähdette, kuin oikean parisuhteen.
Parisuhteen siitä tekee se että olemme hyvissä väleissä,jaamme elämäämme ja harrastamme seksiä.
M32
Et sinä henkilön kanssa jaa elämää, jos näet häntä kerran viikossa, eli 4 kertaa kuukaudessa ja 48 kertaa vuodessa. Eli ei ole parisuhde. Eli haluat kaverisuhteen jossa saat panna henkilöä ja katsoa hänen kanssa leffaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32
Eli et ole koskaan ollut parisuhteessa, koska et tiedä/ymmärrä mitään henkisestä yhteydestä ja rakkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32Et sinä henkilön kanssa jaa elämää, jos näet häntä kerran viikossa, eli 4 kertaa kuukaudessa ja 48 kertaa vuodessa. Eli ei ole parisuhde. Eli haluat kaverisuhteen jossa saat panna henkilöä ja katsoa hänen kanssa leffaa.
Oletko tietoinen että somea voi käyttää nykyisin myös? Whatsapissa voi vaikka päivittäin viestitellä joten kyllä sitä voi elämää jakaa jos näkee kasvotusten kerran viikossa.
M32
Miten tuollainen oikein pidetään salassa? Eikö siinä väkisinkin tule mieleen että kumppani on varmaan panemassa toista, jos tämä ei esim. tule yöksi kotiin? Varsinkin jos itsekin petät ja siksi tajuat sen olevan mahdollista.