Onko täällä joku nähnyt ulkomailla tai Suomessa oikean elävän pöllön? Olen itse melkein 50v enkä oo koskaan
nähnyt. Olen silti pöllö fani. Mulla on koristepöllöjä.
Kommentit (116)
Olen nähnyt kaksi kertaa. Asumme Turunmaan saaristossa ja ihan täällä kotikulmilla olen nähnyt. Ekan kerran tulin keväällä aamuyöstä autolla kotiin ja iso pöllö oli siivet levällään keskellä tietä nappaamassa saalista.
Toisen kerran istuttiin syyskesällä illan jo pimennyttyä rantakalliolla katsomassa tähtikuvioita. Oli pieni koira seurana. Yhtäkkiä jokin lehahti pään yllä, sytytin himmeän punavaloisen taskulampun. Pöllö oli tavoittamassa koiraa, säikähti valoa ja lensi pois.
Juu, olen nähnyt cityhuuhkajan Helsingissä.
Olen nähnyt. Olen pidellyt käsissäni lehtopöllön ja viirupöllön poikasia :)
En pöllöä, mutta huuhkajan. Onalla takapihalla Espoossa.
Ihan sattumalta spontaanisti olen nähnyt huuhkajan ja sarvipöllön Helsingissä. Helmipöllön ääntä kuullut hiihdellessä yömyöhään. Ei niitä usein näe.
Kyllä. Aikaisin aamulla pöllö saalisti myyrän kotipihan viereisellä rakentamattomalla tontilla.
Jos harrastaa lintuja, niin löytyy. Tunturipöllö ainoa, jota ei nähtynä Suomen pesimälajistosta. Kaikki pöllöt nähty Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Laajasalossa taannoin. Oli ihana kun yöllä huuhkaja huhuili morsianta. Bubi bubi. Kerran lenkillä pimeällä se lehahti lentää yltäni mutta en nähnyt kunnolla.
https://www.youtube.com/shorts/hiE2GOUNFfY
Minä katson joskus näitä videoita ja huhuilen mukana.
😍 Ihana.
Näin jo lapsena kesämökillä kun mökin viereisessä männyssä istui joukko pöllönpoikasia rivissä oksalla. Muistan vieläkin hämärästi sen vaikka olin alle kouluikäinen. Myöhemmin olen nähnyt lähinnä vain vilauksia lentävistä pöllöistä yöaikaan. Kerran sellainen lensi asuntoni ikkunan ohi ja hätkähdin mutta tunnistin sen melko isoksi pöllöksi. Pitäisikin joskus ulkoillessa katsella tarkemmin puita, jos näkisi nukkuvan pöllön.
Siihenhän on yksinkertainen selitys, jos ei ole nähnyt pöllöä. Pöllöt saalistavat normaalisti öisin ja nukkuvat päivisin, jolloin ne naamioituvat värinsä ansiosta puihin.
Eläinpuistossa ähtärissä on monenlaisia pöllöjä. Takapellolla näkee heti hiiripöllön jos haluaa kun saalistaa siellä. Istuu usein sähkötolpan päällä.
Kyllä olen. Keskellä kaupunkia istui parvekkeeni kaiteella. Harmaa pöllö se oli.
Huuhkaja partioi taloni katolla viikkoja ja sen näin monesti. Kerran se teki jonkun virhearvion ja suhautti ihan vierestä ohi, mikä oli aika hurja kokemus. Pienempiä pöllöjä olen nähnyt väijyssä nykyisen taloni tontin rajapuissa, mutta en tarkemmin tiedä, mitä pöllöjä ne ovat.
Olen, Kajaanissa maaseudulla.
Huuhkajan, helmipöllön ja lapinpöllön.
Lapinpöllö oli vieläpä erityisen kesy ja mukava, seuraili minua lenkillä metsässä ja oli aina paikalla kun menin metsässä käymään, kirjoittelinkin siitä silloin tänne palstalle kovasti ja pidin sitä jonkinlaisena luonnon lemmikkinäni.
Valitettavasti viime kesänä löysin oletettavasti juuri sen lapinpöllön raadon metsästä, oli parka kuollut nälkään. :(
Mä oon nähnyt monesti sellaisen pienen, vaalean pöllön ja sitten kerran aivan julmetun kokoisen huuhkajan. Tuo jälkimmäinen oli oikeasti aika pelottavakin näky ja varsinkin kun tilanne oli niin yllättävä eli keskellä kirkasta päivää ja Helsingissä.
Toki olin metsässä mutta kun motari meni noin 20 metrin päässä niin jotenkin en osannut kuvitella että huuhkaja siinä sitten ensin mulkkaisi puusta ja hetken päästä lähtisi lentoon..
Pihapiirissä näitä asuu puolisen tusinaa, on harmaapöllö, viirupöllö ja varpuspöllö - ja pihapiiri on aika iso!
Lukuisia, rengastanutkin monia. Nytkin varpuspöllö pesii takapihan pöntössä.
Ördög kirjoitti:
Olen nähnyt ja kuullut pöllöjä kesänviettopaikallamme Ylöjärvellä, ja Hesassq mm Lapinlahden sairaalan puistossa. Viime vuoden kevättalvella kuulin pöllöh huhuilua Länsi-Pasilassa,, Triplan, poliisitalon ja Ylen välimaastossa.
Aamuterveisiä Vuosaaresta. Viimeiset kaksi yötä pöllö on huhuillut lähimetsikössä.
Heinolan lintutarhalla niitä ainakin oli kun siellä käytiin. Voi olla että penskana nähtiin pöllöjäkin, ei muista kaikkea.
Olen nähnyt pöllön ja pöllön poikasen tiheässä kuusimetsässä eräänä aamupäivänä kauan sitten. Näytti siltä, että emo opetti poikastaan lentämään. Saattoi olla viirupöllö.