Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vastikkeen maksamisessa sen enempää järkeä kuin vuokran maksamisessa?

Vierailija
10.05.2023 |

Olen selaillut omistusasuntoja ja monissa pelkkä vastike jos lähellä yksiön tai pienen kaksion vuokraa. Päälle vielä suuret korot omasta lainasta. Tuleeko omistusasunto edes kannattavaksi enää? Valtavia summia kuukaudessa muuhun kun oman omaisuuden kasvattamiseen.

Esim huoltoyhtiöt varmaan nostelee hintoja huvikseenkin (greedflation-ilmiö), eli kustannukset ei välttämättä niin paljon nouse mutta käytetään verukkeena jotta saadaan suurempi voittomarginaali. Tämä sitten näkyy vastikkeissa.

Kommentit (179)

Vierailija
41/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa järkevä asumismuoto on omalla rahalla ostettu omakotitalo omalla tontilla. Kaikki muut asumismuodot on tyhmiä.

Helposti omakotiasuja joutuu maksamaan kaikista korjauksista melko suuria summia. Mikäli ei itse ole rakennuksilla töissä ja tajua, että korjaukset pitää tehdä hyvin tai kohta tehdään kalliimmalla.

Omakotitalo on asumismuodoista kaikkein kallein. Loputon rahan meno kaivo. Oli uusi tai vanha voi putket alkaa vuotaan, katto pitää uusia, pihaa laitetaan koko kesä ja tuhansia euroja palaa. Nykyään pitää olla varashälytinjärjestelmät, mikäli ei halua menettää arvotavaroitaan.

Yksin asuvalle naiselle piinallinen asumismuoto. Stalkkerin saa helposti peräänsä kurkkimaan ikkunoista tai tulee sisään, jos ovi unohtuu auki. Apua, ei enää ikinä omakotitaloon ei ei.

Ja kerros-ja rivitaloissahan ei tartte uusia putkia ja kattoja ikinä tai muitakaan remppoja tehdä? 😃 Toki jos on tumpelo ja pelkää stalkkereita niin ei kannata omakotitaloa hankkia.

Kerrostalosta voi aina häippästä toiseen taloon, jos isot rempat uhkaa. Ok talosta ei niinkään tai joutuu laskemaan hintaa.

Joo kaikkihan ostaa riemusta kiljuen kerrostalokämpän jossa alkaa remontti ja toki ihan ekstraa maksaa. Eiku hetk8nen

Ja jos sinä vuokralla asut niin se asuntosi omistaja maksattaa sinulla sen rempan, mutta itse saa myyntivoiton. Sinä olet hölmö!

Vierailija
42/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis meillä kolmion vastike alle 200€. Sitten taas vuokra samanlaisesta olisi vajaa 800-1000€, että kyllä tämä taitaa halvemmaksi tulla. Toki asuntolainaa pitää maksaa, mutta sitten jää jotain käteenkin kun päättää muuttaa ja myy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti vähän siitä, millaista asumista haluaa ja mitä asumiselta odottaa. Toisaalta saattaa olla järkevää esimerkiksi hankia omistusasunto ja maksaa laina pois, mutta joissakin tapauksissa saattaa olla järkevämpää asua vuokralla. 

Sellainen etu omistusasumisesta on, jota moni ei tule ajatelleeksi, on se, että tarvittaessa asunto voi toimia myös vakuutena - esimerkiksi kakkoskotia tai kesämökkiä ostellessa. 

Jos olisin nyt ostamassa kesämökkiä, joutuisin hankkimaan sen käytännössä kokonaan lainalla. En saisi lainaa, jos minulla ei olisi joko takaajia tai lisävakuuksia > ei mökkiä. Jos sen sijaan ostaisin nyt jotakin mökkiä, muuta kiinteistöä tai hakisin lainaa ihan mihin muuhun tarkoitukseen tahansa, minulla on kiinteää omaisuutta, jota voin käyttää lainan lisävakuutena.

Vierailija
44/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa järkevä asumismuoto on omalla rahalla ostettu omakotitalo omalla tontilla. Kaikki muut asumismuodot on tyhmiä.

Helposti omakotiasuja joutuu maksamaan kaikista korjauksista melko suuria summia. Mikäli ei itse ole rakennuksilla töissä ja tajua, että korjaukset pitää tehdä hyvin tai kohta tehdään kalliimmalla.

Omakotitalo on asumismuodoista kaikkein kallein. Loputon rahan meno kaivo. Oli uusi tai vanha voi putket alkaa vuotaan, katto pitää uusia, pihaa laitetaan koko kesä ja tuhansia euroja palaa. Nykyään pitää olla varashälytinjärjestelmät, mikäli ei halua menettää arvotavaroitaan.

Yksin asuvalle naiselle piinallinen asumismuoto. Stalkkerin saa helposti peräänsä kurkkimaan ikkunoista tai tulee sisään, jos ovi unohtuu auki. Apua, ei enää ikinä omakotitaloon ei ei.

Höpö höpö, minä olen omistanut talon, rakennutimme sen puolison kanssa, jäi erossa minulle. Asuin siinä lasteni kanssa liki 20 v, ja hyvin pärjäsin, katto maalattiin kerran samoin ulkomaalaus, sisällä tapetoitiin ja hoidettiin normaalit silikonienvaihdot jne. Nuohoukset vuosittain. Toimistosihteerin palkalla yksinhuoltaja, ei mitään ongelmaa. Vähän nyt rajaa näihin öyhötyksiin siellä kerrostaloläävässäkin. Jookos? Minua ei kerrostaloon saa vaikka asuminen olisi ilmaista ja kun perheessä on lapsia niin kyllä minä valitsen omakotitalon omassa rauhassa ja omalla pihalla. Kukin toki tyylillään.

Sinä siis väität, ettei kerrostalossa asuja ole koskaan voinut asua ok talossa tai rivarissa? Enempää et voisi väärässä olla. Minä olen muutamaan kertaan käynyt läpi nuo kaikki asumismuodot perhetilanteesta riippuen, joten kokemusta on. Jos sinulle ilmestyy stalkkeri, kyllä siinä hymy hyytyy. Voit olla varma siitä.

Mikä teissä ok asujissa on vikana, kun muut asumismuodot ovat mielestänne lääviä? Kateus? Sivistymätöntä käytöstä.

45/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Helsingissä velattoman kaksion asumiskulut 250€/kk. Vaikea olisi vuokralla saada yhtä halpaa asuntoa mistään. Lisäksi voin myydä asunnon milloin vaan ja rahat jää itselle. Voisin ehkä vanhempana muuttaa vuokralle, nostaa asumistukea ja käyttää asuntorahoja elämiseen. Jos tulisi tunne, että eläke ei riitä. Varmaan moni tekeekin näin. Asumistuki on vuokralaiselle kiva bonus.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
46/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, minä olen omistanut talon, rakennutimme sen puolison kanssa, jäi erossa minulle. Asuin siinä lasteni kanssa liki 20 v, ja hyvin pärjäsin, katto maalattiin kerran samoin ulkomaalaus, sisällä tapetoitiin ja hoidettiin normaalit silikonienvaihdot jne. Nuohoukset vuosittain. Toimistosihteerin palkalla yksinhuoltaja, ei mitään ongelmaa. Vähän nyt rajaa näihin öyhötyksiin siellä kerrostaloläävässäkin. Jookos? Minua ei kerrostaloon saa vaikka asuminen olisi ilmaista ja kun perheessä on lapsia niin kyllä minä valitsen omakotitalon omassa rauhassa ja omalla pihalla. Kukin toki tyylillään.

Sinä siis väität, ettei kerrostalossa asuja ole koskaan voinut asua ok talossa tai rivarissa? Enempää et voisi väärässä olla. Minä olen muutamaan kertaan käynyt läpi nuo kaikki asumismuodot perhetilanteesta riippuen, joten kokemusta on. Jos sinulle ilmestyy stalkkeri, kyllä siinä hymy hyytyy. Voit olla varma siitä.

Mikä teissä ok asujissa on vikana, kun muut asumismuodot ovat mielestänne lääviä? Kateus? Sivistymätöntä käytöstä.

Missä väitin mitään? Kerroin vain totuuden, että normaali talo ei ole mikään loputun rahareikä, toki jos sinulla on joku vanha läävä ollut, niin sitten.

Ja nuo stalkkeripuheet, älä nyt viitsi, aikuinen ihminen. Kukaan ole minua stalkannut koskaan, vaikka miehet kuulema kauniina pitävätkin ja viihteellä seuraa löytyy, jos niin halua. En ole koskaan kuullut, että ystäväpiiriin yksin asuvia naisia kukaan stalkkaisi, ajatuskin on naurettava. Me asumme kaikki hyvillä alueilla, emme missään slummeissa, kuin sinä ilmeisesti asut.

Vierailija
47/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos paikkakunnalla on useampi huoltoyhtiö eikä ole kartellia, niin huoltoyhtiöt voi kilpailuttaa vaikka joka vuosi. Kyllä ne kiinteistön vakuutukset, kiinteistöverot, jätehuolto ja muut peritään vuokrassa ihan samoin kuin vastikkeessa. Yksikään vuokranantaja ei tee hyväntekeväisyyttä vaan kulujen lisäksi tulee vuokranantajalle voittoa. Esimerkiksi meidän asunnossa hoitovastike on noin 250 euroa kuukaudessa. Naapurissa on samanlainen asunto vuokralla ja sen vuokra oli pari vuotta sitten 600 euroa kuukaudessa.

Muista lisätä 250€:n päälle korot ja remppakulut josta te omistajina olette vastuussa. (Ja ei, näitä ei aina todellakaan saa siirrettyä vuokra-asujan niskaan, moni tekee lopulta myös tappiota).

Ja jos se naapuri saa asumistukea niin todennäköisesti on kannattavampaa kuin omaksi ostaminen.

Kuinka moni saa asumistukea kymmenien vuosien ajan? Niitä kuluja pitää verrata koko asumisen ajan eikä vain parin vuoden ajalta.

Aika moni, esim pitkäaikaistyöttömät ja matalapalkkaiset.

Heille se asunnon osto ei olekaan mikään vaihtoehto, turha ottaa mukaan vertailuun.

No siis jos sinä nyt haluat jättää ison osan kansasta keskustelun ulkopuolelle niin be my guest.

Omassa kuplassa on aina mukavaa pyöritellä ajatuksia, saa lopputulokset usein mieleisekseen.

Vierailija
48/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mulla on Helsingissä velattoman kaksion asumiskulut 250€/kk. Vaikea olisi vuokralla saada yhtä halpaa asuntoa mistään. Lisäksi voin myydä asunnon milloin vaan ja rahat jää itselle. Voisin ehkä vanhempana muuttaa vuokralle, nostaa asumistukea ja käyttää asuntorahoja elämiseen. Jos tulisi tunne, että eläke ei riitä. Varmaan moni tekeekin näin. Asumistuki on vuokralaiselle kiva bonus.

Ai että oikein nostaa asumistukea, missä sitä jaetaan nostettavaksi? Eikös Petteri halua sen kokonaan pois.

Vierailija
49/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille okt ei sovi, mutta jos tarttee tilaa niin kyllä se yleensä halvempi on kuin iso osakehuoneisto. Yksin asuva toki pääsisi paljon halvemmalla kaksiossa, mutta iso perhe pääsee halvemmalla omakotitalossa. Ellei osta jotain aivan pommia, onhan niitäkin.

Toki myös pienessä (hyvin pienessä) omakotitalossa pääsee todella pienillä asumiskustannuksilla. Sukulaisellani on pikkuruinen omakotitalo, olisiko enintään 50 neliön kokoinen mökkerö, joka on kyllä hyvässä kunnossa. Se lämpiää käytännössä kokonaan puilla, ainoastaan kovimmilla pakkasilla (-15 tai enemmän) täytyy pitää yhtä sähköpatteria käytössä rajoitetun ajan. Samoin vesi lämpiää pienellä varaajalla, joten sekin vie jonkin verran sähköä. Muuten kustannukset pysyvät pieninä.

Jätemaksut ovat rajalliset, kiinteistövero ja vakuutusmaksut ovat hyvin vaatimattomat, eikä tuota jo tärkeitä remontteja läpi käynyttä omakotitaloa tarvitse juurikaan kunnostaa, ja jos jotakin pientä täytyy laittaa, ovat kustannuksetkin todella pieniä. Nuohous taitaa olla lämmityksen ja vesimaksujen jälkeen tulevista kiinteistä kustannuksista sieltä kalliimmasta päästä vuositasolla, eikä sekään ole varmaan kuin satasen luokkaa. 

Hän on tuntemistani ihmisistä kaikkein pienimmillä asumiskustannuksilla elävä. En usko että joka kuukaudelle jyvitetyt menot ylittävät kaikkineenkaan satasta.

Vierailija
50/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki myös pienessä (hyvin pienessä) omakotitalossa pääsee todella pienillä asumiskustannuksilla. Sukulaisellani on pikkuruinen omakotitalo, olisiko enintään 50 neliön kokoinen mökkerö, joka on kyllä hyvässä kunnossa. Se lämpiää käytännössä kokonaan puilla, ainoastaan kovimmilla pakkasilla (-15 tai enemmän) täytyy pitää yhtä sähköpatteria käytössä rajoitetun ajan. Samoin vesi lämpiää pienellä varaajalla, joten sekin vie jonkin verran sähköä. Muuten kustannukset pysyvät pieninä.

Jätemaksut ovat rajalliset, kiinteistövero ja vakuutusmaksut ovat hyvin vaatimattomat, eikä tuota jo tärkeitä remontteja läpi käynyttä omakotitaloa tarvitse juurikaan kunnostaa, ja jos jotakin pientä täytyy laittaa, ovat kustannuksetkin todella pieniä. Nuohous taitaa olla lämmityksen ja vesimaksujen jälkeen tulevista kiinteistä kustannuksista sieltä kalliimmasta päästä vuositasolla, eikä sekään ole varmaan kuin satasen luokkaa. 

Hän on tuntemistani ihmisistä kaikkein pienimmillä asumiskustannuksilla elävä. En usko että joka kuukaudelle jyvitetyt menot ylittävät kaikkineenkaan satasta.

Tuleeko polttopuut omasta metsästä vai onko ostopuita?

Vierailija
51/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kaikki ymmärtää, että vuokralla-asujakin maksaa asuntolainaa? Hän maksaa vain sen vuokraisännän sijoitusasuntolainaa. Jos asut koko elämäsi vuokralla, niin ehdit maksaa sellaiset 2-3 sijoitusasuntoa velattomaksi sille asuntosijoittajalle. Asuntosijoittajat ottavat asunto-omaisuutta vastaan uutta lainaa. Siihen lainavipuun perustuu sen sijoitusasuntotoiminnan koko tuottavuus.

Vierailija
52/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kerros-ja rivitaloissahan ei tartte uusia putkia ja kattoja ikinä tai muitakaan remppoja tehdä? 😃 Toki jos on tumpelo ja pelkää stalkkereita niin ei kannata omakotitaloa hankkia.

Kerrostalosta voi aina häippästä toiseen taloon, jos isot rempat uhkaa. Ok talosta ei niinkään tai joutuu laskemaan hintaa.

Joo kaikkihan ostaa riemusta kiljuen kerrostalokämpän jossa alkaa remontti ja toki ihan ekstraa maksaa. Eiku hetk8nen

Ja jos sinä vuokralla asut niin se asuntosi omistaja maksattaa sinulla sen rempan, mutta itse saa myyntivoiton. Sinä olet hölmö!

Kukas se hölmö on, kun lähtee olettamaan vieraista ihmisistä ihan mitä sattuu. Halloota, onko kukaan kotona? Muista pitää suu kiinni, ettei tule läpivetoa.

Vierailija
53/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos paikkakunnalla on useampi huoltoyhtiö eikä ole kartellia, niin huoltoyhtiöt voi kilpailuttaa vaikka joka vuosi. Kyllä ne kiinteistön vakuutukset, kiinteistöverot, jätehuolto ja muut peritään vuokrassa ihan samoin kuin vastikkeessa. Yksikään vuokranantaja ei tee hyväntekeväisyyttä vaan kulujen lisäksi tulee vuokranantajalle voittoa. Esimerkiksi meidän asunnossa hoitovastike on noin 250 euroa kuukaudessa. Naapurissa on samanlainen asunto vuokralla ja sen vuokra oli pari vuotta sitten 600 euroa kuukaudessa.

Muista lisätä 250€:n päälle korot ja remppakulut josta te omistajina olette vastuussa. (Ja ei, näitä ei aina todellakaan saa siirrettyä vuokra-asujan niskaan, moni tekee lopulta myös tappiota).

Ja jos se naapuri saa asumistukea niin todennäköisesti on kannattavampaa kuin omaksi ostaminen.

Kannattavinta on käydä töissä niin, ettei mitään asumistukia saa mihinkään muotoon eikä pääse mihinkään tulo- tai omaisiusrajattuihin asuntojonoihin.

Kun ostin omani, vuokralla asuminen ei ollut vaihtoehto, koska vuokra-asuntotarjonta oli olematonta ja surkeaa. Ainoa keino voida asua kivassa asunnossa, oli ostaa se. No, sivutuotteena mulla on siinä nyt yli 200 000 euron omaisuus, ei tuollaista osakesalkkuakaan ihan helposti saa aikaan.

Vierailija
54/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille okt ei sovi, mutta jos tarttee tilaa niin kyllä se yleensä halvempi on kuin iso osakehuoneisto. Yksin asuva toki pääsisi paljon halvemmalla kaksiossa, mutta iso perhe pääsee halvemmalla omakotitalossa. Ellei osta jotain aivan pommia, onhan niitäkin.

Kuulostaa romanttiselta. Juuri sopivasti tilaa yhdelle. Vielä pelakuuniat ikkunoille ja pitsiverhot, ai että.

Vierailija
55/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastiketta ja hoitovastiketta ei pidä sekoittaa keskenään ovat kaksi eri asiaa

Rahoitusvastike on lainaosuus asunnosta ja hoitovastike kattaa juoksevia kuluja asunto-osakkeesta

Vierailija
56/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En åsikt bland andra. Personligen har det blivit en hel del över då man först har bott på hyra, sedan skaffat bostadsaktier under dåliga tider, sålt bort dem under goda tider och bott på hyra igen, varefter man under dåliga tider skaffade fastigheter. Skulle man ha varit fiffig, hade man sålt fastigheterna under coronan och bott på hyra. Tyvärr är man för bekväm för att ha gjort så. Utöver det är försäljning av fritidsfastigheter häftigt beskattat i Finland, till skillnad från invånarvänliga länder.

Vierailija
57/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä tarkennuksena, että paikan tulee olla rauhallinen, lähimpiin naapureihin vähintään puoli kilometria suuntaansa. Tontin tulee rajoittua vesistöön ja nimenomaan luonnonvesistöön, ei mihinkään keinotekoiseen kanavaan. Vesistöön tulee olla täysi kalastusoikeus. Tontin ja talon tulee sijaita seudulla, jossa ei ole punkkeja eikä käärmeitä ja etäisyys lähimpään kauppaan saa olla enintään kaksi kilometria.

Kaikki muut asumismuodot on tyhmiä.

Kuulostaa kesämökiltä tunturilapissa. Paitsi, että eikös sielläkin ole taiganpunkkeja ja ainakin mäkäräisisä ja sääskiä. Käärmeitä ei ehkä ole.

Vierailija
58/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai kaikki ymmärtää, että vuokralla-asujakin maksaa asuntolainaa? Hän maksaa vain sen vuokraisännän sijoitusasuntolainaa. Jos asut koko elämäsi vuokralla, niin ehdit maksaa sellaiset 2-3 sijoitusasuntoa velattomaksi sille asuntosijoittajalle. Asuntosijoittajat ottavat asunto-omaisuutta vastaan uutta lainaa. Siihen lainavipuun perustuu sen sijoitusasuntotoiminnan koko tuottavuus.

Vuokra 880€ josta kela maksaa 550€. Enpä taida maksaa. Ja tää on kaupungin vuokrakämppä, en ikinä muuttais yksityiselle vuokranantajalle lihottamaan sen lompsaa 🤓 Kun lapset muuttaa kotoa ostan oman, pienen asunnon jostain syrjästä missä asun loppuelämäni.

Vierailija
59/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihmisiltä unohtuvan, että on historian valossa äärimmäisen epätodennäköistä että korot olisivat näissä lukemissa useita vuosia putkeen. Nyt jo puhutaan siitä, että viimeisin oli viimeinen ja hetki ollaan siellä huipulla, syksyllä ruvettaisiin jo puhumaan laskusta.

Minä maksan kolmiosta vähemmän lyhennystä ja vastiketta, kuin mitä maksaisin vuokraa. En välttämättä paljoa, mutta silti. Erotuksena vuokra-asumiseen on että kerrytän omaisuuttani. 

Pieni laina oli etu, olisin saanut tuplasti enemmän mutta nyt sitten maksaisin korkojakin tuplasti. Pystyn lyhentämään lainaani nopeammin, kuin jos se olisi isompi, sillä summasta menee enemmän pääomaan ja vähemmän korkoihin. 

60/179 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ai että oikein nostaa asumistukea, missä sitä jaetaan nostettavaksi? Eikös Petteri halua sen kokonaan pois.

Minustakin se kannattaisi poistaa tai ainakin laskea, mutta jos sitä on saatavilla, niin tottakai nostan sitä itsekin. Miksi ei?

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan